Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Jag har förstått att du anser att allt skall godkännas av USA och andra västmakter. Det spelar alltså egentligen ingen roll vad folket i Syrien vill, det som är viktigt för dig är vad USA vill.
Har jag förstått dig rätt?
Annars har man valobservatörer och det har man även i Syrien. När dessa säger att valet har genomförts korrekt, så är det ett godkännande.
Det behövs helt enkelt inget godkännande från vare sig USA eller UK eller wikipedia.
Det vore ju dessutom oerhört odemokratiskt, eller hur?!

Eftersom du inte tycks ha mycket förmåga att förstå ska jag förklara mer för dig.
Det riggade presidentvalet 2014 ägde inte rum i de regioner av Syrien som kontrollerades av oppositionella till Al-Assad. Valet i sig var också bojkottat av oppositionen då den de facto kontrollerades av Al-Assad. Det fanns dessutom miljontals röstberättigade på flykt undan Al-Assads terror.
Reglerna för att kunna utses som kandidat var hårt satta och krävde bland annat stöd från minst 35 parlamentsledamöter, vilket uteslöt alla utom Al-Assads eget parti.
Valobservatörer var endast de som den syriska regimen hade bjudit in. Det handlar inte om EU, USA, etc.. utan om Syriens och Rysslands gäng av allierade diktaturer och andra med starkt ekonomiskt beroende. Liknelse finns. Ryssland hade samma år arrangerat den riggade och farsartade folkomröstningen på den av Ryssland ockuperade ukrainska Krimhalvön. Al-Assad fick naturligtvis en hel del rysk konsultation inför sitt eget spektakel.