Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Jag är jävligt dåligt insatt i Leipzig har egentligen inte brytt mig ett skit om dom.
Men egentligen så är min själ i den medlemsägda klubben som tar in sina intäkter på medlemsavgift sponsring publik mm mm men är det rätt inställning egentligen jag är inte rätt person att svara på det.
Men ingen i Tyskland vill nog ha det som i England till exempel.
Jag valde att INTE dra fram England som ett exempel med bl a börsnotering, schejker och oligarker, även om det just i detta fall verkar betyda mer för fansen att klubben heter samma sak och har "tradition" än varifrån pengar och makt kommer ifrån, jfr Chelsea.
Sedan är det senaste TV-avtalet en "oligark i varje klubbledning", men det är trots allt en ren marknadsmässig affär, som sannolikt tänjer gränsen för ekonomi, vi får väl se vem som räknat rätt.
Jag vill inte heller ha en Über-kommersialisering ā la USA, där sport har blivit ren underhållning. I Sverige är SHL redan där tycker jag, med oerhört många matcher i grundserien och ett löjligt långt slutspel. Det som kommer närmast ursprunglig sport i USA är ändå NFL, men det beror mer på belastningen på spelarna än kommersiella intressen.