2016-10-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så märklig, är det väl inte. Man utgår från vad man får för info. och de flesta dömer utifrån det. Bilden av Lotta verkar vara antingen eller. Några anser henne vara en vanlig människa som ser bra ut med ett rikt liv och jobb. Andra ser henne som en destruktiv typ som fick vad hon bad om.

Utan att känna henne, så skulle jag vilja lägga mig mittemellan. Min "analys" av Lotta står rätt fast, trots ditt inlägg. Jag tror att hon saknade något i sitt liv, och därför blev då det hon kunde kontrollera viktigt. Utseendet, brösten, naglarna, håret osv. Trygga kvinnor i 40-årsåldern fokuserar på annat, även om de också kan bry sig om utseendet. Men det är på en annan nivå.

Du säger att hon var en festprisse? Hennes vänner motsäger det, även hennes fanatiska träning. Hårt sminkad har hon inte varit på bilderna, inte heller slampigt klädd.

Jag tror inte att Lotta var perfekt, jag tror att hon var olycklig när hon träffade Martin. Och det var perfekt, för honom.

Att han nu gråter, gör mig ingenting. Han gråter för sin egen skull, inte Lottas eller de andra han skadat eller orsakat död för. Även vad gäller honom, har jag min övertygelse. Han har ett genfel, vilket även bekräftas av att hans bror är likadan. Se avsnitt 2 http://www.svtplay.se/ditt-forutbestamda-liv i kombination med deras uppväxt. Drogerna gör ingenting bättre, de heller.

Jag tror inte att någon här anser att Lotta “fick vad hon bad om” om du med det menar att hon förtjänade att dö. Men man blir inte direkt överraskad heller när man hör att en våldsverkare och återfallsförbrytare har slagit till - igen! Det är ju därför man uppfostrar sina barn att välja sin umgängeskrets noggrant och inte hänga med vilka idioter som helst. Det är också därför man som förälder uppfostrar sina barn att välja sin partner med omsorg.

Jag vet inte hur Lottas föräldrar har uppfostrat sina döttrar, men Lotta tycks ha saknat den sortens “spärrar” som vanliga, normala, medelålderskvinnor I Sverige har när de letar efter en pappa till sina blivande barn. Man letar inte bland de tungt kriminella..

För Lotta tycks inte det här med Martins kriminalitet ha varit en “big no-no”. För de flesta av oss skulle hans kriminalitet direkt satt stopp för vidare umgänge.

Jag bryr mig inte om Lotta var en festprisse, sminkade sig hårt eller klädde sig slampigt. Jag tror – som du – att Lotta saknade en egen identitet. Det fanns inget mer än en yta – hårdsminkad eller ej.

Lotta var också rätt så kall och sörjde endast för sin egen del I en sits där de flesta av oss skulle ha reagerat annorlunda. När Per hotade med självmord var Lottas reaktion panik. Inte över att Per skulle dö utan att hon själv inte skulle ha råd att ha Ecco kvar..

Det är en rätt så ytlig attityd och väldigt egoistisk också – särskilt med tanke på deras långa gemensamma historia tillsammans. Hon tycktes inte ha några som helst känslor kvar för Per – ändå ville hon inte låta någon annan ha honom och ge honom den kärlek han så innerligt längtade efter.
Citera
2016-10-30, 17:48
Medlem
Citat:
Varför är det obegripligt?
Begriper du, nu?

Därför att det går emot allt sunt förnuft. Det strider mot ens egen självbevarelsedrift.

Det som du kallar för "kärlek" och som skulle "förklara saken" är inte kärlek för mig. Utan beroende.

Det finns psykiska diagnoser för det också.

Dessutom skulle en normal tjej inte kunna bli "kär" i Martin, eftersom de skulle inte ens komma i kontakt med varandra.

De tjejer som har umgåtts med Martin är inte normala. För det är INTE normalt att låta sig misshandlas. Inte ens i kärlekens namn.
Citera
2016-10-30, 17:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är ingen som har påstått att Martin hade "rätt" att mörda Lotta. Men många har undrat hur det kan komma sig att en "vanlig, ekonomiassistent" slog följe med en återfallsförbrytare och inte lämnade honom ens efter första misshandeln.

Det är det som är det obegripliga. Inte det ATT hon blev mördad. Inte heller det "varför" hon blev mördad utan just det faktum att hon utsatte sig för risken ATT bli misshandlad/mördad av en människa de flesta av oss inte skulle vilja ha något att göra med överhuvudtaget.

Bilden som gammelmedia målar upp stämmer inte med verkligheten. Det är därför läsaren inte förstår "varför".

Äntligen! Kan inte beskrivas bättre.
Vi är många som tycker precis det du skriver.
Varför såg inte Lotta det vi andra ser?
Och varför i helsike skulle man gå ut med att deras kärleksrelation var något annat.

Det duger inte bara att säga att hon just då var i en down period, ville ha barn, en träningskompis, spänning, inte kunde säga nej mm. Det vimlet att brudar i likn sits.
Hon hade så många tillfällen att avsluta - när han gick, men bad o bönade ändå att han skulle komma tillbaka. Hon kunde få hjälp av vänner, exet Per bl.a. med hunden mm. Men trots att Per mötte upp henne efter jobbet på skolan när hennes chef bett om det för Lottas skull, så lät hon sig hämtas av Per men smet ändå iväg o träffade Martin igen.

Tror verkligen hon ville umgås med Martin, kanske var väldigt kär. Hon trodde nog att hon kunde hålla "farligheten" i schack - som så många andra kvinnor i liknande situationer.

Men det som skiljer Lotta från många andra kvinnor är att det fullkomligt skrek farliga vibbar om Martin och att han slog henne redan efter några månader. De hade ingen gemensam historik, inga gemensamma barn, inget gemensamt hem eller gemensam ekonomi. Allt saker som gör att många andra har svårt att bryta upp.

Såsom Lotta framställdes först förstod man inte hur deras vägar kunde korsas. Nu efter alla fakta kommit fram är det lättare att se - det fanns en del gemensamt mellan dem. Förstår bara inte hur hon vågade vara kvar i relationen.

Och varför var det så viktigt av media, hennes vänner o anhöriga inkluderade - att framställa Lotta-Martin som något annat en ett kärlekspar där en ena parten brutalt dödas av den andre.
Varför tom här på FB tvivlade man på att hon o han faktiskt använde kokain, var hög på "kola" flera gånger.
Hon förtjänade verkligen inte det Martin gjorde. Skulle hon ha "förtjänat" det mer om man gått ut med sanningen? Är det därför man ljugit, förvrängt och mörkat fakta?
Om det är så är det pinsamt - för hon förtjänade inte sitt öde oavsett det liv hon levde.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-30 kl. 17:57.
Citera
2016-10-30, 18:02
Avslutad
Citat:
Jag tror inte att någon här anser att Lotta “fick vad hon bad om” om du med det menar att hon förtjänade att dö. Men man blir inte direkt överraskad heller när man hör att en våldsverkare och återfallsförbrytare har slagit till - igen! Det är ju därför man uppfostrar sina barn att välja sin umgängeskrets noggrant och inte hänga med vilka idioter som helst. Det är också därför man som förälder uppfostrar sina barn att välja sin partner med omsorg.

Jag vet inte hur Lottas föräldrar har uppfostrat sina döttrar, men Lotta tycks ha saknat den sortens “spärrar” som vanliga, normala, medelålderskvinnor I Sverige har när de letar efter en pappa till sina blivande barn. Man letar inte bland de tungt kriminella..

För Lotta tycks inte det här med Martins kriminalitet ha varit en “big no-no”. För de flesta av oss skulle hans kriminalitet direkt satt stopp för vidare umgänge.

Jag bryr mig inte om Lotta var en festprisse, sminkade sig hårt eller klädde sig slampigt. Jag tror – som du – att Lotta saknade en egen identitet. Det fanns inget mer än en yta – hårdsminkad eller ej.

Lotta var också rätt så kall och sörjde endast för sin egen del I en sits där de flesta av oss skulle ha reagerat annorlunda. När Per hotade med självmord var Lottas reaktion panik. Inte över att Per skulle dö utan att hon själv inte skulle ha råd att ha Ecco kvar..

Det är en rätt så ytlig attityd och väldigt egoistisk också – särskilt med tanke på deras långa gemensamma historia tillsammans. Hon tycktes inte ha några som helst känslor kvar för Per – ändå ville hon inte låta någon annan ha honom och ge honom den kärlek han så innerligt längtade efter.

Per var en fin och lojal kille som älskade Lotta, men var han inte alkoholist?
Rätta mig om jag har fel.
Var det så, så är det inte svårt att begripa Lottas lojalitet mot Per, samt oro för om han kunde ta hand om hunden.

Hon har kanske ställt upp på Per i alla år, men varken fått barn eller trygghet med honom pga. hans problem?

Kanske blev hon "känsloknarkare" ihop med Per, och därför inte kunde tyda signalerna från Martin som farliga?

Lottas föräldrar verkar ha föga inverkan på det som nu hände. De övriga barnen klarade sig bra. Det här var nog något som byggts upp inom Lotta under hennes vuxna liv.
Citera
2016-10-30, 18:06
Avslutad
Citat:
Därför att det går emot allt sunt förnuft. Det strider mot ens egen självbevarelsedrift.

Det som du kallar för "kärlek" och som skulle "förklara saken" är inte kärlek för mig. Utan beroende.

Det finns psykiska diagnoser för det också.

Dessutom skulle en normal tjej inte kunna bli "kär" i Martin, eftersom de skulle inte ens komma i kontakt med varandra.

De tjejer som har umgåtts med Martin är inte normala. För det är INTE normalt att låta sig misshandlas. Inte ens i kärlekens namn.

Släpp det sunda förnuftet, för en stund.
Vi är överens om att det inte fanns när L&M inledde sitt förhållande. Men inte varför.
Jag säger inte att det var kärlek, såsom du och jag ser den. Det var kärlek, såsom Lotta såg det. Samt känsloknarkande i en svag situation i livet, för Lotta, som Martin så påpassligt utnyttjade.

Livet är inte svart och vitt, det är komplext.
Citera
2016-10-30, 18:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Bilderna är betydligt bättre än verkligheten. 3/10 och då är jag generös.

Det märktes att något var riktigt märkligt med henne. Hon stack ut visuellt med sina korta kjolar, höga stövlar och hårt sminkad. Partytjej 24/7, prostituerad eller klubbvärdinna? Tydligen var hon ekonomiassistent vilket man aldrig hade gissat på. Hon klädde sig ganska vulgärt, värre än öststatstjejer. Hade man sett henne på ett red light district så hade hon passat bra in.

Lotta hade ganska högt temperament. Kunde ljuga om tramssaker och vara provocerande.
Efter att ha läst FUP så har ganska mycket med henne klarnat med de tankar jag hade om henne. T ex när hon var med Martin på psyket och hon börjar hota läkarna för att han inte läggs in, exakt så är min bild om henne. Tjafsig, provokativ och en risig attityd.

Tycker att det är märkligt att flera i tråden har placerat Lotta på en piedestal där hon är så perfekt.

Det är skönt att du kommer med motvikt till den glorifiering som pågått. Det ger en bättre förklarande bild hur hon kunde hamna i soppan med Martin.
Den andra bilden ur media efterlämnar en bitter eftersmak eftersom vi, den stora läsande massan, tydligen inte förtjänade bättre än att vi måste bli lurade.
Hon förtjänar att bli beskriven som den kvinna hon var, utan att man för den skull anser att hon på något sätt förtjänade att bli ihjälslagen av Martin!
Citera
2016-10-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är skönt att du kommer med motvikt till den glorifiering som pågått. Det ger en bättre förklarande bild hur hon kunde hamna i soppan med Martin.
Den andra bilden ur media efterlämnar en bitter eftersmak eftersom vi, den stora läsande massan, tydligen inte förtjänade bättre än att vi måste bli lurade.
Hon förtjänar att bli beskriven som den kvinna hon var, utan att man för den skull anser att hon på något sätt förtjänade att bli ihjälslagen av Martin!

Attityden bland våra journalister gentemot kvinnor som Lotta borde verkligen granskas i sömmarna.

Det är journalisterna som tydligen anser att Lotta och hennes medsystrar "inte duger" sådana som de är utan att de måste genomgå en "extreme makeover" innan de ska kunna beskrivas i media som brottsoffer..
Citera
2016-10-30, 18:33
Medlem
Citat:
Per var en fin och lojal kille som älskade Lotta, men var han inte alkoholist?
Rätta mig om jag har fel.
Var det så, så är det inte svårt att begripa Lottas lojalitet mot Per, samt oro för om han kunde ta hand om hunden.

Hon har kanske ställt upp på Per i alla år, men varken fått barn eller trygghet med honom pga. hans problem?

Kanske blev hon "känsloknarkare" ihop med Per, och därför inte kunde tyda signalerna från Martin som farliga?

Lottas föräldrar verkar ha föga inverkan på det som nu hände. De övriga barnen klarade sig bra. Det här var nog något som byggts upp inom Lotta under hennes vuxna liv.

Jag vet inte med säkerhet ifall Per är alkis eller ej. Men återigen: ifall man har lämnat en alkis pga att man inte fann den trygghet man letade efter - ska man då leta efter den hos en kriminell återfallsförbrytare?

Man måste ju komma ihåg att Lotta träffade Martin via facebook. Inte så att de träffades på en pub när de båda var lite berusade och "föll för varandra". Utan en kille med skumt förflutet kontaktade Lotta och ville bli hennes "vän" på fejan.

Inte särskilt romantiskt i mina öron.

Sen angående Lottas syskon så vet vi ju inte "hur bra" det har gått för dem. I ärlighetens namn har det inte gått bra för Martins syskon. Så i det ljuset skulle man kunna granska "hur" bra det har gått för Lottas andra syskon som OCKSÅ målas upp i media som "helt vanliga"..

Men den biten lämnar jag åt någon annan.
Citera
2016-10-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Äntligen! Kan inte beskrivas bättre.
Vi är många som tycker precis det du skriver.
Varför såg inte Lotta det vi andra ser?
Och varför i helsike skulle man gå ut med att deras kärleksrelation var något annat.

Det duger inte bara att säga att hon just då var i en down period, ville ha barn, en träningskompis, spänning, inte kunde säga nej mm. Det vimlet att brudar i likn sits.
Hon hade så många tillfällen att avsluta - när han gick, men bad o bönade ändå att han skulle komma tillbaka. Hon kunde få hjälp av vänner, exet Per bl.a. med hunden mm. Men trots att Per mötte upp henne efter jobbet på skolan när hennes chef bett om det för Lottas skull, så lät hon sig hämtas av Per men smet ändå iväg o träffade Martin igen.

Tror verkligen hon ville umgås med Martin, kanske var väldigt kär. Hon trodde nog att hon kunde hålla "farligheten" i schack - som så många andra kvinnor i liknande situationer.

Men det som skiljer Lotta från många andra kvinnor är att det fullkomligt skrek farliga vibbar om Martin och att han slog henne redan efter några månader. De hade ingen gemensam historik, inga gemensamma barn, inget gemensamt hem eller gemensam ekonomi. Allt saker som gör att många andra har svårt att bryta upp.

Såsom Lotta framställdes först förstod man inte hur deras vägar kunde korsas. Nu efter alla fakta kommit fram är det lättare att se - det fanns en del gemensamt mellan dem. Förstår bara inte hur hon vågade vara kvar i relationen.

Och varför var det så viktigt av media, hennes vänner o anhöriga inkluderade - att framställa Lotta-Martin som något annat en ett kärlekspar där en ena parten brutalt dödas av den andre.
Varför tom här på FB tvivlade man på att hon o han faktiskt använde kokain
, var hög på "kola" flera gånger.
Hon förtjänade verkligen inte det Martin gjorde. Skulle hon ha "förtjänat" det mer om man gått ut med sanningen? Är det därför man ljugit, förvrängt och mörkat fakta?
Om det är så är det pinsamt - för hon förtjänade inte sitt öde oavsett det liv hon levde.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23695046.ab

Fortfarande vägrar Lottas syskon att se sanningen i vitögat. De fortsätter att förneka..

Lotta "tvingades" att använda kokain. Detta av en "facebookvän" som hon hade haft en kort romans med..

Gäsp..

Ju mera de förnekar sanningen desto obegripligare blir storyn.
Citera
2016-10-30, 18:46
Avslutad
Citat:
Jag vet inte med säkerhet ifall Per är alkis eller ej. Men återigen: ifall man har lämnat en alkis pga att man inte fann den trygghet man letade efter - ska man då leta efter den hos en kriminell återfallsförbrytare?

Man måste ju komma ihåg att Lotta träffade Martin via facebook. Inte så att de träffades på en pub när de båda var lite berusade och "föll för varandra". Utan en kille med skumt förflutet kontaktade Lotta och ville bli hennes "vän" på fejan.

Inte särskilt romantiskt i mina öron.

Sen angående Lottas syskon så vet vi ju inte "hur bra" det har gått för dem. I ärlighetens namn har det inte gått bra för Martins syskon. Så i det ljuset skulle man kunna granska "hur" bra det har gått för Lottas andra syskon som OCKSÅ målas upp i media som "helt vanliga"..

Men den biten lämnar jag åt någon annan.

Du förstår alltså inte kopplingen? Eller vill inte, då du har en bestämd uppfattning.
Berätta för mig, vad vet du om att leva med en alkis och hur det påverkar den som lever med densamme? Berätta även för mig hur du tror att Lotta tänkte när hon träffade Martin. För det är uppenbart att du, solglittret med flera, anser att hon såg vad som skulle komma.

Berätta även för mig hur ni kan uppfostra era eventuella barn, till att undvika män som Martin. När ni har en sådan snäv syn på hur det fungerar.

Jag är oerhört glad för att ni inte har kunskap, samtidigt som det oroar mig att ni är så säkra på er sak. Inte ens jag är säker. Och inser att det kan man aldrig vara, hur klok man än tror sig vara. Saker händer i livet, om man lever det. Vågar man inget, så vinner man inget. Man ska dock inte satsa, när man har noll på kontot, vilket Lotta gjorde.

Ingen av oss tycker att Lotta förtjänade sin död. Där är vi eniga.
Några tycker att hon borde ha vetat bättre, och har ingen förståelse för att hon ingick i ett förhållande med Martin. Där är vi oeniga.

Jag förstår Lotta.
Du, Solglittret och några till, gör det inte.
Citera
2016-10-30, 18:56
Medlem
Det är tragiskt att ett antal personer hela tiden, vecka ut och vecka in, återvänder till samma sak. De som absolut måste skriva gång på gång att Lotta begick ett fel som hade kontakt med Martin. De försöker allt som oftast snygga till sin argumentation genom att hävda att syftet är att skydda kvinnor. Andra kvinnor ska förmås undvika män som Martin, menar de, och denna ädla avsikt motiverar kritiken mot Lotta.

För det första: Kvinnor blir inte ett dugg stärkta i sin självaktning genom att ett antal personer framhåller ett brottsoffers fel och brister på Flashback eller i andra media. Så vill ni kvinnor väl kan ni kanske välja en annan väg.

För det andra: Många kvinnor skulle naturligtvis undvika en person som Martin. Tillräckligt många gjorde det inte. Han verkar hela tiden ha haft minst en flickvän. Tittar på hans tidigare dom 2001 fanns en flickvän med i bilden, han får nya så fort han kommer ut. Ett antal personer som varit tillsammans med honom när han varit ute kan lätt identifieras, och då har han ändå bara varit ute i sammanlagt cirka 4 år de senaste 16 åren. Det är inget direkt fel på dessa kvinnor, förutom då att de i något skede gillat Martin. Han verkar ha haft en charmig sida.

För det tredje: Nu när Martin har slagit ihjäl en kvinna finns hela hans brottsregister till allmän beskådan. Så var det inte innan. Även om kvinnorna visste om att han suttit i fängelse kände de knappasttill detaljerna i samtliga fem domar. Ingen av dem verkar vara någon arkivräv.

För det fjärde: Det finns faktiskt ett antal män som har tatueringar och gympumpade muskler, och som lägger mycket tid och möda på att bli stora. Tursamt nog är de till största delen någorlunda skötsamma. Jag håller med om att Martins stora skalltatuering med mera inger onda aningar. Men vi vet inte hur kvinnorna resonerade om det.

Visst hade Lotta olyckligt omdöme. Visst vore det bra om kvinnor inte hade det. Dåligt omdöme bottnar ofta i dålig självkänsla. Att hacka på brottsoffer stärker knappast självkänslan hos andra än hos dem som hackar.

Om Lotta hade varit så märklig som vissa här anser, hade hon inte varit omtyckt av grannar och av sin egen chef. Hon hade säkert en mycket instabil sida, men hon lyckades ju faktiskt också arbeta och hålla ihop sitt liv. Det var bland annat det Martin ville förstöra för henne, genom att försöka få henne vräkt och se till så hon blev av med jobbet genom att kontakta kvinnan hon hyrde av och hennes chef. Han måste ha varit hel provocerad av att hon faktiskt hade en viss ordning i tillvaron.
Citera
2016-10-30, 19:13
Medlem
Citat:
Du förstår alltså inte kopplingen? Eller vill inte, då du har en bestämd uppfattning.
Berätta för mig, vad vet du om att leva med en alkis och hur det påverkar den som lever med densamme? Berätta även för mig hur du tror att Lotta tänkte när hon träffade Martin. För det är uppenbart att du, solglittret med flera, anser att hon såg vad som skulle komma.

Berätta även för mig hur ni kan uppfostra era eventuella barn, till att undvika män som Martin. När ni har en sådan snäv syn på hur det fungerar.

Jag är oerhört glad för att ni inte har kunskap, samtidigt som det oroar mig att ni är så säkra på er sak. Inte ens jag är säker. Och inser att det kan man aldrig vara, hur klok man än tror sig vara. Saker händer i livet, om man lever det. Vågar man inget, så vinner man inget. Man ska dock inte satsa, när man har noll på kontot, vilket Lotta gjorde.

Ingen av oss tycker att Lotta förtjänade sin död. Där är vi eniga.
Några tycker att hon borde ha vetat bättre, och har ingen förståelse för att hon ingick i ett förhållande med Martin. Där är vi oeniga.

Jag förstår Lotta.
Du, Solglittret och några till, gör det inte.

Jag är fullt medveten om att vissa kvinnor JÄMT “råkar förälska sig” I män med beroendeproblematik. Men det är just där jag vill slinka in att det inte handlar om kärlek utan dessa kvinnors egna medberoende/beroende problematik.

Lotta träffade ju även ordentliga duktiga Micke (med barn) – men då började Lotta strula direkt. Hon ville ha mer drama än vad en vanlig, ordentlig kille kunde erbjuda. Och Micke vägrade att “slåss” om Lotta.

De absolut allra flesta av oss lyckas med uppgiften att uppfostra våra barn så att de INTE är intresserade av tungt kriminella typer. Det hör inte till vanligheten att finna dem attraktiva.

Så när du undrar “hur vi gör” behöver du inte vända dig längre än din närmaste granne för att få svaret. Det finns inget kaxigt I det konstaterandet.

Att det sen finns damer som anser tvärtom att dessa muskelknuttar med noll hjärnceller men starka biceps är supersexiga beror på att även de själva är skadade till grunden. Oftast kommer de från liknande förhållanden själva. Därför tvivlar jag på att Lottas barndom skulle ha varit “lycklig” trots att Lottas syskon gärna vill påstå det. Jag anser tvärtom att Lotta inte tycks ha haft bra relation till NÅGON av sina släktingar. Inte bra och ärlig I alla fall. Inte ens till sin syster Camilla som ansåg sig stå närmast Lotta.

Man kan inte gardera sig till 100% gentemot galningar här I livet. Men man behöver ändå inte frivilligt umgås med folk som till en MYCKET stor sannolikhet kommer att betyda problem. Det är inte en fifty-fifty utan snarare en en-nittionio – chans att en relation till en återfallsförbrytare skulle sluta lyckligt. Inte värt att ta risken för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in