Citat:
Kan någon förklara karma och "what goes around comes around"-tänket inom Buddhism?
Jag är nyfiken på varför man skulle tro att en god eller dålig handling skulle ha en framtida konsekvens.
Det jag undrar är hur universum på nåt vis kan "registrera" alla handlingar?
Och varför skulle en handling ha nån slags kosmisk konsekvens?
Om jag gör en dålig handling, vilken fysisk kraft är det som på nåt vis skulle göra att den kommer tillbaka och bita mig i röven i ett senare liv?
Jag är nyfiken på varför man skulle tro att en god eller dålig handling skulle ha en framtida konsekvens.
Det jag undrar är hur universum på nåt vis kan "registrera" alla handlingar?
Och varför skulle en handling ha nån slags kosmisk konsekvens?
Om jag gör en dålig handling, vilken fysisk kraft är det som på nåt vis skulle göra att den kommer tillbaka och bita mig i röven i ett senare liv?
Jag har bott i Buddhistiska länder i över 20år o har kommit till insikten att buddhismen inte bygger på logik. Så förvänta dig inget bra svar på din frågor. Buddhismen är mer eller mindre vackra filosofiska ord som saknar grund i verkligheten.
Det tror ex. att världen alltid bestått, att "jaget" inte existerar, att man både återföds o uppnår nirvana samtidigt som man kommer till himmlen eller helvetet.
Det här med Karma är speciellt intressant. Många unga buddhister kör ihjäl sig på sina mopeder o slutsaten blir ofta "det var hans karma, buddhas vilja". Vilket lett till att de inte bryr sig riktigt om säkerhet o sina liv som oss västerlänningar eftersom sådana konsekvenser ändå har att göra med Karma.
Det du syftar till att en "kosmisk intelligens" skulle styra karman o återfödelse har jag också frågat buddhisterna om. Men det kan de inte besvara. Det bara är så enligt dem. Som sagt, det finns ingen logik i buddhism eller deras anhängare eftersom det anses inte som så viktigt helt enkelt.