2016-10-20, 04:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Det lutar åt att köra den i ugnen med lite rotsaker och rödvin, mm och en gräddig gratäng och ev någon sås (har lite svårt för sås till gratäng).
Sås med gratäng blir ju lite kaka på kaka om gratängen är gräddig och fin, en trevlig (gräddig) gratäng räcker långt. Det är om du är sparsam med sås i gratängen som den extra såsen kommer till sin plats.

Jag har i alla fall lyckats få gratänger att bli lite för torra, potatisen suger upp allt jag stoppat i på nåt vis, eller så kokar det bort. Ingen aning om vad som hände, men det blev mer som rösti.

Såsen serveras ju vid sidan av så man får själv bestämma om det krävs mer.
Citera
2016-10-20, 07:07
Medlem
christerys avatar
Vill göra nåt med ägg, lök, falukorv och ost. Har lite annat hemma åxå som pasta och ris. Men ingen rackarns pytt igen. Kan trava iväg och köpa lite mer ingredienser på 7/11 men jag har slut på idéer just nu.

Omelett var det jag tänkte på, men finns det andra förslag så tas dom emot tacksamt.
Citera
2016-10-21, 19:21
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vill göra nåt med ägg, lök, falukorv och ost. Har lite annat hemma åxå som pasta och ris. Men ingen rackarns pytt igen. Kan trava iväg och köpa lite mer ingredienser på 7/11 men jag har slut på idéer just nu.

Omelett var det jag tänkte på, men finns det andra förslag så tas dom emot tacksamt.

Om nu inte falukorven ar skivad eller tarnad utan en ring eller bit
kor en fylld tomat/senaps gratinerad som funkar bast i vanlig ugn men aven i micron.

Blanda hela agg,finhackad lok,senap och krossade tomater pa burk,farsk chilli efter behag
skåra korven lite mer an halv vags fyll fikorna i korven med blandningen,pa med ost
och in ugnen. Om du kor vanlig ugn toppa med strobrod men i micro blir det inte crunchy
utan bara geggit.

Koka vildris istallet for obligatoriska jasmin ris och vand i lite finskuren purjo och ev. farsk koriander
sista tre minuterna av koktiden,salt o peppar givetvis och en skvatt smor eller oliv olja om det finns
Citera
2016-10-22, 04:49
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om nu inte falukorven ar skivad eller tarnad utan en ring eller bit
kor en fylld tomat/senaps gratinerad som funkar bast i vanlig ugn men aven i micron.

Blanda hela agg,finhackad lok,senap och krossade tomater pa burk,farsk chilli efter behag
skåra korven lite mer an halv vags fyll fikorna i korven med blandningen,pa med ost
och in ugnen. Om du kor vanlig ugn toppa med strobrod men i micro blir det inte crunchy
utan bara geggit.

Koka vildris istallet for obligatoriska jasmin ris och vand i lite finskuren purjo och ev. farsk koriander
sista tre minuterna av koktiden,salt o peppar givetvis och en skvatt smor eller oliv olja om det finns

Ingen ugn, bara en mikro. Skall äggen vara kokta först då, låter som det i alla fall. Tror det riset jag har är basmati dvs inte jasmin, men det är inte enkelt att läsa krumelurerna här.

Men det låter som ett bra middagstips i alla fall om nu tjejen inte gett bort korven till dottern som var här och "shoppade" i kylen.

Har hon snott min falukorv så blir jag lite sur, går ju inte att få tag på det i Thailand så enkelt.
Citera
2016-10-22, 05:02
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ingen ugn, bara en mikro. Skall äggen vara kokta först då, låter som det i alla fall. Tror det riset jag har är basmati dvs inte jasmin, men det är inte enkelt att läsa krumelurerna här.

Men det låter som ett bra middagstips i alla fall om nu tjejen inte gett bort korven till dottern som var här och "shoppade" i kylen.

Har hon snott min falukorv så blir jag lite sur, går ju inte att få tag på det i Thailand så enkelt.

http://shop.cajutan.com/index.php?route=product/product&product_id=185

Inte kokt agg, ta ett okokt agg till en burk/500 gram krossade tomater,ca 3 msk senap
och antingen riven ost eller ett par skivor i varje "ficka", skippa strobrod om du enbart har micro.
Citera
2016-10-25, 16:53
Medlem
Imbazs avatar
Hej !

Har en fryst renstek hemma, går den att grava eller går det bara mer renfilé ?

Tänkte om man tinar den och skär i filéer så kanske det går fint ?
Citera
2016-10-25, 17:17
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Hej !

Har en fryst renstek hemma, går den att grava eller går det bara mer renfilé ?

Tänkte om man tinar den och skär i filéer så kanske det går fint ?

Det går fint att grava den hel. Bena ur den om den inte redan är benfri.
Citera
2016-10-25, 17:56
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det går fint att grava den hel. Bena ur den om den inte redan är benfri.

Ok ! Vad härligt ! Hur länge bör en sådan stek på 800g gravas tro ?
Citera
2016-10-25, 18:25
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ok ! Vad härligt ! Hur länge bör en sådan stek på 800g gravas tro ?

Minst två dygn, jag har dock kört på både 3 och 4 dygn. Beror på hur välsaltat man vill ha köttet. Kom ihåg att vända på köttet då och då.

Ett litet recept, dock på innanlår, samma vikt 800 gram men steken är ju lite tjockare till formen så skadar säkert inte att köra minst 3 dagar.

http://www.koket.se/bonniers_kokbok/forratter/vilt/gravat_renkott_med_kryddig_rodbetssallad/

Lite snålt med salt och socker i receptet kan jag dock tycka. Brukar köra 40% socker och 60% salt. Men smaken är som baken.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-10-25 kl. 18:32.
Citera
2016-10-25, 18:33
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Minst två dygn, jag har dock kört på både 3 och 4 dygn. Beror på hur välsaltat man vill ha köttet. Kom ihåg att vända på köttet då och då.

Ett litet recept, dock på innanlår, samma vikt 800 gram men steken är ju lite tjockare till formen så skadar säkert inte att köra minst 3 dagar.

http://www.koket.se/bonniers_kokbok/forratter/vilt/gravat_renkott_med_kryddig_rodbetssallad/

Lite snålt med salt och socker i receptet kan jag dock tycka. Brukar köra 40% socker och 60% salt. Men smaken är som baken.

Härligt ! Tack !

Men är det verkligen nödvändigt att frysa köttet när den är gravad och klar, när den redan varit fryst?
Citera
2016-10-25, 19:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Härligt ! Tack !

Men är det verkligen nödvändigt att frysa köttet när den är gravad och klar, när den redan varit fryst?

Nej det behövs inte, men det är lättare att skära tunna skivor av köttet om det är lite fruset.

Smaklig spis!
Citera
2016-10-26, 20:13
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Nej det behövs inte, men det är lättare att skära tunna skivor av köttet om det är lite fruset.

Smaklig spis!

Tack! La den i påse imorse. Men det är en del vatten i påsen nu, ska det vara så ?

Skar ned köttet i lite smalare "filéer" då ja behöver skynda processen lite då jag vill ha den tills på fredag .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in