Citat:
Den teknisk svårigheten för t.ex. Bitcoin justeras för att hålla den önskade genomsnittliga tiden mellan lösta block. Om fler enheter deltar i miningen kommer de i snitt lösa blocken snabbare. Algoritmen kommer då öka svårigheten för att behålla den önskade genomsnittliga tiden även för den större beräkningskraften.
Precis som hmflb säger ovan, men jag ville lägga till en sak i sammanhanget.
Miningen (Proof of work, i form av en hash challenge som kompletterar ett nytt block kedjan) är inte till för att skapa coins!
Det är till för att skydda en kryptovalutas decentraliserade förtroendesystem, så att helt oberoende noder i nätverket kan vara säkra på att ingen försöker spendera sina pengar mer än en gång. Som incitament till detta jobb som kostar resurser och pengar, så belönas man med nya coins för varje block man lyckas skapa, om man är först och om man bygger på den längsta kedjan när tillfälliga förgreningar (forks) skapas.
Så skapandet av coins är en bieffekt av miningens huvudsyfte, att skydda nätverket. En väldigt smart bieffekt dock, då det löser det klassiska problemet för alla valutor med "issuer profit" (seigniorage) på ett elegant sätt, där ingen får något gratis.
Citat:
Även om Onecoin hade haft en blockkedja så hade den tekniska svårigheten varit konstant eftersom man använder samma pentium-dator eller datahall över tid. De har istället en administrativ svårighet som ökar för att de som gick med tidigt inte ska känna sig sämre behandlade än nyare medlemmar och kanske t.o.m. lurade. (Vilket iofs de flesta är.)
Som sagt om de har en blockkedja, så återkommer jag till det jag tjatat om tidigare, eftersom det är så viktigt i sammanhanget: Onecoin själva säger att de har ett helt centraliserat system. Därmed har de inget behov alls av PoW för att hantera förtroende i systemet.
Förtroendeingivande? Den frågan lämnar jag till övriga läsare att bedöma själva.