2016-10-30, 15:02
Medlem
Känner att det är lite tidigt att börja plugga inför kvantitativa delen tills nästa prov redan nu. Har någon tips på böcker jag kan läsa för att höja min ord och läsförståelse? Gärna intressanta men även lite svårare läsning så man lär sig något.
Citera
2016-10-30, 16:08
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Känner att det är lite tidigt att börja plugga inför kvantitativa delen tills nästa prov redan nu. Har någon tips på böcker jag kan läsa för att höja min ord och läsförståelse? Gärna intressanta men även lite svårare läsning så man lär sig något.

Vad är du ute efter? Egentligen bör du vända dig till litteraturforumet.
Citera
2016-10-30, 16:10
Medlem
Citat:

Faktaböcker om fiskar, fåglar, blommor, bergarter m.m samt skönlitteratur som släpptes runt 1950talet.
Citera
2016-10-30, 16:53
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Som förslag på bra sakprosaiska verk, kan jag rekommendera Hilding Thylanders böcker om antiken: Den grekiska världen ([Bokus] & [Bokbörsen]) och Det romerska riket ([Bokus] & [Bokbörsen]).

Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Faktaböcker om fiskar, fåglar, blommor, bergarter m.m samt skönlitteratur som släpptes runt 1950talet.
Varför tycker du att skönlitteratur som skrevs runt just 1950-talet är så bra?
Senast redigerad av NixYO 2016-10-30 kl. 17:11.
Citera
2016-10-30, 17:11
Medlem
Är det någon som tagit sig tiden att skriva ihop ett facit till de olika provdelarna?
Citera
2016-10-30, 17:13
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Är det någon som tagit sig tiden att skriva ihop ett facit till de olika provdelarna?
Japp, HPAkademin har publicerat facit för alla provdelar och alla olika versioner av det sista provet på sin hemsida: http://hpakademin.se/facit-hogskoleprovet/
Citera
2016-10-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Som förslag på bra sakprosaiska verk, kan jag rekommendera Hilding Thylanders böcker om antiken: Den grekiska världen ([Bokus] & [Bokbörsen]) och Det romerska riket ([Bokus] & [Bokbörsen]).

Varför tycker du att skönlitteratur som skrevs runt just 1950-talet är så bra?

För att modern skönlitteratur innehåller ofta ett väldigt lätt språk. Om målet är att bredda ordförrådet inför HP bör man hellre gå till antikvariatet än till BokusTOP10 pocket.
Citera
2016-10-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
För att modern skönlitteratur innehåller ofta ett väldigt lätt språk. Om målet är att bredda ordförrådet inför HP bör man hellre gå till antikvariatet än till BokusTOP10 pocket.

Att jag sa 1950 var bara ett slumpmässigt årtal, jag menade äldre litteratur, inte specifikt bara år 1950
Citera
2016-10-30, 18:33
Medlem
Av någon anledning var jag väldigt ojämn på de verbala delarna. På provpass 2 fick jag 27/40 och på provpass 4 fick jag 34/40. Någon mer som tyckte provpass 4 var enklare?
Citera
2016-10-30, 19:26
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Av någon anledning var jag väldigt ojämn på de verbala delarna. På provpass 2 fick jag 27/40 och på provpass 4 fick jag 34/40. Någon mer som tyckte provpass 4 var enklare?

Provpass 4 var en verbal del, dummer!
Citera
2016-10-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Provpass 4 var en verbal del, dummer!
Ja, vad fan snackar du om?

Var tvärtom för mig, fick betydligt högre på Provpass 2...
Citera
2016-10-30, 19:36
Medlem
Ni glömmer att det finns 4 olika versioner av högskoleprovet som skrevs.

Viktigt att säga vilken version du skrev om du tyckte det var ojämnt..

*Edit http://hpakademin.se/facit-hogskoleprovet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in