2016-10-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Slaktargatan ligger i/nära ett område som heter Björsta. Var det inte Björsta som ingick i gatuadressen där Eva varit? Adress i samma område? P-A som bor där är i dag 60 år.

I programmet hade de svårt att få kontakt med mgm och hävdade att han flyttat runt, kanske ett knep för att inte vara så utpekande. Men visst är det den PA vi söker på den gatan, frågan är när FB-profilen går ner, eller kommer han offentligt bemöta anklagelserna?
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-28 kl. 00:23.
Citera
2016-10-28, 00:18
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Han är 60 år.

Har jag uppfattat då detta rätt? Den "Mr-P" som det talas om i TV-programmet är 60 år idag (typ 29 år då mordet inträffade) och bor på slaktarGATAN
i Kramfors?
Citera
2016-10-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Har jag uppfattat då detta rätt? Den "Mr-P" som det talas om i TV-programmet är 60 år idag (typ 29 år då mordet inträffade) och bor på slaktarvägen i Kramfors?

Ja.
Citera
2016-10-28, 00:19
Medlem
Citat:
I artikeln vars rubrik börjar "Evas steg..." (som länkades till ovan) så står det att läsa att Evas mor hörde hunden skälla. Därefter tog det 17 timmar innan Evas kropp hittades. Undrade inte familjen varför hon aldrig kom hem, när de hade hört hunden skälla?
Kan man verkligen känna igen en specifik hunds skall? Det är lätt att i efterhand, när man vet att hon mördats, tänka att det måste ha varit Laban, men just när den skäller så registrerar man nog bara att det är en hund som skäller utomhus, inte att det är en hund man "känner".
Citera
2016-10-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kan man verkligen känna igen en specifik hunds skall? Det är lätt att i efterhand, när man vet att hon mördats, tänka att det måste ha varit Laban, men just när den skäller så registrerar man nog bara att det är en hund som skäller utomhus, inte att det är en hund man "känner".

En annan hundägare befann sig i området så det kan stämma, men det fanns andra vittnen som såg Laban gå lös också.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-28 kl. 00:25.
Citera
2016-10-28, 00:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Jag tänkte också på det. I TV-programmet framkommer det att det INTE var Evas hund ("Laban"), utan hon hade hunden till och från. Hennes kompis "Anneli" var den egentliga ägaren av hunden. Kanske därför familjen inte sammankopplade hundskallen med Eva?

OK. Men var det inte Evas syster - och inte kompis - Anneli, som var ägaren. Anneli ska tydligen ha gått från P:s lägenhet tidigare än Eva och väninnan. OM Anneli bodde hemma, så borde föräldrarna märkt att hunden inte var med. Då borde den ha varit med Eva. Och om de visste att Eva skulle komma dit senare, så borde de ha förstått att hunden var med Eva. Men systern kanske inte skulle till föräldrahemmet den kvällen/bodde någon annanstans?
Citera
2016-10-28, 00:26
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
OK. Men var det inte Evas syster - och inte kompis - Anneli, som var ägaren. Anneli ska tydligen ha gått från P:s lägenhet tidigare än Eva och väninnan. OM Anneli bodde hemma, så borde föräldrarna märkt att hunden inte var med. Då borde den ha varit med Eva. Och om de visste att Eva skulle komma dit senare, så borde de ha förstått att hunden var med Eva. Men systern kanske inte skulle till föräldrahemmet den kvällen/bodde någon annanstans?

Ja så kan det naturligtvis ligga till. Men jag tror också att bor man i Kramfors (jag har bott där) så reagerar man inte nämnvärt på ett hundskall i grannskapet. Det är liksom normalt. Eventuellt kanske man känner igen en viss hunds skall, men enbart om man aktivt lyssnar efter just detta skall. Det är vad jag tror.
Citera
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Ja, man tycker att det är lite osäkert. Om just Laban inte hade ett väldigt speciellt skall? Men jag vet inte så mycket om hundar och deras skall, så det är kanske långsökt?
Citera
Medlem
Citat:

Men ärligt. Se programmet innan du trashar tråden med dina inlägg och egna konspirationer.
Citera
2016-10-28, 00:34
Medlem
Timeouts avatar
Enligt en artikel från 2005 fanns det en liten DNA rest på Evas kropp men då räckte inte tekniken till för att få fram ett DNA. Det borde dom ju kunna få fram numera.
Varför jobbar dom inte på det spåret?
"Kanske tillhör den lilla DNA-rest som hittades på Evas kropp cykelägaren. - Vi hoppas att DNA-tekniken snart ska vara så bra att vi vet vems det är, säger Börje Öhman."
http://www.expressen.se/nyheter/eva-skulle-bara-rasta-laban/

Cykelmannen är avförd sen länge men jag skulle vilja se det DNA spåret jämföras med P:s DNA.

Tidslinjen dom fick fram i programmet var klart intressant. En sak som slog mig är att P var genomblöt när han skjutsade hem några vänner från nåt ställe på natten vid tiden efter mordet.
Hur blir man så blöt av att bara sitta i sin bil och köra fram och tillbaka för att leta efter Eva som han påstod att han gjorde?

Brottsplatsen som regnade bort
Fredagskvällen är kall och dimman och regnet ligger tungt över Kramfors.

Mordnattens ihållande regn har förstört mycket av spåren på brottsplatsen, men polisen lyckas ändå säkra lite organiskt material efter mördaren.
http://www.allehanda.se/blaljus/brott/brottsplatsen-som-regnade-bort

Det här fallet behöver grävas i mer. En mördare går lös!
Senast redigerad av Timeout 2016-10-28 kl. 00:48.
Citera
2016-10-28, 00:57
Medlem
Citat:
Ja, man tycker att det är lite osäkert. Om just Laban inte hade ett väldigt speciellt skall? Men jag vet inte så mycket om hundar och deras skall, så det är kanske långsökt?
Jag är inte heller någon expert, har aldrig haft egen hund. Man hör ju definitivt skillnad på säg en schäfer och en chihuahua, men jag tror inte man hör jättebra skillnad på raser däremellan. Speciellt inte på det avståndet. Det var en sådan här hund hon hade: http://imbo.dyrebar.no/users/dyrebar/images/4a2028cd702ca4fd9ca356ff5a167067.jpg?t%5B0%5D=maxS ize%3Awidth%3D590&accessToken=9b93fdc950fbfe8655bd 7c719e6403df3f1fc0a06da76977b1ef949125c6735f

Kan tänka mig att dess skall är svårt att särskilja mot andra mellanstora raser, typ golden retriever, labrador o.s.v.
Citera
2016-10-28, 00:58
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Enligt en artikel från 2005 fanns det en liten DNA rest på Evas kropp men då räckte inte tekniken till för att få fram ett DNA. Det borde dom ju kunna få fram numera.
Varför jobbar dom inte på det spåret?
"Kanske tillhör den lilla DNA-rest som hittades på Evas kropp cykelägaren. - Vi hoppas att DNA-tekniken snart ska vara så bra att vi vet vems det är, säger Börje Öhman."
http://www.expressen.se/nyheter/eva-skulle-bara-rasta-laban/

Cykelmannen är avförd sen länge men jag skulle vilja se det DNA spåret jämföras med P:s DNA.

Tidslinjen dom fick fram i programmet var klart intressant. En sak som slog mig är att P var genomblöt när han skjutsade hem några vänner från nåt ställe på natten vid tiden efter mordet.
Hur blir man så blöt av att bara sitta i sin bil och köra fram och tillbaka för att leta efter Eva som han påstod att han gjorde?

Brottsplatsen som regnade bort
Fredagskvällen är kall och dimman och regnet ligger tungt över Kramfors.

Mordnattens ihållande regn har förstört mycket av spåren på brottsplatsen, men polisen lyckas ändå säkra lite organiskt material efter mördaren.
http://www.allehanda.se/blaljus/brott/brottsplatsen-som-regnade-bort

Det här fallet behöver grävas i mer. En mördare går lös!

Tack för detta ytterst informativa inlägg! Jag hade inte läst om detta tidigare. Något om DNA-rester nämns inte i TV-programmet...Varför? Kan man undra... Kanske har polisen redan testat detta mot TV-programmets "Mr-P" och det stämmer inte? Då faller ju hela tesen i programmet och det blir ingen bra TV. Kan det vara så eller är jag för misstänksam och cynisk nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in