2019-02-26, 13:21
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Fel ordning blev det inte, tänker mer att man inte ska behöva bläddra fram och tillbaka. Förstår du vad jag menar?

Ja det är det jag menar, har du dubbelsidigt så kommer tex sida 27 och på andra bladet 28 utan att den bli upp & ner, Då kan du häfta ihop provet som en bok.
Citera
2019-02-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Ja det är det jag menar, har du dubbelsidigt så kommer tex sida 27 och på andra bladet 28 utan att den bli upp & ner, Då kan du häfta ihop provet som en bok.

Du verkar ha koll på vad du säger så frågar dig men nån annan SMART får gärna flika in också. Brukar du markera skala på linjalen? Bör underlätta en del va?
Citera
2019-02-26, 21:23
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Du menar att sträckorna ej är skalenliga på kartan?
Jag har ej läst uppgiften så noga men 1+2 ger väl att sträckan är 22/14*70=110 km?
Ja om kartan är specialgjord för att visa avstånd mellan Nyköping och Stockholm eller Uppsala. Så tolkar jag wikipedas info om "map projection" i varje fall. Annars kan man få något helt tokigt svar typ 110,01 km.
Citera
2019-02-26, 22:07
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Du verkar ha koll på vad du säger så frågar dig men nån annan SMART får gärna flika in också. Brukar du markera skala på linjalen? Bör underlätta en del va?

Absolut, markera på linjalen är en väldigt effektiv metod.
Citera
2019-02-27, 12:00
Medlem
Har skrivit ner alla ord jag inte kunnat från gamla högskoleprov och kan i princip alla dem nu. Utöver detta har jag även pluggat HP-guidens ordlista med svåra ord på 5000 ord. I höstas fick jag 12/20 på ord. Nån med egen erfarenhet utav plugg med ord som vet hur långt detta räcker på ett ungefär?
Citera
2019-02-27, 12:13
Medlem
Citat:
Har skrivit ner alla ord jag inte kunnat från gamla högskoleprov och kan i princip alla dem nu. Utöver detta har jag även pluggat HP-guidens ordlista med svåra ord på 5000 ord. I höstas fick jag 12/20 på ord. Nån med egen erfarenhet utav plugg med ord som vet hur långt detta räcker på ett ungefär?
Jag pluggar själv ord via memrise och är uppe i cirka 2000. Min uppskattning är att 5000 ord borde ge 18/20 på ORD och 1-2 fler poäng på MEK.
Citera
2019-02-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag pluggar själv ord via memrise och är uppe i cirka 2000. Min uppskattning är att 5000 ord borde ge 18/20 på ORD och 1-2 fler poäng på MEK.

Gött! Pluggar du ord från gamla prov med?

Memrise är definitivt bättre för inlärningen än HP-guiden men jag satsade på kvantitet istället för kvalitet i detta fallet. Totalt blir det runt 7000 ord för min del men då kanske jag inte kan varje ord bensäkert, å andra sidan får jag se alternativ och så bör det gå hem.

Kanske låter lite knäppt men har filmat alla ord jag pluggat på HP-guiden med mobilen då jag tycker deras system är sämst. Har man lagt till ett ord i sin egen ordlista och svarar rätt dyker det aldrig upp igen så det jag gör är att kika på dessa kort klipp när jag vaknar och innan jag lägger mig. Då kommer jag ha hunnit se varje ord/betydelse x antal ggr istället för bara en gång.
Citera
2019-02-27, 14:31
Medlem
Citat:
Gött! Pluggar du ord från gamla prov med?

Memrise är definitivt bättre för inlärningen än HP-guiden men jag satsade på kvantitet istället för kvalitet i detta fallet. Totalt blir det runt 7000 ord för min del men då kanske jag inte kan varje ord bensäkert, å andra sidan får jag se alternativ och så bör det gå hem.

Kanske låter lite knäppt men har filmat alla ord jag pluggat på HP-guiden med mobilen då jag tycker deras system är sämst. Har man lagt till ett ord i sin egen ordlista och svarar rätt dyker det aldrig upp igen så det jag gör är att kika på dessa kort klipp när jag vaknar och innan jag lägger mig. Då kommer jag ha hunnit se varje ord/betydelse x antal ggr istället för bara en gång.
Nej jag försöker aktivt undvika att plugga ord från gamla högskoleprov (de senaste 15 åren) eftersom chansen att de skulle dyka upp på vårens prov är minimal.

Jag har inte använt HP-Guidens verktyg för att plugga ord så jag kan inte uttala mig om det. Men Memrise fungerar verkligen superbra och är dessutom gratis.
Citera
2019-02-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Nej jag försöker aktivt undvika att plugga ord från gamla högskoleprov (de senaste 15 åren) eftersom chansen att de skulle dyka upp på vårens prov är minimal.

Jag har inte använt HP-Guidens verktyg för att plugga ord så jag kan inte uttala mig om det. Men Memrise fungerar verkligen superbra och är dessutom gratis.

Stämmer ej. Sedan hösten 2011 har det dykt upp mellan 2-8 ord gamla ord varje prov. Definitivt bra att kunna dem.
Citera
2019-02-27, 15:48
Medlem
Citat:
Stämmer ej. Sedan hösten 2011 har det dykt upp mellan 2-8 ord gamla ord varje prov. Definitivt bra att kunna dem.
Med gamla ord hur gamla snackar vi då?

Ord från 2013 på årets prov, troligtvis inte.
Ord från 2009 på årets prov, väldigt osannolikt.
Ord från 1990 eller tidigare, fullt möjligt.
Citera
2019-02-27, 23:26
Medlem
kuklists avatar
Lösningstips för fråga 7 provpass 4 våren 2015. Mät AD och BC och dividera längderna med varandra. Jag fick att AD är 2*BC alltså AD = 2*84/6. Annars är det en ganska jobbig uppgift.
Citera
2019-02-28, 09:22
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuklist
Lösningstips för fråga 7 provpass 4 våren 2015. Mät AD och BC och dividera längderna med varandra. Jag fick att AD är 2*BC alltså AD = 2*84/6. Annars är det en ganska jobbig uppgift.

Det stämmer.
Ett råd för att lättare räkna ut 2 * 84 /6 är att faktorisera talen & stryka gemensam nämnare & täljare.
Alltså 2 * 14 * 6 / 6, stryk båda sexorna, kvar har du 2*14 = 28
Senast redigerad av Tropicanan 2019-02-28 kl. 09:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in