2016-10-28, 23:19
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wans1
Vägen såg annorlunda ut 1987, Limstagatan rakt fram norrut var den snabbaste vägen med bil från Björsta. Eva gick en annan väg än den Mr P isåfall använde.

Vad däger du? Fanns i Ringvägen då? Rundvägen var alltså inte så snabb som tv-programmet visade?
Citera
2016-10-28, 23:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tycker det finns mycket som är märkligt med mr P´s uppträdande den kvällen (om det stämmer som sägs i programmet) men jag tycker också att det finns många saker som känns väldigt tillrättalagt med den teori som presenterades av Åström o Safarik.

Ja, det är lätt att bygga upp en bild som passar ihop med olika omständigheter man väljer ut. Jag tycker också att teorin om Mr.P. låter vettig, men samtidigt saknas det något riktigt lite mer konkret. T.ex. som du säger om någon skulle ha sett blod på hans kläder på puben, eller att någon säger sig ha sett en sådan där ovanlig kniv i hans lägenhet.
Citera
2016-10-28, 23:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det skulle vara intressant att veta vad läkaren grundade sin uppfattning om sexuellt våld på. Och på vad grundar sig egentligen Safariks uppfattning att det bara var arrangerat för att se ut så?

Hade han inte stuckit in kniven runt halsen på henne på flera ställen?
Alltså direkt attack för att döda inte först skada våldta, var mer som ett oresonligt hat mot Eva, mer personligt mot henne, alltså någon hon kände mer troligt?
Så resonerades det väl?
Och att det arrangerades att sen se ut som en våldtäkt, vilket läkaren gick på?
Citera
2016-10-28, 23:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Jag kan bara komma på ett rimligt scenario. Nämligen om de stämmer möte, kanske för att tala ut. Eva vill varken stanna hos honom när de andra går eller ens låta dem veta det. Därför kommer de överens om att ses ungefär vid mordplatsen. Det förklarar då varför hon vill bli avsläppt, hon skyller på hunden.
Det där låter som ett rimligt scenario. Att han skulle ha planerat att döda henne hos föräldrarna är ju svårare att ta till sig.
Citera
2016-10-28, 23:26
Medlem
Ett mycket intressant program med en hel del nyheter för mig, bland annat att Laban inte var Evas hund.
Men efter programmet kvarstår en hel del frågor.
Hur kan dom vara så säkra på att det är just mammans cykel som varit synlig vid brottsplatsen? Tycker det är ett stort risktagande för Mr P att lämna sin bil vid föräldrahemmet, ta cykeln och sedan lämna tillbaka den framåt morgontimmarna. Varför lämnade han inte tillbaka den direkt efter mordet?
Varför var Mr Ps kläder blöta? Om det är ett bevis på hans skyldighet borde kläderna även ha varit blodiga med tanke på det våld Eva utsattes för. Eller åkte han hem och bytte kläder, men kanske återvände till mordplatsen för att då blöta ner sina kläder? Att människor såg han med blöta kläder är inte konstigt med tanke på hur mycket det regnade den natten.
Enligt deras tidsangivelse släpptes Eva av 22.45, och Mr P ringde sitt första samtal till föräldrahemmet 23.15.
Han har då bara haft en halvtimme på sig att mörda Eva, klä av henne, förgripa sig på henne (?), mörda hennes hund, ta sig tillbaka till bilen, åka hem och där ringa till föräldrahemmet.
Jag funderar också på det där med att han sprang fram till fyndplatsen. Vad jag förstår var Eva då redan hittad av sin syster, och polis hade blivit tillkallad. Tycker det är märkligt att om det skulle vara som vara som vittnena säger att det var folktomt vid fyndplatsen, varför isåfall? Borde inte poliser och tekniker finnnas på plats?
Citera
2016-10-28, 23:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hade han inte stuckit in kniven runt halsen på henne på flera ställen?
Alltså direkt attack för att döda inte först skada våldta, var mer som ett oresonligt hat mot Eva, mer personligt mot henne, alltså någon hon kände mer troligt?
Så resonerades det väl?
Ja, men kan det inte lika gärna ha varit precis tvärtom? Först våldta, sedan döda? Kanske det händelseförlopp Safarik beskriver utgår från att Mr.P är GM, snarare än utifrån observationer på platsen?
Senast redigerad av Draifos 2016-10-28 kl. 23:29.
Citera
2016-10-28, 23:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wans1
Vägen såg annorlunda ut 1987, Limstagatan rakt fram norrut var den snabbaste vägen med bil från Björsta. Eva gick en annan väg än den Mr P isåfall använde.

Allt sånt går att kontrollera eftersom man har detaljplaner hos kommunen bland annat.
Så hur såg då vägen ut som Mr P körde kortats 1987? Du får precisera dig och inte bara påstå saker utan underlag.
Citera
2016-10-28, 23:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det där låter som ett rimligt scenario. Att han skulle ha planerat att döda henne hos föräldrarna är ju svårare att ta till sig.

Eller så behövde den stackars hunden rastas?
Citera
2016-10-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Vad däger du? Fanns i Ringvägen då? Rundvägen var alltså inte så snabb som tv-programmet visade?

Eva gick från korsningen som idag är Limstagatan/Ringvägen om jag fattat rätt. Gå den vägen idag tar ungefär lika lång tid och ser idag ut ungefär som då. Men med bil så var nog den snabbaste vägen Limstagatan rakt fram och då skulle inte P ha sett Eva efter vägen som någon nämnde. Ringvägen fanns inte då på den tiden.

Vet inte hur jag lägger upp bilder som annars hade jag kunnat visa
Citera
2016-10-28, 23:29
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisklisa
Ett mycket intressant program med en hel del nyheter för mig, bland annat att Laban inte var Evas hund.
Men efter programmet kvarstår en hel del frågor.
Hur kan dom vara så säkra på att det är just mammans cykel som varit synlig vid brottsplatsen? Tycker det är ett stort risktagande för Mr P att lämna sin bil vid föräldrahemmet, ta cykeln och sedan lämna tillbaka den framåt morgontimmarna. Varför lämnade han inte tillbaka den direkt efter mordet?
Varför var Mr Ps kläder blöta? Om det är ett bevis på hans skyldighet borde kläderna även ha varit blodiga med tanke på det våld Eva utsattes för. Eller åkte han hem och bytte kläder, men kanske återvände till mordplatsen för att då blöta ner sina kläder? Att människor såg han med blöta kläder är inte konstigt med tanke på hur mycket det regnade den natten.
Enligt deras tidsangivelse släpptes Eva av 22.45, och Mr P ringde sitt första samtal till föräldrahemmet 23.15.
Han har då bara haft en halvtimme på sig att mörda Eva, klä av henne, förgripa sig på henne (?), mörda hennes hund, ta sig tillbaka till bilen, åka hem och där ringa till föräldrahemmet.
Jag funderar också på det där med att han sprang fram till fyndplatsen. Vad jag förstår var Eva då redan hittad av sin syster, och polis hade blivit tillkallad. Tycker det är märkligt att om det skulle vara som vara som vittnena säger att det var folktomt vid fyndplatsen, varför isåfall? Borde inte poliser och tekniker finnnas på plats?

Det är "Mr.P"s egna uppgift att han ringde detta samtal. Han fick inget svar, sa han. Tror vi på honom?
Citera
2016-10-28, 23:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja, men kan det inte lika gärna ha varit precis tvärtom? Först våldta, sedan döda? Kanske det händelseförlopp Safarik beskriver utgår från att Mr.P är GM, snarare än utifrån observationer på platsen?

Men blev hon våldtagen då? Inte förstått det som så, fast man kan ju bli våldtagen utan penetrering förstås. Jag skrev endast ner vad de verkade ha menat, vem har rätt av dem kan ju ingen veta till hundra procent.
Citera
2016-10-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Det är "Mr.P"s egna uppgift att han ringde detta samtal. Han fick inget svar, sa han. Tror vi på honom?

Borde inte det ha kunnat kontrolleras? Om inte, så har han haft all tid i världen på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in