Citat:
Jag vill se något mer rationellt än någons blinda gissningar.Nej, det är bubbelpratarna som säger att produktionskostnaden ökar pga byggbolagen tar ut högre vinster.
Jag bemöter det. Borde framgå kan jag tycka.
Citat:
Håller med om att det är en enorm ökning.Och jag är inte alls förvånad över att den ökningen kommer. De tre senaste årens prisökningar på bostäder har varit kraftigare än ökning i produktionskostnad.
Det betyder att fler och fler mark blir lönsam att bebygga. Då är det inte konstigt att byggstarterna ökar. Marknadsekonomin funkar. Kunderna visar att dom betalar vad nyproduktionen kostar och då byggs det.
Hade det nu varit så att inte produktionskostnaden hade begränsat nyproduktion så hade vi haft ökningen av nyproduktion långt tidigare. Och man skulle ha byggt så mycket som det bara går.
Men så har det inte varit.
Citat:
I produktionskostnad som SCB rapporterar ingår markpris. Du får finna dig i att världen är så, vare sig du anser det korrekt eller inte.
Citat:
Bankerna har ett tak för hur mycket du får låna i förhållande till din bruttolön. Och har även krav på att man skall klara ca 7% ränta. (Har inte du skrivit att du arbetar som mäklare. Då borde du känna till detta). Dvs dina fantasier om att man skulle kunna få låna ihop hur mycket som helst är bara fantasier.Priset för ett boende är inte lika relevant som själva boendekostnaden. Om räntan låg på 15% så skulle vi knappas ha de priser som vi har idag. Åt andra hållet om bankräntan ut mot kund var 0% så skulle priset på bostäder rent teoretiskt kunna vara det oändliga. Tusentals fantasiljoner. Det skulle ändå vara "gratis" att bo där. Däremot om räntan ligger på 15% så blir exempelvis inte kläder nämnvärt billigare för det. det finns inte liknande "varor" förhållande till bostäder som du köper på belåning. Närmast är typ båt. Och visst så påverkar priset på pengar(räntan) i en ganska stor utsträckning båtköpares köpkraft. Men inte i närheten som vid köp av bostad.
Citat:
Om nyproduktion hade legat kvar prismässigt på säg 1998-års nivå. Hade vi då haft den prisökning vi nu sett de senaste 18 åren?Ja men du påstår att det är byggkostnaderna och då indirekt priset på nyproduktion som drivit priserna uppåt. Men det faktiska sakförhållandet är tvärtom. Bostadspriserna(begagnatmarknaden) har rusat och nyproduktionsbostäder har i efterhand hakat på upp. Därav mycket bra affär att köpa nyproduktion. Om det hade varit tvärtom att det är nyproduktionen som driver priserna uppåt och därefter så hakar begagnatmarknaden på upp så hade det varit en mycket bättre affär för köparna att alltid köpa begagnat.
Eller hade möjligen folk valt att köpa nyproducerat i stället för befintlig. Hade det möjligen varit prishämmande?
Det är ganska svårt att höja priset över en nivå någon producerar för. Jag förstår inte riktigt hur fler av er tänker er att det skulle kunna ha skett.
Citat:
* Hur var det med "spekulanterna", köade dom till all nyproduktion i hela landet. Eller bara till vissa enligt dom underprissatta objekt?Ja med facit i hand så är det så det har varit de senaste åren. Därav den enorma spekulationen och vinsthemtagningar av privatpersoner som köpt nyproduktion. den uteblivna ökande vinsten hos byggarna som du tjatar om saknas har istället hamnat i fickorna på speckare/privatpersoner som flippat nyprod.
* Nej du har helt fel. "Spekulanternas" vinst ingår INTE i den produktionskostnad som SCB redovisar. Förstår inte ens hur du kan få till något sådant.
Eh? Det var du som refererade tillbaka i tiden och gjorde påståenden. Borde inte jag då göra det när jag svarar?
Dina referenser till "spekulanterna" är också anekdotiska.
Citat:
Här har du småhuspriserna inflationsjusterat: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/De mest rabiata bubbelpratarna menar nog att bubblan startade 1996. Sedan dess har priserna ökat i relation till KPI. (Med några undantag).
Byggnadspriserna har också ökat http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Byggnadsprisindex-samt-faktorprisindex-for-byggnader/Byggnadsprisindex-BPI/12486/12493/26943/
Ökningarna är tämligen likartade. Ökningen för byggnadspriserna är lite mer smooth dock.
Prisökningen är aningen högre än kostnadsökningen. Och därför skulle jag säga ser vi nu en ökning (och har sett) i produktion. Mer markplättar har blivit lönsamma att bebygga. Och då går man igång och bygger.