Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Uppenbarligen var du exakt så korkad som jag faktiskt inte trodde var möjligt.

Ditt sätt att säga att du är svarslös och går bet på att redogöra?
Jag är inte förvånad. Jag tror att det är tämligen hopplöst att förklara.
Själva ideen att byggarna&husfabrikanterna kan, som en man, öka på priserna och dölja extrema vinster borde bli tämligen hopplös att troliggöra.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Det handlar om att jag läser vad du vill uppnå med ditt resonemang snarare än själva resonemanget.
Du vill inte diskutera fakta, utan fantiserar lite om att jag har någon viss agenda och orerar om det i stället.
Nej, det fungerar inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Du vill vifta bort våra argument för en bostadsbubbla med dina uträkningar om byggkostnader, jag svarar inte på samma detaljnivå utan några lager högre upp i modellen. Det är inte kostnaden för att bygga som driver priserna uppåt, det är att det går att ta mer betalt som driver priserna.
1. Tvärtom så synar jag era argument på samma sätt som allt annat. Men om jag minns rätt så är det mest bara tomma påståenden. Inte direkt någon fakta, logik och resonemang. Och det är inte så mycket att ha.
2. Produktionskostnaderna har jag pekat på som prisdrivande. Det är inte så mycket att diskutera om det. Att alla byggare och husfabrikanter skulle vara med i en gigantisk sammansvärjning är inte seriöst. Däremot skulle det vara intressant att se vad som döljer sig bakom ökningen i byggnadskostnad. (Kan tänka mig att det är en soppa av löneökningar, regulatoriska krav och standardhöjning).
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Ytterst bygger detta självfallet på en efterfrågan som styrs av flera parametrar varav tillgången på billiga krediter och tron på evigt goda tider är två av dom starkaste drivkrafterna.
Då borde andra varor (och tjänster i viss mån) öka i pris av samma skäl. Och det har ni uppenbarligen väldigt svårt med.
Den bristande konsekvensen är ett fatalt grundskott i era föreställningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Jag hoppas du kan lyfta blicken en aning, annars är det du som är korkad och det tror jag faktiskt inte att du är, baserat på din förmåga i övrigt att analysera nere på detaljnivå.
Om man lyfter blicken, och lämnar fakta, så kan man nog fantisera ihop nästan vad som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Eftersom dina kognitiva förmågor närmast kan liknas vid en dators upphör också alla tänkbara möjligheter för oss att förstå varandra, därför finns det ingen anledning framöver att någonsin tilltala dig igen. Möjligtvis kan undantag göras om jag behöver siffror eller uträkningar gjorda, i det fallet lovar jag att återkomma.
Låter som jag är logisk och rationell och verklighetsförankrad. Och du mest går på känslor och fantasier.
Och då har du helt rätt i att vi inte har så mycket att kommunicera om.
Samma visa med bajsboo som bekräftat att han bara ger uttryck för känslor.