2016-10-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ruttet-apple menade den allmänna prisökningen på bostäder såklart, det förstod i princip alla fullt normala människor eftersom det är i den kontexten vi diskuterar.
Och highbanker är först ut med att jämra sig.

Detta är ett nationalekonomi-forum. Här kan man förvänta sig att folk kan tänka i principer och konsekvenser.

Sagda princip bör gälla så väl platt-tv som andra varor. Om inte, får man förklara varför.
Vänligen förklara varför priser på bostäder stiger pga de angivna skälen, men inte på platt-tv mfl varor.
2016-10-23, 20:01
Medlem
Läste i aftonbladet tror jag att innan dom införde amorterings kraven så belånade folk sin hus så mkt det bara gick.
stämmer det? låter ju helt sjukt.
jag försöker betala av mina huslån inom rimliga gränser givetvis. inte låna ännu mer när värdet stiger. tyvärr känner jag ett par personer som faktiskt gör så för att köpa grejer eller status prylar.

Det kommer smälla eftersom det garanterat är en bubbla, vad gör alla idioter som lever på gränsen då? för att belånat vartenda öre. och allt dom äger består av lånade pengar?

kommer nog bli ett jävla gnäll drev om hur synd det är om alla som får byta ned sig bostadsmässigt.
2016-10-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Och highbanker är först ut med att jämra sig.

Detta är ett nationalekonomi-forum. Här kan man förvänta sig att folk kan tänka i principer och konsekvenser.

Sagda princip bör gälla så väl platt-tv som andra varor. Om inte, får man förklara varför.
Vänligen förklara varför priser på bostäder stiger pga de angivna skälen, men inte på platt-tv mfl varor.

Uppenbarligen var du exakt så korkad som jag faktiskt inte trodde var möjligt.

Eftersom dina kognitiva förmågor närmast kan liknas vid en dators upphör också alla tänkbara möjligheter för oss att förstå varandra, därför finns det ingen anledning framöver att någonsin tilltala dig igen. Möjligtvis kan undantag göras om jag behöver siffror eller uträkningar gjorda, i det fallet lovar jag att återkomma.
2016-10-23, 20:24
Medlem
Trillskes avatar
Ja, nu slår du dina egna rekord Alpha. Din jämförelse mellan bostäder och platt-TV är så fenomenalt vilsen att du måste utveckla vad du egentligen har missförstått (om TV-apparater, om bostäder, om marknader eller någon form av kombination) om någon ska kunna hjälpa dig vidare.
2016-10-23, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Läste i aftonbladet tror jag att innan dom införde amorterings kraven så belånade folk sin hus så mkt det bara gick.
stämmer det? låter ju helt sjukt.
jag försöker betala av mina huslån inom rimliga gränser givetvis. inte låna ännu mer när värdet stiger. tyvärr känner jag ett par personer som faktiskt gör så för att köpa grejer eller status prylar.

Det kommer smälla eftersom det garanterat är en bubbla, vad gör alla idioter som lever på gränsen då? för att belånat vartenda öre. och allt dom äger består av lånade pengar?

kommer nog bli ett jävla gnäll drev om hur synd det är om alla som får byta ned sig bostadsmässigt.
Ja det stämmer inom vissa kundsegment, och hittills har det varit den vinnande taktiken på bomarknaden. Låna så mycket som möjligt, köp boende, låna ut mer i takt med värdestegringen och lev gott. Har funkat fint i 15 år, svårt att motivera att inte fortsätta.

Sen finns det olyckskorpar som påstår att det inte håller så mycket längre, det har de säkert påstått i 14 år.
2016-10-23, 21:31
Avslutad
Dubbelpost
Senast redigerad av Bruggen 2016-10-23 kl. 21:37.
2016-10-23, 22:15
Medlem
Citat:
Uppenbarligen var du exakt så korkad som jag faktiskt inte trodde var möjligt.
Ditt sätt att säga att du är svarslös och går bet på att redogöra?
Jag är inte förvånad. Jag tror att det är tämligen hopplöst att förklara.
Själva ideen att byggarna&husfabrikanterna kan, som en man, öka på priserna och dölja extrema vinster borde bli tämligen hopplös att troliggöra.

Citat:
Det handlar om att jag läser vad du vill uppnå med ditt resonemang snarare än själva resonemanget.
Du vill inte diskutera fakta, utan fantiserar lite om att jag har någon viss agenda och orerar om det i stället.
Nej, det fungerar inte.

Citat:
Du vill vifta bort våra argument för en bostadsbubbla med dina uträkningar om byggkostnader, jag svarar inte på samma detaljnivå utan några lager högre upp i modellen. Det är inte kostnaden för att bygga som driver priserna uppåt, det är att det går att ta mer betalt som driver priserna.
1. Tvärtom så synar jag era argument på samma sätt som allt annat. Men om jag minns rätt så är det mest bara tomma påståenden. Inte direkt någon fakta, logik och resonemang. Och det är inte så mycket att ha.

2. Produktionskostnaderna har jag pekat på som prisdrivande. Det är inte så mycket att diskutera om det. Att alla byggare och husfabrikanter skulle vara med i en gigantisk sammansvärjning är inte seriöst. Däremot skulle det vara intressant att se vad som döljer sig bakom ökningen i byggnadskostnad. (Kan tänka mig att det är en soppa av löneökningar, regulatoriska krav och standardhöjning).

Citat:
Ytterst bygger detta självfallet på en efterfrågan som styrs av flera parametrar varav tillgången på billiga krediter och tron på evigt goda tider är två av dom starkaste drivkrafterna.
Då borde andra varor (och tjänster i viss mån) öka i pris av samma skäl. Och det har ni uppenbarligen väldigt svårt med.
Den bristande konsekvensen är ett fatalt grundskott i era föreställningar.

Citat:
Jag hoppas du kan lyfta blicken en aning, annars är det du som är korkad och det tror jag faktiskt inte att du är, baserat på din förmåga i övrigt att analysera nere på detaljnivå.
Om man lyfter blicken, och lämnar fakta, så kan man nog fantisera ihop nästan vad som helst.

Citat:
Eftersom dina kognitiva förmågor närmast kan liknas vid en dators upphör också alla tänkbara möjligheter för oss att förstå varandra, därför finns det ingen anledning framöver att någonsin tilltala dig igen. Möjligtvis kan undantag göras om jag behöver siffror eller uträkningar gjorda, i det fallet lovar jag att återkomma.
Låter som jag är logisk och rationell och verklighetsförankrad. Och du mest går på känslor och fantasier.
Och då har du helt rätt i att vi inte har så mycket att kommunicera om.
Samma visa med bajsboo som bekräftat att han bara ger uttryck för känslor.
2016-10-23, 22:29
Medlem
Citat:
Jag har länkat till källan. SCB.
Har du nu underlag för att SCB förfalskar data eller samlar in felaktig data så redogör du lämpligen för det underlaget (Och meddelar även SCB så dom har möjligheter att rätta till det).
Kom ut ur stridsvagnen nu. Jag vet att du är en sådan som tittar blint på statistik. Det är det främsta felet med dig - att inte kunna titta utanför boxen. Statistiken och grafer kan man manipulera hur mycket som helst med - det vet du mycket väl om. Det jag ville se är att du börjar titta på Varför byggpriserna ökar och inte "byggpriserna ökar - därför är det dyrare".
Att de ökar är för att byggarna KAN höja det, inte för att de måste. Highbanker försökte förklara för dig.
I normalfuntad ekonomi utan fria krediter skulle vi se bättre bostadsstandard till lägre eller samma priser inte tvärtom.
2016-10-24, 01:34
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Följande lilla observation har jag väl påtalat tidigare i tråden.

Produktionskostnad flerfamiljshus Stor-Stockholm
Årtal kr/kvm
1994 14 684
1995 13 466
1996 15 412
1997 17 063
1998 15 941
1999 19 857
2000 21 148
2001 26 674
2002 29 097
2003 29 240
2004 27 656
2005 28 442
2006 27 017
2007 31 135
2008 35 940
2009 32 276
2010 38 693
2011 39 994
2012 42 474
2013 44 735
2014 43 793
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0201__BO0201A/KostnaderPerAreorFH2/table/tableViewLayout1/?rxid=d4928d3f-11a9-485c-9701-cd2b4aa460c3

Senaste 10 åren har produktionskostnaden ökat i snitt med ca 5% per år.
För att inte nyproduktion skall stanna av måste priserna i snitt öka med minst lika mycket.

Ökningarna i byggnadskostnad och mark fördelar sig proportionellt. Går inte att skylla på markprisökningar.

De som menar att bostadspriserna skall falla under produktionskostnaden och stanna där verkar tänka sig ett stopp i nyproduktion för överskådlig framtid. Är det verkligen rimligt?

På riktigt? Driver du tesen att det är byggkostnaderna som har eldat på bostadspriserna de senaste tio åren?

Stycken från Boverkets rapport 2014 om byggkostnader.

http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/svenska-byggkostnader-i-en-internationell-jamforelse.pdf

Citat:
Förhållanden att beakta
 Produktionskostnader är marknadspriser
Det är inte kostnader vi talar om när vi diskuterar produktions- kostnader utan priser som styrs av utbud och efterfrågan på marknaden. Aktörerna tar ut de priser som är möjliga att få ut (vinstmaximering på en fri marknad) och det försvårar jämförelser av produktionskostnader. Detta förhållande är centralt och återkommer i flera av de följande resonemangen.

Citat:
 De senaste årens ökade byggkostnader i Sverige beror sannolikt på begränsat utbud, hög efterfrågan och stigande markkostnader De senaste årens ökning av produktionskostnaden i Sverige förklaras sannolikt av att utbudet inte matchat efterfrågan. Produktions- kapaciteten är begränsad vilket leder till att entreprenörer lokaliserar sina resurser där förtjänsten är störst. Begränsningar i produktions- kapaciteten kan i sin tur ha flera orsaker. En annan förklaring är att markpriset har ökat kraftigt samtidigt som byggandet har ökat i storstadsregionerna där marken och bostadspriserna traditionellt är dyrare vilket driver upp genomsnittspriset i riket.
2016-10-24, 01:42
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Kom ut ur stridsvagnen nu.
http://i.imgur.com/OU6Wfal.jpg

?
Citat:
I normalfuntad ekonomi utan fria krediter skulle vi se bättre bostadsstandard till lägre eller samma priser inte tvärtom.
Rent av svårt att föreställa sig hur otroligt mycket mer man skulle få per krona på en fri marknad. Varvid det naturligt följer att det inte handlar om en stabil konvergens. All diskussion som håller något sånär respektabel nivå intellektuellt ska alltså bara handla om hur lång tid det tar för konstellationen att rasa, inte huruvida den gör det någon gång.
2016-10-24, 08:57
Medlem
Sven2s avatar
Storbank slår larm: ”Stockholm i bubbelriskzon”
http://archive.is/lcUQF
2016-10-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Storbank slår larm: ”Stockholm i bubbelriskzon”
http://archive.is/lcUQF

Fast Alpha101 har siffror på att det kostar mer att bygga nu än förr, ringer du UBS och meddelar dem att det inte är någon fara är du snäll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in