2016-10-25, 14:01
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmflb
Den teknisk svårigheten för t.ex. Bitcoin justeras för att hålla den önskade genomsnittliga tiden mellan lösta block. Om fler enheter deltar i miningen kommer de i snitt lösa blocken snabbare. Algoritmen kommer då öka svårigheten för att behålla den önskade genomsnittliga tiden även för den större beräkningskraften.

Precis som hmflb säger ovan, men jag ville lägga till en sak i sammanhanget.

Miningen (Proof of work, i form av en hash challenge som kompletterar ett nytt block kedjan) är inte till för att skapa coins!

Det är till för att skydda en kryptovalutas decentraliserade förtroendesystem, så att helt oberoende noder i nätverket kan vara säkra på att ingen försöker spendera sina pengar mer än en gång. Som incitament till detta jobb som kostar resurser och pengar, så belönas man med nya coins för varje block man lyckas skapa, om man är först och om man bygger på den längsta kedjan när tillfälliga förgreningar (forks) skapas.

Så skapandet av coins är en bieffekt av miningens huvudsyfte, att skydda nätverket. En väldigt smart bieffekt dock, då det löser det klassiska problemet för alla valutor med "issuer profit" (seigniorage) på ett elegant sätt, där ingen får något gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av hmflb
Även om Onecoin hade haft en blockkedja så hade den tekniska svårigheten varit konstant eftersom man använder samma pentium-dator eller datahall över tid. De har istället en administrativ svårighet som ökar för att de som gick med tidigt inte ska känna sig sämre behandlade än nyare medlemmar och kanske t.o.m. lurade. (Vilket iofs de flesta är.)

Som sagt om de har en blockkedja, så återkommer jag till det jag tjatat om tidigare, eftersom det är så viktigt i sammanhanget: Onecoin själva säger att de har ett helt centraliserat system. Därmed har de inget behov alls av PoW för att hantera förtroende i systemet.

Förtroendeingivande? Den frågan lämnar jag till övriga läsare att bedöma själva.
Citera
2016-10-25, 14:33
Medlem
Tack Kjellbrel och hmflb för förtydliganden! Nu börjar jag hänga med på allvar.

Ser dock fortfarande inte syftet med splitts i en seriös kryptovaluta....

@Loser71 kanske kan gå mer in på de nödvändiga teknikaliteterna angående detta?

Vi kanske ska hålla värde på COINSEN utanför... Den diskussionen blir ju bara till en parodi hela tiden .
Citera
2016-10-25, 15:04
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aelskarn

Vill du höra min syn på saken eller vill du höra vad loser71 har att säga först?
Citera
2016-10-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Vill du höra min syn på saken eller vill du höra vad loser71 har att säga först?

Hör gärna din åsikt först för idioten Loser71 varken begriper eller kan förklara det.
Citera
2016-10-25, 20:38
Medlem
kjellbrels avatar
Inget svar från Loser71 än, så här är min syn på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Aelskarn
Nej, det är verkligen inte lätt att se eftersom det antingen skulle vara helt meningslöst eller väldigt skadligt för en kryptovalutas totala värde.

Jag har under de 3 år jag intresserat mig för kryptovalutor aldrig hört talas om splits heller så jag roade mig en stund med att söka lite i ämnet. Hittade bara 3 olika som pratar om splits som rör just coins. Alla till "produkter" med väldigt lika upplägg. Alla verkar sälja paket med medföljande tokens: Onecoin, Swisscoin och MyCryptoCoin 2.0. Tycker mig kunna se ett visst mönster här.

För att gå tillbaka till varför det är antingen meningslöst eller skadligt.

Om man med split menar samma koncept som med aktier, så skulle t ex en 1:2-split betyda att alla coins dubblades överallt (även maxmängden) och varje enskild coin halverades i värde. Precis som i aktiernas värld påverkar detta inte värdet i några innehav. I aktiernas värld gör man ju detta ibland exempelvis för att handeln skall bli mer hanterbar så att det går att handla i mindre andelar i bolaget. Ett problem som en kryptovaluta inte har så länge inte den minsta enheten blivit för dyr för praktisk handel. Men händer det är det ganska oproblematiskt att uppdatera regelverket så att valutan kan delas upp i ännu mindre enheter (man tillåter ännu fler decimaler i systemet bara), vilket är såpass ofarligt att konsensus för uppgradering av alla noder knappast blir svår. Riktiga splits är alltså ointressanta för kryptovalutor.

Om man med split menar något man definierar på helt eget sätt (som Onecoin verkar göra), där alla coins som tagits fram hittills dubbleras men maxtaket hålls intakt, ja då skulle det vara extremt skadligt för alla öppna decentraliserade kryptovalutor (samt även de centraliserade stängda hybriderna som finansvärlden har) som är i bruk idag. I de öppna decentraliserade så undergräver (pun maybe intended) man alla miners incitament för att säkra systemet. Plötsligt försvinner också stora delar av framtida potentiella rewards (av nytryckta coins) då taket förblir detsamma. Om det är någonting som communitys runt kryptovalutor ogillar så är det sk "premining", dvs förtryckta pengar som någon får gratis innan miners hinner tävla om dem på lika villkor, vilket en sådan här "special"-split skulle innebära. Förtroende betyder allt för en kryptovalutas värde och detta skulle skada just förtroendet kraftigt.
Citera
2016-10-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Inget svar från Loser71 än, så här är min syn på saken.

Nej, det är verkligen inte lätt att se eftersom det antingen skulle vara helt meningslöst eller väldigt skadligt för en kryptovalutas totala värde.

Jag har under de 3 år jag intresserat mig för kryptovalutor aldrig hört talas om splits heller så jag roade mig en stund med att söka lite i ämnet. Hittade bara 3 olika som pratar om splits som rör just coins. Alla till "produkter" med väldigt lika upplägg. Alla verkar sälja paket med medföljande tokens: Onecoin, Swisscoin och MyCryptoCoin 2.0. Tycker mig kunna se ett visst mönster här.

För att gå tillbaka till varför det är antingen meningslöst eller skadligt.

Om man med split menar samma koncept som med aktier, så skulle t ex en 1:2-split betyda att alla coins dubblades överallt (även maxmängden) och varje enskild coin halverades i värde. Precis som i aktiernas värld påverkar detta inte värdet i några innehav. I aktiernas värld gör man ju detta ibland exempelvis för att handeln skall bli mer hanterbar så att det går att handla i mindre andelar i bolaget. Ett problem som en kryptovaluta inte har så länge inte den minsta enheten blivit för dyr för praktisk handel. Men händer det är det ganska oproblematiskt att uppdatera regelverket så att valutan kan delas upp i ännu mindre enheter (man tillåter ännu fler decimaler i systemet bara), vilket är såpass ofarligt att konsensus för uppgradering av alla noder knappast blir svår. Riktiga splits är alltså ointressanta för kryptovalutor.

Om man med split menar något man definierar på helt eget sätt (som Onecoin verkar göra), där alla coins som tagits fram hittills dubbleras men maxtaket hålls intakt, ja då skulle det vara extremt skadligt för alla öppna decentraliserade kryptovalutor (samt även de centraliserade stängda hybriderna som finansvärlden har) som är i bruk idag. I de öppna decentraliserade så undergräver (pun maybe intended) man alla miners incitament för att säkra systemet. Plötsligt försvinner också stora delar av framtida potentiella rewards (av nytryckta coins) då taket förblir detsamma. Om det är någonting som communitys runt kryptovalutor ogillar så är det sk "premining", dvs förtryckta pengar som någon får gratis innan miners hinner tävla om dem på lika villkor, vilket en sådan här "special"-split skulle innebära. Förtroende betyder allt för en kryptovalutas värde och detta skulle skada just förtroendet kraftigt.

Ett mycket bra svar som vanligt från dig

Ska bli mycket intressant att höra Loser71 kommentera det
Citera
2016-10-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loser71
Här kommer en mycket bra presentation om
OneLifes MAB och hur den kommer att ge OneLife 1 000 000 Merchans.

MAB

Du behöver ju en förmyndare.
Citera
2016-10-25, 22:47
Medlem
Ja det är nog fler som behöver förmyndare.One C stulit en gammal video .Klåpare....

TimTayshun
Oct 25th, 2016 at 5:02 pm (Q)
@Oz – CACHE THIS FIRST VIDEO QUICK!
The 1st YT link herein, hosted by “OneCoin & OneLife International” seems to be represented by one of the top several most trafficked OC pages on YouTube (next to the Steinkeller’s “OneDream Team” and official known OC/ OL primary pages) with nearly 3,000 subscribers and 1/4 million total views.
This YouTube page is also linked directly to the FB page of “Ruja Ignatova – Onecoin the Future of Payments” ie., @OneCoinRujaIgnatova – with 12,000 people having liked the page
LINKED HERE: facebook.com/OneCoinRujaIgnatova/
THIS POST IS COURTESY OF: Joe White, who 9 hrs ago reported and (or) observed the following incongruency:
QUOTE:
I see from OC’s latest re-release on FB, Ruja Ignatova’s Onecoin page, of the “HOW MININGS A COINS” video…
HERE: youtube.com/watch?v=FTUMeOXy4GM
….that they claim a server in the OVH data centre in Quebec, out of the 360,000 there. Very impressive, but what it has to do with mining is not clear.
And then I looked again. THE VIDEO ISN’T A ONECOIN VIDEO AT ALL!
They stole a four year old OVH vid and edited it! And stuck a crappy makeshift onecoin logo over it!!
ORIGINAL VIDEO: youtube.com/watch?v=4e97g7_qSxA
They couldn’t even bother to edit the music…
FAIL
Note: OVH (now modern) website is:
ovh.com/us/#xtor=CS1-23-[cmp-WLD-home]
Senast redigerad av Cristall 2016-10-25 kl. 22:50.
Citera
2016-10-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddiemurfy
Ett mycket bra svar som vanligt från dig

Ska bli mycket intressant att höra Loser71 kommentera det
Håller med att det är ett bra svar, men vad har det med Onecoin att göra.....?

Deras system bygger på att de olika utbilfningspaken innehåller olika antal tokens med olika antal splittar. De nya köparna blir tydligt upplysta om vad de olika utbildningspaketen innehåller.
Med jämna mellanrum kommer det erbjudanden om dubbla antal splittar eller antal tokens, varför? Ja, naturligtvis för att locka nya köpare av utbildningspaketen.

Varför ifrågasätta detta....?
Varför ifrågasätter inte köparna det?
Vilken mening är det för er som inte under några som helst omständigheter kommer att köpa utbildning av Onecoin, VARFÖR behöver ni bryr er......??

Onecoin har valt att använda sig av Splittar, det är deras sätt att bryta fram Onecoin,
Acceptera eller låt bli, INGEN tvingar dig in i ONECOIN, låt bli eller acceptera.
Varför detta engagemang från er Motståndare, vad får t ex Cristall ut av detta...."
Hen är som en värsta skvallerkärring.

En liknelse, varför ska jag lägga mig i och ifrågasätta varför BMW så envist tillverkar sina bilar med bakhjulsdrift.....?
Varför gör dom inte som flertalet biltillverkare, tillverka bilar med framhjulsdrift.....?
Dom har säkert tappat en hel del potentiella kunder pga bakhjulsdriften.....

Eller ännu värre SUBARU, deras bilar säljs med kontinuerlig fyrhjulsdrift, till kunder i länder där det aldrig faller en snöflinga eller riskera köra på nyspolade vägar med underkylt regn....?

Men inte F-N är det nån som ifrågasätter det......?

Acceptera och sluta ifrågasätt.....!

Sen får väl du kjellbrel slå dig för bröstet och visa hur påläst du är om andra krytovalutors uppbyggnad, MEN det är helt ovidkommande för ONECOIN......

Kom nu INTE med att ni bryr er så mycket människorna som "gått på" Onecoin och vill förhindra att personerna att ruinerar sig och förhindra att familjer splittas, det är inte SANNINGEN....?

Frågan är varför ni bryr er....???
Ni bryr er inte ens om en Tiggare utför Coop, ni spottar på dom och går förbi.......!!
Senast redigerad av loser71 2016-10-25 kl. 23:01.
Citera
2016-10-25, 23:07
Medlem
Citat:

Deras system bygger på att de olika utbilfningspaken innehåller olika antal tokens med olika antal splittar. De nya köparna blir tydligt upplysta om vad de olika utbildningspaketen innehåller.
Med jämna mellanrum kommer det erbjudanden om dubbla antal splittar eller antal tokens, varför? Ja, naturligtvis för att locka nya köpare av utbildningspaketen.

Vilken mening är det för er som inte under några som helst omständigheter kommer att köpa utbildning av Onecoin, VARFÖR behöver ni bryr er......??

Onecoin har valt att använda sig av Splittar, det är deras sätt att bryta fram Onecoin,
Acceptera eller låt bli, INGEN tvingar dig in i ONECOIN, låt bli eller acceptera.
Varför detta engagemang från er Motståndare, vad får t ex Cristall ut av detta...."

En liknelse, varför ska jag lägga mig i och ifrågasätta varför BMW så envist tillverkar sina bilar med bakhjulsdrift.....?
Varför gör dom inte som flertalet biltillverkare, tillverka bilar med framhjulsdrift.....?

Eller ännu värre SUBARU, deras bilar säljs med kontinuerlig fyrhjulsdrift, till kunder i länder där det aldrig faller en snöflinga eller riskera köra på nyspolade vägar med underkylt regn....?

Sen får väl du kjellbrel slå dig för bröstet och visa hur påläst du är om andra krytovalutors uppbyggnad, MEN det är helt ovidkommande för ONECOIN......

Kom nu INTE med att ni bryr er så mycket människorna som "gått på" Onecoin och vill förhindra att personerna att ruinerar sig och förhindra att familjer splittas, det är inte SANNINGEN....?

Ni bryr er inte ens om en Tiggare utför Coop, ni spottar på dom och går förbi.......!!

Som vanligt , inget svar eller kommentar på frågan....

Men vi bryter ner det lite gran och ser om du kan besvara detta

1) Hur känns det att ha ljugit så du tror dig själv?
Källa -> (FB) Onecoin
Det finns ingen arbetsplats som heter New Currency University
I och med detta - så kan inte Tom McMurrain jobba där heller.

2) Förklara vad splitten fyller för funktion. Att säga "locka köpare" är inte ett svar - du skall besvara vad för funktion i Onecoins upplägg och funktionalitet som kryptovaluta - och vad splitten har för funktionalitet.

3) Vad har bilar att göra med kryptovalutor?

4) Sanningen är ju att människor inte får tillbaka sina satsade pengar.
Källa -> Onecoins Facebook
Hur skall individerna få tillbaka sina pengar?
Citera
2016-10-25, 23:11
Medlem
Citat:

Börjar du bli en aning stressad??
Allt skall upp på bordet när det gäller OC och det kommer mer var så säker.
Och jag kommer att fortsätta "skvallra".....
Och du allierar dig med gangsters.
Citera
2016-10-25, 23:31
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Sen får väl du kjellbrel slå dig för bröstet och visa hur påläst du är om ...
Jag betackar mig för din lätt hånfulla attityd mot mig. Jag har inte behandlat dig så. Uppför dig tack!

Det absolut enda skälet jag skulle ha att slå mig för bröstet är om jag har bidragit till att minst en läsare här har lärt sig något om kryptovaluteteknik som hjälper dem att för egen del bedöma Onecoins tekniska påståenden.

Citat:
...andra krytovalutors uppbyggnad, MEN det är helt ovidkommande för ONECOIN.
Det var verkligen dagens sanning. Inte bara "andra" utan sannolikt "nästan alla" kryptovalutors uppbyggnad är fullständigt ovidkommande för Onecoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in