Citat:
Ursprungligen postat av
Snyggast.i.Speedo
Hallå alla i tråden
Swedbank: Bomarknaden bromsar in
Köpkraften för bostadsrätter har inte vara så låg sedan Lehmankraschen 2008 trots att bolåneräntan är den lägsta någonsin. Nu väntar en kraftig inbromsning av bopriserna i storstäder, enligt Swedbanks Boindex.
”Trots att köpkraften för boende är svag redan från början i dessa tre områden är det anmärkningsvärt att den försvagades ytterligare i tredje kvartalet. Medan priserna i Stockholms stad planar ut, så ser vi en tendens till accelererande prisökningstakt i Göteborgs stad, vilket är orimligt. I Malmö ser vi nu den största differensen någonsin mellan prisutvecklingen och köpkraftsutvecklingen”, säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbank Research, enligt ett pressmeddelande.
Inför totalkraschen på svenska bostadsmarknaden har jag förberett med popcorn, OLW ostbågar och en fulltankning i negativa positioner i banker & fastighetsbolag.
Det kommer att bli ett blodbad när bolånetorskarna slaktas. Blodet kommer att flyta meterhögt på gatorna i Stockholm & Göteborg. Ni som är bolånetorskar, har ni förberett med nån bra flytväst alt livboj inför blodbadet eller kör ni bara med
foliehatt? Tänk på att det kommer att bli
nasty. 
Pengarna växer så det brakar inför den stora rean!
Har själv utvidgat områden när det gäller intressanta objekt. Det började med ett flertal promenader längst stranden där jag nu har bestämt mig för ett par objekt samtidigt som vädret blivit allt svalare befinner jag mig numera i bilen med rumpvärmen på och letar objekt i ett flertal områden.
Jag måste erkänna att jag börjar tycka synd om bolånetorskarna, främst dom som får se barnen flytta hem igen med kraftiga skulder som följd efter ha sina föräldrars som borgen.