Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Fast på dig brukar det ju låta som att markkostnaden är en liten del av byggpriset, och vaddå byggs på spekulation? Enligt er finns det ju efterfrågan på alla bostäder som byggs, och enligt er säljs dom till de priser som avspeglar kostnaden att bygga dem, borde inte vara något spekulativt med ert resonemang.
Men dubbel-jesses i kvadrat.
Nu har jag ju förklarat för dig en gång till. Du kan inte ha läst vad jag skrev.
Det är omöjligt att någon över 18 som läser detta inte förstår.
När ett byggbolag/småhusbolag överväger att bygga ett radhusområde, behöver dom:
* göra en prognos på konjunkturen
* göra en räntebedömning
* göra en bedömning på politiska risker
* göra en bedömning på efterfrågan på denna plats
* göra en bedömning på i vilken mån andra kommer att bygga i liknande läge (vilket försämrar möjligheterna att få betalt)
* etc,
för att bedöma om det går att bygga sagda radhus på den tänkta marken, och få radhusen sålda för priser som gör att de går runt.
Eftersom dessa bedömningar rör framtiden är det inte något annat än gissningar. Men gissningar kan vara mer eller mindre välgrundade.
Kommer dom nu fram till att det är för hög risk att dom inte får betalt får dom skippa hela byggprojektet.
Skulle dom nu besluta sig för att bygga så tar dom en risk. Dom riskerar att gå med förlust. De bygger med andra ord på spekulation.
Eftersom du nu invänder mot att dom bygger på spekulation (eller inte förstår hur det kan vara så), så vill jag att du redogör för vem som står risken. Dvs vem är det som täcker förlusterna i fall man inte får alla radhus sålda till det pris man behöver.
Är det du som går in och betalar?
Om inte, så vem är det då?
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Vi däremot, har hela tiden hävdat att anledningen till att byggkostnaden stigit, är för att man helt enkelt kan ta mer betalt för att folk får gratis pengar av bankerna i form av lån, samt att den allmänna inställningen är "alla träd växer till himmelen".
Och den föreställningen lyckas ni aldrig leverera något stöd för.
Det blir bara tomma (fantasifulla) påståenden.
Borde inte det stämma till någon eftertanke?
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Så, låt personangreppen för att rikta strålkastarna åt annat håll komma, du började lite mjukt med läsförståelsen men bättre kan du väl?
Det är inte personangrepp. Det är en frustration över att du inte läser det du svarar på. (Men uppenbarligen vill du genom att göra så framstå som en av Flashbacks mer korkade medlemmar. Varför du vill det är för mig obegripligt).
Jag har inga problem att svara på frågor. Men visa att du läst vad du invänder mot.