2016-10-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/presidenten-da-ska-johaug-straffas-hart/

Fis-presidenten säger rakt ut att han tvivlar på Johaugs historia och pratar om 4 års avstängning.

Då skulle hon vara tillbaka 2020, 4 år utan att få tävla, avstängd från träning med landslaget och utanför Olympiatoppen, lär bli riktigt, riktigt tufft att ta sig tillbaka för henne i sådana fall..

Hur kommer hennes lagkamrater att hantera allt detta, om det nu skulle vara systematisk dopning och alla hållit på..

Livrädda att själva avslöjas? Ledsen och dåligt samvete för sin lagkamrat (Johaug) som får ta hela smällen och pajar både skidkarriären och varumärket?

Samtidigt tappar man sitt stora draglok på träningslägren och alla deras framgångar framöver kommer bli ifrågasätta, även av den egna befolkningen..

Hur mycket glädje och energi finns kvar? Det kommer bli en lång säsong för norskorna med många, många tuffa frågor..

T.ex. Weng har tidigare tyckt det varit jobbigt med presskonferenser och sådant, då när det bara var uppåt.. Hur kommer hon trivas att vara i rampljuset nu?

Det är en stor risk/möjlighet att norskorna kommer gruva sig inför sådana här offentliga framträdanden, det här kommer ta energi och de måste säga rätt saker hela tiden..

Tänk dig sedan att tävla, du vinner och alla kommer att förknippa det med doping, du kommer inte att hyllas som vinnare utan snarare få försvara dig mot doping-frågor.. Folk kommer kanske t.o.m. bua ut dig vid prisutdelningen, förutsättningarna har verkligen ändrats sedan förra säsongen, till råga på allt går både VC-premiären och VM i Finland, det land där norskarna nu är minst populära..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-10-22 kl. 00:23.
Citera
2016-10-22, 00:32
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/presidenten-da-ska-johaug-straffas-hart/

Fis-presidenten säger rakt ut att han tvivlar på Johaugs historia och pratar om 4 års avstängning.

Med detta uttalande måste ju presidenten tro att det pågår systematisk dopning från Norge!

Om Johaug dopade sig medvetet, så lär hon knappast vara ensam om det..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-10-22 kl. 00:41.
Citera
2016-10-22, 00:54
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Med detta uttalande måste ju presidenten tro att det pågår systematisk dopning från Norge!

Om Johaug dopade sig medvetet, så lär hon knappast vara ensam om det..
Kollektiv bestraffning? Just ja, det gäller ju bara onda ryssar som inte är medlemmar i Bilderberg. Tror f.ö. att det här är bestämt från toppen, Norges överlägsenhet riskerade att döda intresset för sporten och först nu väljer man att agera trots att man vetat detta i många år.

OT, jag besökte Norge strax efter Sundbys lipande och de idrottsintresserade jag pratade med påstod att Norges handbollsdamer hade samma astmatiska problem som skidlandslaget och att det förekom ett visst samarbete mellan förbunden.
Citera
2016-10-22, 00:58
Medlem
Hunden007s avatar
ja han där Jan har rätt man är skyldig till det motsatta bevisats.

inte oskyldig till motsatta bevisats. då hon åkt fast för dopping borde vara tillräckligt för att vara skyldig.
Citera
2016-10-22, 01:19
Medlem
antoneriks avatar
Ventoline är till för att vidga luftrören för att kunna andas. Har ingenting med muskelbyggande att göra. Jag har svårt att se poängen med att ta en tiodubbel dos ventoline för att prestera bättre. Luftrören blir liksom inte bredare än sin naturliga storlek. Risken är snarare att man börjar kräkas.
Citera
2016-10-22, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ventoline är till för att vidga luftrören för att kunna andas. Har ingenting med muskelbyggande att göra. Jag har svårt att se poängen med att ta en tiodubbel dos ventoline för att prestera bättre. Luftrören blir liksom inte bredare än sin naturliga storlek. Risken är snarare att man börjar kräkas.

Du har fel, det finns studier visar att stora intag av astmamediciner som innehåller beta2-agonister, t.ex. som Ventoline är prestationshöjande med ökad styrka och en snabbare återhämtning som resultat.

- Om man menar att det inte är prestationsfrämjande så är det för att man inte har koll på litteraturen. Litteraturen säger klart att om man tar en hög dos så ökar styrka och återhämtning. Det finns inget tvivel, säger Backer, som är en av experterna i den kommitté som har hand om Wadas lista över förbjudna preparat.
Citera
2016-10-22, 01:31
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Norge är ett skitland. Det hade visat med all tydlighet.. De har i 25 år sagt" Astmamediciner har inga prestationshöjande effekter på frisk".. Ändå har Norge aldrig visat upp ett landslag de senaste 25 åren med skidåkare utan mediciner. 42 OS-medaöjer av 69 är tagna med skidåkare med astmamediciner.

Hela norska damlandslaget har astma eller tar astmamediciner. Förbjud astmamediciner med en gång. Alla inser att personer som intar astmamediciner skall dominera en hjärt-lungsport som skidåkning.

Förbjud all medicinering i norska skidlandslag för de kan inte hantera regler.
Alla är nog överens om att Norge nu skall visa världen att de kan konkurrera högst upp.. UTAN astmamediciner.

Detta borde vara en självklarhet i en frisk värld, håller med dig till 100%.
Varför i helvete kan inte torskarna inte se att det är fel?
Citera
2016-10-22, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Kollektiv bestraffning? Just ja, det gäller ju bara onda ryssar som inte är medlemmar i Bilderberg. Tror f.ö. att det här är bestämt från toppen, Norges överlägsenhet riskerade att döda intresset för sporten och först nu väljer man att agera trots att man vetat detta i många år.

OT, jag besökte Norge strax efter Sundbys lipande och de idrottsintresserade jag pratade med påstod att Norges handbollsdamer hade samma astmatiska problem som skidlandslaget och att det förekom ett visst samarbete mellan förbunden.

Haha, ja, det här var kanske första gången man börjar hålla med Anrell när han snackade om 2 års avstängning för alla norskar..

Intressant, man ser nog gärna att t.ex. tyskan Viktoria Carl utvecklas till en stjärna på seniornivå, hon har ju definitivt potentialen, bra att få med de tyska tv-tittarna för ekonomin.. Katharina Henning (?), Teresa Stadlober, Nathalie von Siebenthal & Petra Novakova är ju andra exempel på lovande åkare på damsidan som kan få fart på intresset i sina hemländer, att få med tyskarna är förstås drömmen för dem..

På herrsidan har ju Frankrike många unga lovande åkare på väg upp och Ryssland har väl det på både herr - och damsidan..

Förvånar mig inte ett dugg, läste en intervju för typ ett år sedan med den tidigare juniorstjärnan i sjukamp, Ida Marcussen som berättade om att när hon blivit senior, så låg man på från Olympiatoppen om hennes hälsotillstånd..

Hon uppfattade det som att de letade efter anledningar för att få kunna ge astmamedicin (?), något som skulle vara bra för henne tyckte dem..

Hon avstod då hon inte förstod varför det skulle behövas, hon hade ju aldrig haft några sådana problem.. Liknande historier har även berättats från andra norska idrottare..

Marcussen sade även i intervjun att hon accepterat och förstått att många av hennes motståndare var dopade, men att hon ville bli så bra som möjligt utan otillåtna medel, typ..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-10-22 kl. 01:38.
Citera
2016-10-22, 01:40
Medlem
Citat:
Ja. I Italien och Brasilien är de aktiva ingredienserna i Trofodermin clostebol och neomycin. I andra länder är det istället clobetasol och neomycin.

http://www.tabletwise.com/trofodermin-skin-cream/composition-ingredients

Clobetasol och andra kortikosteroider är dopingklassade, men bara under tävling. Det sägs att cyklister missbrukar den här typen av preparat out-of-competition (vilket alltså är tillåtet) för att gå ner i vikt.

"Last year's Cycling Independent Commission report highlighted the potency of corticosteroids as a performance enhancer, with one team doctor noting the issue of riders using "corticoids to 'lean out' i.e. to lose weight quickly, and keep it off, without losing power. By way of example he explained that to lose 4kg in 4 weeks by using corticoids would provide a 7% power/weight improvement."

http://www.cyclingnews.com/features/wada-cyber-attack-raises-questions-for-sky-cycling-and-tue-system-at-large/

Kortikosteroider har även en positiv effekt på uthålligheten och är därför förbjudna under tävling, men det verkar vara ganska lätt att få dispens. Stackars Bradley Wiggins råkade drabbas av allergiattacker som krävde Triamcinolone-injektioner precis före årets viktigaste tävling 3 år i rad.

"And it was certainly very notable to learn that Wiggins had, in the days before each of his last three Grand Tours – the 2011 and 2012 Tours, and the 2013 Giro d'Italia – received a TUE for a 40mg intramuscular injection of the corticosteroid Triamcinolone Acetonide, presumably applied for with the knowledge and blessing of his Sky team."

Kortikosteroider är, till skillnad från anabola steroider, vanligt förekommande i salvor och krämer.
Citera
2016-10-22, 01:40
Medlem
Harrfenas avatar
Man sitter alltså och drar i skit i bussen, varför?
Är det kul?
Är det skönt?
Är det främjande sexuelt?

VARFÖR I HELVETE SITTER MAN OCH DRAR IN SKITEN????????
Citera
2016-10-22, 01:47
Medlem
Nej, astmamediciner ska inte förbjudas helt och hållet. Däremot ska undersökningarna utföras av oberoende läkare. Jag skiter i om åkarna känner sig kränkta, även de om har diagnosticerats ska de undersökas på nytt, detta för att ta reda på om de har astma eller inte. Jag skiter i om åkaren är norsk, svensk eller kines. Jag slår vad om att varken Björgen eller Sundby är astmatiker. Nedanstående säger ganska mycket om vad som är "astma" i Norge.

Siri Halle:
– Jag kommer ihåg att jag fick göra ett litet sådant där test där jag blåste in och ut. Då konstaterades en viss irritation som var kvalificerade nog för att gillas som astma och få Ventoline. I dag förstår jag att jag inte var astmatiker eftersom jag inte behöver medicinen.

Dessutom bör gränsvärdena för maximalt tillåten mängd vara lägre. De som verkligen har astma efter att de har undersökts på nytt av en oberoende läkare, ska dock kunna få dispens för högre intag om det anses nödvändigt.
Senast redigerad av stifmeister89 2016-10-22 kl. 01:49.
Citera
2016-10-22, 01:54
Medlem
Maurice Manificat: "Jeg brukte Ventolin av og til forrige vinter. Jeg har ikke astma, men det er av og til som astmasymptomer. Jeg brukte det under trening og etter konkurranse. Jeg tok også av og til et par «shots» om morgenen før konkurranse, det er 0,2 milligram. Vi vet at mange utøvere bruker Ventolin."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in