Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det är betydelselöst om hon döms till fem år eller livstid. Det är gärningsbedömningen som är vägledande.
Korrekt, sladder av mig där. Grunden i inlägget består alltjämt, det är olika utgångspunkter beroende på strafform.
(
Dock kan man inte dömas till bara 5år på mord)
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, du måste ha dödat eller medverkat till att döda den andre -- försök täcks inte i ÄrvB.
Fru Justitisa får skutta hur mycket hon vill (har hon ens levat, och var är hon begravd i så fall?)
Du får "avläsa" vad du vill -- likafullt läser du fel. Dels täcks inte mordförsök av ÄrvB:s paragrafer, dels krävs inte heller dom för "mord" för att förverka arvsrätten.
Fru Justitia har aldrig levt som person nej, det var mer symboliskt menat. Hade hon någon gång levt, hade hon förslagsvis legat begravd på Cimetiere du Pere Lachaise nära Bastiljen i Frankrike.
Eftersom du inte verkar kunna läsa att jämte 1 och 2 §§
gäller också 3 §, med hänvisning till BB kap23 4 och 5 §§ - blir det inte så lätt för dig att någonsin begripa att det är Brottsbalken som
kan ta upp mordförsök som skäl till arvlöshetsbedömningen.
Om uppsåt och avsikt varit att mörda även mamman men misslyckats & ett motsvarande fängelsestraff utdöms, har man förverkat sin arvsrätt oavsett hur noga du läser balken om arv.
Eftersom jag redan nu ser rättpsykvård med SUP som uteslutet pga gärningens blotta beskaffenhet, kommer vi nog heller inte kunna börja diskutera ens ifrån samma utgångspunkt.
Jag kanske uppmärksammar en återkoppling av dig när ärendet gått en bit, men det blir beroende på hur du resonerar.
Fredens, micro.