2017-05-07, 11:53
Medlem
Jag undrar om inte Aki var dekapciterad/druknad redan innan han forslades till stugan. Mat och alkoholinköp gjordes med Akis och JMs kort vilket inte är samma sak som att dom själva gjorde inköpen.

Aki företog resan dit med tåg och skulle resa hem ensam med två små tvillingar. Att han skulle göra resan med två kassar med sprit och matvaror känns inte sannolikt. Att han på eget bevåg skulle valt att tillbringa kvällen i stugan tillsammans med JM är ännu mer tveksamt.

Men jag kanske missat något i FUP?
Citera
2017-05-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ett lite udda urval av personer, IMO...
https://s29.postimg.org/qxob4f6x3/170506_Arbogafallet_De_a_r_nyckelpersoner_i_somm.p ng
JM
MR
Göran
Anki
JJ
DB
Aki

Det som IMO är lite udda är att dom har med DB, men inte JB.
Jag har inte uppfattat det som att en av dom två är mer misstänkt än den andra utgående från vad jag sett. Har jag missat nåt?

Jag tycker också det är mycket konstigt att de inte nämner att svärsonen (JJ) varit misstänkt för mordet på Aki. Dessutom är han väl fortfarande misstänkt även om han släppts från häktet.

När man läser DN:s artikel får man uppfattningen att det finns starka misstankar mot DB men det stämmer väl inte? Han släpptes väl snabbt tillsammans med sin syster JB. Eller har något nytt framkommit från FUP? Dessutom tycker jag den här formuleringen är lite märklig: "42-åringens son. Pekas i flera omgångar ut av 42-åringen som tänkbar mördare. Ska också ha uppmanats av 42-åringen att mörda hennes exman..."
Betyder den första meningen att JB ville att DB skulle mörda hennes pappa också eller att hon misstänker (pekar ut) honom att vara mördaren? Dessutom borde de väl veta att nästan inget av det som JM säger i förhören stämmer med verkligheten.
Att de nämner DB men inte JJ makes no sense.

DN:s artikel länkad tidigare:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:NFsqRbxE-GgJ:www.dn.se/nyheter/sverige/de-ar-nyckelpersoner-i-arbogafallet/+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se
Senast redigerad av radiobutton 2017-05-07 kl. 11:57.
Citera
2017-05-07, 12:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Om du läst mina tidigare inlägg så är hennes beteende med "felaktiga" bilen efter mordet en manöver flr att misstankarna ska slängas mot henne. Hon vill att alla ska veta att hon gjort det men ingen kan sätta dit henne. Hon vill att alla ska veta att ingen jävlas med henne, det gäller också hennes pappa göran.

Jag tror att det ligger mycket i det du skriver. Jag får associationer till filmer då en känd gangster pekas ut som säkert skyldig, men utan bevis. När anklagelserna presenteras för hen så bryr hen sig knappt om alibi eller att neka utan säger bara: "Prove it!". JM använder lite andra "ord" men beteendet och attityden är likartad.

Visst är bilen ett av många villospår också. Som att ha varit hemma. Att ha åkt till Willys. Att ha åkt till ICA. Att ha åkt till OKQ8 i Kungsör och sålt sex. Med mera. Smoke and mirrors, but no reality...

Nog borde väl JM ha insett att alla bilar som hon hade tillgång till skulle kartläggas? Vi ska ju inte glömma bort att hon instruerade MR att elda upp den orangea bilen som användes vid mordet...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 12:04.
Citera
2017-05-07, 12:01
Medlem
Honan6s avatar
JOHANNAS BARN FOSTRADES TILL ATT DET ÄR NORMALT ATT LJUGA OCH BEGÅ KRIMINELLA HANDLINGAR
Det vore intressant att höra från varje barn om många gånger de har tillfrågats om att ljuga och hjälpa till att döda? Vi vet att AG hade klump i magen när han ljög om att mamma varit hemma, fast han satt barnvakt till tvillingarna på kvällen den 3/8 -16. Hur mår de övriga barnen? Det framgår kanske svar på detta i FUP:en, men jag plitade ner några tankar om frågor som vore intressant att se och höra hur barnen beter sig när de ställs.

Testade Johanna sin kontrollförmåga över barnen när hon frågade de tre största om hjälp till att ta Aki av daga? En annan tanke jag har är om barnen upplever att de inte är viktiga eller värda något i mammas ögon så snart de kommit upp i tonåren och börjat få egna viljor. De tre största barnen har ju flyttat hemifrån i ovanligt tidig i ålder. Vad kan det bero på?

Frågor om lögner för Johannas skull
Hur många gånger har mamma bett dig ljuga för hennes skull?
Vet du varför hon bett dig ljuga?
Kan du berätta om hur det gick till – följdfrågor som när, var och hur?
Gjorde du som hon bad dig om?
Om ja, kan du berätta om varför du gjorde som hon bad dig om?
Vad tyckte du om att ljuga för mammas skull?

Frågor om stämplingarna:

Hur många gånger har Johanna bett dig om hjälp till att släcka någons liv?
Kan du berätta om hur det gick till när mamma bad dig om hjälp till att döda?
Hade hon förslag på hur det skulle gå till? Om ja, kan du berätta om det.
Minns du var ni var någonstans?
Fanns det flera personer med som hörde?
Vet du varför hon bad om det?
Vad tyckte du om det?
Upplever du att hon menade allvar?

Gjorde du något av det som mamma bad dig om? Om ja, kan du berätta om det?

Fråga till DB:
Din mamma påstår att du är medskyldig till mord - finns det någon sanning i det?
Om inte, hur upplever du att du utpekats som medskyldig av din mamma?

Rädsla, skuld och/eller skam
Din mamma har hotat förhörsledare om att det brukar gå illa för dem som går emot din mamma.
Är du rädd för att något skulle kunna hända dig?

Om du är rädd, vad skulle du behöva för hjälp och stöd för att tryggt kunna berätta om vad som hänt?

Om du är inblandad – till liten eller stor del - i något av de grova brott som har begåtts, har du möjlighet att lätta ditt samvete nu. Vill du berätta något mer som vi inte fått svar på?

Kanske vi får överraskningar vid rättegången?
För alla inblandades skull hoppas jag att de inblandade tar bladen ur munnen och berättar sanningen om allt som inträffat. I det här läget är det svårt att tro att det ska ske, men kanske vi får en del överraskningar vid rättegången som t ex att Ghasem dyker upp, misshandelsfallet med flyktingpojkarna läggs till åtalet och Johanna erkänner till slut allt. Det sistnämnda är nog en utopi, dock.
Citera
2017-05-07, 12:17
Medlem
afKnollentotts avatar
[quote=radiobutton|60654168]Jag tycker också det är mycket konstigt att de inte nämner att svärsonen (JJ) varit misstänkt för mordet på Aki. Dessutom är han väl fortfarande misstänkt även om han släppts från häktet.

När man läser DN:s artikel får man uppfattningen att det finns starka misstankar mot DB men det stämmer väl inte? Han släpptes väl snabbt tillsammans med sin syster JB. Eller har något nytt framkommit från FUP? Dessutom tycker jag den här formuleringen är lite märklig: "42-åringens son. Pekas i flera omgångar ut av 42-åringen som tänkbar mördare. Ska också ha uppmanats av 42-åringen att mörda hennes exman..."
Betyder den första meningen att JB ville att DB skulle mörda hennes pappa också eller att hon misstänker (pekar ut) honom att vara mördaren? Dessutom borde de väl veta att nästan inget av det som JM säger i förhören stämmer med verkligheten.
Att de nämner DB men inte JJ makes no sense.

DN är en agendastyrd tidning - sanningsserum är strängeligen förbjudet på redaktionerna.
Citera
2017-05-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Enligt förhör med Akbari, Hossein / Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_r_B__del_2__2_.pdf / sidan 53 alt 420 kan MR även haft efternamnet Peivandi.
Man får hoppas att det tagit reda på vem Mohammed Peivandi är?

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Wow!
Tack! Undrar om det har lett till något när det gäller hans öden och äventyr efter Iran.
Det hade ju varit förnämligt att han kartlades minutiöst med tanke på att man lägger ner åtal efter åtal mot MR/MP? medans man går på åtal för stämpling för att JM bett DB slänga en soffa i huvudet på Aki?
Senast redigerad av lamputtag 2017-05-07 kl. 12:19.
Citera
2017-05-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamputtag
Man får hoppas att det tagit reda på vem Mohammed Peivandi är?

Det hade ju varit förnämligt att han kartlades minutiöst med tanke på att man lägger ner åtal efter åtal mot MR/MP? medans man går på åtal för stämpling för att JM bett DB slänga en soffa i huvudet på Aki?
Ja!
Hur var det med misshandeln, skedde den i Göteborg eller på annan ort än Eskilstuna?
Var det samma förundersökare där som i drunkningsfallet?
Citera
2017-05-07, 12:31
Medlem
FarbrorAgges avatar
Har dessa foton varit uppe i tråden tidigare?

Häxan herself:

https://badoo.com/en-us/profile/johanna.moller.1
Citera
2017-05-07, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Tack. Vittnet säger att hon kan KANSKE sett JMs systers kille (utlänning) men är osäker på datum. På detta sätter fhl en minst sagt förvånad DB i press om att han ljuger om ALLT:

Fhl Har du åkt taxi någonting den här dagen?
DB Ingen (ohörbart).
Fhl När åkte du senast taxi?
DB Det var nog. När jag åkte till Stockholm.
Fhl När var det då?
DB Ja, fan det är rätt. Då vi skulle ha åkt till Thailand men vart stoppade på flygplatsen.
Fhl Mm. Det finns upp-, någon granne har sett hur någon kom till Johanna den här
mordkvällen då med taxi. Och.
DB David, jag har kommit dit med taxi?
Fhl Nej, så säger inte grannen.
Fhl2 Nej, nej.
Fhl Utan grannen ser en person. Ser en taxibil och en person kommer till Johanna.
DB Okej.
Fhl Kan det vara du som åkte i den här taxibilen?
DB Det är väl bara och kolla på listan om jag har ringt någon taxi men det kan jag inte tänka mig.
Fhl2 Nej men den taxin är tagen på gatan så att säga, då blir det (ohörbart).
DB Nej men då är det inte jag. Eller fan. Det låter inte som jag i alla fall. Varför skulle jag
ta taxibil? Fan, jag. Jag behövde själv fråga om pengar samma dag till mat
. Har jag
inte?
Fhl Mm.
DB Då, nej. Då är det inte jag. Varför skulle jag då ta?
Fhl2 Det är inte Johanna som betalar taxin åt dig?
DB Va?
Fhl2 Det är inte Johanna som betalar taxin åt dig? När du kommer hem till henne?
DB Ja, nej. Jag vill inte sitta här och säga nej hundra procent så ska det vara jag. Så då
kommer ni tro att det är jag som har något med det här och göra så jag håller mig till,
nej det var inte jag. För jag har inget minne av det så vad ska jag säga mer då? Det
känns ju som att jag hade kommit ihåg om jag hade suttit mig i en taxi till stan och åkt
till min egna mamma
.
Fhl Mm.
DB Mm.
Fhl2 Men David, hade vi trott att det är du som har varit, gjort det här. Då hade ju du varit gripen för länge sedan va.
DB Mm.
Fhl2 Men alltså det vi tror, det är att du vet mycket, mycket mer om det här än vad du har sagt.
DB Nej men det, det gör jag inte. Mm.
Fhl2 För jag menar.
DB Jag hade aldrig tillåtit dem försökt göra något så mot min mormor och morfar. Jag har verkligen inte så mycket hat mot dem.

Tyvärr när man förhör vittnet igen i december har hon glömt allt.
Jösses vilket sätt att få någon att erkänna, jag tror att DBs klump i magen har gått över..

Detta får en verkligen att fundera på vad ligger i slasken om detta skräp kommer med.

Förhörsledarna är på sonen A gällande detta me om någon annan under kvällen plingat på efter 20 hos JM. -Nej säger A. Jag gissar att åklagarna vill något med tiden, skjuta fram när MR och JM lämna lgh alternativt nåt annat.
Citera
2017-05-07, 12:52
Medlem
lasternassummas avatar
Till Honan6s tankvärda frågor och funderingar ovan vill jag lägga detta.

Hur har Göran och Anki förhållit sig till JM bakåt i tiden?
Det har ju framförts i tråden några gånger att vad JM gjort har familjen varit med på och stöttat och därför har dom också ett ansvar.
Jag har nu en bild av att, om man bortser från några enstaka utsvävningar, så var JM i stort sett socialt fungerande så länge hon levde med PG, dvs till ca 2010. Sedan började nedförsbacken. Föräldrarna trodde på hennes eskalerande lögner länge och stöttade på olika sätt. Inte minst för barnens skull. Anki vart nog skeptisk först. Senare även Göran. Akis död, olagligt boende, "bedrägeri" riktat mot kommuner, sexet, lögner, misskötsel av lägenhet och tjat om pengar trots egna goda inkomster fick till slut föräldrarna att sätta ner foten. Borde dom gjort det tidigare? Självklart, med facit i hand. Gjorde dom fel som försökte hjälpa sitt barn och sina barnbarn? Det är en tung fråga i dagen ljus, men jag har svårt att rikta anklagelser mot Anki och Göran.

Vad hände med JM när hon separerade från PG?
Hennes aktiviteter på prostitutionssajter och att ha "försvunnit" några dagar då och då i samband med detta har jag daterat, om jag minns rätt, att det började ca 2007-2008. I stort sett fungerar ändå JM fram till 2010 då hon och PG separerar. Hur påverkade relationen med Aki JM? Jag har intrycket från vittnesmål att Aki är skötsam fram tills han träffar JM. Dom gör några dåliga affärer tillsammans. Kanske är det "dumma" affärer, kanske blir dom lurade. Restaurangen i Köping och det bilburna gatuköket som köptes i Norrland och kanske huset var affärer som paret gjorde där dom upplevde sig som lurade. Kanske fick ivern att bli egna företagare och husägare dom att inte vara tillräckligt uppmärksamma på riskerna? Kanske skyllde dom på varandra för det som blev fel?
Skyddsnät för den som blir lurad i affärer av den här typen finns knappt. Därför funderar JM i stället på att "ta lagen i egna händer" och ta livet av dom som lurat paret. Han som sålde restaurangen i Köping är ett exempel. Lever han fortfarande, förresten? Dom som sålde huset till JM och Aki hade inbrott och blev bestulna på vapen och en bil och jag förstått rätt. Signalement stämmer med hur JMs torpeder brukar se ut.
Sammanfattningsvis blev relationen mellan JM och Aki en nedförsbacke för dom båda. JMs lösning på problemen var ett teckna livförsäkringar på Aki och sedan ta livet av honom.
Företagandet, som man kan säga har ett inslag av "entrepreneurial spirit", i kombination med en avsaknad av ärlighet, rättskänsla och moral blev förödande. När det "gick så bra" att mörda Aki, utom att utbetalningarna drog ut på tiden, så var det ju bara att köra på! Företaget, som drog igång 2015-11-01 drog in 41 miljoner, främst på att förmedla flyktingplatser, under 9 månader, enligt uppgifter i FUP. Boende drevs utan tillstånd, barn kunde man ha sex med, den som "skvallrade" slogs sönder och samman och till slut behövde Göran och Anki dö för att rädda den akuta likviditetskrisen.

Jag vet inte om det är sant, men jag brukar säga:
– Förr eller senare kommer sanningen i kapp.

Karma is a bitch kan man också säga...

Hade det behövt gå så långt?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-07 kl. 13:08.
Citera
2017-05-07, 13:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu var det visserligen ett bra tag sedan (finns i tråden) då det konstaterades att på Granliden fanns det i alla fall inget badkar.
Badkaret lanserades tidigt av LGW (om jag minns rätt) som möjlig plats för drunkning men fick dra tillbaka den hypotesen.

*Inte menat direkt till dig LOE2 utan som inlägg i badkarspekulationerna.*

Edit: Har inte lyckats ta mig igenom hela FUPen ännu så jag kan ha missat om det står något badkar upptaget där.
Vad tror du om badkaret i Tilläggsprot. II, del 1 (2), s. 33. - Lagom stuvningsbart för ett huvud; är man två kan benen också fixeras på ett försåtligt sätt.
Citera
2017-05-07, 13:06
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad tror du om badkaret i Tilläggsprot. II, del 1 (2), s. 33. - Lagom stuvningsbart för ett huvud; är man två kan benen också fixeras på ett försåtligt sätt.
Inte hunnit dit ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in