Tråden har blivit ett tillhåll för vilda spekulationer. Folk radar upp indicer och försöker därigenom samla ihop till misstroende. Jag citerar ett inlägg och svara kort vilka invändningar jag har.
Citat:
Ursprungligen postat av
postis
Läkaren ska alltså först köpt en kräm som inte alls är till för munsår trots att han arbetat flera år för Pfizer som tillverkar krämen. Han ska ha köpt den bakom disk i full landslagsmundering men apotekaren känner inte igen honom.
Det finns dock de som säger att det går att använda på munsår.
Pfizer är ett rätt så stort företag så alla som jobbar där är nog inte insatt i alla produkter.
Att läkaren säger sig ha besökt apoteket i full landslagsmundering är en onödigt detaljerad beskrivning av honom själv som är otaktiskt att säga ur hans synvinkel. Det styrker hans trovärdighet som klant.
Citat:
Ursprungligen postat av
postis
Läkaren har inte sett varningen med DOPING på förpackningen. Läkaren har inte läst bipacksedeln. Läkeren har inte sett att det står Clostebol på tuben.
Det är endast en salva. Han kanske inte kollat så noga, eller så har han tänkt att det inte kommer leda till ett positivt dopingutslag. Man bör även beakta det som -tramS säger här
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod .
Citat:
Det där är en ytterst intressant iaktagelse. I ALLA länder UTOM Brasilien och ITALIEN är Trofodermin en kortisonsalva innehållande Clobetasol men i Brasilien och ITALIEN är det en anabol-salva innehållande Clostebol!
Att han jobbat på krämtillvekaren kan ha gett honom en falsk säkerhet. Han kan ha misst att vissa modeller har steroider i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
postis
Johaug som trippelkollar alla mediciner säger sig använda krämen i 11-12 dagar men ser inte heller DOPING markeringen på tuben, läser inte bipacksedeln, ser inte att det står Clostebol på tuben trots att hon använder den i nästan två veckor. Vad mer?
Givetvis säger hon att hon kontrollerar allt noga. Ingen topp idrottare skulla säga nåt annat. Det betyder inte att hon inte kan frångå rutiner.
Fanns det dopingmarkering på tuben också? Sen man väl börjat använda en medicin så läser man sällan vad det står på förpackningen eller tuben, speciellt inte om man slängt bort förpackningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
postis
Johaug har ofta problem med munsår (biverkning av Clostebol) men tuben hon brukar använda "saknas" på lägret. Läkaren flygs ner men köper inte rätt kräm innan han åker. Undersöker Johaug på plats, väntar sedan 26 timmer med att köpa en dopingklassad kräm trots att Johaug "varken kunde sova eller äta".
Bra jobbat Norge!
Att Joaugs munsår kan vara biverkning av clostebolanvändning är ren spekulation. Hela historien bygger annars också på att salvan hon brukar använda glömts. Hon/eller nåt annan har gömt en medicin. Det är fullt möjligt.
Att läkaren väntar 26 timmar (om det är rätt information) kan tyda på att han vet vad den innehåller och drar sig för att köpa den. Att han väntar 26 timmar sen han kommer dit (återigen, om det är rätt information) är ett mysterium men jag vet inte omdet talar för något speciellt. Om det är en cover up så finns det inga skäl att vänta med att sätta igång skådespelet.
Jag hävdar inte att något jag skrivit är sant här men jag vill ifrågasätta ifrågasättandet. Att historien innehåller märkligheter stöder inte nödvändigtvis konspirationsteorin om cover up och systematisk doping.