2016-10-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Norge har en kollektiv masspsykos just nu. Hela nationen är iblandande och ska försvara den lilla blonda prinsessan, allt från civilpersoner, politiker, till läkemedelsföretag. Ursäkterna och bortförklaringarna har ingen förankring i verkligheten. Det är helt sjukt.

Det blir en identitetskris för hela det norska folket, har hört att den mest sålda boken i Norge ska vara en bok om hur man vallar skidor!

Har sagt det förut skidor är för Norge vad ishockey är för Kanada & vad fotboll är för Brasilien..

När nu Johaug (deras älskling) av alla åker dit blir det för mycket, skidor är ju liksom deras grej..

De har en schackspelare, en boxartjej, en golftjej, ett damhandbollslandslag, hade ett damfotbollslandslag och någon cyklist, de var fullkomligt urusla i Rio-OS senast..

Skidorna (inklusive skidskytte & alpint) räddar allt, det är liksom mer än en sport i Norge, deras största stolthet och acceptera att de fuskat i 25 år (om de nu skulle vara så) kommer de nog aldrig kunna erkänna fullt ut..
Citera
2016-10-21, 17:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
Ja. De nationella antidopningsorganisationerna har rätt att testa utländska utövare som befinner sig i landet.
Tack. Var det Norges ADO som gjorde denna test alltså?
Citera
2016-10-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Norge har en kollektiv masspsykos just nu. Hela nationen är iblandande och ska försvara den lilla blonda prinsessan, allt från civilpersoner, politiker, till läkemedelsföretag. Ursäkterna och bortförklaringarna har ingen förankring i verkligheten. Det är helt sjukt.
Det finns tydligen ingen sjukdomsinsikt alls i Norge. Hela nationen sluter sig samman nu för att hon ska få så lågt straff som möjligt, helst ska hon komma undan med en varning eller max ett par månaders avstängning. Den ena bortförklaringen värre än den andra för att för att försöka övertyga sig själva om hennes oskuld.
Citera
2016-10-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Många norska åkare blev rädda för Val Senales lägret och stannade hemma.
Varför?
Fis dopingjägare dök upp i det norska lägret!

Heidi Wengs farmor har gått bort och Jacobsen är rutinerad och brukar kunna köra lite eget upplägg..

Var väl bara de två, eller?
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-10-21 kl. 17:58.
Citera
2016-10-21, 17:58
Medlem
Appråpå moralaspekterna: Jag tror att graden av nationalism är avgörande för kulturen inom förbunden samt befolkningens inställning till doping. Hög nationalism, som i Norge och Ryssland, innebär att man i större utsträckning identifierar sig som en grupp och följer idrotten i syfte att som en del i gruppen känna sig bättre än någon annan vid framgång. I Ryssland är det tom politiskt på så vis att Putins maktbas bygger på nationalism. Därför blir det viktigt att underblåsa vinster i idrott med statsunderstödd doping. Jmf också med FV Barcelonas medgångssupportrar. Att få känna sig bättre än någon annan en stund är målet.

Med denna kulturen blir gråzonsbeteende som astma historien mindre viktigt, bara man får en nedskriven vinst och kan känna sig bättre är allt OK.

Historiskt sett har och bör inte detta vara vad idrotten handlar om. Idrotten har istället nästan varit som en konstform där man utforskar den fysiska existensen och kampens glädje. Vi vet inte mycket om varför vi vandrar här på jorden eller vad universum egentligen är, våra sinnen är för begränsade. En stor del i vad vi har att utforska är vår fysiska närvaro och inte minst våra kroppsliga förmågor. Idrotten blir ett jordnära sätt att praktiskt filosofera och få glädje samtidigt som man främjar sin hälsa. Detta är naturligtvis ljusår från "vinna till varje pris" och få hjärtfel pga felaktig användning av astmamediciner.

Nationalism kan vara en del i ekvationen, att få känna sig stolt över sitt land, särskilt om man är på volontär basis är aktiv inom ngt förbund. Men det ska inte vara huvudsaken och naturligtvis bygga på fair play.

Elitidrott idag är naturligtvis annorlunda givet pengaaspekten (anledningen till att man förr hade amatörsregler) men ska ändå följa samma grundprincip. Detta är också vad befolkningen bör förutsätta för att ge sin tid och uppmärksamhet till den i grunden goda idrotten. Detta "kontrakt" bryts naturligtvis i och med doping och det solklart tvivelaktiga som astmaskiten.

Om det är så i Norge att det nationalistiska tänket tar över det sunda tänket bör ju Norges idrottsministerie verka för att ändra kulturen. Tyvärr verkar det motsatta ske, det är vinna till varje pris bara vi får känna oss bättre än svensken som gäller. Detta är ett lillebrorskomplex och som många skrivit, i någon mån en masspsykos.
Senast redigerad av grobiankungen 2016-10-21 kl. 18:03.
Citera
2016-10-21, 17:58
Medlem
Norrnännen har fått total masspsykos. Johaug och astmamedicin användadet försvaras febrilt. Johaugs klädesmärke säjer bättre än någonsin. Förtroendet för henne har ÖKAT! Nationalism i all ära, men det ska vara norrmän för att bli så blind att man okritiskt köper hennes läpp historia. Min teori är, hon har antingen käkat closterbol i pillerform eller injecerat i samband med styrketräning som hon snackat om att hon behöver mer muskelmassa i försäsongen. Hon trodde att dopingtesterna var som förr att closterbol bara hade detektionstid på några veckor. Hon inser att dopingkontroll har blivit bättre på just precis closterbol tidigare i år och får panik. Ringer läkaren och behöver krämen som en coverstory.

Varför skaffade läkaren inte den nödvändiga salvan i Oslo innan han drog till Italien? han hade en hel vecka på sig. Varför antog han att krämen fans i landslagets medicinväska? isåfall hade han ju inte behövt åkt dit och bara sagt att hon kan använda den. När han kommer fram och möter Johaug på morgonen till frukost så väntar han alltså ett helt dygn innan han går ner på ett apotek och köper en salva med stora bokstäver "DOPING" och en röd ring runt. Både läkaren och Johaug missade den enorma text. Han säger att hon ska använda den max 5 dagar, hon använder den 11 dagar. Andra apotek i närheten har gett uppgifter att dom har krämen läkaren har uppgett Johaug normalt använder med sina munsår.
Citera
2016-10-21, 18:00
Medlem
eternussermos avatar
http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2016/10/20/195250745/oystein-pettersen-jeg-har-brukt-astmamedisin
Øystein Pettersen mener hverken Skiforbundet eller utøverne har gjort noe galt.
– Det er tull å si at jeg ikke gjorde det for å prestere bedre. Det er jo ikke ulovlig. Men det er mer stuerent å bruke sportsdrikk enn astmamedisin, påpeker han

Har redan skrivits om Pölsa, men jämförelsen med sportdryck tycker jag är lite komisk.
Citera
2016-10-21, 18:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej jag blandar inte ihop. Moral (och etik) på wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Moral

Jag har kursiverat det jag uppfattar som kärnan.

Vissa regler i vårt samhälle anser jag mig inte vara förpliktigad att leva efter. I slutändan utgår jag ifrån att mitt handlande inte skall drabba någon orättvist. Jag begår inget orätt genom att bryta mot sådana regler som inte drabbar andra. En sådan sak är tex. överdrivna auktoritära ordningsregler som i princip bara begränsar mänskors frihet.
När det kommer till mediciner (och droger) så anser jag att staten inte skall bestämma över vad jag sätter i mig. Jag äger min kropp och staten har ingen rätt att bestämma över den. En del av överförmynderiet kan vara berättigat för att i vissa fall kan den enskilda mänskan inte förstå konsekvenserna, men i princip så skall man ändå ha friheten att själv bestämma.

I fråga om astmamediciner så gör skidåkarna inget mot någon annan. De bryter kanske mot en allmän villfarelse utsprungen ur en auktoritär ordnig men de har ju trots allt läkare till hjälp.
Men om medicinanvändningen skulle vara mot tävlingsreglerna så skulle de göra orätt mot sina medtävlare. Därför är det ur moralisk/etisk synvinkel av vikt att följa reglerna i det särskilda sammanhang de befinner sig. Regler och moral är inte samma men att bryta mot regler är att fuska och det är omoraliskt.

Om någon tycker att moral är något mer än att direkt eller indirekt skada andra mänskor och vill sätta strängare moraliska band på andra så har de själva redan inkräktat på andras frihet. Det finns inte särskilt mycket utrymme att tycka vad som helst om moral därmed. De gränser man kan tycka till inom bestäms av i vilken grad ens handlingar kan bedömas påverka andra.

Att norrmännen pumpar sig fulla med astmamediciner och samtidigt hävdar att det inte är prestationshöjande är ju bedrägari men de lever i samma värld som vi andra och har tillgång till samma kunskap och samma mediciner. Om norrmännen lurar svenskarna att kleta klister på hela skidan så är det också bedrägeri men det ingår faktiskt i tävlingens natur att utnyttja motståndarens svagheter. I en tävling så handlar det om att slå en motståndare med de medel reglerna tillåter. Däri ingår att utnyttja motståndarens uppenbara svagheter.
Det är till och med så att den arrangerade tävlingens natur är en frizon där man skall bekämpa andra för egen vinnings skull utan att behöva känna sig omoralisk. Den enda moralen man behöver bry sig om är att respektera reglerna.
Raden efter den du klippte ut se ut såhär:
"Termen moralisk används som sammanfattning av de beteenden som överensstämmer med god sed för en enskild människa, grupp eller kollektiv av människor."
Observera: "för en enskild människa"
Det är alltså inte du som bestämmer vad som är etiskt rätt. Släpp den pucken nu och inse att det är många som inte har samma åsikt som dig och eftersom det bara är en subjektiv åsikt så kan den varken vara rätt eller fel.

Och många mediciner är receptbelagda för att dom är farliga på ett eller annat sätt. Oftast farliga för den som tar den och det som händer om man tar för mycket av den är oftast att man blir sjuk på riktigt. Blir man sjuk på riktigt så kostar det en väldig massa pengar och tid för sjukvården. Pengar och tid som sjukvården hade kunnat lägga på folk som inte har missbrukat mediciner eller droger. Dom pengarna tas direkt ur min och alla andra svenskars plånbok.
Citera
2016-10-21, 18:13
Medlem
http://www.nettavisen.no/sport/vintersport/her-inhalerer-de-medisinen-for-a-skjule-det-for-barn/3423274954.html

Norska landslaget har använt övervåningen på "vallabussen" som dopingstation. Där står friska och astmadiagnoserade åkare och andas in astmamedicin med diverse maskiner och masker. Man har gjort det lite i smyg för att "dölja det för barnen" man vill inte att barn ska tro skidåkning är en sport där alla är sjuka haha jag hittar inte på det. läs artikeln.
Citera
2016-10-21, 18:16
Medlem
Shut up donnies avatar
Det enda man behöver fråga sig angående nebulisatorlabbet i Norges vallabuss är egentligen; Vad skulle Sixten och Särna sagt?
Citera
2016-10-21, 18:30
Medlem
Tack för en underhållande tråd, grobiankungen och hela gänget Har läst senaste veckan när jag haft små tråkigt. Hela den här härvan liknar fan en norge-historia, fast skriven och uppspelad av riktiga norrbaggar live

Stämmer det att det var dopingkoll bland de norskor som befann sig på utomlands-läger idag?

"Show must go on.."
Citera
2016-10-21, 18:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarrn
Tack för en underhållande tråd, grobiankungen och hela gänget Har läst senaste veckan när jag haft små tråkigt. Hela den här härvan liknar fan en norge-historia, fast skriven och uppspelad av riktiga norrbaggar live

Stämmer det att det var dopingkoll bland de norskor som befann sig på utomlands-läger idag?

"Show must go on.."
Det stämmer fast det var igår:
Citat:
De norske løperne kom fram til hotellet i Val Senales i puljer mellom klokka 18 og 19 onsdag kveld. Klokka seks torsdag morgen begynte dopingjegerne fra FIS å banke på norske dører.
https://www.nrk.no/sport/norske-utovere-vekket-av-dopingjegere-1.13190070

Edit:
Citat:
FIS har ikke besvart NRKs spørsmål om det var løpere fra flere nasjoner som ble testet. Ifølge Sveriges landslagssjef Rikard Grip ble ingen svenske løpere testet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in