2016-10-23, 01:40
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Kan någon förklara karma och "what goes around comes around"-tänket inom Buddhism?
Jag är nyfiken på varför man skulle tro att en god eller dålig handling skulle ha en framtida konsekvens.

Det jag undrar är hur universum på nåt vis kan "registrera" alla handlingar?
Och varför skulle en handling ha nån slags kosmisk konsekvens?

Om jag gör en dålig handling, vilken fysisk kraft är det som på nåt vis skulle göra att den kommer tillbaka och bita mig i röven i ett senare liv?

Jag har bott i Buddhistiska länder i över 20år o har kommit till insikten att buddhismen inte bygger på logik. Så förvänta dig inget bra svar på din frågor. Buddhismen är mer eller mindre vackra filosofiska ord som saknar grund i verkligheten.

Det tror ex. att världen alltid bestått, att "jaget" inte existerar, att man både återföds o uppnår nirvana samtidigt som man kommer till himmlen eller helvetet.

Det här med Karma är speciellt intressant. Många unga buddhister kör ihjäl sig på sina mopeder o slutsaten blir ofta "det var hans karma, buddhas vilja". Vilket lett till att de inte bryr sig riktigt om säkerhet o sina liv som oss västerlänningar eftersom sådana konsekvenser ändå har att göra med Karma.

Det du syftar till att en "kosmisk intelligens" skulle styra karman o återfödelse har jag också frågat buddhisterna om. Men det kan de inte besvara. Det bara är så enligt dem. Som sagt, det finns ingen logik i buddhism eller deras anhängare eftersom det anses inte som så viktigt helt enkelt.
Citera
2016-10-23, 10:22
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det tror ex. att världen alltid bestått, att "jaget" inte existerar,
Vilket stämmer och bekräftats av vetenskapen: https://www.youtube.com/watch?v=fajfkO_X0l0

Citat:
att man både återföds o uppnår nirvana samtidigt som man kommer till himmlen eller helvetet.
Det finns ingen himmel eller helvete i buddhismen. Det där är kristet skitsnack, varför blandar du inte det i buddhismen?

Citat:
Det här med Karma är speciellt intressant. Många unga buddhister kör ihjäl sig på sina mopeder o slutsaten blir ofta "det var hans karma, buddhas vilja".
Buddha är ingen Gud och har ingen vilja. Lite svårt att ha en vilja när man varit död 2500 år. Sluta snacka skit.
Citera
2016-10-23, 15:41
Medlem
Citat:
Det du syftar till att en "kosmisk intelligens" skulle styra karman o återfödelse har jag också frågat buddhisterna om. Men det kan de inte besvara. Det bara är så enligt dem. Som sagt, det finns ingen logik i buddhism eller deras anhängare eftersom det anses inte som så viktigt helt enkelt.
Tack för svaret!

Min bild av buddhismen är väldigt delad. Å ena sidan har man den analytiska delen där man ska nå insikt. Men för mig krockar den stenhårt med idiotiska koncept såsom karma.
Jag kan förstå att kristendomen kan ha förklaringar som "guds vägar äro outgrundliga" eftersom den är till stor del baserad på blind tro och att individer kan utsättas för prövningar under jordelivet för att bygga en starkare tro eller dylikt.
Men tycker inte buddhister kommer undan med denna "shit happens"-attityd lika enkelt som kristna.

Om man köper att buddhisterna inte kan förklara HUR kosmisk intelligens fungerar, så blir jag istället nyfiken på att fråga buddhister om hur de resonerar kring VARFÖR den fungerar som den gör, och om man tycker att det känns rimligt/bra.

Ett system som retroaktivt straffar dig för dåliga handlingar låter nämligen i mina öron väldigt kontraproduktivt i relation till övriga idéer inom buddhism. Försvåras inte bara processen av att komma till insikt, bli upplyst etc av att man när som helst kan drabbas av dålig karma pga handlingar från ett tidigare liv?
Det låter som 2 idéer som inte passar så bra ihop och jag är det har alltid förvånat mig att båda är inbakade i samma religion.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-10-23 kl. 15:59.
Citera
2016-10-23, 15:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag har bott i Buddhistiska länder i över 20år o har kommit till insikten att buddhismen inte bygger på logik. Så förvänta dig inget bra svar på din frågor. Buddhismen är mer eller mindre vackra filosofiska ord som saknar grund i verkligheten.

Det tror ex. att världen alltid bestått, att "jaget" inte existerar, att man både återföds o uppnår nirvana samtidigt som man kommer till himmlen eller helvetet.

Det här med Karma är speciellt intressant. Många unga buddhister kör ihjäl sig på sina mopeder o slutsaten blir ofta "det var hans karma, buddhas vilja". Vilket lett till att de inte bryr sig riktigt om säkerhet o sina liv som oss västerlänningar eftersom sådana konsekvenser ändå har att göra med Karma.

En mer eller mindre uttalad ödestro hittar du ju i de flesta religioner. När en kristen som drabbas av motgångar säger Ske Guds vilja handlar det också om att finna sig i det som sker.
Citera
2016-10-24, 11:29
Medlem
Apologists avatar
Mina åsikter gäller Theravada inriktning av Buddhism så det behöver inte gälla för de andra skolorna.

Jo, I Theravada har de gjort Buddha mer eller mindre till Gud o ber till och med till honom. Dessutom tror de på himmel o helvete i kombination med nirvana o karma o återfödelse.

Det är bara att gå o titta på målningarna som finns på templen runt om i syd ost asien för att förstå deras tolkning bättre.
Citera
2016-10-24, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I Theravada har de gjort Buddha mer eller mindre till Gud o ber till och med till honom. Dessutom tror de på himmel o helvete i kombination med nirvana o karma o återfödelse.

Ja, även buddhismen kan lida av tolknings-sjukan.
Citera
2016-10-29, 13:18
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Mina åsikter gäller Theravada inriktning av Buddhism så det behöver inte gälla för de andra skolorna.

Jo, I Theravada har de gjort Buddha mer eller mindre till Gud o ber till och med till honom. Dessutom tror de på himmel o helvete i kombination med nirvana o karma o återfödelse.

Det är bara att gå o titta på målningarna som finns på templen runt om i syd ost asien för att förstå deras tolkning bättre.

Sluta snacka skit. Du vet ingenting. Buddhism är ingen trobaserad religion som de abrahamitiska och självklart tror de på nirvana men nirvana övernaturligt med det.

Nontheistic religions are traditions of thought within religions—some otherwise aligned with theism, others not—in which nontheism informs religious beliefs or practices.[1] Nontheism has been applied to the fields of Christian apologetics and general liberal theology, and plays significant roles in Hinduism, Buddhism and Jainism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nontheistic_religions
Citera
2016-10-29, 17:02
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Sluta snacka skit. Du vet ingenting. Buddhism är ingen trobaserad religion som de abrahamitiska och självklart tror de på nirvana men nirvana övernaturligt med det.

Det är skillnad på teori o praktik inom buddhismen. I väst har vi hängt upp oss på filosofin, teorin eller ideologin medans i öst så praktiserar man det och lever livstilen. Väsentlig skillnad.
Citera
2016-10-29, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är skillnad på teori o praktik inom buddhismen. I väst har vi hängt upp oss på filosofin, teorin eller ideologin medans i öst så praktiserar man det och lever livstilen. Väsentlig skillnad.

Japp, men det gäller för dom flesta religioner. Så kom med nånting mer specifikt att hänga din hatt på.
Citera
2016-10-29, 18:25
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Fan vad konstigt jag skrev. Det är inget övernaturligt med nirvana ska det stå.

Citat:

Du pratar massa goja. Det väsentliga är ju hur Buddhismen lärs ut. Jag har läst böcker skrivna av lärare från Zen, Theravada och Tibetansk Buddhism och jag har aldrig hört talas om något av det du skriver om.
Citera
2016-10-30, 13:07
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Du pratar massa goja. Det väsentliga är ju hur Buddhismen lärs ut. Jag har läst böcker skrivna av lärare från Zen, Theravada och Tibetansk Buddhism och jag har aldrig hört talas om något av det du skriver om.

Kanske på tiden att du flyttar till Syd Ost Asien då?
Citera
2016-10-30, 22:49
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Kanske på tiden att du flyttar till Syd Ost Asien då?
Varför då? Jag vet att högt respekterade lärare inte lär ut buddhism på det sättet du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in