2016-05-26, 20:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Betalningar beskattas normalt sett bara en gång. Antingen betalar man med skattade pengar, eller så skattar mottagaren på dem.

En Icahandlare tar betalt i skattade pengar, och kan därför betala ut löner utan att först behöva betala skatt på omsättningen (de skattar endast på den summa som är kvar när alla tillåtna kostnader dragits av) - eftersom att löntagaren betalar skatt på den överföringen.

Hade du tyckt att det var rimligt att Icahandlare betalade skatt på sin inkomst, och att de anställda sedan betalade skatt på lönen? Förmodligen inte. Så varför är det rimligt att betala skatt på lönen, och sedan använda sina skattade pengar för att betala räntekostnader som i sin tur är beskattningsbar inkomst för mottagaren?

Man kan mycket väl avskaffa ränteavdraget, men då får man även avskaffa skatteplikten på kapitalvinster. Så fungerar det t ex där jag bor.

ICA betalar för visso moms.

Det är lite speciellt med räntor eftersom det är en form av spekulation. Kapitalinkomster särbehandlas i skattesystemet. Om man köper och säljer tillgångar så kan man kvitta förlust mot vinst. Någon som lever på kapitalinkomster kan kvitta hela sina räntekostnader mot kapitalinkomster. De som arbetar kan inte utnyttja detta därför infördes ränteavdraget för att jämna ut spelplanen.

Fast det är skit samma. Vi har en uppsättning regler. Ändrar man på de reglerna är det en skattehöjning om staten får mer pengar.

Så ska man avskaffa ränteavdraget drabbar det arbetare och främst barnfamiljer. Peaken är personer runt 40 med familj enligt SCB http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Barnfamiljer-tjanar-mest-pa-ranteavdraget/
Ska man sedan avskaffa inkomstskatt på kapital så sänker man skatten för äldre och välbärgade personer som lever på kapitalinkomster utan att arbeta.

Tycker du detta är en sund omfördelning av köpkraft?
2016-05-26, 21:03
Medlem
slemhogs avatar
Mina 2 mäklarkompisar verksamma i Stockholm påstår att han får inget sålt senaste 1-2 veckorna. Enstaka jeppar är på visningen och skambudar 20-30% under acceptpris
2016-05-26, 21:52
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Mina 2 mäklarkompisar verksamma i Stockholm påstår att han får inget sålt senaste 1-2 veckorna. Enstaka jeppar är på visningen och skambudar 20-30% under acceptpris
Jaså? I den här posten påstår Alpha101 att köparna inte ens vill se bostäderna de köper, och att de dessutom betalar 10 % över begärt pris för att komma först i kön: (FB) Anders Borg: Bara en tidsfråga till bopriskraschen kommer

Vem har rätt?
2016-05-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej det kan man inte.
Tyckte ändå att approximationen att vänstern "skapar bubblor" i dubbla takten mot Alliansen ser ut att stämma lite grovt iaf.

Men tack vara ditt ojande så tog jag och rotade lite mer på SCB och hittade fastighetsprisindex för Stockholm:

Enligt fastighetspris index (SCB);
1998-2002: Socialdemokraterna : prisökning 61% på småhus i Stockholm
2002-2006: Socialdemokraterna : prisökning 33% på småhus i Stockholm

Enligt Valuegard:
2006-2010: Alliansens period 1: prisökning 22% på villor i Stockholm
2010-2014: Alliansens period 2: prisökning 20% på villor i Stockholm
2014-2018: Socialdemokraterna : prisökning 100% på villor i Stockholm. (Antaget samma tempo resten av perioden)

2014-nu: Socialdemokraterna: prisökning 26% på villor i Stockholm (Bara under några månader har det ökat mer än under någon av Alliansens 48 månaders-perioder.

--------------------------------------------------------------------------
Så nog ser det ut som att (S) eldar på priserna mer än Alliansen. Iaf om man anser att regimen har någon inverkan.

Kan vi nu få höra folk komma med rättelser där dom säger att Alliansen uppenbarligen är oskyldiga i jämförelse.
2016-05-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jaså? I den här posten påstår Alpha101 att köparna inte ens vill se bostäderna de köper, och att de dessutom betalar 10 % över begärt pris för att komma först i kön: (FB) Anders Borg: Bara en tidsfråga till bopriskraschen kommer

Vem har rätt?
Om du läst slemhogs inlägg så kan du få en föreställning om vad det är för mäklare som är kompisar med slemhog. Och då är det kanske inte så konstigt ifall dom inte lyckas så bra.

Jag har hört (hörsägen alltså) att ca 30% av objekten numera nasas innan visning.
Troligen gäller det väl inte avfolkningsbygder. Någon kanske har mer hard facts?
2016-05-26, 22:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Betalningar beskattas normalt sett bara en gång. Antingen betalar man med skattade pengar, eller så skattar mottagaren på dem.

En Icahandlare tar betalt i skattade pengar, och kan därför betala ut löner utan att först behöva betala skatt på omsättningen (de skattar endast på den summa som är kvar när alla tillåtna kostnader dragits av) - eftersom att löntagaren betalar skatt på den överföringen.

Hade du tyckt att det var rimligt att Icahandlare betalade skatt på sin inkomst, och att de anställda sedan betalade skatt på lönen? Förmodligen inte. Så varför är det rimligt att betala skatt på lönen, och sedan använda sina skattade pengar för att betala räntekostnader som i sin tur är beskattningsbar inkomst för mottagaren?

Man kan mycket väl avskaffa ränteavdraget, men då får man även avskaffa skatteplikten på kapitalvinster. Så fungerar det t ex där jag bor.
Men snälla rara, moms och punktskatter är statens största inkomstkälla och de betalas med hepp hepp skattade pengar.
Avdragsrätten för räntor kan motiveras med att de kommer av pengar man lånar för önskvärda privata investeringar, dvs bostadsköp.
Det finns ingen logik i att privata ränteutgifter måste vara avdragsgilla?
Nu är en extremt snabbt stigande privat skuldsättning ett problem som borde ha åtgärdats för 10 år sedan, ränteavdragen för privat bostadskonsumtion borde varit borta för länge sedan.
Den enskilde konsumenten hade kompenserats med sänkt fastighetsskatt och lägre belåning då priserna varit lägre.
2016-05-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
ICA betalar för visso moms.
Det är korrekt. Det är dessutom irrelevant.

Citat:
Tycker du detta är en sund omfördelning av köpkraft?
Nu har ju jag aldrig förespråkat ett avskaffande av ränteavdraget, bara förklarat vari dubbelbeskattningen ligger om man skulle göra det utan några andra förändringar, så jag vet inte riktigt varför jag skulle vara svaret skyldig på den frågan.
2016-05-26, 22:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är korrekt. Det är dessutom irrelevant.

Nu har ju jag aldrig förespråkat ett avskaffande av ränteavdraget, bara förklarat vari dubbelbeskattningen ligger om man skulle göra det utan några andra förändringar, så jag vet inte riktigt varför jag skulle vara svaret skyldig på den frågan.

Frågan var egentligen riktad till Sonnenwende. Ber om ursäkt för förvirringen.
2016-05-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara, moms och punktskatter är statens största inkomstkälla och de betalas med hepp hepp skattade pengar.
Moms är ett bra exempel på att det endast är ena parten som belastas, punktskatter är ett helt annat odjur.

Citat:
Avdragsrätten för räntor kan motiveras med att de kommer av pengar man lånar för önskvärda privata investeringar, dvs bostadsköp.
Nu är en extremt snabbt stigande privat skuldsättning ett problem som borde ha åtgärdats för 10 år sedan, ränteavdragen för privat bostadskonsumtion borde varit borta för länge sedan.
Den enskilde konsumenten hade kompenserats med sänkt fastighetsskatt och lägre belåning då priserna varit lägre.
Kalla mig tokig, men att öka beskattningen i landet med världens högsta skatter som svar på ett problem som till mycket högre grad beror på bankernas påhitt att slopa amorteringen tycker jag låter något underligt.
2016-05-26, 22:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Räntan betalas i flera led. Privatperson köper aktier och får avkastning på lånade pengar av en bank. Banken lånar av ett företag. Företaget lånar av en annan bank. Alla dessa led kan dra av räntan.

Men om du har din inkomst från arbete. Dvs du producerar något. Då ska man inte längre kunna dra av räntan?

Men det är som sagt skit samma. Du föreslår en skattehöjning där barnfamiljer skall träffas hårdast.

Hur är det för dig själv? Under en livstid. Kommer du ha mest ränteintäkter eller ränteutgifter? Vinner du eller förlorar du på dit förslag?
2016-05-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du läst slemhogs inlägg så kan du få en föreställning om vad det är för mäklare som är kompisar med slemhog. Och då är det kanske inte så konstigt ifall dom inte lyckas så bra.

Jag har hört (hörsägen alltså) att ca 30% av objekten numera nasas innan visning.
Troligen gäller det väl inte avfolkningsbygder. Någon kanske har mer hard facts?

Enligt artikeln som jag länkade till i tisdags så är det största utbudet på lägenheter på Hemnet sedan de startade sidan, färre objekt som tas bort innan visning, längre försäljningtider och säljarna har orealistiska förväntningar. En mäklare som citateras säger att hon inte känner igen sig i Valuegards statistik enligt vilket priserna står stilla, enligt henne har priserna sjunkit.

Finansinspektionen är orolig över den accelerande lånefesten:
http://www.di.se/artiklar/2016/5/26/fi-bromsa-skulderna-tar-tid/
Senast redigerad av Perfecthairline 2016-05-26 kl. 22:43.
2016-05-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Enligt artikeln som jag länkade till i tisdags så är det största utbudet på lägenheter på Hemnet sedan de startade sidan, färre objekt som tas bort innan visning, längre försäljningtider och säljarna har orealistiska förväntningar. En mäklare som citateras säger att hon inte känner igen sig i Valuegards statistik enligt vilket priserna står stilla, enligt henne har priserna sjunkit.
Tittar man på bostadsstatistik på hemnet så ser man att begärt pris på nyinkomna villor drar iväg upp i Maj. Det kan eventuellt gör att det går lite trögt. Är det dessutom stort utbud så lär det försvåra. Dock såg inte jag riktigt att det skulle vara ovanligt mycket till salu i graferna. Nyinkomna BR var däremot max, så det var väl det som menades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in