2016-10-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Det håller jag med dig om fullständigt och det är den största orsaken till att jag sitter lugnt i båten och sippar romgroggar medans de klimatreligiösa beter sig som om hela havet stormar. =)

Jag borde också lära mig att hålla käft. Men jag blir förbannad.
Citera
2016-10-21, 17:34
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Fortfarande så har jag dock lite svårt att förstå. Vi får ett nytt rekordmedel, men inga temperaturer är högre än tidigare?

Det sammanlagda värdet måste vara högre för ett högre rekordmedel. Men inga temperaturer är högre?

Det måste innefatta att minst: ett kallt område är inte lika kallt eller ett varmt område är varmare. Eller hur?

Statistik är kul... Lögn, förbannad lögn osv osv.
Citera
2016-10-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Statistik är kul... Lögn, förbannad lögn osv osv.

Det är ju det.
Citera
2016-10-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Vi får alltså en större effekt från atmosfären än från en kallare atmosfär. Plus en oförändrad förmåga att absorbera solstrålning vid jordytan. Men detta är nog långt över din nivå. Och varför ska jag undervisa någon som inte ens förstår att den blir undervisad? Känns lite lönlöst.

Innehåller atmosfären massa en distribution av molekylära energinivåer som överstiger energinivåerna hos molekylerna i ytan?

Om inte, varför skulle de excitera ytan till en högre temperatur? En högre temperatur kan inte uppnås utan att inkommande strålning innehåller högre tillstånd av excitation.

Det är därför solen är så effektiv. Den ger bara 395K jämfört med sin egen temperatur på ~5800K, men den levererar det i korta våglängder med mycket höga energinivåer per våglängd. Atmosfären innehåller den lägsta nivån av excitation i hela systemet. Den kan inte öka temperaturen på något annat som är varmare.
Citera
2016-10-21, 17:52
Medlem
Citat:
Påstår du att jordytan inte kan absorbera strålning i de våglängder där den har sitt eget lambdaMax? Hur var det nu med emittans = absorbtans vid samma våglängd? Men detta bottenslam kan vi eventuellt ta när du åtminstone läst klart gymnasiefysiken och därmed garanterat blivit mer ödmjuk.

Det finns inget som säger att emission måste ske på samma altitud som absorption. Kirchoffs lag säger att för en svartkropp, så är de båda likvärdiga. Ingenting om altitud.

http://4.bp.blogspot.com/-WD_Yh20cTis/VV9hGG9_O6I/AAAAAAAAHOk/ogIGLHCU0Fg/s1600/strato%2Bcool.jpg

Bilden ovan är den tydligaste jag har hittat.

Absorption hos co2 syns tydligt i troposfären. Om du får gissa, var emitterar co2 mest strålning?

Jag gillar den bilden, det ser ut som en ljuslåga.

Det finns ett väldigt tydligt samband mellan emission och absorption via co2 och stratifiering i atmosfären. Om man utgår från den bilden endast, så skulle jag säga att co2 bestämmer temperaturen vid TOA och vilken altitud tropopausen befinner sig på.

I alla sammanhang där vi kan observera absorption av värmestrålning så sker absorption vid en högre temperatur än emission. Energi flyttas från varmt till kallt.
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 18:00.
Citera
2016-10-21, 18:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Lässvårigheter?

Om något emitterar vid en högre intensitet, läs mycket högre, så är de banden fyllda.

Jordytan är maxad i 15micrometer, FÖR ATT DEN HAR HÖGRE TEMPERATUR. Det står där:

"The energy levels for all physical processes at the atomic and molecular levels are quantized, and if there are no available quantized energy levels with spacings which match the quantum energy of the incident radiation, then the material will be transparent to that radiation, and it will pass through."

Så, även på kvantnivå utöver simpel heat transfer, så stämmer det överens med vad jag har sagt. Förstå sambandet mellan att jordytan mottar en HÖGRE intensitet för att nå en LÄGRE intensitet. En lägre intensitet kan inte excitera molekylerna till en högre nivå än vad den själv har. Hur fan kan det vara svårt att förstå?

Kan du bemöta källan istället för att vräka ur dig påståenden om mig?
Det får du lista ut själv. Inte sugen på att starta en ny boll med dig och få höra vilket fittnylle jag är som upplyser dig.
Citat:

Energi flyttas från varmt till kallt.

Energi flyttas även från kallt till varmt. Temperaturnettoökningen kommer dock att hamna hos det kallare.Energi är alltid energi oavsett hur varm eller kallt det som sänder ut är. Q, som du nu verkar ha lämnat säger ju att om deltaT (T1-T2) går mot 0 så kommer värmeöverföringshastigheten att gå mot 0. Jordytan svalnar långsammare alltså. Att blanda in Newtons avsvalningslag i det hela tycker däremot jag, är onödigt
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-10-21 kl. 18:13.
Citera
2016-10-21, 18:31
Medlem
Citat:
Q=dT/dt. Och är proportionell mot T1-T2. Om T2 blir varmare och deltaT alltså T1-T2 blir mindre så kommer avkylningshastigheten att bli mindre. Precis som sagt alltså. Jordytan strålar mot atmosfären som värms upp i de marknära delarna och strålar tillbaka(sedan har vi ju konvektion också) . Vi får alltså en större effekt från atmosfären än från en kallare atmosfär. Plus en oförändrad förmåga att absorbera solstrålning vid jordytan. Men detta är nog långt över din nivå. Och varför ska jag undervisa någon som inte ens förstår att den blir undervisad? Känns lite lönlöst.

Dina inlägg innehåller så många felaktigheter att jag missar en del och behöver bemöta i fler inlägg.

Det du säger om avsvalning gäller för ett system med en barriär, en vägg, som värms av konduktion och sedan avger energi enligt sin egen temperatur. Det är den isolerande effekten, att konvektion och strålning ersätts med konduktion som enda väg för energiöverföring.

När man istället har ett system utan en barriär som begränsar möjligheterna till energiöverföring, då stiger temperaturen med avståndet, om temperaturen stiger vill säga, men aldrig över värmekällans temperatur. Den energiöverföring som skedde på ett kort avstånd innan, kommer att ske över ett längre avstånd. Men temperaturen håller sig vid eller under den som värmekällan har. När hela kroppen är genomvarm, isoterm, då har den uppnått det vi kallar svartkropp. Det innebär att hela systemet har jämn temperatur, från termosfären till jordens kärna och att den absorberar och emitterar all inkommande strålning vid ytan. Ytan skulle i det fallet vara yttersta gränsen på atmosfären. I detta fallet skulle jorden avge 240W/m^2

Så ditt påstående är fel för en kropp som jorden, där en iskall gasmassa omger en varm solid sfär, som värms av strålning som till största del absorberas av den solida sfären. En barriär krävs för den isolerande effekt du pekar på, eftersom luft inte isolerar alls utan en barriär, utan istället effektiviserar avkylning med energiöverföring via både strålning och masstransfer i kombination.

För större himlakroppar så använder man sfärisk volym, 4/3pi*r^3, för att definiera mass-energi-densitet. Detta är den metod jag använder för solljus, vilket fungerar eftersom det är en stjärna som avger energin. Genom att dela energin som kommer med solljus med volymen av en sfär, så får man det totala energiinnehållet i massan som absorberar den.

Genom mass-energi-densitet, Joule per m^3 vilket är W/m^3, för solljus, så får vi rätt värden för jordytans temperatur.

1370/(4/3)=1027W/m^3 i en kubikmeter luft precis vid jordytan.

1027/(4/3)=770W/m^3 bestrålad halva av den solida sfären som sedan ger en temperatur för hela sfären genom:

770/2=385W/m^3 i hela jordens massa.

Den energin kan beräknas som flux genom ytan med m^2.

Energibalans finns vid 342.5W mellan TOA och hela systemet. För balans mellan solstrålning vid ytan och atmosfärens volym:

1027/4=256,7W/m^2 eller ~260K.

För flux vid TOA: 385W/m^2 - 256.7W/m^2= 128W/m^2 eller 217K.

Den här metoden sätter värden som är väldigt nära observation. På ett okomplicerat rakt sätt som är spårbart till källan(solen) i varje punkt. Det är en erkänd metod för himlakroppar och sammantaget visar det att växthushypotesen är fel. En atmosfär är en produkt av energin i strålningen från en stjärna, allting i den orsakas av den energin. Inget i atmosfären påverkar energin från stjärnan, den blir påverkad av energin från stjärnan.
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 18:35.
Citera
2016-10-21, 18:40
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Dina inlägg innehåller så många felaktigheter att jag missar en del och behöver bemöta i fler inlägg.

Det du säger om avsvalning gäller för ett system med en barriär, en vägg, som värms av konduktion och sedan avger energi enligt sin egen temperatur. Det är den isolerande effekten, att konvektion och strålning ersätts med konduktion som enda väg för energiöverföring.

När man istället har ett system utan en barriär som begränsar möjligheterna till energiöverföring, då stiger temperaturen med avståndet, om temperaturen stiger vill säga, men aldrig över värmekällans temperatur. Den energiöverföring som skedde på ett kort avstånd innan, kommer att ske över ett längre avstånd. Men temperaturen håller sig vid eller under den som värmekällan har. När hela kroppen är genomvarm, isoterm, då har den uppnått det vi kallar svartkropp. Det innebär att hela systemet har jämn temperatur, från termosfären till jordens kärna och att den absorberar och emitterar all inkommande strålning vid ytan. Ytan skulle i det fallet vara yttersta gränsen på atmosfären. I detta fallet skulle jorden avge 240W/m^2

Så ditt påstående är fel för en kropp som jorden, där en iskall gasmassa omger en varm solid sfär, som värms av strålning som till största del absorberas av den solida sfären. En barriär krävs för den isolerande effekt du pekar på, eftersom luft inte isolerar alls utan en barriär, utan istället effektiviserar avkylning med energiöverföring via både strålning och masstransfer i kombination.

För större himlakroppar så använder man sfärisk volym, 4/3pi*r^3, för att definiera mass-energi-densitet. Detta är den metod jag använder för solljus, vilket fungerar eftersom det är en stjärna som avger energin. Genom att dela energin som kommer med solljus med volymen av en sfär, så får man det totala energiinnehållet i massan som absorberar den.

Genom mass-energi-densitet, Joule per m^3 vilket är W/m^3, för solljus, så får vi rätt värden för jordytans temperatur.

1370/(4/3)=1027W/m^3 i en kubikmeter luft precis vid jordytan.

1027/(4/3)=770W/m^3 bestrålad halva av den solida sfären som sedan ger en temperatur för hela sfären genom:

770/2=385W/m^3 i hela jordens massa.

Den energin kan beräknas som flux genom ytan med m^2.

Energibalans finns vid 342.5W mellan TOA och hela systemet. För balans mellan solstrålning vid ytan och atmosfärens volym:

1027/4=256,7W/m^2 eller ~260K.

För flux vid TOA: 385W/m^2 - 256.7W/m^2= 128W/m^2 eller 217K.

Den här metoden sätter värden som är väldigt nära observation. På ett okomplicerat rakt sätt som är spårbart till källan(solen) i varje punkt. Det är en erkänd metod för himlakroppar och sammantaget visar det att växthushypotesen är fel. En atmosfär är en produkt av energin i strålningen från en stjärna, allting i den orsakas av den energin. Inget i atmosfären påverkar energin från stjärnan, den blir påverkad av energin från stjärnan.
Den som är intresserad av att veta jordens volyms medeltemperatur gör rätt i att dela med volymen. Jordens inre har ju en del konstigheter för sig om också genererar värme genom omsättning av energi.

Det global uppvärmning handlar om är dock en medeltemperatur vid ytan.

I övrigt. Varför blandar du svenska och engelska? Håll gärna inläggen korta och var tydlig med vad du adresserar. Nu har du sagt att mitt påstående var fel men det framgår inte vilket påstående. Och sluta upp med otrevligheter så kanske du kan få ett utbyte där inte diskussionen går ut på att du ska ha rätt.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-10-21 kl. 18:44.
Citera
2016-10-21, 18:42
Medlem
Citat:
Det får du lista ut själv. Inte sugen på att starta en ny boll med dig och få höra vilket fittnylle jag är som upplyser dig.

Om du kan förklara hur en kall atmosfär överför energi till jordytan via strålning som absorberas i våglängder som har energinivåer långt under de som jordytan emitterar själv, då lovar jag att du slipper kallas fittnylle. Eftersom det är detta jag har bett om hela tiden.

Citat:
Energi flyttas även från kallt till varmt.

Det kan hända. Det betyder dock inte att den absorberas. Det är helt klart att ingen energi som värmer upp den varma kroppen absorberas av den, ur atmosfärisk strålning.

Citat:
Temperaturnettoökningen kommer dock att hamna hos det kallare.

Helt irrelevant.

Citat:
Energi är alltid energi oavsett hur varm eller kallt det som sänder ut är.

Och hur många gånger kan energi utföra arbete i ett system?

Att höja temperatur är att utföra arbete och resulterar i energi med lägre "kvalitet". Solenergin blir transformerad vid absorption till långa våglängder.

Citat:
Q, som du nu verkar ha lämnat säger ju att om deltaT (T1-T2) går mot 0 så kommer värmeöverföringshastigheten att gå mot 0. Jordytan svalnar långsammare alltså. Att blanda in Newtons avsvalningslag i det hela tycker däremot jag, är onödigt

Se mitt tidigare inlägg för vad det är du inte förstår kring isolerande effekt.
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 18:45.
Citera
2016-10-21, 18:45
Medlem
Citat:
Den som är intresserad av att veta jordens volyms medeltemperatur gör rätt i att dela med volymen. Jordens inre har ju en del konstigheter för sig om också genererar värme genom omsättning av energi.

Det global uppvärmning handlar om är dock en medeltemperatur vid ytan.

Och solstrålning absorberas av hela massan. Jordytan avger samma mängd från sitt inre som solen levererar till ytan, + några milliwatt.

Av solstrålningens energi får en kubik solid massa vid ytan en genomsnittlig energinivå på 385W/m^3, inkluderat både solenergi och jordens utgående energi. Eller hur?
Citera
2016-10-21, 18:50
Medlem
Citat:

I övrigt. Varför blandar du svenska och engelska? Håll gärna inläggen korta och var tydlig med vad du adresserar. Nu har du sagt att mitt påstående var fel men det framgår inte vilket påstående. Och sluta upp med otrevligheter så kanske du kan få ett utbyte där inte diskussionen går ut på att du ska ha rätt.

För att jag läser allt på engelska.

Jag tror jag har förklarat alla dina fel tror jag. Otrevligheterna kommer av att du vägrar hänvisa till källor för dina påståenden, när jag vet att källorna skulle få även dig att inse att du har fel så är det lätt att man ventilerar lite. Pisshuvve.

Tror du att temperaturen i jordytans massa är enbart solenergi?

Då får du tänka om. Jorden är nästan lika varm som solen i sitt centrum. Det kommer energi därifrån.

Några milliwatt utöver solstrålning. Alltså kommer från jordens inre när den värms av solen, i genomsnitt ~390W+några milliwatt.
Citera
2016-10-21, 18:53
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Om du kan förklara hur en kall atmosfär överför energi till jordytan via strålning som absorberas i våglängder som har energinivåer långt under de som jordytan emitterar själv, då lovar jag att du slipper kallas fittnylle. Eftersom det är detta jag har bett om hela tiden.

Om en atom eller molekyl är transparent för ett energipaket kan en annan atom eller molekyl absorbera paketet. Paketet behöver inte passera rakt genom jorden för att första molekylen inte fångar upp det.

Citat:

Det är helt klart att ingen energi som värmer upp den varma kroppen absorberas av den, ur atmosfärisk strålning.

Jordytan absorberar energi från atmosfären ja, det är därför vi får högre temperatur vid ytan till följd av mer energi från atmosfären.
Citat:

Och hur många gånger kan energi utföra arbete i ett system?

För att utföra arbete krävs energi. Och energi kan inte förstöras.
Citat:

Att höja temperatur är att utföra arbete och resulterar i energi med lägre "kvalitet". Solenergin blir transformerad vid absorption till långa våglängder.

Solenergin bidrar till en temperatur vid jordytan som resulterar i en strålning från jordytan ut från jordytan. Denna absorberar atmosfären en del av, skickar tillbaka hälften uppåt och hälften nedåt.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-10-21 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in