Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Nu till det märkliga jag har börjat svänga lite i mitt ogillande av RB( nä jag kommer aldrig sympatisera med dom) dom har kanske den största potentialen att bli den utmanare dom Bayern behöver.
Man får skilja på vad är RB Leipzig för klubb och vad är RBL för lag/fotbollsprojekt.
I det första fallet går det inte annat än ogilla/hata dem. Mitt intryck är att Red Bull gjorde en marknadsundersökning där de letade efter större städer/regioner utan bra fotbollslag i något av de större fotbollsländerna och därefter valde Leipzig som platsen för sin fotbollsinvestering. En investering av rent kommeriella skäl, marknadsföra sitt varumärke. I mina ögon är sådant så långt ifrån en äkta fotbollsklubb man kan komma och därför ogillar jag RBL starkt. En skitklubb helt enkelt. Argument som att det är bra för gamla DDR att ha ett lag i BL eller liknande ger jag inte mycket för. Saknar man i en stad kompetensen att få fram ett bra fotbollslag själv ska man inte spela i en högsta liga oavsett varifrån man kommer.
Fotbollsprojektet RBL är en helt annan sak. Lika vidrigt som själva klubben är i grunden lika skickligt och kompetent har den byggts upp. Istället för att ta över en storklubb tog Red Bull över en i gärdsgårdserierna. Man började från noll helt enkelt. Sakta och successivt förbättrades såväl organisationen, träningsanläggningen som spelarna av en kunnig ledning, främst Ralf Rangnick. Parallellt ökade fanbasen, mer och mer publik år från år. Växte nästan organiskt fram till allt bättre, allt började ju 2009 i amatör Oberliga (divison 5).
När laget 2014 så kom upp i Zweite (andra divisionen), valde man, läs Rangnick igen, inte att göra som rika klubbar brukar. Istället för att värva ihop rutinerade storspelare tog man dit unga lovande, Emil Forsberg var en. Med en toppmodern träningsanläggning, duktiga ledare och en tydliga fotbollsfilosofi har så dessa killar utvecklats mycket. Man dessutom skapat ett LAG, vilket verkligen tillhör ovanligheterna för rika skitklubbar.
Förstå mycket väl om Forsberg stannar många år till, RB Leipzig är som lag bara i början av en framgångstid. Ser dock inte dem som något huvudutmanare till Bayern denna säsong, däremot kan det mycket väl vara så om ett par år. För det är unga killar, Forsberg lite av åldermannen i laget numera.
Som sagt var skilj på klubb och lag. RB Leipzig är idag kanske Europas mest spännande fotbollsprojekt, men det är en skitklubb som bara finns till eftersom Red Bull vill marknadsföra sin skitdryck.