2016-10-27, 13:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Får man köra 7 dagar i veckan enligt vilotidsreglerna?

Vilotidsreglerna är per dygn, inte vecka.

Arbetstidslagen gäller inte dig då det är ditt företag.

Kör på.
Senast redigerad av Bbobi 2016-10-27 kl. 13:54.
Citera
2016-10-27, 15:07
Medlem
plastgubbens avatar
Några frågor till er som kör taxi.

Jag har tänkt köpa en bil för ca 7'000-10'000 kr att ha för att öva mig på att köra. (har körkort) (behöver bil av andra skäl också)

Bör jag köpa typ en Volvo 740/940 eller typ en Skoda Fabia, eller kanske något annat?

Jag tänker att de flesta taxibilar är rätt stora (har dock sett Toyota Prius också, tror inte den är så stor), så då kanske det är bättre att öva sig med en större bil? Å andra sidan får jag uppfattningen efter lite forskning på nätet att en Volvo 740 drar ca dubbelt så mycket bensin som en Skoda Fabia, drygt en liter per mil mot ca 0,6 l/mil för Fabia. Detta är min första bil så jag vet inte hur dyrt det blir med bensinen. Jag har också lite bråte jag skulle behöva köra till tippen, vilket ev. en 740/940 kombi är bättre för, vet ej. (eller de heter kanske 745/945 då, vet ej) Dock vet jag inte om det är värt den extra bränsleförbrukningen, skulle ev. kunna hyra en skåpbil för det istället.

Är det något annat jag bör tänka på när jag köper bil för att öva mig inför taxiyrket? (vilket jag inte är säker på om jag kommer hålla på med eller inte, får se när jag provat det om det kommer dit)

edit: Sen har jag en annan fråga. När jag skaffat taxileg, plus ev. internt leg för något bolag om man nu behöver det (?), kan man då få prova på att köra taxi någon dag eller så för någon åkare, för att se om det är något man tror man kan hålla på med? Och kan man sedan t.ex. kombinera taxikörning med ett annat jobb så att man kör taxi när man inte har jobb på det andra jobbet? Eller vill åkare att man binder upp sig mer?
Senast redigerad av plastgubben 2016-10-27 kl. 15:14.
Citera
2016-10-27, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Får man köra 7 dagar i veckan enligt vilotidsreglerna?

Vilotidsregler?
Citera
2016-10-27, 21:39
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vilotidsreglerna är per dygn, inte vecka.

Arbetstidslagen gäller inte dig då det är ditt företag.

Kör på.

Bara man inte blir utbränd
Citera
2016-10-28, 13:20
Medlem
plastgubbens avatar
Vilken är en bättre bil för att öva sig att köra inför att köra taxi, volvo eller en rätt liten bil typ skoda? Jag funderar på att köpa en volvo och sedan eventuellt sälja den efter någon månad om jag tycker den drar för mycket bensin.
Citera
2016-10-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Vilken är en bättre bil för att öva sig att köra inför att köra taxi, volvo eller en rätt liten bil typ skoda? Jag funderar på att köpa en volvo och sedan eventuellt sälja den efter någon månad om jag tycker den drar för mycket bensin.

Överlägsen taxibil är Volvo V70.

Stövel-Anders
Citera
2016-10-28, 15:21
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders

Stövel-Anders
Jag menar inte som taxibil, jag menar för att öva inför att köra taxi senare. Men jag tror jag köper en lite större volvo kombi. Annars om jag övar med typ en nissan micra eller nåt kommer det kanske bli en omställningsprocess sedan. Bättre att kunna hantera en lite större bil direkt.
Citera
2016-10-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag menar inte som taxibil, jag menar för att öva inför att köra taxi senare. Men jag tror jag köper en lite större volvo kombi. Annars om jag övar med typ en nissan micra eller nåt kommer det kanske bli en omställningsprocess sedan. Bättre att kunna hantera en lite större bil direkt.

Meningslöst öva med liten bil.

Stövel-Anders
Citera
2016-10-28, 15:46
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Meningslöst öva med liten bil.

Stövel-Anders
ok, tack
Citera
2016-10-28, 17:48
Avslutad
Citat:

Stövel-Anders

Volvo funkar för potatisåker. I Stockholm är det Mercedes som gäller.
Citera
2016-10-28, 20:40
Medlem
bnks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Vadå tsab har ju minst X-Antal timmar o då är det ju en minimilön den e bra om man inte gör ett skit om dagarna.
5000kr för kurs för att få tillstånd / börja köra för dem.

Bra lön då jobbar man olagligt vill säga över 13h per dag på 24h med vilotider. Men de tror jag många struntar i

Är inte baserad i sthlm, men ja jag har en garantilön också. Den är dock så låg att jag sökt mig vidare. Saken är den att jag har en familj som jag måste försörja och jag bara haft schema kvällstid/natt.
Citera
2016-11-02, 13:47
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Nu lyser min Taxi Toplight/Taklampa starkast i hela Stockholm jag skruvade loss plasten på lampan tog bort glödlampan. SATTE dit led lampa istället lyser som fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in