2016-10-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamil
http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/eks-justisminister-anne-holt-mener-drapsmenn-har-bedre-rettsvern-enn-johaug/a/23826107/
F.d. justitieminister i Norge, Anne Holt, ger sig in i debatten och ondgör sig över att misstänkta mördare har en starkare rättssäkerhet än Johaug. Man kan ju tycka att en f.d. justitieminister förstår att det är extra viktigt med rättssäkerhet i straffrätt där det uttömda straffet utgör en inskränkning i den dömdes mänskliga rättigheter. Att få leva på att utöva sin idrott däremot är en förmån och därför kan idrottsrörelsen med gott samvete kosta på sig att ha en mer pragmatisk inställning till hur man avgör skuldfrågan i dopningsfall.

Sättet som NSF och officiella Norge sluter upp bakom Johaug är ohederligt, populistiskt och fördummar debatten.

Bra skrivet.
Man kanske skulle föreslå Holt att slika doppingfall avgörs av Norges tingrett. De bör även avgöra tex svenska och ryska dopingfall då de har så hög rättssäkerhet. Dommern och lekdommerna ska naturligt vis vara norska skifantaster. Då blir det rättssäkert. Heja Norge!!
Citera
2016-10-21, 17:07
Medlem
Med allt detta sagt, så tror jag, precis som jag skrev på twitter ("sportnorden12") att man inte kan lita för fem öre på NSF och deras läkare..

Helt uppenbarligen har de hittat fördelar med astmamedicinen och det här att inte Johaug testats alls under i princip hela uppbyggnadsperioden känns väldigt suspekt, det fattar väl alla att det är då man dopar sig om man nu ska göra det..

Vill inte gärna döma Johaug på förhand (även om det ser misstänkt ut), det är upp till utredarna att göra..

Om nu hela landslaget kört med Clostebol och blivit överraskade av att det går att upptäcka, varför har ingen annan åkt dit? Eller är det bara Johaug som testats?

En annan sak jag tänkte på var att när den här astma-diskussionen kom upp här i sommar gick faktiskt Therese ut offentligt och sade att hon använt astmamedicin "några gånger" trots att hon inte har astma..

Detta hade hon inte behövt göra, hon var faktiskt helt ärlig med detta och sopade inte det under mattan..

Om man ska granska hennes personlighet, så känns det precis som Weng & Ek Hagen, att de är väldigt spontana och ibland inte tänker riktigt klart, t.ex. höll hon på att sumpa ett VM-guld senast i Falun på att åka fel, sade själv att hon fick panik och började nästan böla..

Det är faktiskt inte helt osannolikt att hon skulle kunna klanta sig och lyckas med detta också..

Tycker så många här inne redan dömt på henne förhand, så nu har jag försökt se det ur en annan synvinkel..

Det är inte helt omöjligt att hon inte fuskat medvedet (även om det ser illa ut), anser jag..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-10-21 kl. 17:09.
Citera
2016-10-21, 17:08
Medlem
Ibiza80s avatar
Norges fd justitieminister tycker att Johaug ska bli frikänd eftersom läkaren sa att salvan är okej. Hon kan rimligen inte tro på det hon skriver. "Jag trodde att man fick...". När gick det argumentet hem i en rättssal?
- mord?
- bedrägeri?
- fortkörning?
Citera
2016-10-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nästan, men du pekar på fel paragraf. En specified substance är sådan som är högre chans att få i sig av misstag, hit räknas inte anabola. Är det anabola är det 4 år i utgångsläget och kan man bevisa att man saknar uppsåt och inte vart grovt oaktsam är det 2 år. Kan man sedan bevisa att man är utan signifikant oaktsamhet är det minst 1 år. Detta med spcified substance är den nya regeländringen där det ligger på utövaren att bevisa oskuld om det inte är specified substance.

Kruxet för Johaug är att bevisa sin grad av oaktsamhet som du skriver. Detta kommer ju bli en bedömningsfråga. Kollar man på prejudikat bör det ligga mellan 2 och 4 år. Själv tippar jag 2.5-3 med tanke på den fina dopingmärkningen på paketet. Jag tycker dock 4 år då hon lika väl kan ha fått i sig detta med vilje eller genom nån spray.

Ja, sorry. Men oavsett så blir det svårt för Johaug att slippa ett strängt straff. Ett år är för lite. Om hon skull få det kommer WADA att gå vidare med fallet till CAS, det är jag säker på.
Citera
2016-10-21, 17:12
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej jag blandar inte ihop. Moral (och etik) på wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Moral

Att norrmännen pumpar sig fulla med astmamediciner och samtidigt hävdar att det inte är prestationshöjande är ju bedrägari men de lever i samma värld som vi andra och har tillgång till samma kunskap och samma mediciner. Om norrmännen lurar svenskarna att kleta klister på hela skidan så är det också bedrägeri men det ingår faktiskt i tävlingens natur att utnyttja motståndarens svagheter. I en tävling så handlar det om att slå en motståndare med de medel reglerna tillåter. Däri ingår att utnyttja motståndarens uppenbara svagheter.
Det är till och med så att den arrangerade tävlingens natur är en frizon där man skall bekämpa andra för egen vinnings skull utan att behöva känna sig omoralisk. Den enda moralen man behöver bry sig om är att respektera reglerna.

Tycker att du ska söka arbete på NSF. Det torde bli en rad positioner lediga där inom en snar framtid. Med din moraletiska uppfattning skulle du tas emot med öppna armar i vårt grannland.

Vi har faktiskt en tradition av fair play att hålla oss till. Svenska tennisspelare blev uppmärksammade då de i avgörande lägen kunde ge bort en matchboll då motståndaren enligt deras mening hade slagit en korrekt boll, trots att domaren dömt bort densamma. Inom golfen är fair play högst levande och inte minst de svenska spelarna har ett gott rykte.

Din syn på sportmanship klarar vi oss utan.
Citera
2016-10-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej jag blandar inte ihop. Moral (och etik) på wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Moral

Jag har kursiverat det jag uppfattar som kärnan.

Vissa regler i vårt samhälle anser jag mig inte vara förpliktigad att leva efter. I slutändan utgår jag ifrån att mitt handlande inte skall drabba någon orättvist. Jag begår inget orätt genom att bryta mot sådana regler som inte drabbar andra. En sådan sak är tex. överdrivna auktoritära ordningsregler som i princip bara begränsar mänskors frihet.
När det kommer till mediciner (och droger) så anser jag att staten inte skall bestämma över vad jag sätter i mig. Jag äger min kropp och staten har ingen rätt att bestämma över den. En del av överförmynderiet kan vara berättigat för att i vissa fall kan den enskilda mänskan inte förstå konsekvenserna, men i princip så skall man ändå ha friheten att själv bestämma.

I fråga om astmamediciner så gör skidåkarna inget mot någon annan. De bryter kanske mot en allmän villfarelse utsprungen ur en auktoritär ordnig men de har ju trots allt läkare till hjälp.
Men om medicinanvändningen skulle vara mot tävlingsreglerna så skulle de göra orätt mot sina medtävlare. Därför är det ur moralisk/etisk synvinkel av vikt att följa reglerna i det särskilda sammanhang de befinner sig. Regler och moral är inte samma men att bryta mot regler är att fuska och det är omoraliskt.

Om någon tycker att moral är något mer än att direkt eller indirekt skada andra mänskor och vill sätta strängare moraliska band på andra så har de själva redan inkräktat på andras frihet. Det finns inte särskilt mycket utrymme att tycka vad som helst om moral därmed. De gränser man kan tycka till inom bestäms av i vilken grad ens handlingar kan bedömas påverka andra.

Att norrmännen pumpar sig fulla med astmamediciner och samtidigt hävdar att det inte är prestationshöjande är ju bedrägari men de lever i samma värld som vi andra och har tillgång till samma kunskap och samma mediciner. Om norrmännen lurar svenskarna att kleta klister på hela skidan så är det också bedrägeri men det ingår faktiskt i tävlingens natur att utnyttja motståndarens svagheter. I en tävling så handlar det om att slå en motståndare med de medel reglerna tillåter. Däri ingår att utnyttja motståndarens uppenbara svagheter.
Det är till och med så att den arrangerade tävlingens natur är en frizon där man skall bekämpa andra för egen vinnings skull utan att behöva känna sig omoralisk. Den enda moralen man behöver bry sig om är att respektera reglerna.

Mkt dravel. Idrott handlar inte om att slå motståndaren med fulspel för egen vinnings skull men detta är pudelns kärna, att Norrmännen tror det.

Förutom det rent idrottsfilosofiska tankarna ( som går långt tillbaka i tiden) finns det en koppling mellan det Tävlingen och "moralen" - de pengar de får från sponsorer och prispengar som möjliggör tävlingen bygger på folks intresse av idrotten. Du kan ge dig på att den absoluta majoriteten av åskådarna är för det vi diskuterar som god etik där man inte fulspelar i gråzonen och därför inte skulle betalt om de visste om sanningen. De tävlar även om äran som ju är att åskådarna ser upp till dem. Även detta gäller inte om gråzonbeteendet blir känt vilket du ju ser exempel på i denna tråd.

Detta är konkreta motbevis till ditt påstående att den arrangerade tävlingen är en frizon där man kan tänja på de moraliska reglerna.
Citera
2016-10-21, 17:28
Medlem
Norge har en kollektiv masspsykos just nu. Hela nationen är iblandande och ska försvara den lilla blonda prinsessan, allt från civilpersoner, politiker, till läkemedelsföretag. Ursäkterna och bortförklaringarna har ingen förankring i verkligheten. Det är helt sjukt.
Citera
2016-10-21, 17:29
Medlem
Ibiza80s avatar
Har norska laget fått frågan om fler åkare än Johaug använde salvan? Heidi Weng har ju jämt fnasiga läppar.
Citera
2016-10-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Norge har en kollektiv masspsykos just nu. Hela nationen är iblandande och ska försvara den lilla blonda prinsessan, allt från civilpersoner, politiker, till läkemedelsföretag. Ursäkterna och bortförklaringarna har ingen förankring i verkligheten. Det är helt sjukt.
Lite lustigt, jag blev imorse kontaktad av en gammal vän som bor i Norge sedan många år. Vi hörs aldrig i stort sett. Nu ville hon uppmana mig att läsa ett långt försvarstal som har publicerats på nätet nyligen. Visst finns det många bra förklaringar till att Norge är så bra men detta som händer nu är för märkligt för att bara släppa. Som sagts tidigare; det är knappast Sveriges fel det som händer. Kanske att det förstoras upp och misstänkliggörs i alltför hög grad men de kan bara inte förvänta sig att omvärlden bara ska köpa allt de säger rakt av och låtsas som inget bara för att de vill det.
Citera
2016-10-21, 17:40
Medlem
Många norska åkare blev rädda för Val Senales lägret och stannade hemma.
Varför?
Fis dopingjägare dök upp i det norska lägret!
Citera
2016-10-21, 17:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Många norska åkare blev rädda för Val Senales lägret och stannade hemma.
Varför?
Fis dopingjägare dök upp i det norska lägret!
Det har säkert beskrivits i tråden hur det funkar men jag har missat det så jag ber om tillgift.
Vilka är det som utför testerna? Norska antidopningsorganisationen? Eller är det fristående testare, kan t. ex. italienska motsvarigheter låta utföra tester vid träningsläger i Italien?
Citera
2016-10-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det har säkert beskrivits i tråden hur det funkar men jag har missat det så jag ber om tillgift.
Vilka är det som utför testerna? Norska antidopningsorganisationen? Eller är det fristående testare, kan t. ex. italienska motsvarigheter låta utföra tester vid träningsläger i Italien?

Ja. De nationella antidopningsorganisationerna har rätt att testa utländska utövare som befinner sig i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in