2016-09-20, 11:21
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Men är inte Svenska kyrkan oerhört mesig? Om jag skulle ansluta mig till en kristen församling så känns den Katolska kyrkan eller Pingstkyrkan mer seriös. Svenska kyrkan känns mest som en statlig myndighet.
Svenska kyrkan är en sk. folkkyrka. Det innebär bl.a. att en församling har ett ansvar för alla människor inom ett geografisk område. Öppna förskolor, ungdomsgårdar, bibelstudier, söndagsskolor osv. är öppna för alla inom detta område. Ingen kommer att fråga huruvida du är medlem eller ens kristen för att exempelvis ta med ditt barn till öppen förskola i kyrkans regi.

Svenska kyrkans församlingar påverkas dessutom av dess kyrkoråd. Demokratiskt valda representanter, som alltså representerar församlingens invånare, sitter med och beslutar om mer "praktiska" saker som t.ex budget och kommunala angelägenheter.

Lägg slutligen till att Svenska kyrkan har varit statskyrka i närmare 1000 år, så ser du att det kanske inte är så konstigt om kyrkan känns som en myndighet. Men måste det vara fel? Vad är det du är ute efter annars och vad menar du med "mer seriös"? En präst i Sv kyrkan utbildar sig i fem år, man har sociala program och ett utvecklat samarbete med det övriga samhället. Är det inte seriöst?
Citera
2016-10-21, 20:21
Medlem
Wonds avatar
Använde en sida för att lämna kyrkan förut, tog någon vecka så fick jag hem brev där jag måste bekräfta att det var jag som ville gå ur kyrkan, så skrev på det och skickade in det för över en vecka sedan.

Funderar ifall man får bekräftelse av utgång? Vill veta så det säkert kommit fram? Vill ej betala skatt längre, och måste ju gå ut innan 1a november.
Funderar om man kan lita på Svenska Kyrkan, ifall de skiter i att skriva ur mig förrän efter november för det lär vara giriga.

Bör man ringa eller kan man alls kika upp online om man är med eller ej längre?
Citera
2016-10-26, 21:33
Medlem
EFS skiljer sig inte nämnvärt från den ordinära svenskkyrliga teologin. På sin höjd, om man är snäll, kanske man kan säga att EFS bara släpar efter några år. EFS är en liberalteologisk grupp. Ämbetsfrågan är ett konkret exempel på detta. Det finns däremot församlingar som fortfarande är lutherska även om de är mycket få. Det kan exempelvis på några få orter finnas samarbete mellan äktlutherska ELM-BV och den lokala EFS-föreningen.

Till dig som önskar söka dig till ett riktigt lutherskt sammanhang finns flera alternativ. Ett av dessa är Missionsprovinsen. Andra är mindre samfund, såsom LBK, ELBK. ELM-BV är relativt stora, i svenska mått, i södra delen av vårt land.

Jag är inte den som i onödan ger mig på Rom (de är ändå våra kristna medsyskon), men jag måste, om jag värnar mitt samvete, varna dig - och det med rätta med tanke på hur många som lockats och tagit denna väg: konvertera inte till romersk-katolska kyrkan. Du kommer inte hitta mycket gott där, sett ur ett dogmatiskt perspektiv.

PM:a mig om du vill att jag ska hjälpa dig hitta ett ortodox-lutherskt sammanhang på din ort eller inom rimligt avstånd. Det finns fler alternativ än de ovan nämnda. Det är glädjande att se människor i Sverige som vill höra Guds ord predikas och sakramenten rätt förvaltas.
Senast redigerad av deldsm 2016-10-26 kl. 21:36.
Citera
2016-10-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Svenska kyrkan är en sk. folkkyrka. Det innebär bl.a. att en församling har ett ansvar för alla människor inom ett geografisk område. Öppna förskolor, ungdomsgårdar, bibelstudier, söndagsskolor osv. är öppna för alla inom detta område. Ingen kommer att fråga huruvida du är medlem eller ens kristen för att exempelvis ta med ditt barn till öppen förskola i kyrkans regi.

Svenska kyrkans församlingar påverkas dessutom av dess kyrkoråd. Demokratiskt valda representanter, som alltså representerar församlingens invånare, sitter med och beslutar om mer "praktiska" saker som t.ex budget och kommunala angelägenheter.

Lägg slutligen till att Svenska kyrkan har varit statskyrka i närmare 1000 år, så ser du att det kanske inte är så konstigt om kyrkan känns som en myndighet. Men måste det vara fel? Vad är det du är ute efter annars och vad menar du med "mer seriös"? En präst i Sv kyrkan utbildar sig i fem år, man har sociala program och ett utvecklat samarbete med det övriga samhället. Är det inte seriöst?

De 5,5 år som prästerna studerar, eller ska jag säga s.k prästerna i en majoritet av fallen, är inget tecken på seriositet. Lärosätena i Sverige som erbjuder "teologisk" utbildning är likadana. Du får i 4,5 år ägna dig åt en extrem form av liberalteologi, för att sedan i ett år fortsätta på samma inslagna väg (det året rör det sig primärt om att lära sig praktisera denna). För en kristen människa är det slöseri med tid, pengar och värdighet. Man får söka länge för att hitta något kristet överhuvudtaget. Jag skulle vilja påstå att det är en total avsaknad av kristen troslära.

Är det seriöst, och vilken nytta ska det medföra? Det SvK gör och lär kan göras (och görs) av en sekulär organisation. Då är det på alla sätt bättre att vända sig till sådana. Jag lider med de få präster och till Kristus trogna människor som finns kvar i samfundet. De har det mycket svårt.
Senast redigerad av deldsm 2016-10-26 kl. 21:56.
Citera
2016-10-27, 22:54
Medlem
kaiross avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av deldsm
De 5,5 år som prästerna studerar, eller ska jag säga s.k prästerna i en majoritet av fallen, är inget tecken på seriositet. Lärosätena i Sverige som erbjuder "teologisk" utbildning är likadana. Du får i 4,5 år ägna dig åt en extrem form av liberalteologi, för att sedan i ett år fortsätta på samma inslagna väg (det året rör det sig primärt om att lära sig praktisera denna). För en kristen människa är det slöseri med tid, pengar och värdighet. Man får söka länge för att hitta något kristet överhuvudtaget. Jag skulle vilja påstå att det är en total avsaknad av kristen troslära.

Är det seriöst, och vilken nytta ska det medföra? Det SvK gör och lär kan göras (och görs) av en sekulär organisation. Då är det på alla sätt bättre att vända sig till sådana. Jag lider med de få präster och till Kristus trogna människor som finns kvar i samfundet. De har det mycket svårt.
Milizer skrev att Svk känns som en statlig myndighet, vilket jag responderade på. Ditt inlägg responderar öht inte på mitt inlägg (eller hans), mer än att ifrågasätta att kyrkan ifråga önskar göra goda saker i samhället. Det finns inte en tillstymmelse av vilja till dialog eller växt i ditt svar. Bara en infantil önskan om att så split och profilera dig själv som någon som ser ned på andra, både människor och samfund. Så onödigt. Så trist.
Citera
2016-11-02, 18:13
Medlem
Citat:
Milizer skrev att Svk känns som en statlig myndighet, vilket jag responderade på. Ditt inlägg responderar öht inte på mitt inlägg (eller hans), mer än att ifrågasätta att kyrkan ifråga önskar göra goda saker i samhället. Det finns inte en tillstymmelse av vilja till dialog eller växt i ditt svar. Bara en infantil önskan om att så split och profilera dig själv som någon som ser ned på andra, både människor och samfund. Så onödigt. Så trist.

Jag ifrågasätter inte att Svenska kyrkan gör goda saker - det vet jag ju att de gör - det jag ifrågasätter är Svenska kyrkans relativt nyvunna identitet. Det finns en nästintill obegriplig diskrepans mellan de lutherska bekännelseskrifterna (som Svenska kyrkan på papper menar sig grunda sin lära i) och hur verklighetens svenska kyrka ser ut idag.

Anser du att Svenska kyrkan bekänner och lär som bekännelseskrifterna? Om ja: hur då? Om nej: varför inte?
Citera
2016-11-02, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deldsm
Jag ifrågasätter inte att Svenska kyrkan gör goda saker - det vet jag ju att de gör - det jag ifrågasätter är Svenska kyrkans relativt nyvunna identitet.

SvKs identitets-sökande har bara börjat ... och det är för tidigt att se ett slutgiltigt resultat.
Citera
2016-11-03, 08:29
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
SvKs identitets-sökande har bara börjat ... och det är för tidigt att se ett slutgiltigt resultat.

Kan det sluta lite mer islamskt, eller är gränserna tydliga ??
Citera
2016-11-03, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Kan det sluta lite mer islamskt,

Om "godheten" och synkretismen skenar ... ja då finns möjligheten tyvärr.
Citera
2016-11-03, 18:10
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Om "godheten" och synkretismen skenar ... ja då finns möjligheten tyvärr.

ok, känns bra att ha klivit av det påtvingade medlemsskapet. tack.
Citera
2016-11-04, 09:10
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Så är det och det viktigaste nu är att bli av med det partipolitiska spektakel som KG Hammar startade och som har varit vägledande för alla som vill bli biskop eller ledande administratör i Svenska Kyrkan.

Den andliga och medmänskliga agenda som borde genomsyra Kyrkan återfinns i församlingarna men i Svenska Kyrkans ledarskap är den politiska korruptionen cementerad.
Citera
2016-11-16, 13:28
Medlem
HORJESUSs avatar
När Svenska Kyrkan skiljdes från staten år 2 000 var 82,9 procent av Sveriges befolkning medlemmar. Siffran är nu nere på runt 63 procent och trenden håller i sig. När Kyrkomötet återupptas nästa vecka behandlas en rapport som bland annat beräknar att år 2 030 är andelen medlemmar nere på 45 procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in