2016-10-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det gör väl alla. Penga gniden blir väl då det lätta svaret. Fallen handlar ju just om detta. Först livförsäkring sedan om arv. Det egentligen simplaste och mest vanligaste motivet gällande mord sedan urminnes tider. Så nu bara för att hon är en kvinna småbarnsmossa så ska väl just detta inte vara så svårt att fatta. Närmare 3 av 10 som mördar numera är just kvinnor men fortsatt folk har svårt att fatta hur kan nu hon mörda...

Nä men vi behöver nog inte bekymmra oss om det överhuvudtaget i detta fall. Blir nog ett klockrent fall - gå direkt i fängelse utan att passera Gå. Sjukt är det men inte utan tanke bakom, hemska människa...
Citera
2016-10-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det gör väl alla. Penga gniden blir väl då det lätta svaret. Fallen handlar ju just om detta. Först livförsäkring sedan om arv. Det egentligen simplaste och mest vanligaste motivet gällande mord sedan urminnes tider. Så nu bara för att hon är en kvinna småbarnsmossa så ska väl just detta inte vara så svårt att fatta. Närmare 3 av 10 som mördar numera är just kvinnor men fortsatt folk har svårt att fatta hur kan nu hon mörda...

Men vad är det du har svårt att förstå? Jag blandar över huvud taget inte in kön i det här. Numera har kvinnor alla möjligheter att vara lika vidriga som karlar, vilket de i mångt och mycket utnyttjar.

Jag pratar om en grundläggande personlighet. Om man har en våldsam och/eller bedräglig läggning redan från födseln, då är det som mest sannolikt att man ger uttryck för den i slutet av tonåren eller i början av 20-årsåldern. Då domineras vi av hormoner framför logiken.

Alltså - börjar man avvika från sitt normala beteende först i 40-årsåldern, då har något hänt. Då menar jag att en stroke kan passa in.

Edit: jäffla autocorrect.
Citera
2016-10-21, 22:42
Bannlyst
Godafton gott folk här kommer jag fram och tillbaka på begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då lär det väl begäras en stor undersökning, vi får se vad som händer.

Åklagare verkar ju inte så förtjusta i att få sina GM kryssade så advokaten kanske får spela ut det kortet.

Ja möjligtvis Lars Jähresten då åt hans klients vägnar. Jähresten tog väl emot
p7-bedömningen positivt och uttalade sig redan utan att ens läst den att detta "möjligtvis kan
förändra påföljden". Så där verkar det vara klackarna i taket åt bedömningen men däremot.....

....JM och Amanda Hikes motsatte sig ju direkt beslutet om att en p7:a skulle göras
i samband med den andra häktningsframställan. Inte intresserade. Dagens uttalanden ifrån
Amanda Hikes i media vittnar att man fortfarande verkas stå stadigt fast vid beslutet om att man
inte välkomnar en RPU.

Så i detta fall är den ene försvararen positiv till en RPU och den andre negativ men spelar
mindre roll faktiskt, försvararnas "klienter" lär självklart hamna ut för en rättspsykiatrisk
undersökning oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Enligt ekuriren.se får 18-åringen samma omdöme:

Rättsmedicinalverket: 41-åringen och 18-åringen kan vara psykiskt sjuka
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4462551-rattsmedicinalverket-41-aringen-och-18-aringen-kan-vara-psykiskt-sjuka

Soulmates...

Absolut inte soulmates denne "18-årige" afghan och den 41-årige 6-barnsmamman kan jag
lova dig till hundra procent.

Detta är den så kallade "första sidan" i en paragraf sjua, alla dessa ser likadana ut oavsett om
du heter JM, MR, Mats Alm, Kristoffer Johansson, styck-Jonna eller hagamannen. Samma
kryss fylls i om en RPU rekommenderas. Däremot är "innehållet" i dessa bedömningar långt
ifrån detsamma personerna emellan men längre än till "första sidan" kommer vi sällan då
restrerande material helt eller delvis faller under sekretess.

Summa sumarum, cirka en timmes långt samtal med "den undersökte" om dennes situation och bakgrund och finns det handlingar från diverse myndigheter så som t ex socialtjänsten, psykiatrin
osv tas även detta med i bedömningen. Alltså helt omöjligt att tala "soulmates" här men om vi
nu endast skall se till "första sidan" så då är ju såklart hela bunten som rekommenderas RPU
soulmates. Ja kanske t o m du och jag är soulmates, eller hur vännen
Citera
2016-10-21, 22:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Men vad är det du har svårt att förstå? Jag blandar över huvud taget inte in kön i det här. Numera har kvinnor alla möjligheter att vara lika vidriga som karlar, vilket de i mångt och mycket utnyttjar.

Jag pratar om en grundläggande personlighet. Om man har en våldsam och/eller bedräglig läggning redan från födseln, då är det som mest sannolikt att man ger uttryck för den i slutet av tonåren eller i början av 20-årsåldern. Då domineras vi av hormoner framför logiken.

Alltså - börjar man avvika från sitt normala beteende först i 40-årsåldern, då har något hänt. Då menar jag att en stroke kan passa in.

Edit: jäffla autocorrect.

Jajo få nu inte en stroke... Jag menade bara allmänt att nu detta fallet blir så stort beror mångt och mycket på att hon är just en hon.

Vi vet ju inte hur hennes normala beteende sett ut. Fick till svar tidigare att det varit en hel del problem men hennes andra ungar om deras livsmiljö. Just detta med lite äldre är väl då att hon börjar fått lite panik att bli gammal. Utan pengar = göra det som nu hon då förmodas gjort. Känna sig gammal. Dejta ligga med 18-åringar (tom under detta) som hon nu bevisligen gjort.
Citera
2016-10-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men fallen där det INTE ger dessa bieffekter är tusenfalt (om inte miljonfalt) fler än motsatsen.
Förvisso!
Men någonstans dyker även "promillena" upp och får ansikten och namn.
Med detta ändå inte sagt att det skulle vara just här och nu.
Citera
2016-10-21, 23:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag känner till ett par fall där Zoloft (Sertralin) faktiskt lett till ett ohämmat utagerande av pinsamt slag. Det kan naturligtvis bli aggressivt-elakt också. Och impulsivt!
Ja men fallen där det INTE ger dessa bieffekter är tusenfalt (om inte miljonfalt) fler än motsatsen.
SSRI- resp. benzopreparat är kända för att öka aggressiviteten; det sägs vara en av bieffekterna. - Man kan också få klarhet i bieffekterna genom att ta del av olika brukares beskrivningar av helvetet att fastna i ett beroende.

Även om det finns miljoner deprimerade tillika aggressiva människor som är beroende av sina piller så begår långtifrån alla brott, eller som här: grova våldsbrott. Det är bara i vissa enstaka fall som det finns skäl misstänka att ett preparat kan ha varit droppen som fått bägaren att rinna över, och då ofta i kombination med alkohol.

I detta fallet finns nu ytterligare en sak att väga in: en stroke. - Denna stroke kan mycket väl ha uppstått till följd av ett långvarigt bruk av psykofarmaka, i kombination med alkohol och/eller andra droger. Stroken i sig kan också ha medfört olika men även på det psykiska planet.

Bilden är f.n. något splittrad men lär klarna när fler uppgifter görs tillgängliga. - Brotten talar för en sällsynt hämningslöshet samt även en avtrubbning av förståndsgåvorna.
Citera
2016-10-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Godafton gott folk här kommer jag fram och tillbaka på begäran

Ja möjligtvis Lars Jähresten då åt hans klients vägnar. Jähresten tog väl emot
p7-bedömningen positivt och uttalade sig redan utan att ens läst den att detta "möjligtvis kan
förändra påföljden". Så där verkar det vara klackarna i taket åt bedömningen men däremot.....

....JM och Amanda Hikes motsatte sig ju direkt beslutet om att en p7:a skulle göras
i samband med den andra häktningsframställan. Inte intresserade. Dagens uttalanden ifrån
Amanda Hikes i media vittnar att man fortfarande verkas stå stadigt fast vid beslutet om att man
inte välkomnar en RPU.

Så i detta fall är den ene försvararen positiv till en RPU och den andre negativ men spelar
mindre roll faktiskt, försvararnas "klienter" lär självklart hamna ut för en rättspsykiatrisk
undersökning oavsett.

-------
Absolut inte soulmates denne "18-årige" afghan och den 41-årige 6-barnsmamman kan jag
lova dig till hundra procent.

Detta är den så kallade "första sidan" i en paragraf sjua, alla dessa ser likadana ut oavsett om
du heter JM, MR, Mats Alm, Kristoffer Johansson, styck-Jonna eller hagamannen. Samma
kryss fylls i om en RPU rekommenderas. Däremot är "innehållet" i dessa bedömningar långt
ifrån detsamma personerna emellan men längre än till "första sidan" kommer vi sällan då
restrerande material helt eller delvis faller under sekretess.

Summa sumarum, cirka en timmes långt samtal med "den undersökte" om dennes situation och bakgrund och finns det handlingar från diverse myndigheter så som t ex socialtjänsten, psykiatrin
osv tas även detta med i bedömningen. Alltså helt omöjligt att tala "soulmates" här men om vi
nu endast skall se till "första sidan" så då är ju såklart hela bunten som rekommenderas RPU
soulmates. Ja kanske t o m du och jag är soulmates, eller hur vännen

Nu frågar jag (jag käftar inte) utifrån ett par punkter som jag undrar över
- Du nämner att det som visas bara är första sidan av en P7
som du säger "Man har "en timmes långt samtal med "den undersökte" om dennes situation och bakgrund och finns det handlingar från diverse myndigheter så som t ex socialtjänsten, psykiatrin osv tas även detta med i bedömningen."
- Enligt tidningen har hon "uppgivit" detta med stroke och ångest o.s.v.
Om nu en P7 bara är en "liten" undersökning, hur långt går man då när det gäller att försöka bekräfta/belägga hennes egna redogörelser?

---
Det är ju lite intresant att JM/Amanda motsatt sig en RPU redan från första början?
Kan man tolka det som att de planerat uppträda som om JM vore normal, kry och vid sina sinnens fulla bruk?
Citera
2016-10-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
SSRI- resp. benzopreparat är kända för att öka aggressiviteten; det sägs vara en av bieffekterna. - Man kan också få klarhet i bieffekterna genom att ta del av olika brukares beskrivningar av helvetet att fastna i ett beroende.

Även om det finns miljoner deprimerade tillika aggressiva människor som är beroende av sina piller så begår långtifrån alla brott, eller som här: grova våldsbrott. Det är bara i vissa enstaka fall som det finns skäl misstänka att ett preparat kan ha varit droppen som fått bägaren att rinna över, och då ofta i kombination med alkohol.

I detta fallet finns nu ytterligare en sak att väga in: en stroke. - Denna stroke kan mycket väl ha uppstått till följd av ett långvarigt bruk av psykofarmaka, i kombination med alkohol och/eller andra droger. Stroken i sig kan också ha medfört olika men även på det psykiska planet.

Bilden är f.n. något splittrad men lär klarna när fler uppgifter görs tillgängliga. - Brotten talar för en sällsynt hämningslöshet samt även en avtrubbning av förståndsgåvorna.

Nej, jag bara känner Nej! Så är det inte! Å så funkar det inte, vare sig antidepp eller andra mediciner som är ordinarierade!
Citera
2016-10-21, 23:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Att SSRI ökar aggressiviteten var för mig okänt. Var hittar jag mer info om denna bieffekt?
Citera
2016-10-21, 23:42
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det jag menar är att hennes påstående om att hon legat på sjukhus är en sån uppgift att om det är lögn är det lätt spräcka lögnen om man bara kollar med nån anhörig. Nu är det ju inte så frivården jobbar men lögnare har en tendens att att hålla sig mer till svårkollade uppgifter.
Absolut. Om det skulle ha någon bäring på utredningen av henne så kommer det kollas upp direkt (polisen har säkert redan gjort det). Så det kan mycket väl vara sant. Jag spånade lite om det kanske är något hon vill försöka använda som försvar. Väldigt långsökt i så fall, men hon kan vara desperat.
Jag tror hon är van vid att kunna ljuga och snacka sig ur alla situationer och lider fruktansvärt av att vara i en situation där hennes manipulerande inte funkar alls. Men psykiatriker och läkare tror hon sig kunna enkelt blåsa.
Citera
2016-10-22, 00:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att SSRI ökar aggressiviteten var för mig okänt. Var hittar jag mer info om denna bieffekt?
De s.k. bipacksedlarna informerar om biverkningarna.
T.ex.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060316000051

http://dinamediciner.se/nyheter/medicinerna-som-gor-en-arg
Citera
2016-10-22, 00:06
Medlem
Citat:
De s.k. bipacksedlarna informerar om biverkningarna.
T.ex.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060316000051

http://dinamediciner.se/nyheter/medicinerna-som-gor-en-arg

Ha,ha Du skämta med mig apprilo, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här