2016-10-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Que?? Vad hände med ditt vanliga "Det är bara låtsaspengar!". Alla vinster man gjort på fastighetsaffärer är väl bara låtsaspengar?
Rätt imponerande att putta in 4,9 miljoner i kontantinsats, raka motsatsen mot dig som har 4 miljoner i lån, du köpte väl din bostad för under 4 miljoner så ditt livsverk blev tydligen att låna enda in i kaklet
2016-10-26, 14:39
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag vill se något mer rationellt än någons blinda gissningar.

Lustigt att du ser det så när det är dina irrationella teorier som är minst sagt tagna ur luften.

Citat:
Nej, det är bubbelpratarna som säger att produktionskostnaden ökar pga byggbolagen tar ut högre vinster.
Jag bemöter det. Borde framgå kan jag tycka.

Nej. Det som framgår är att du driver tesen att det är produktionskostnaderna som driver bostadspriserna. För att styrka detta påstående så hänvisar du till uteblivna ökande vinster för byggbolagen.

Jag påpekade då med en logisk förklaring att det i själva verket är tvärtom. Detta eftersom Byggbolagen varit för försiktiga i sin prissättning och därmed har speckande privatpersoner kunnat göra fina vinster på nyprod. Denna vinst hade till större del kunnat tillfalla byggbolagen. Byggbolagen trodde helt enkelt inte att hushållen skulle öka sin betalvilja så mycket som de har gjort.

Eller menar du att byggbolagen helt enkelt räknat fel på hur mycket produktionskostnaderna skulle öka i framtiden och därför med facit i hand tagit för låga priser. (Nu pratar jag Sthlms innerstad och inte dödsdömda projekt långt ute i förorten eller på landet).

Citat:
Håller med om att det är en enorm ökning.

Och jag är inte alls förvånad över att den ökningen kommer. De tre senaste årens prisökningar på bostäder har varit kraftigare än ökning i produktionskostnad.
Det betyder att fler och fler mark blir lönsam att bebygga. Då är det inte konstigt att byggstarterna ökar. Marknadsekonomin funkar. Kunderna visar att dom betalar vad nyproduktionen kostar och då byggs det.

Hade det nu varit så att inte produktionskostnaden hade begränsat nyproduktion så hade vi haft ökningen av nyproduktion långt tidigare. Och man skulle ha byggt så mycket som det bara går.
Men så har det inte varit.

Hur kan den vara det i din värld? Enligt dig så är det tågvagnen som skjuter på loket. Men nu instämmer du helt plötsligt med att det är loket som har dragit lasset? Om din teori stämde så torde det vara ganska omöjligt att prisökningarna av bostäder varit större än prisökning av produktionskostnad.

Det är efterfrågan som har begränsat dvs priserna som du kan ta ut för bostaden när den säljs.

Citat:
I produktionskostnad som SCB rapporterar ingår markpris. Du får finna dig i att världen är så, vare sig du anser det korrekt eller inte.

Du undviker frågan. Det kostar inget att "tillverka" en tomt. Tomten i sig har ingen produktionskostnad. Hur kommer dig sig att priser på tomter då har skenat i pris de senaste åren?

Och när du ger svaret på den frågan så blir fråga. varför kan detta i din värld inte appliceras på frågeställningen varför huspriserna ökat så starkt?

Citat:
Bankerna har ett tak för hur mycket du får låna i förhållande till din bruttolön. Och har även krav på att man skall klara ca 7% ränta. (Har inte du skrivit att du arbetar som mäklare. Då borde du känna till detta). Dvs dina fantasier om att man skulle kunna få låna ihop hur mycket som helst är bara fantasier.

Logiska resonemang och teoretiska exempel verkar du ha svårt för att förstå. På ett väldigt enkelt och tydligt sätt försökte jag förklara för dig orsakssambandet mellan räntekostnader och bostadspriserna. Hur du så kapitalt misslyckas med att se logiken i mitt exempel är hårresande.

Om jag säger att en höjdhoppare lätt borde kunna hoppa över tre meter i höjd ifall jordens gravitation skulle ändras så att den blev som månens. Istället för att se logiken i detta resonemang så säger du istället att det är omöjligt eftersom de astrofysiska naturlagarna och jordens massa gör detta scenario otänkbart

Citat:
Om nyproduktion hade legat kvar prismässigt på säg 1998-års nivå. Hade vi då haft den prisökning vi nu sett de senaste 18 åren?.

Eller hade möjligen folk valt att köpa nyproducerat i stället för befintlig. Hade det möjligen varit prishämmande?

Om nu inte produktionslinjen, underleverantörerna, arbetarna etc inte skulle ha velat tagit del av en större kaka dvs köparnas ökande betalningsförmåga/vilja och förutsatt att lika många bostäder hade byggts så ja.

Det som hade hänt är att byggbolagens vinster hade ökat markant och/eller speckare hade kunnat tjänat ännu mer på att köpa underprisade lägenheter och sedan sälja dem för marknadspris.

Men eftersom vi lever i en marknadsekonomi så vill även hela produktionslinjen ha sin del av kakan(de ökande bostadspriserna) så därför har produktionskostnaderna ökat i takt med att bostadspriserna har ökat.

Citat:
Det är ganska svårt att höja priset över en nivå någon producerar för. Jag förstår inte riktigt hur fler av er tänker er att det skulle kunna ha skett.

Varför skulle det vara svårt? Ifall marknaden är villig att betala ett högre pris så är det väll konstigt att inte utnyttja det.

* Hur var det med "spekulanterna", köade dom till all nyproduktion i hela landet. Eller bara till vissa enligt dom underprissatta objekt?

Nej. Jag pratar i första hand om nyproduktion i Sthlm. byggbolagen prioriterar även att bygga där de får som mest betalt eftersom produktionskostnaden är relativt konstant i hela landet(bortsett från markpriset) medans försäljningspriset är det en väldig skillnad på. kika in på hemnet och jämför en etta i Vasastan i Stockholm och en etta i Lund.

* Nej du har helt fel. "Spekulanternas" vinst ingår INTE i den produktionskostnad som SCB redovisar. Förstår inte ens hur du kan få till något sådant.

Nej du har fel. Jag har aldrig påstått att den ingår i SCBs redovisade produktionskostnad. Vart har jag påstått det? Jag skrev:.

Citat:
Ja med facit i hand så är det så det har varit de senaste åren. Därav den enorma spekulationen och vinsthemtagningar av privatpersoner som köpt nyproduktion. den uteblivna ökande vinsten hos byggarna som du tjatar om saknas har istället hamnat i fickorna på speckare/privatpersoner som flippat nyprod.

Citat:
Här har du småhuspriserna inflationsjusterat: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/
De mest rabiata bubbelpratarna menar nog att bubblan startade 1996. Sedan dess har priserna ökat i relation till KPI. (Med några undantag).

Byggnadspriserna har också ökat http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Byggnadsprisindex-samt-faktorprisindex-for-byggnader/Byggnadsprisindex-BPI/12486/12493/26943/

Ökningarna är tämligen likartade. Ökningen för byggnadspriserna är lite mer smooth dock.
Prisökningen är aningen högre än kostnadsökningen. Och därför skulle jag säga ser vi nu en ökning (och har sett) i produktion. Mer markplättar har blivit lönsamma att bebygga. Och då går man igång och bygger.

Ditt cirkelresonemang om att det skulle vara tuppens galande som får solen att gå upp är befängt. Jag vet ärligt talat inte om de som läser detta antingen mest skrattar åt dina absurda påståenden eller åt mig som fortsätter att mata trollet. Detta blir mitt sista inlägg i argumentationen med dig och du kommer därmed få sista ordet. Det känns liksom lite lönlöst att diskutera med någon som vägrar att ta till sig logiska resonemang och medvetet missförstå samt inte svarar på frågor.
Senast redigerad av Civilization 2016-10-26 kl. 14:44.
2016-10-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nej inte amorteringskravet.
Du betalar i praktiken bara 10k för ditt lån. Alltså 833 kr per månad.
"Bara 10k" vart fan är världen på väg? 10k skulle väl försörja en hel by i Afrika vart år men vänstersvensken "lånar sig rik"
2016-10-26, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Jag betalar 15K kr/år i räntekostnader och får göra ränteavdrag på 30%. Så jag får tillbaka 4.500 kr.
?
Får tillbaka är väl fel ordval, du betalar 4500:- mindre vart år, så istället för att betala 15k så betalar du 10500:- vart år. Är väl en spanienresa med familjen vart år du skänker till banken
2016-10-26, 14:55
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Får tillbaka är väl fel ordval, du betalar 4500:- mindre vart år, så istället för att betala 15k så betalar du 10500:- vart år. Är väl en spanienresa med familjen vart år du skänker till banken

Jo jag är medveten om att jag betalar 10,500 kr per år till banken för att få ha mitt bolån på 1 miljon.
Jag köpte bostaden ihop med min fru för 5.9 mille. De 4.9 vi lade kontant kommer vi ju inte få se förens vi säljer och väljer att bo i hyresrätt tex. Då får vi ett par miljoner att leva för. Men vi väljer hellre att bo bra och ha sk låtsaspengar på kontot ja

Jag betalar hellre 10,500 kr till banken för att min familj skall få bo tryggt och bra än att ge dem till främmande människor i Afrika. Jag prioriterar min egna familj före alla andra givetvis =)
2016-10-26, 15:00
Medlem
Citat:
Jo jag är medveten om att jag betalar 10,500 kr per år till banken för att få ha mitt bolån på 1 miljon.
Jag köpte bostaden ihop med min fru för 5.9 mille. De 4.9 vi lade kontant kommer vi ju inte få se förens vi säljer och väljer att bo i hyresrätt tex. Då får vi ett par miljoner att leva för. Men vi väljer hellre att bo bra och ha sk låtsaspengar på kontot ja

Jag betalar hellre 10,500 kr till banken för att min familj skall få bo tryggt och bra än att ge dem till främmande människor i Afrika. Jag prioriterar min egna familj före alla andra givetvis =)
Man kan faktiskt bo bra och ha det bra med lite eller inget lån redan nu, man behöver inte vänta med att få det bra när man är 75 och sålt bostaden och flyttat till hyreslägenhet
2016-10-26, 15:10
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Behöver inte lyssna på skrämsel propagandan från bajsbo.

Du ger 10k per år till främmande personer på banken för möjligheten att bo i en bostad värd 1 mille mer än vad du har likvida medel till. Jag ser inget konstigt med det. Man får vad man betalar för.
2016-10-26, 15:23
Medlem
Citat:
Rätt imponerande att putta in 4,9 miljoner i kontantinsats, raka motsatsen mot dig som har 4 miljoner i lån, du köpte väl din bostad för under 4 miljoner så ditt livsverk blev tydligen att låna enda in i kaklet

Men oavsett så är det ju 4,9 miljoner kronor kontant, som tjänats på den så kallade "bubblan" hittills. Men visst, det är väl inte förrän den dagen man kliver av marknaden helt som man kan bli rik på riktigt.
2016-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Men oavsett så är det ju 4,9 miljoner kronor kontant, som tjänats på den så kallade "bubblan" hittills. Men visst, det är väl inte förrän den dagen man kliver av marknaden helt som man kan bli rik på riktigt.
Som jag ser det är det enda han tjänat på en bubbla är att han sitter med en miljon i skuld.
2016-10-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Behöver inte lyssna på skrämsel propagandan från bajsbo.

Du ger 10k per år till främmande personer på banken för möjligheten att bo i en bostad värd 1 mille mer än vad du har likvida medel till. Jag ser inget konstigt med det. Man får vad man betalar för.
Fast nu har han ju inte betalt för att få något utan har satt sig i extra skuld för att få något.
2016-10-26, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som jag ser det är det enda han tjänat på en bubbla är att han sitter med en miljon i skuld.

Ja han är ju helt otrolig den där bajsbosse som bara ser skuldsidan och skiter fullständigt i tillgångssidan...
2016-10-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja han är ju helt otrolig den där bajsbosse som bara ser skuldsidan och skiter fullständigt i tillgångssidan...
Jo jag ser tillgångssidan, jag har ju både villa, hyreshus, hus på Phuket och aktiedepåer och gummiplantage så tror du inte att jag vet värdet på det jag äger?
Jag kan oxå se skillnaden på mina tillgångar, tex så kostar min villa pengar var månad, likaså mitt hus på Phuket, men aktierna, hyreshuset och gummiplantagen däremot BETALAR mig pengar var månad, alltså raka motsatsen, alltså en tillgångssida som ger pengar och en som kostar pengar.
Som du förstår så hade jag köpt 100 villor för att bara bo i så hade jag gått i personlig konkurs, hade jag köpt 100 gummiplantage eller hundra hyresfastigheter så hade jag däremot blivit mångmiljonär, de flesta förstår detta men ni är några få som inbillat er att bostaden är en investering när det i själva verket är en kostnad, men att du inte köper dig 100 borätter sune och lever lycklig i alla dagar och badar i pengar i resten av livet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in