2016-10-26, 07:13
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ganska bra spridning ändå sett till de två ligorna tillsammans. Ovanligt få lag från Westfalen just nu då både Duisburg och Paderborn huserar i tredjeligan den här säsongen.

Vore kul om även Sachsen-Anhalt och Meck-Pom kunde få ha ett varsitt lag med. Finns ju härliga föreningar som Magdeburg och Hansa Rostock som kunde representera dem. Synd bara att dessa lag presterar betydligt bättre på läktarna än vad de gör på fotbollsplanen...
.

Det är även dålig representation från Thüringen som haft ett ok lag från östra delen Carl-Zeiss Jena.
Jena en tidigare vacker stad som kommunisterna förstörde då man under slutet av 50-talet rev mycket av det gamla vackra och på kommunistiskt vis byggde nytt i grå betong.

Schleswig-Holstein är en annan delstat som inte har något lag i topp divisionerna men där spelar man bara handboll iof.
Citera
2016-10-26, 18:37
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Skriver det här också, Lewandowski verkar skriva på ett nytt kontrakt till 2021. Det gamla var till 2019. 15M€/år skrivs det om vilket skulle göra honom till den bäst betalde i Bayern vad jag tror, om nu inte vår älskade T Müller tjänar mer - har inga siffror på hans lön, Lahm får 12 vad jag läst. Svindlande summor i varje fall, undrar vad de gör med alla pengarna?
Enligt Sport1 så har dom även förlängt med Robben och Ribery idag.
Citera
2016-10-26, 18:48
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ganska bra spridning ändå sett till de två ligorna tillsammans.
Ja, men lite tomt i norr som du skriver - och vad händer i Thüringen? Helt tomt.
Citera
2016-10-26, 18:58
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Enligt Sport1 så har dom även förlängt med Robben och Ribery idag.

Bra, vet du vad de fick för lön?
Citera
2016-10-26, 22:35
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Man får skilja på vad är RB Leipzig för klubb och vad är RBL för lag/fotbollsprojekt.

I det första fallet går det inte annat än ogilla/hata dem. Mitt intryck är att Red Bull gjorde en marknadsundersökning där de letade efter större städer/regioner utan bra fotbollslag i något av de större fotbollsländerna och därefter valde Leipzig som platsen för sin fotbollsinvestering. En investering av rent kommeriella skäl, marknadsföra sitt varumärke. I mina ögon är sådant så långt ifrån en äkta fotbollsklubb man kan komma och därför ogillar jag RBL starkt. En skitklubb helt enkelt. Argument som att det är bra för gamla DDR att ha ett lag i BL eller liknande ger jag inte mycket för. Saknar man i en stad kompetensen att få fram ett bra fotbollslag själv ska man inte spela i en högsta liga oavsett varifrån man kommer.
...

Nej motvall, det här är alldeles för tunt. Frankfurt/Oder, Schwerin, Chemnitz är bara tre exempel på östtyska städer som gladeligen hade välkomnat pengar från RB och Rostock, Erfurt, Magdeburg, Dresden hade säkerligen gjort samma sak istället för att harva, var de nu gör det.

Tittar vi vidare på de västra delarna så har vi t ex Düsseldorf, Bielefeld, Würzburg, Karlsruhe som sannolikt hade sålt sina principer för en packe pengar och en plats i 1. BL. För att inte glömma Kiel, Mannheim och Saarbrücken...var är alla dessa mer eller mindre "traditionsföreningar" idag?

I samtliga dessa städer med mer eller mindre segerrik historia så saknas bevisligen både kompetens och pengar för att få ett lag i 1. BL.

Jag tror att det är tillfälligheter/romantiska val/andra ologiska faktorer som gjort att det blivit Leipzig, inte en marknadsundersökning. Dessutom tror jag att minst tio andra föreningar gjort samma sak om de blivit tillfrågade.

Edit: Glömde visst Goethe-staden Weimar, med mer historia än så.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2016-10-26 kl. 22:38.
Citera
2016-10-27, 00:42
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Nej motvall, det här är alldeles för tunt. Frankfurt/Oder, Schwerin, Chemnitz är bara tre exempel på östtyska städer som gladeligen hade välkomnat pengar från RB och Rostock, Erfurt, Magdeburg, Dresden hade säkerligen gjort samma sak istället för att harva, var de nu gör det.

Tittar vi vidare på de västra delarna så har vi t ex Düsseldorf, Bielefeld, Würzburg, Karlsruhe som sannolikt hade sålt sina principer för en packe pengar och en plats i 1. BL. För att inte glömma Kiel, Mannheim och Saarbrücken...var är alla dessa mer eller mindre "traditionsföreningar" idag?

I samtliga dessa städer med mer eller mindre segerrik historia så saknas bevisligen både kompetens och pengar för att få ett lag i 1. BL.

Jag tror att det är tillfälligheter/romantiska val/andra ologiska faktorer som gjort att det blivit Leipzig, inte en marknadsundersökning. Dessutom tror jag att minst tio andra föreningar gjort samma sak om de blivit tillfrågade.

Edit: Glömde visst Goethe-staden Weimar, med mer historia än så.

Skillnaden mellan de tyska städer du raddar upp och Leipzig är att de redan hade ett populärt fotbollslag, är i bakvatten eller är för små. Ingen av dem hade dessutom en lika ny arena (Zentralstadion invigt till VM 2006)

När jag syftar på marknadsundersökning så är det nog inte bara Tyskland som studerades, betänk att Red Bull startade ett fotbollslag i New York. Det kunde lika gärna vara i Bradford, Trieste eller Murcia som i Leipzig. Företaget sökte platser för en investering, en marknadsföringsmässig sådan, inom fotbollen som ett alternativ till Saltzburg. Säkert också efter lärdomarna därifrån, såväl för lag som supporterkontakt.

Leipzig var ett klokt val, Rangnick som sportchef ett ännu bättre. Men RBL är ingen vanlig fotbollsklubb, det är ett sätt för ägaren att marknadsföra sin energidryck som denna gång lyckats bättre än någonsin inom annat än motorsport.

Åter igen, klubben är skit men laget och fotbollsprojektet fantastiskt. Är man inte enkelspårig så kan man ha två åsikter om samma fråga.
Citera
2016-10-27, 06:33
Medlem
cyberkalles avatar
Cupen lottad

Bundesliga mot Bundesliga

Borussia Dortmund – Hertha BSC
Hamburger SV – 1. FC Köln
FC Bayern München – VfL Wolfsburg

Bundesliga mot Zweiteliga

SV Sandhausen – Schalke 04
Greuther Fürth – Borussia Mönchengladbach
Hannover 96 – Eintracht Frankfurt

Zweite mot Dritteliga

Sportfreunde Lotte – TSV 1860 München

Zweite mot sensationslagen från fjärdedivisionen

FC Astoria Walldorf – Arminia Bielefeld
Citera
2016-10-27, 06:40
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Bra, vet du vad de fick för lön?
Inget som jag vet.
Det är inte klart tydligen jag lädte lite på ett Bayernform men detta är intervjun med Rummenigge och Müller

http://video.sport1.de/video/vertragsverlaengerung-mit-fcb-trio__0_d33qerqx?outbrain=1
Citera
2016-10-27, 07:58
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Cupen lottad

Bundesliga mot Bundesliga

Borussia Dortmund – Hertha BSC
Hamburger SV – 1. FC Köln
FC Bayern München – VfL Wolfsburg

Bundesliga mot Zweiteliga

SV Sandhausen – Schalke 04
Greuther Fürth – Borussia Mönchengladbach
Hannover 96 – Eintracht Frankfurt

Zweite mot Dritteliga

Sportfreunde Lotte – TSV 1860 München

Zweite mot sensationslagen från fjärdedivisionen

FC Astoria Walldorf – Arminia Bielefeld
Helt okej lottning tycker jag som H96-anhängare. Finns klart svårare motståndare än Eintracht Frankfurt och när man dessutom får spela hemma ska man verkligen inte klaga.

Sechzig har i och med lott(e)ingen en jättechans att nå kvartsfinal!

Dortmund - Hertha blir ett kul möte om berlinarna fortsätter spela bra.

Bayern - Wolfsburg känns inte sådär jättehett i dagsläget men vem vem, kanske har vargarna fått ordning på spelet till feburari? Kapaciteten finns ju onekligen där!
Citera
2016-10-27, 18:21
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Skillnaden mellan de tyska städer du raddar upp och Leipzig är att de redan hade ett populärt fotbollslag, är i bakvatten eller är för små. Ingen av dem hade dessutom en lika ny arena (Zentralstadion invigt till VM 2006)

När jag syftar på marknadsundersökning så är det nog inte bara Tyskland som studerades, betänk att Red Bull startade ett fotbollslag i New York. Det kunde lika gärna vara i Bradford, Trieste eller Murcia som i Leipzig. Företaget sökte platser för en investering, en marknadsföringsmässig sådan, inom fotbollen som ett alternativ till Saltzburg. Säkert också efter lärdomarna därifrån, såväl för lag som supporterkontakt.

Leipzig var ett klokt val, Rangnick som sportchef ett ännu bättre. Men RBL är ingen vanlig fotbollsklubb, det är ett sätt för ägaren att marknadsföra sin energidryck som denna gång lyckats bättre än någonsin inom annat än motorsport.

Åter igen, klubben är skit men laget och fotbollsprojektet fantastiskt. Är man inte enkelspårig så kan man ha två åsikter om samma fråga.

Sedan fotbollen kom till Tyskland och fram till muren föll, så har det funnits ett framgångsrikt och, under viss tid, fördelaktigt behandlat, fotbollslag i Leipzig, VfB Leipzig eller 1. FC Lokomotive Leipzig som det omväxlande har hetat sedan 1896. Så nog har Leipzig minst lika mycket fotbollskultur och -historia som många andra städer.

Att valet föll på Leipzig har säkert att göra med att det 2009 inte fanns något lag högre än femte ligan (Lok Leipzig) och att staden har både en viss storlek och hade ett för tillfället rätt blygsamt fotbollsliv. RB grundade en förening och köpte som bekant en spellicens av en annan femteligist, SSV Markranstädt. Sedan dess har man spelat sig upp genom ligasystemet.

RB Leipzig är en nygrundad förening utan tradition, men det finns väldigt många traditionsföreningar på dekis, inte minst TSV 1860 som återigen parkerat på relegationsplats i 2.BL. Jag ser inte att tradition på något sätt ger en förening ett existensberättigande, det kan bara resultaten göra.

I Österrike är det en liberalare syn på föreningsnamn generellt och det är inte bara RB som drar nytta av det http://www.tsvmcdonalds.at/. Bortsett från det, så är det i min värld

a) inte värre att heta "RB"-någonting än att ha tröjreklam och

b) inte heller någon skillnad mellan B04/VfL å ena sidan och TSG 1899/RBL å andra sidan, annat än möjligen minimala gradskillnader på en mycket varm plats.

Och ja, det är t o m önskvärt att ha olika och nyanserade uppfattningar om olika aspekter av samma sak.
Citera
2016-10-27, 18:29
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Helt okej lottning tycker jag som H96-anhängare. Finns klart svårare motståndare än Eintracht Frankfurt och när man dessutom får spela hemma ska man verkligen inte klaga.

Sechzig har i och med lott(e)ingen en jättechans att nå kvartsfinal!

Dortmund - Hertha blir ett kul möte om berlinarna fortsätter spela bra.

Bayern - Wolfsburg känns inte sådär jättehett i dagsläget men vem vem, kanske har vargarna fått ordning på spelet till feburari? Kapaciteten finns ju onekligen där!

Sechzig har verkligen haft jättetur i lottningen mot det förmodat näst svagaste laget och H96 fick det förmodat svagaste 1.BL-laget, men pokal är som bekant pokal.
Citera
2016-10-27, 18:30
Medlem
cyberkalles avatar
Jag är jävligt dåligt insatt i Leipzig har egentligen inte brytt mig ett skit om dom.
Men egentligen så är min själ i den medlemsägda klubben som tar in sina intäkter på medlemsavgift sponsring publik mm mm men är det rätt inställning egentligen jag är inte rätt person att svara på det.

Men ingen i Tyskland vill nog ha det som i England till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in