2016-10-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns beslut om RPU?

Jag har bara noterat att i båda §7-rapporterna så anges att det finns skäl för
RPU, men jag har inte sett något om att beslut om RPU fattats.

Det har stått att båda ska göra stor RPU, både Johanna och den yngre älskaren.
Citera
2016-10-27, 17:07
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Misstankarna stärks mot Arbogaparet
"Johan Fahlander: Misstankarna mot paret har stärkts, avseende mordet och mordförsöket i sommarstugan på kvällen den 3 augusti."

http://www.expressen.se/nyheter/misstankarna-starks-mot-arboga-paret/

"Utredningen efter mordet och mordförsöket kommer att bli en lång process, medger Johan Fahlander."

Min fetning. Kommer att bli...
Det tyder på att det återstår en hel del.

Efter gravöppningen blir det en ny runda hos NFC, och det är ingen handvändning.
Citera
2016-10-27, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gäller bara den disponibla delen av arvet - inte bröstarvingelotten.
Jag vet, men det var inte tydligt nog.
Nu kan vi bara hoppas att pappan varit förutseende nog att själv skriva testamente. Då kan det finnas god vägledning hur hans andel ska hanteras i framtiden.
(Alltför ofta glömmer människor att det kan vara en bra idé att göra det efter 65 års ålder - man vet ju aldrig).
Citera
2016-10-27, 17:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nej, det är betydelselöst om hon döms till fem år eller livstid. Det är gärningsbedömningen som är vägledande.

Korrekt, sladder av mig där. Grunden i inlägget består alltjämt, det är olika utgångspunkter beroende på strafform.
(Dock kan man inte dömas till bara 5år på mord)

Citat:
Nej, du måste ha dödat eller medverkat till att döda den andre -- försök täcks inte i ÄrvB.

Fru Justitisa får skutta hur mycket hon vill (har hon ens levat, och var är hon begravd i så fall?)

Du får "avläsa" vad du vill -- likafullt läser du fel. Dels täcks inte mordförsök av ÄrvB:s paragrafer, dels krävs inte heller dom för "mord" för att förverka arvsrätten.

Fru Justitia har aldrig levt som person nej, det var mer symboliskt menat. Hade hon någon gång levt, hade hon förslagsvis legat begravd på Cimetiere du Pere Lachaise nära Bastiljen i Frankrike.

Eftersom du inte verkar kunna läsa att jämte 1 och 2 §§ gäller också 3 §, med hänvisning till BB kap23 4 och 5 §§ - blir det inte så lätt för dig att någonsin begripa att det är Brottsbalken som kan ta upp mordförsök som skäl till arvlöshetsbedömningen.
Om uppsåt och avsikt varit att mörda även mamman men misslyckats & ett motsvarande fängelsestraff utdöms, har man förverkat sin arvsrätt oavsett hur noga du läser balken om arv.

Eftersom jag redan nu ser rättpsykvård med SUP som uteslutet pga gärningens blotta beskaffenhet, kommer vi nog heller inte kunna börja diskutera ens ifrån samma utgångspunkt.
Jag kanske uppmärksammar en återkoppling av dig när ärendet gått en bit, men det blir beroende på hur du resonerar.
Fredens, micro.
Citera
2016-10-27, 17:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det ska bli spännande vad den stora RPU säger om Johannas psykiska status.
Den ska vara klar om en månad, eftersom hon är häktad.
Någon sådan gräns finns inte -- är hon ens skickad på stora RPU än? Det vanliga är ju att det sker under rättegång när man fastställt skuld och skall fastställa straff.
Citera
2016-10-27, 17:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Korrekt, sladder av mig där. Grunden i inlägget består alltjämt, det är olika utgångspunkter beroende på strafform.
(Dock kan man inte dömas till bara 5år på mord)

Fru Justitia har aldrig levt som person nej, det var mer symboliskt menat. Hade hon någon gång levt, hade hon förslagsvis legat begravd på Cimetiere du Pere Lachaise nära Bastiljen i Frankrike.

Eftersom du inte verkar kunna läsa att jämte 1 och 2 §§ gäller också 3 §, med hänvisning till BB kap23 4 och 5 §§ - blir det inte så lätt för dig att någonsin begripa att det är Brottsbalken som kan ta upp mordförsök som skäl till arvlöshetsbedömningen.
Om uppsåt och avsikt varit att mörda även mamman men misslyckats & ett motsvarande fängelsestraff utdöms, har man förverkat sin arvsrätt oavsett hur noga du läser balken om arv.

Eftersom jag redan nu ser rättpsykvård med SUP som uteslutet pga gärningens blotta beskaffenhet, kommer vi nog heller inte kunna börja diskutera ens ifrån samma utgångspunkt.
Jag kanske uppmärksammar en återkoppling av dig när ärendet gått en bit, men det blir beroende på hur du resonerar.
Fredens, micro.
Visa var i ärvdabalken det framgår att §3 gäller.

Det är inte så att om man hänvisar till en paragraf så gäller andra föregående och efterföljande eller hela balken - utan det är som tilläggsskyltar i trafiken, det hänvisade gäller i kombination med det som anges i paragrafen som hänvisar.
Citera
2016-10-27, 17:55
Medlem
Citat:
Någon sådan gräns finns inte -- är hon ens skickad på stora RPU än? Det vanliga är ju att det sker under rättegång när man fastställt skuld och skall fastställa straff.
För att bistå lite kommer här några saxade punkter

"För att en rättspsykiatrisk undersökning skall vara aktuell krävs enligt §2 i Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning, att [...] den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den."
...
"Syftet med undersökningen är att utröna om ett visst brott genomförts under inflytande av allvarlig psykisk störning, och om det finns skäl att överlämna den person som undersöks till rättspsykiatrisk vård i stället för att döma denne till fängelse"
...
"Undersökningen kan genomföras endera efter ett erkännande inför domstol av den tilltalade eller efter genomförd rättegång, där domstolen finner den tilltalade skyldig. Innan pläderingar hålls av parterna i rättegången och dom avkunnas, i det sistnämnda fallet, genomförs undersökningen."
--------------------------

Notera att §7 inte är mer än en liten pratstund
("Syftet med den drygt timslånga paragraf 7-undersökningen är att utröna huruvida den undersökte behöver genomgå en RPU.")
Citera
2016-10-27, 17:58
Medlem
valleros avatar
Citat:
Finns beslut om RPU?

Jag har bara noterat att i båda §7-rapporterna så anges att det finns skäl för
RPU, men jag har inte sett något om att beslut om RPU fattats.

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det har stått att båda ska göra stor RPU, både Johanna och den yngre älskaren.
En domstol fattar beslutet om RPU.

"Rättspsykiatrisk undersökning (RPU), är en psykiatrisk undersökning som genomförs enligt lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning efter beslut av domstol i brottmål.

För att en rättspsykiatrisk undersökning skall vara aktuell krävs enligt §2 i Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning, att [...] den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den [1]."

Edit: Missade tantigheters inlägg.
Citera
2016-10-27, 18:56
Medlem
Grandiosos avatar
Graven öppnas inte före allhelgonahelgen

Citat:
Under onsdagen tog polisen kontakt med församlingen som ansvarar för den drunknade makens gravplats.
Nu har de begärt att den avlidne makens kvarlevor ska tas upp för att genomföra en ny rättsmedicinsk undersökning på dem.

– Polisen har i dag tagit kontakt med kyrkogårdsföreståndaren. Men man har ännu inte kommit överens om en tid för gravöppning, säger kyrkoherden i församlingen, som finns i Stockholmsområdet.

Kyrkoherden har kunnat följa rapporteringen om den mystiska drunkningsolyckan med stigande förvåning.
Trots att det misstänkta brottsoffret i en mordutredning är begravd på kyrkogården så har ingen polis, fram till onsdagen, varit i kontakt med församlingen.

– Beslutet kommer nog i den närmaste framtiden men gravöppningen blir förmodligen inte före allhelgonahelgen, säger kyrkoherden.
http://www.expressen.se/nyheter/graven-oppnas-inte-fore-allhelgonahelgen/

Ytterst, ytterst sällsynt med några gravöppningar i landet. Men nu har vi en som ska ske snart
alltså.

Senast redigerad av Grandioso 2016-10-27 kl. 19:04.
Citera
2016-10-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Graven öppnas inte före allhelgonahelgen

http://www.expressen.se/nyheter/graven-oppnas-inte-fore-allhelgonahelgen/

Ytterst, ytterst sällsynt med några gravöppningar i landet. Men nu har vi en som ska ske snart
alltså.

Okej. Ditt svar föranledde mig att googla i detta spörsmål, och resultatet jag fick visar alltså att de gravöppningar som gjorts i Sverige i "modern tid" handlar om forskning på gamla "kändisar", typ kungar, drottningar och biskopar. Personer som dog för åtskilliga hundratals år sedan. Men nu blev jag plötsligt intresserad av att ta reda på NÄR den senaste gravöppningen skedde i vårt land gällande ett kriminalfall. Jag hittar ingenting på nätet. Måste jag mejla till herr GW på "Veckans brott" eller är det någon på FB som sitter inne med info?
Citera
2016-10-27, 22:08
Medlem
grey.eagles avatar
Blir nyfiken, är kistan intakt efter 1 år i jorden eller har moder jord förstört kistan redan?

Nån som har en aning
Citera
2016-10-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Blir nyfiken, är kistan intakt efter 1 år i jorden eller har moder jord förstört kistan redan?

Nån som har en aning
Jag har en aning.
Det beror på hur kistan är utförd, naturligtvis.
Inom ett år bör den ha rasat ihop; det märks när graven "sätter sig", dvs. marken ovanför sjunker undan.
Men sedan kan det variera hur träet i kistan har stått emot. Det finns säkert ordentligt med rester kvar fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in