Citat:
Konspiration
"Sammansvärjning; hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte".
Konspirationsteori
"En hypotes eller teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration".
"En konspiration är alltså definitionsmässigt en handling, medan en konspirationsteori är en övertygelse som uttrycker oro för en befarad konspiration".
Om en person är i tron att JM är skyldig och övertygar en annan om att så är fallet och om bägge sedan försöker övertyga polisen om detta så är det ingen konspiration. Inte ens om den övertygade råkade ha intresse av att bli övertygad. Det krävs ett samarbete med ett illasinnat syfte. Ingen har påstått att något sådant har förekommit.
Jag håller med om att det kan bli ett besvärligt fall för åklagaren. Särskilt vad avser AP. När det gäller föräldrarna finns dock en häktning på sannolika skäl vilket tyder på att åklagaren i vart fall har någon form av teknisk bevisning.
LGWP undrade över flaggan. På APs födelsedag. Ja, man kan ju undra men kanske ska man inte dra så stora växlar på det. AM (eller JM) borde ju kunna besvara den frågan, om de vill.
"Sammansvärjning; hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte".
Konspirationsteori
"En hypotes eller teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration".
"En konspiration är alltså definitionsmässigt en handling, medan en konspirationsteori är en övertygelse som uttrycker oro för en befarad konspiration".
Om en person är i tron att JM är skyldig och övertygar en annan om att så är fallet och om bägge sedan försöker övertyga polisen om detta så är det ingen konspiration. Inte ens om den övertygade råkade ha intresse av att bli övertygad. Det krävs ett samarbete med ett illasinnat syfte. Ingen har påstått att något sådant har förekommit.
Jag håller med om att det kan bli ett besvärligt fall för åklagaren. Särskilt vad avser AP. När det gäller föräldrarna finns dock en häktning på sannolika skäl vilket tyder på att åklagaren i vart fall har någon form av teknisk bevisning.
LGWP undrade över flaggan. På APs födelsedag. Ja, man kan ju undra men kanske ska man inte dra så stora växlar på det. AM (eller JM) borde ju kunna besvara den frågan, om de vill.
Utan att jag har någon önskan om att göra om tråden till en dito om etymologi,
så kanske vi ska backa lite så att vi inte rycker saker ur sitt sammanhang.
Jag kanske tog lite för mycket givet att det jag betraktade som självklart även var självklart för andra.
Frågan var hur man ska kunna förklara det, om JM, hypotetiskt, vore oskyldig.
Hur ska man kunna förklara något som är totalt orimligt?
Antag för ett ögonblick, helt absurt, jag vet, men antag att JM är oskyldig till allt.
– Inget försök till föräkringsbedrägeri
– Ingen urkundsförfalskning
– Inget mordförsök på Aki
– Inget mord av Aki
– Inget sex med flyktingbarn
– Ingen inblandning i mordet på Göran och mordförsöket på Anki
Vad skulle kunna förklara att det genomgående ser ut som om JM ändå är skyldig till allt detta, även om hon är oskyldig?
Den enda hypotetiska förklaring till detta som jag kan föreställa mig, är att JM i så fall är utsatt för en otrolig konspiration. "Någon" har sett till att det ser ut som att JM tecknat livförsäkringen. "Någon" har smugit in i hotellrummet i Egypten och gett Aki en spruta. "Någon" har dränkt Aki vid sommarstugan när JM var där, men utan att JM såg vad som hände. "Någon" gjorde en JM-mask och hade sex med flyktingpojkar, som filmades. Hade inte hennes tatueringar målats dit också? "Någon" åkte till sommarstugan, kanske gick in med nyckel, och mördade Göran och försökte mörda Anki.
En sådan konspiration med syfte att "sätta dit" JM är IMO så osannolik att den kan uteslutas.
Samtidigt är det den enda förklaring som jag kan tänka mig, om man försöker hitta en förklaring som gör det möjligt att förklara JM som oskyldig.
IMO finns det bara ett alternativ kvar, om man inte tror på en sådan här fantastisk konspirationsteori. Det är att JM är skyldig.
Det betyder inte att alla förlopp är enkla att bevisa in i minsta detalj. Det är dom inte.
Eller som LGWP uttryckte det:
"Hon vill inte prata om det här. Hon är knepig att höra.
Vi ska nog inte vara 100 på att hon kommer att fällas…
Hon är knepig, faktiskt."
Är hon skyldig? Det är jag 100% övertygad om.
Kommer hon att fällas? Det är jag inte 100% övertygad om.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-12 kl. 23:47.
Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-12 kl. 23:47.