Citat:
Ursprungligen postat av
Tradern69
Precis..så tänker jag. Det finns massor med läkare som hållit på med det här i Norge de senaste 25 åren.. Kai Hakon Carlsen är norska skidförbundets talesman i astmafrågor.. Han om någon blev säkert urförbannad på Johaug..då hans studier genom åren skulle förkastas till papperskorgen..och man såg igenom syftet med studierna... at själva nyttja gråzonen som uppstod när WADA hela tiden flyttade fram positionerna och mer eller mindre legaliserade astmamediciner.. även då för friska personer.
Dessa personer på höga positioner som lett medicineringen av det norska skidlandslaget ligger nu risigt till efter Johaugs avslöjanden..( även Pölsas avslöjanden).. Alla inser att astmamediciner har prestationshöjande effekter på friska.
Alla kring norska landslaget är nu inte vänner. I medgång så håller man samman.. för det finns ingen anledning att gnälla.. nu när en stor grupp håller på att brytas upp kan det uppstå situationer där man försöker att sätta dit varandra. Skulle inte vara helt orimligt att det hände i denna situation.
Håller med till fullo, vill bara tillägga att när jag var på VC-tävlingarna i Falun 2010, så blev jag förbluffad (även om det var i Sverige) över hur mycket folk i norska landslagsjackor det var på plats (och det lär inte ha minskat sedan dess), de var ta mig tusan överallt, känslan var att de styrde det mesta, organisationen kändes enorm gentemot de andra länderna..
Sverige var väl enda landet som ens var i närheten, men då var det hemmaplan för oss också..
Det jag vill säga är att åkarna (även om de är stjärnor) inte har så mycket att säga till om gentemot förbundet som är riktigt stort, förmodligen därför som t.ex. Northug numera kör på egen hand..