2016-10-25, 22:31
Medlem
strunzs avatar
Schmidt måste ju ryka nu?

Vad håller dom på med. Synd att Freiburg inte visade sig vara bättre typ, på hemmaplan dessutom.
Citera
2016-10-25, 22:32
Bannlyst
Nu måste väl schmidt vara borta till helgen iaf? Vem tror ni tar över? det kan ju inte få fortsätta
Citera
2016-10-25, 23:24
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Nu till det märkliga jag har börjat svänga lite i mitt ogillande av RB( nä jag kommer aldrig sympatisera med dom) dom har kanske den största potentialen att bli den utmanare dom Bayern behöver.
Man får skilja på vad är RB Leipzig för klubb och vad är RBL för lag/fotbollsprojekt.

I det första fallet går det inte annat än ogilla/hata dem. Mitt intryck är att Red Bull gjorde en marknadsundersökning där de letade efter större städer/regioner utan bra fotbollslag i något av de större fotbollsländerna och därefter valde Leipzig som platsen för sin fotbollsinvestering. En investering av rent kommeriella skäl, marknadsföra sitt varumärke. I mina ögon är sådant så långt ifrån en äkta fotbollsklubb man kan komma och därför ogillar jag RBL starkt. En skitklubb helt enkelt. Argument som att det är bra för gamla DDR att ha ett lag i BL eller liknande ger jag inte mycket för. Saknar man i en stad kompetensen att få fram ett bra fotbollslag själv ska man inte spela i en högsta liga oavsett varifrån man kommer.

Fotbollsprojektet RBL är en helt annan sak. Lika vidrigt som själva klubben är i grunden lika skickligt och kompetent har den byggts upp. Istället för att ta över en storklubb tog Red Bull över en i gärdsgårdserierna. Man började från noll helt enkelt. Sakta och successivt förbättrades såväl organisationen, träningsanläggningen som spelarna av en kunnig ledning, främst Ralf Rangnick. Parallellt ökade fanbasen, mer och mer publik år från år. Växte nästan organiskt fram till allt bättre, allt började ju 2009 i amatör Oberliga (divison 5).

När laget 2014 så kom upp i Zweite (andra divisionen), valde man, läs Rangnick igen, inte att göra som rika klubbar brukar. Istället för att värva ihop rutinerade storspelare tog man dit unga lovande, Emil Forsberg var en. Med en toppmodern träningsanläggning, duktiga ledare och en tydliga fotbollsfilosofi har så dessa killar utvecklats mycket. Man dessutom skapat ett LAG, vilket verkligen tillhör ovanligheterna för rika skitklubbar.

Förstå mycket väl om Forsberg stannar många år till, RB Leipzig är som lag bara i början av en framgångstid. Ser dock inte dem som något huvudutmanare till Bayern denna säsong, däremot kan det mycket väl vara så om ett par år. För det är unga killar, Forsberg lite av åldermannen i laget numera.

Som sagt var skilj på klubb och lag. RB Leipzig är idag kanske Europas mest spännande fotbollsprojekt, men det är en skitklubb som bara finns till eftersom Red Bull vill marknadsföra sin skitdryck.
Citera
2016-10-25, 23:35
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Argument som att det är bra för gamla DDR att ha ett lag i BL eller liknande ger jag inte mycket för. Saknar man i en stad kompetensen att få fram ett bra fotbollslag själv ska man inte spela i en högsta liga oavsett varifrån man kommer.
Nja, i sak håller jag egentligen med dig, men visst är det roligare med åtminstone lite geografisk spridning? Fast inte till vilket pris som helst, naturligtvis - inte till den grad att geografisk spridning ska uppstå genom att überrika företag skjuter till pengar och ger laget vingar ().

I övrigt håller jag med om att deras fotbollsprojekt är både imponerande och spännande. Dessutom alltid kul med svenskar (som det även går bra för).
Citera
2016-10-25, 23:49
Medlem
motvalls avatar
Skriver det här också, Lewandowski verkar skriva på ett nytt kontrakt till 2021. Det gamla var till 2019. 15M€/år skrivs det om vilket skulle göra honom till den bäst betalde i Bayern vad jag tror, om nu inte vår älskade T Müller tjänar mer - har inga siffror på hans lön, Lahm får 12 vad jag läst. Svindlande summor i varje fall, undrar vad de gör med alla pengarna?
Citera
2016-10-25, 23:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Skriver det här också, Lewandowski verkar skriva på ett nytt kontrakt till 2021. Det gamla var till 2019. 15M€/år skrivs det om vilket skulle göra honom till den bäst betalde i Bayern vad jag tror, om nu inte vår älskade T Müller tjänar mer - har inga siffror på hans lön, Lahm får 12 vad jag läst. Svindlande summor i varje fall, undrar vad de gör med alla pengarna?
Ja..Verkligen..

Jag är iaf glad att Bayern markerar mot Real Madrid och andra att han stannar. Han är världens bästa renodlade centerforward i sina bästa år. En sådan ska man hålla hårt i och ge vad han förtjänar(sett till marknaden även om den är absurd)
Citera
2016-10-25, 23:58
Medlem
Samizdats avatar
Sport Bild & transfermarkt uppger ca €15m vad gäller Müllers årslön.
Citera
2016-10-26, 00:06
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nja, i sak håller jag egentligen med dig, men visst är det roligare med åtminstone lite geografisk spridning? Fast inte till vilket pris som helst, naturligtvis - inte till den grad att geografisk spridning ska uppstå genom att überrika företag skjuter till pengar och ger laget vingar ().

I övrigt håller jag med om att deras fotbollsprojekt är både imponerande och spännande. Dessutom alltid kul med svenskar (som det även går bra för).

Geografisk spridning är givetvis bra. Att ta på sig de glasögonen skulle däremot snarast bli löjligt; Va fan finns det så många lag från Ruhr i BL1&2, endera Schalke eller BVB borde bort - grannstäder, två från Kölnområdet är ett för mycket, Ingolstadt varför när Bayern bara har ett lag, o s v.

Lagen ska få den platsen de förtjänar i ligasystemet oavsett varifrån de kommer är min enkla åsikt.
Citera
2016-10-26, 00:11
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Geografisk spridning är givetvis bra. Att ta på sig de glasögonen skulle däremot snarast bli löjligt; Va fan finns det så många lag från Ruhr i BL1&2, endera Schalke eller BVB borde bort - grannstäder, två från Kölnområdet är ett för mycket, Ingolstadt varför när Bayern bara har ett lag, o s v.

Lagen ska få den platsen de förtjänar i ligasystemet oavsett varifrån de kommer är min enkla åsikt.
Precis, geografisk spridning är kul - om sådan uppstår, men man ska inte verka för att den ska uppstå. Den har inte ett värde i sig självt eller hur man nu vill uttrycka det.

1. BL-karta
2. BL-karta
Citera
2016-10-26, 01:26
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strunz
Schmidt måste ju ryka nu?

Vad håller dom på med. Synd att Freiburg inte visade sig vara bättre typ, på hemmaplan dessutom.
Defensiven var katastrof. Att man lyckades göra två mål efter Sandhausens offensiv var enbart tack vare Grifos solokonst. Och domaren såklart. Straffen vi fick kan ha varit det värsta jag sett någon gång. Så att ingen läser detta utan att förstå vad jag pratar om:

Grifo sköt en frispark i ribban så att bollen studsade högt upp, och bollen rörde sig mot hörnflaggan. En motståndare var närmast den höga bollen och rusade dit för att täcka den. Haberer kommer lite senare till platsen, men han hoppar, högt. Han tajmar bollen bra i luften och lyckas nicka den. Sandhausenspelaren är såklart kvar under bollen, med ryggen mot Haberer.

Haberer hoppar alltså i stort sett på sandhausenspelaren, i vad som nästan ser ut som ett överfall. Och vi får straff!

Backlinjen för Freiburg var katastrof. Vi hade tre av fyra spelare som knappt spelat denna säsong. Varje mål Sandhausen fick var på grund av att en freiburgspelare försökte rensa bollen, men satte den rätt i famnen på en motståndare. Och när man har så långsamma mittbackar, som de var, finns inget att göra. Oj, vad jag blev besviken. Häri låg vår förlust.

I åtanke får man ha att Freiburg ställde upp med åtta nya spelare, jämfört med senaste matchen. Det var enkom för att spelarna inte var ihopspelade som man förlorade. Att tränare Streich ändå ställde upp med dessa var en självklarhet. Truppen är överlag väldigt jämn, det är många spelare som förtjänar en chans som inte än fått det. Och därför ville Streich ställa upp med dessa för att bibehålla den väldigt bra stämningen som finns i laget. Men varje byte från startuppställningen skadade laget. Det var inte samspelt för fem öre, och det var tråkigt att se.
Citera
2016-10-26, 06:03
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Precis, geografisk spridning är kul - om sådan uppstår, men man ska inte verka för att den ska uppstå. Den har inte ett värde i sig självt eller hur man nu vill uttrycka det.

1. BL-karta
2. BL-karta
Ganska bra spridning ändå sett till de två ligorna tillsammans. Ovanligt få lag från Westfalen just nu då både Duisburg och Paderborn huserar i tredjeligan den här säsongen.

Vore kul om även Sachsen-Anhalt och Meck-Pom kunde få ha ett varsitt lag med. Finns ju härliga föreningar som Magdeburg och Hansa Rostock som kunde representera dem. Synd bara att dessa lag presterar betydligt bättre på läktarna än vad de gör på fotbollsplanen...

--------------------------------------

Tuff cupmatch väntar Hannover idag som tar emot Fortuna Düsseldorf. Gästerna har gått bra de senaste veckorna samtidigt som H96 ju förlorat två raka. Positivt är dock att Salif Sané förlängt sitt kontrakt till 2020. Detta kom lite överraskande då det ju spekulerats i att han skulle lämna klubben. Jag antar att Martin Kind skramlat med stora pengapåsen. Finns egentligen ingen anledning annars för en sådan lirare att binda sig till ett lag som riskerar att stanna i Zweite ännu ett- eller ett par år.
Citera
2016-10-26, 06:16
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Man får skilja på vad är RB Leipzig för klubb och vad är RBL för lag/fotbollsprojekt.

I det första fallet går det inte annat än ogilla/hata dem. Mitt intryck är att Red Bull gjorde en marknadsundersökning där de letade efter större städer/regioner utan bra fotbollslag i något av de större fotbollsländerna och därefter valde Leipzig som platsen för sin fotbollsinvestering. En investering av rent kommeriella skäl, marknadsföra sitt varumärke. I mina ögon är sådant så långt ifrån en äkta fotbollsklubb man kan komma och därför ogillar jag RBL starkt. En skitklubb helt enkelt. Argument som att det är bra för gamla DDR att ha ett lag i BL eller liknande ger jag inte mycket för. Saknar man i en stad kompetensen att få fram ett bra fotbollslag själv ska man inte spela i en högsta liga oavsett varifrån man kommer.

Fotbollsprojektet RBL är en helt annan sak. Lika vidrigt som själva klubben är i grunden lika skickligt och kompetent har den byggts upp. Istället för att ta över en storklubb tog Red Bull över en i gärdsgårdserierna. Man började från noll helt enkelt. Sakta och successivt förbättrades såväl organisationen, träningsanläggningen som spelarna av en kunnig ledning, främst Ralf Rangnick. Parallellt ökade fanbasen, mer och mer publik år från år. Växte nästan organiskt fram till allt bättre, allt började ju 2009 i amatör Oberliga (divison 5).

När laget 2014 så kom upp i Zweite (andra divisionen), valde man, läs Rangnick igen, inte att göra som rika klubbar brukar. Istället för att värva ihop rutinerade storspelare tog man dit unga lovande, Emil Forsberg var en. Med en toppmodern träningsanläggning, duktiga ledare och en tydliga fotbollsfilosofi har så dessa killar utvecklats mycket. Man dessutom skapat ett LAG, vilket verkligen tillhör ovanligheterna för rika skitklubbar.

Förstå mycket väl om Forsberg stannar många år till, RB Leipzig är som lag bara i början av en framgångstid. Ser dock inte dem som något huvudutmanare till Bayern denna säsong, däremot kan det mycket väl vara så om ett par år. För det är unga killar, Forsberg lite av åldermannen i laget numera.

Som sagt var skilj på klubb och lag. RB Leipzig är idag kanske Europas mest spännande fotbollsprojekt, men det är en skitklubb som bara finns till eftersom Red Bull vill marknadsföra sin skitdryck.

Du har natürlich rätt.

Ja fyfan denna jävla klubb Leverkusen hur fan kan förlorarmentaliteten vara så förknippad med en klubb, jag var övertygad om att det skulle gå bra för dom denna säsong allt såg bra ut på förhand.
Men Schmidt är nog inte rätt man helt enkelt.

Nu väntar för Bayerns del ett dubbelmöte mot Augsburg först ikväll i cupen och så på lördag i ligan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in