2016-10-26, 13:15
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Tycker trots allt att MFF:s motstånd var klassen bättre det var ju trots allt mästare de mötte.
Jag tror inte folk förstår hur bra Hamburg var i början av 80-talet.

Säsongerna 81-82 och 82-83 vann man Bundesliga. Under dessa år var man dessutom obesegrade i ligan i över ett år i sträck, ett rekord som stod sig i över 30 år.

Säsongen 82-83 vann man dessutom Europacupen mot Juventus. Det västtyska landslaget bestod på den här tiden av en stomme från Hamburgs lag. Flertalet av spelarna Blåvitt mötte var med andra ord regerande Europamästare och skulle senare samma år nå VM-final.

Det var med andra ord inte vilka som helst Blåvitt körde över med totalt 4-0 när man vann Uefacupen första gången.
Citera
2016-10-26, 13:49
Medlem
Citat:
Göteborgs väg 82:
Haka (Fin), Graz (Österrike), Dinamo (Rum), Valencia, Kaiserslautern, HSV.
87:
Olomouc (Tje), Brandenburg (Ö-T), Gent (Bel), Inter (Ita), Swarowski (Österrike), Dundee U.

Malmös väg 79: Monaco, Dynamo Kiev, Wisla Krakow, Austria Wien, Nottingham Forest.

Tycker trots allt att MFF:s motstånd var klassen bättre det var ju trots allt mästare de mötte.

Det man kan konstatera är att fotbollen verkligen har förändrats.
Blåvitts Europacup spel 1985/1986 bjöd visst också på en del intressant motstånd. Botev Plovdiv-Fenerbahçe-Aberdeen-Barcelona(semi, ut på straffar, efter 3-3).
Citera
2016-10-26, 14:21
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Jag kände mig som en ko.

Gamla gamla var skit men akustiken var bättre än på gamla nya.

Och ang Friends:
Inom tre år hoppas jag på en lösning så bortafansen kan stå likt man gjorde på Råsunda. Jag skriver hoppas för det finns ingenting som tyder på det utan ombyggnad. Men det bästa vore att ha sydvästra hörnan och spärra av innandömet på test. Kommer funka på alla lag minus blåvitt/MFF/ev Peking vid helgmatch. Där kan det bli problem.

Nu vet jag inte om du var med under åren där det alltid var "djur i bur"? Isf inser du ju att Gamlas bortaläktare idag är fan så mycket bättre än diverse burar på den tiden. Utan att för den sakens skull höja vår nuvarande till skyarna.
Råsunda var betydligt bättre än Friends ja, på Råsunda var ju t.o.m. bortaläktaren på långsidan nåt/några år om jag inte börjar bli alltför glömsk?
På Friends borde väl större följen kunna ha en egen kortsida vid större följen, det var på tal inför fjolårets möte med er men gick inte igenom.
Peking kan du säkerligen snart räkna bort beträffande stora följen, har dom haft det ens en handfull gånger?

Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Jag tror inte folk förstår hur bra Hamburg var i början av 80-talet.

Säsongerna 81-82 och 82-83 vann man Bundesliga. Under dessa år var man dessutom obesegrade i ligan i över ett år i sträck, ett rekord som stod sig i över 30 år.

Säsongen 82-83 vann man dessutom Europacupen mot Juventus. Det västtyska landslaget bestod på den här tiden av en stomme från Hamburgs lag. Flertalet av spelarna Blåvitt mötte var med andra ord regerande Europamästare och skulle senare samma år nå VM-final.

Det var med andra ord inte vilka som helst Blåvitt körde över med totalt 4-0 när man vann Uefacupen första gången.

Och man skall även komma ihåg att UEFAcupen då hade innehållit ALLT annat än mästarlagen så konkurrensen hade varit mördande idag. Exempelvis hade vi alltid sett Real alt Barca, lag som Roma, Arsenal, Man.City hade iår spelat uefacupen.
Det var en annan tid vilket man ser på motståndarna men namnet Champions i nuvarande Champions League är ju bara löjligt. Champions League var det första gångerna vi var med där. Första gången var det dessutom bara två grupper, där snackar vi konkurrens.
Dessutom gjorde vi ju om bedriften att vinna uefacupen 87. Däremellan spelade vi semi i europacupen. Det är helt enkelt tyngre att lyckas såpass bra under många år än ett enstaka år.
Citera
2016-10-26, 14:40
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nu vet jag inte om du var med under åren där det alltid var "djur i bur"? Isf inser du ju att Gamlas bortaläktare idag är fan så mycket bättre än diverse burar på den tiden. Utan att för den sakens skull höja vår nuvarande till skyarna.
Råsunda var betydligt bättre än Friends ja, på Råsunda var ju t.o.m. bortaläktaren på långsidan nåt/några år om jag inte börjar bli alltför glömsk?
På Friends borde väl större följen kunna ha en egen kortsida vid större följen, det var på tal inför fjolårets möte med er men gick inte igenom.
Peking kan du säkerligen snart räkna bort beträffande stora följen, har dom haft det ens en handfull gånger?

Mitt första besök var 00/01 skulle jag gissa på.

Kan inte minnas ngt om bortasektion på långsidan, Lindgren eller svulla har nog bättre koll där.
Problemet med hela kortsidan är familjeläktaren. Att flytta hela den för 1000 blåvitt/MFF är inte lätt då andra etage inte får användas pga VIP. Det jag tänker är att ge bortastå hörnan sydvästra och köra garageportarna ute i gångarna samt stängsel mot familjeläktaren/västra. Problemen med rusningar är dock något som jag tror skrämmer en sådan ändring.
Citera
2016-10-26, 14:59
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Göteborgs väg 82:
Haka (Fin), Graz (Österrike), Dinamo (Rum), Valencia, Kaiserslautern, HSV.
87:
Olomouc (Tje), Brandenburg (Ö-T), Gent (Bel), Inter (Ita), Swarowski (Österrike), Dundee U.

Malmös väg 79: Monaco, Dynamo Kiev, Wisla Krakow, Austria Wien, Nottingham Forest.

Mästare från ligor som inte direkt var toppnotch vid den tidpunkten eller idag heller.

Tycker det ser rätt likvärdigt ut.

Att då vinna den ena cupen två ggr eller komma två en gång är ju rätt enkelt att konstatera att det ena är bättre.

Hade det varit dagens CL vs EL hade det ju varit lite svårare att hävda det ena framför det andra även om det även där går att argumentera för att vinna EL slår att komma tvåa i CL.
Citera
2016-10-26, 15:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Mästare från ligor som inte direkt var toppnotch vid den tidpunkten eller idag heller.

Att då vinna den ena cupen två ggr eller komma två en gång är ju rätt enkelt att konstatera att det ena är bättre.

Hade det varit dagens CL vs EL hade det ju varit lite svårare att hävda det ena framför det andra även om det även där går att argumentera för att vinna EL slår att komma tvåa i CL.

Idag behöver man inte ens vinna den inhemska ligan för att vinna CL. Vi kan väl enas om att både MFF och Göteborg gjorde storartade prestation utifrån sin för ut sättningar.
Om inte "ärkeängeln" fegat ur i straffsparksavgörandet i Barcelona -86 så hade ni kanske också haft en EC-final i ert CV.
Hade inte Roy och Bosse varit skadade samt att Tapper blev det under matchen så kanske kanske det slutat annorlunda. Troligen inte men jag hade nog varit lite gladare under tågresan hem till Malmö.
Citera
2016-10-26, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale

Jo visst, Dundee United i Uefa cupen är likvärdigt Forest under sina glansdagar.....visst.

Oavsett, uefa cupen är fortfarande bara näst högsta nivån så en titel där inte en titel som bär europeisk mästare och heller inte näst bäst vilket MFF kan per defaco såga att man var 70.
Citera
2016-10-26, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Jag förstår dig.
Du är såklart del av er champions league-publik som tillkom 2014 så du har ingen större koll på fotbollshistoria och UEFA-cupens betydelse.

Jag har full koll, så skippa snacket.

Det ÄR de facto cupen för de som inte vann ligorna och därför kan man aldrig kalla sig Europeisk Mästare om man tog ett UEFA guld.

Är det obetydelselöst då? Nej absolut inte.

Men Europeiska mästare? Nej det är ni inte...

Det är väl bara att vara tacksam att Malmö var så bra och vann 1986 så ni kunde hänga med i förlorar cupen och vinna den. Vi hade säkert tagit det annars
Senast redigerad av PalmiNio 2016-10-26 kl. 17:10.
Citera
2016-10-26, 17:41
Medlem
Konstigt att Malmö aldrig vann något i Europa när det var så enkelt.
Citera
2016-10-26, 17:49
Medlem
junkbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Dom vill såklart inte satsa på UEFA-cupen.
Det är enbart för förlorare och deltagarlag.
Citera
2016-10-26, 18:16
Moderator
vfs avatar
MFF lär väl vinna i dag och då är det nog klart, dom lär inte tappa tillräckligt med poäng i dom sista matcherna för att ev Peking ska gå i kapp. Dessutom har väl Peking haft svårt borta mot Ellos?

Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Jo visst, Dundee United i Uefa cupen är likvärdigt Forest under sina glansdagar.....visst.

Oavsett, uefa cupen är fortfarande bara näst högsta nivån så en titel där inte en titel som bär europeisk mästare och heller inte näst bäst vilket MFF kan per defaco såga att man var 70.

Som vanligt så framhåller MFF:are en förlust som främsta merit.

*Blåvitt vann UEFA-cupen två gånger, inget annat svenskt lag har lyckats med det och troligen kommer inget svenskt lag vinna en europeisk cuptitel i framtiden heller.

* dom vann med rörmokare, vaktmästare och en massa andra arbetare i truppen mot proffs som bara spelade fotboll.

Citera
2016-10-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Nja det blir gärna en del av mentaliteten och identiteten. IFK Göteborg var ett fantastiskt cuplag, medan Malmö FF var fantastiska i Allsvenskan. Det visade sig också då man införde ett cupartat slutspel.

Varför det kan bli så är märkligt. Man kan kanske jämföra med Juventus och Milan, där Juventus var Serie As bästa lag medan Milan var CLs bästa lag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in