2016-10-27, 17:34
Medlem
När vi är igång och snackar om statistik och olika länder och spelare så tänker jag passa på att posta denna ranking för länder som jag har pysslat ihop över ett bra tag när jag haft tid. Länderna är rankade efter flest Grand Slam-titlar i singel på herrsidan under den öppna eran. Alltså titlar i Australian Open, Roland Garros, Wimbledon samt US Open. Spelarna är sorterade i kronologisk ordning. Den lilla "stjärnan" betyder att spelaren har varit rankad som världsetta.

Kod:
#1.USA - 51 (Arthur Ashe, Stan Smith, Jimmy Connors*, Roscoe Tanner, Vitas Gerulaitis, John McEnroe*, Brian Teacher, Johan Kreik, Michael Chang, Pete Sampras*, Jim Courier*, Andre Agassi*, Andy Roddick*) 

#2.Sverige - 25 (Björn Borg*, Mats Wilander*, Stefan Edberg*, Thomas JOhansson)

#3.Spanien - 21 (Andres Gimeno, Manuel Orantes, Sergi Bruguera, Carlos Moya*, Albert Costa, Juan Carlos Ferrero*, Rafael Nadal*)

#4.Australien - 20 (Ken Rosewall, Rod Laver, John Newcombe*, Mark Edmondson, Pat Cash, Patrick Rafter*, Leyton Hewitt*) 

#4.Schweiz - 20 (Roger Federer* & Stan Wawrinka)

#6.Tjeckien - 12 (Jan Kodes, Ivan Lendl*, Petr Korda) 

#6.Serbien - 12 (Novak Djokovic*)

#8.Tyskland - 7 (Boris Becker* & Michael Stich.)

#9.Argentina - 6 (Guillermo Vilas, Gaston Gaudio, Juan Martin del Potro)

#10.Ryssland - 4 (Yevgeni Kafelnikov* & Marat Safin*)

#11.Brasilien - 3 (Gustavo Keurten*)

#11.Storbritanien - 3 (Andy Murray)

#13.Rumänien - 2 (Ilie Nastase*)

#14.Kroatien - 2 (Goran Ivanisevic & Marin Cilic)

#14.Italien - 1 (Adriano Panatta)

#14.Sydafrika - 1 (Johan Kreik)

#14.Frankrike - 1 (Yannick Noah)

#14.Equador - 1 (Andres Gomez)

#14.Österrike - 1 (Thomas Muster*)

#14.Nederländerna - 1 (Richard Krajicek)

Antal världsettor på ATP-rankingen:

Kod:

#1.USA - 6
#2.Sverige - 3
#2.Australien - 3
#2.Spanien - 3
#5.Ryssland - 2
#6.Rumänien - 1
#6.Tjeckien - 1
#6.Tyskland - 1
#6.Österrike - 1
#6.Chile - 1*
#6.Brasilien - 1
#6.Schweiz - 1
#6.Serbien - 1

*Marcelo Rios är den enda som varit världsetta utan att ha vunnit en Grand Slam. 1998 så förlorade han finalen i Australian Open mot fuskaren Petr Korda som lite senare dömdes för steriod-dopning.

Angående Sverige så är det häpnadsväckande att man fortfarande ligger tvåa trots att man är så dåliga nu och inte har vunnit en slam på över 15 års tid. Med tanke på det så är det inte så konstigt att vi ser många svenskar som tränar spelare i den absoluta världstoppen idag.

OBS, det kan finnas fel i dessa två rankinglistor för jag har bara dubbelkollat så att det stämmer men inte trippekollat som jag brukar göra.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Australian_Open_men%27s_singles_champions
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_French_Open_men%27s_singles_champions
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wimbledon_gentlemen%27s_singles_champions
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_US_Open_men%27s_singles_champions
https://en.wikipedia.org/wiki/ATP_Rankings#Number_one_ranked_players
Citera
2016-10-27, 19:48
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
När vi är igång och snackar om statistik och olika länder och spelare så tänker jag passa på att posta denna ranking för länder som jag har pysslat ihop över ett bra tag när jag haft tid. Länderna är rankade efter flest Grand Slam-titlar i singel på herrsidan under den öppna eran. Alltså titlar i Australian Open, Roland Garros, Wimbledon samt US Open. Spelarna är sorterade i kronologisk ordning. Den lilla "stjärnan" betyder att spelaren har varit rankad som världsetta.

Kod:
#1.USA - 51 (Arthur Ashe, Stan Smith, Jimmy Connors*, Roscoe Tanner, Vitas Gerulaitis, John McEnroe*, Brian Teacher, Johan Kreik, Michael Chang, Pete Sampras*, Jim Courier*, Andre Agassi*, Andy Roddick*) 

#3.Spanien - 21 (Andres Gimeno, Manuel Orantes, Sergi Bruguera, Carlos Moya*, Albert Costa, Juan Carlos Ferrero*, Rafael Nadal*)

#4.Australien - 20 (Ken Rosewall, Rod Laver, John Newcombe*, Mark Edmondson, Pat Cash, Patrick Rafter*, Leyton Hewitt*) 

Kod:

#1.USA - 6
#2.Sverige - 3
#2.Australien - 3
#2.Spanien - 3
#5.Ryssland - 2
#6.Rumänien - 1
#6.Tjeckien - 1
#6.Tyskland - 1
#6.Österrike - 1
#6.Chile - 1*
#6.Brasilien - 1
#6.Schweiz - 1
#6.Serbien - 1

*Marcelo Rios är den enda som varit världsetta utan att ha vunnit en Grand Slam. 1998 så förlorade han finalen i Australian Open mot fuskaren Petr Korda som lite senare dömdes för steriod-dopning.

Angående Sverige så är det häpnadsväckande att man fortfarande ligger tvåa trots att man är så dåliga nu och inte har vunnit en slam på över 15 års tid. Med tanke på det så är det inte så konstigt att vi ser många svenskar som tränar spelare i den absoluta världstoppen idag.

OBS, det kan finnas fel i dessa två rankinglistor för jag har bara dubbelkollat så att det stämmer men inte trippekollat som jag brukar göra.

Källor:

Intressant lista. En orsak till att Sverige fortfarande ligger 2:a på den listan du hänvisar till
kan ju bero på att det är spelare från länder som Schweiz,Serbien,Storbritannien som vunnit många gs sista 10-tals åren, där fanns inte många tennisstjärnor för 20-30 år sedan typ,
Spanien kan närma sig mer och mer Sverige förståss.

Tänkte mig ungefär en liknande lista ang. Davis cup när vi ändå är inne på listor och statistik sista 40 åren (ok, tar med -75 eftersom Sverige vann)
Finaler:

1. U.S.A. 8/4
2. Sverige 7/5
3. Australien 5/4
4. Spanien 5/2
5. Frankrike 3/5
6. Tyskland 3/1
6. Tjeckien 3/1
8. Ryssland 2/3
9. Italien 1/3
10.Schweiz 1/1
10.Storbrit. 1/1
10. Serbien 1/1
Ganska imponerande av lilla Sverige och klart bäst i Europa med 12 finaler
(och 7 i rad som sve hade på 80-talet har inget annat land klarat under den aktuella tiden)
Citera
2016-10-27, 19:53
Medlem
Det är fel på fransmännens psyke helt klart. När man spelar i lag så klarar man att gå hela vägen. Det är helt sjukt att man endast har vunnit en ynka GS-titel under den öppna eran. Ett land med så sjukt många bra spelare.

Nåja, det blir intressant att se avslutningen på säsongen. Thiem har ju varit kass nu i slutet av säsongen så han har tur att både Berdych och Goffin åkte ut tidigt den här veckan. Cilic kan blanda sig in i leken nu om han går långt. Tyvärr så kan Del Potro endast bli reserv som bäst om han vinner båda turneringarna som är kvar. Tsonga har en chans också, han ska man inte räkna bort, han har vunnit turneringen i Paris förut, ibland blixtrar han till när man minst anar det, Tsonga.
Citera
2016-10-27, 20:12
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
På tal om återväxt kollade jag på Schweiz och där ser situationen ut liknande Sverige. Förutom Laaksonen (f. 92 och tävlade tidigare för finland) har dom bara Wawrinka, Federer, och en som heter CHIUDINELLI inom topp 500. De tre sistnämda är alla från samma generation som pimpim och Söderling. Så de är ju i samma sits, skillnaden är att deras spelare har kört vidare upp i 30års åldern.

Framgång föder framgång så man tycker ju att Federers enorma framgångar borde leda till att Schweiz börjar spotta ur sig duktiga spelare inom en relativt snar framtid. Precis som när Borg fick fart på svensk tennis. Intressant också att se serbiens återväxt efter Novak.

Spanien och Frankrike har bra tennisakademier och kommer med all sannolikhet forsätta leverera spelare i världsklass. Skulle vilja veta mer hur Patrick Mouratoglou (Serenas tränare) driver sin akademi i Frankrike.
Citera
2016-10-27, 20:24
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Markus Eriksson tar Mikael Ymers plats mot Israel. Johan Brunström tillsammans med Isak Arvidsson i dubbeln.

I morgon inleder Elias Ymer mot Amir Weintraub och sen har vi Markus Eriksson mot Dudi Sela. Klarar Sverige av Israel? Jag är optimist och tror på seger....3-1 till Sverige.
Citera
2016-10-27, 20:52
Medlem
Citat:

Kod:

Kod:

#1.USA - 6
#2.Sverige - 3
#2.Australien - 3
#2.Spanien - 3
#5.Ryssland - 2
#6.Rumänien - 1
#6.Tjeckien - 1
#6.Tyskland - 1
#6.Österrike - 1
#6.Chile - 1*
#6.Brasilien - 1
#6.Schweiz - 1
#6.Serbien - 1

Källor:

Magnus Norman?
Citera
2016-10-27, 21:00
Medlem
outback4s avatar
[quote=terribilis|58844728]Det är fel på fransmännens psyke helt klart. När man spelar i lag så klarar man att gå hela vägen. Det är helt sjukt att man endast har vunnit en ynka GS-titel under den öppna eran. Ett land med så sjukt många bra spelare.

Franska nerver antagligen
Cédric Pioline var nära några gånger men höll inte ända fram
och Tsonga,tja han har nog gjort sitt bästa.
R Gasquet har potential men blommar inte ut osv..
Citera
2016-10-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4

Pioline, det var en spelare som jag gillade, även fast jag var knatte på den tiden han var som bäst. Men han är bara en i raden av många franska spelare som spelar fantastisk tennis men som inte har någon vinnarskalle tyvärr. Lite konstigt är det ändå med tanke på att kvinnorna klarar av att vinna. Men det är ju klart, konkurrensen är inte lika hård där.
Citera
2016-10-27, 21:20
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Pioline, det var en spelare som jag gillade, även fast jag var knatte på den tiden han var som bäst. Men han är bara en i raden av många franska spelare som spelar fantastisk tennis men som inte har någon vinnarskalle tyvärr. Lite konstigt är det ändå med tanke på att kvinnorna klarar av att vinna. Men det är ju klart, konkurrensen är inte lika hård där.

Belgien är också lite märkligt de inte har bättre manliga spelare
aldrig haft någon i grand slam final (vad jag vet..)
men tjejerna kan ju lira det vet vi (Clijsters,J Henin)
Citera
2016-10-27, 21:28
Medlem
Reggie Hamonds avatar
[quote=outback4|58845504]
Citat:
Det är fel på fransmännens psyke helt klart. När man spelar i lag så klarar man att gå hela vägen. Det är helt sjukt att man endast har vunnit en ynka GS-titel under den öppna eran. Ett land med så sjukt många bra spelare.

Gasquet tror jag inte ett dugg på. Tsonga är förmodligen fortfarande den som har störst chans i nuläget att vinna en slam, (Hans högstanivå är bäst helt enkelt) och Monfils som nummer två på den listan. Skulle vilja se Pouille ta sin tennis till ännu en nivå och bli den spelare som Frankrike har drömt om sedan Noah - en spelare som vinner en Grand slam titel.

Gasquet Simon Tsonga Monfils..osv Så mycket talang men inte vunnit något stort. Tsongas AO final, hans ATP World Tour Final 2011 + två Davis Cup finaler är Frankrikes bästa meriter med det här gänget, det är för dåligt.
Citera
2016-10-28, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond

Gasquet tror jag inte ett dugg på. Tsonga är förmodligen fortfarande den som har störst chans i nuläget att vinna en slam, (Hans högstanivå är bäst helt enkelt) och Monfils som nummer två på den listan. Skulle vilja se Pouille ta sin tennis till ännu en nivå och bli den spelare som Frankrike har drömt om sedan Noah - en spelare som vinner en Grand slam titel.

Gasquet Simon Tsonga Monfils..osv Så mycket talang men inte vunnit något stort. Tsongas AO final, hans ATP World Tour Final 2011 + två Davis Cup finaler är Frankrikes bästa meriter med det här gänget, det är för dåligt.

Problemet med just dessa fransmän är att alla utom Tsonga har haft mycket skadeproblem. I Monfils fall så är inte skador det enda problemet, det står inte rätt till i hjärnkontoret hos honom och han kommer aldrig att vinna nåt riktigt stort, det spelar ingen roll hur bra han spelar.

Gasquet är nog den som har mest talang spelmässigt av dessa men han är lite för snäll, på honom tycker jag den stämpeln passar bra, likt som på Enqvist.

Simon är alldeles för skör och tyvärr så saknar han riktiga vapen, han är beroende av motståndaren, han är grym på att kontra och lura sina motståndare men han kan liksom inte avgöra "på egen hand" så att säga. Som t.ex andra kontringsspelare kan, som Murray t.ex. Sen så är hans serve för svag.

Tsonga är ju den klart bästa av dessa men tyvärr så är han alldeles för dålig från backhandsidan. De bästa spelarna kan utnyttja detta hur lätt som helst och då är han oftast chanslös. Det är synd för han hade faktiskt kunnat vinna grand slams om han haft en bättre backhand.
Senast redigerad av terribilis 2016-10-28 kl. 10:56.
Citera
2016-10-28, 15:19
Medlem
Jisses Elias förlorade i DC mot Weintraub med 6-2, 6-3, 6-0.. Det här är nog den sämsta formen han haft sen han slog sig in på challengertouren. Tur att säsongen nästan är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in