2016-10-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Jag håller med, väldigt svårt att värdera.

Själv har jag en bra relation med flera av mina ex (vilket inte alltid är bra pga risken till "återfall", men nu är jag OT)

lasternassumma sätter fingret på varför jag känner att JM kan ha en beskyddare hos rättsvårdande myndigheten även fast det är i linje med hur hon beskrivs som person att "stå över lagen"

Som du är inne på, det kan finnas en hållhake.
Det kan även röra sig om gemensam vinning, någon form av betalning till polismannen.
Något så enkelt som att känslor finns kvar, kanske medlidande, "hon är ju en bra person egentligen".
Jag får bara en känsla av att JM inte är typen som har ett gott förhållningssätt mot sina ex. Men jag kan ha fel. Jag har ofta fel. . . .
Citera
2016-10-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag får bara en känsla av att JM inte är typen som har ett gott förhållningssätt mot sina ex. Men jag kan ha fel. Jag har ofta fel. . . .
Så kan det vara, men manipulativa och egocentriska människor kan också hålla sina ex lite halvljumma, för säkerhets skull kanske, eller bara för att visa att de kan.
Citera
2016-10-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har en aning.
Det beror på hur kistan är utförd, naturligtvis.
Inom ett år bör den ha rasat ihop; det märks när graven "sätter sig", dvs. marken ovanför sjunker undan.
Men sedan kan det variera hur träet i kistan har stått emot. Det finns säkert ordentligt med rester kvar fortfarande.

Det är bra att han är jordbegravd och inte kremerad, jag tror Johanna kommer bli misstänkt för drunkningsmordet snart antingen som anstiftare eller för mord.
Kanske någon av flyktingpojkarna som hjälpt henne med mordet på fd mannen.
Citera
2016-10-28, 01:23
Medlem
Mordmisstänkta fortsatt häktade
Efter lunch på torsdagen beslutade Västmanlands tingsrätt att 41-åringen och 18-åringen som misstänks för mordet och mordförsöket i Arboga i somras ska vara häktade i ytterligare fyra veckor.

41-åringens försvarare, advokat Amanda Hikes, förklarar den medgivna åtalsförlängningen så här:
– Tingsrätten och Svea hovrätt har ju vid tillsammans fyra tillfällen prövat åklagarnas bevisning och vid alla tillfällen kommit fram till att det föreligger sannolika skäl. Därför har min klient och jag beslutat att medge förlängningen, säger hon.

Åtal ska nu vara väckt senast den 25 november.
Citera
2016-10-28, 01:27
Medlem
Rent forensiskt sett så borde ju inte den här rättmedicinska undersökningen skilja sig från sådana fall där man hittat döda kroppar nedgrävda i skogen eller i gödselstackar eller i massgravar.
Det som känns så dramatiskt är väl att det handlar om just en gravöppning.

Och från det till polisens eventuella blamager i detta fall.
Det är alltså skillnad mellan en "klinisk obduktion" och en "rättsmedicinsk obduktion".
Man kan läsa om detta här:
http://www.vardhandboken.se/texter/obduktion-rutiner-och-beslut/oversikt/

Jag kan inte dra några slutsatser i denna sena timma, men den som vill gå vidare kan börja fredagen med att läsa på.
Eller googla vidare till exempel just på "klinisk obduktion", det kommer flera läsförslag.
Citera
2016-10-28, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Så kan det vara, men manipulativa och egocentriska människor kan också hålla sina ex lite halvljumma, för säkerhets skull kanske, eller bara för att visa att de kan.
Ja det kan absolut vara så. Det är ju en, av flera, saker söm gör den här frågan så svårbedömd,
Citera
2016-10-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Någon sådan gräns finns inte -- är hon ens skickad på stora RPU än? Det vanliga är ju att det sker under rättegång när man fastställt skuld och skall fastställa straff.

Jo, en rättspsykiatrisk undersökning, stor, ska ta fyra veckor att göra om personen är häktad.
Det vet jag.
Nu sker de i detta mål innan huvudförhandlingen i tingsrätten.
RPU av misstänkta kan ske innan rättegång också.
Citera
2016-10-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jo, en rättspsykiatrisk undersökning, stor, ska ta fyra veckor att göra om personen är häktad.
Det vet jag.
Kan tänka mig att det vanliga är efter pläderingen men kanske att det går att göra en RPU om det finns synnerliga skäl att utredningen kan vara ett viktigt underlag i rättegången. Exempelvis om man fått en hjärnskada av en stroke och tappat delar av minnet. Eller andra komponenter som gör att en störning eller sjukdom påverkar den misstänktes verklighetsuppfattning.
Citera
2016-10-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det vet jag.

Om dom har erkänt ja.
Citera
2016-10-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om dom har erkänt ja.

Och/eller om bevisningen bedöms tillräckligt övertygande.
Citera
2016-10-28, 13:36
Medlem
Nu vet vi väldigt lite om vilken bevisning som finns mot JM. Men troligen blir det väldigt svårt att fälla henne så länge hon nekar till allt och afghanen gör det samma.

JM har ju med stor sannolikhet inte deltagit i praktiska hantverket när folk runt henne misshandlats och mördats. Det ger henne ett stort utrymme att komma med alternativa förklaringar till att saker och ting skett utan hennes medverkan.

Senaste kommentaren från åklagaren lät inte övertygande:
"bevisläget har förbättrats något"
Citera
2016-10-28, 13:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
Nu vet vi väldigt lite om vilken bevisning som finns mot JM. Men troligen blir det väldigt svårt att fälla henne så länge hon nekar till allt och afghanen gör det samma.

JM har ju med stor sannolikhet inte deltagit i praktiska hantverket när folk runt henne misshandlats och mördats. Det ger henne ett stort utrymme att komma med alternativa förklaringar till att saker och ting skett utan hennes medverkan.

Senaste kommentaren från åklagaren lät inte övertygande:
"bevisläget har förbättrats något"

Omvänt kan man argumentera att redan vid häktningen, i början av september,
2016-09-02, fanns det grund för att häkta paret "på sannolika skäl misstänkta för
mord och försök till mord".
Sedan dess har vi fått uppgifter från åklagaren om att bevisläget förbättrats flera
gånger.
Kan man verkligen tolka detta som att det kommer att vara svårt att fälla de åtalade?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in