2016-10-21, 16:51
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så nu har du alltså ändrat dig. Atmosfären tillför inte energi utan jordytan tillför mindre energi till atmosfären.

Hur gör vi med det här påståendet från dig då?

Ljög du?

Förstod du inte hur det funkade?

Sen har vi ett till problem. Ditt argument bygger på ökad absorption av co2. Ökad absorption innebär en högre takt i energiöverföring till atmosfären. Det är motsatsen till vad du påstår, "minskad avkylning".

Du motsäger dig själv och fysiken bakom värmetransfer.

Ingen hade varit gladare än jag om du tog din felaktiga information bort från diskussionen, även om det är bra för att visa hur felaktig växthusteorin är.

Var någonstans undervisade du?

När jag fick dig att förstå hur centralt Q är för överföring av termisk energi?

Du har fortfarande inte visat några beräkningar som inte strider mot fysik. Du har inte visat några beräkningar alls faktiskt. Du har spridit ut lite siffror i text utan att sätta ihop dem till något som stämmer med hur man beräknar överföring av termisk strålning.

Om vi ska vara ärliga så är det ju jag som har undervisat dig från ditt första inlägg i den här tråden. Det kan alla gå tillbaka och läsa. Det är en mycket bra insikt i bristerna i växthusteorin att kolla igenom vårt utbyte, vi har gått igenom i princip alltihop, även kvantfysik. Och jag har visat, med siffror, att du har fel i alla dina påståenden. Dina påståenden har gemensamt att de saknar siffror och beräkningar.
Q=dT/dt. Och är proportionell mot T1-T2. Om T2 blir varmare och deltaT alltså T1-T2 blir mindre så kommer avkylningshastigheten att bli mindre. Precis som sagt alltså. Jordytan strålar mot atmosfären som värms upp i de marknära delarna och strålar tillbaka(sedan har vi ju konvektion också) . Vi får alltså en större effekt från atmosfären än från en kallare atmosfär. Plus en oförändrad förmåga att absorbera solstrålning vid jordytan. Men detta är nog långt över din nivå. Och varför ska jag undervisa någon som inte ens förstår att den blir undervisad? Känns lite lönlöst.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-10-21 kl. 16:56.
Citera
2016-10-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
"Nya högsta bottenrekord" Jo, förvisso men allvarligt. Det luktar slinger eller en jäkla dåligt gillrad fälla. Oavsett så är det inte speciellt klädsamt. Låt X:et och Lasternas summa syssla med sånt istället.

På vilket sätt luktar det slinger? Jag förväntar mig att en ny högsta medeltemperatur är nya toppvärden, därför frågar jag efter det. Om svaret är att det är nya rekord i bottenvärden, att det inte blir lika kallt, då är ju larmen om högre medeltemperatur reducerade till att "det blir inte lika kallt". Tandlöst, som sagt.
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 17:08.
Citera
2016-10-21, 17:00
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
På vilket sätt luktar det slinger. Jag förväntar mig att en ny högsta medeltemperatur är nya toppvärden, därför frågar jag efter det. Om svaret är att det är nya rekord i bottenvärden, att det inte blir lika kallt, då är ju larmen om högre medeltemperatur reducerade till att "det blir inte lika kallt". Tandlöst, som sagt.
En serie med rekordmedeltemperatur kan innehålla rekordlägsta temperatur (behöver inte göra det) såväl som att inte innehålla enskilda högsta värdet (kan göra det). Tillbaka till högstadiet med dig. Som om du skulle veta vad en derivata är
Citera
2016-10-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Q=dT/dt. Och är proportionell mot T1-T2. Om T2 blir varmare och deltaT alltså T1-T2 blir mindre så kommer avkylningshastigheten att bli mindre.

Här tar vi en återkoppling till källa, så att jag vet att du håller dig till hur litteraturen beskriver det. Tillsammans med en uträkning så har du ett helt argument.

Citat:
Precis som sagt alltså. Jordytan strålar mot atmosfären som värms upp i de marknära delarna och strålar tillbaka. Vi får alltså en större effekt från atmosfären än från en kallare atmosfär. Plus en oförändrad förmåga att absorbera solstrålning vid jordytan. Men detta är nog långt över din nivå. Och varför ska jag undervisa någon som inte ens förstår att den blir undervisad? Känns lite lönlöst.

Att atmosfären tar emot mindre strålning är inte detsamma som att jordytan tar emot strålning från atmosfären. Jag måste påminna om att du sa:
Citat:
Nej, jordytan får tillbaka energi den annars skulle ha blivit av med. Detta kyler inte jordytan. Tvärtom. Mer energi till jordytan och högre temperatur, eftersom ytan får effekt från atmosfären + solen.

Du påstår att atmosfären tillför energi till jordytan. Inte att den mottar mindre från jordytan när jordytan svalnar mindre. Det är vad som händer om atmosfären får högre temperatur, den mottar mindre energi i värmetransfer från ytan. Lite motsägelsefullt vid en första anblick men inte om man har förstått att energi i massa och strålningen från massan är direkt proportionerliga mot varandra.

Ska vi ta en repetition nu när du inte kan hålla dig borta från termodynamikens spännande värld.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mod3.html

"The energy levels for all physical processes at the atomic and molecular levels are quantized, and if there are no available quantized energy levels with spacings which match the quantum energy of the incident radiation, then the material will be transparent to that radiation, and it will pass through."

Hur får du ihop detta med att atmosfären tillför strålning i våglängden kring 15micrometer till jordytan?

Jordytan emitterar dessa våglängder med full kraft, det är långt under excitationsnivån som molekylerna i ytan har. Vilket betyder att ytan är transparent för den strålningen. Hur går absorptionen till när inga tillgängliga utrymmen finns för absorption av energi i de våglängderna?

Du har inga problem med att förstå co2:s absorption i en del av spektrat och hur den är transparent för vissa våglängder. Varför kan du inte förstå det när det gäller jordytan?
Citera
2016-10-21, 17:11
Medlem
Citat:
En serie med rekordmedeltemperatur kan innehålla rekordlägsta temperatur (behöver inte göra det) såväl som att inte innehålla enskilda högsta värdet (kan göra det).

Visst kan den det. Men den måste innefatta antingen nya toppvärden eller högre bottenvärden.

Det känns inte så hotfullt om det inte blir lika kallt, som att det varmare än nånsin förut. Eller hur?
Citat:
Tillbaka till högstadiet med dig. Som om du skulle veta vad en derivata är

Då går vi tillsammans då, eftersom du påstår att varma ytor värms upp av iskalla gaser.

Jag vet inte riktigt vilken poäng du gör av att fokusera på förändringshastigheten. Kan du visa hur ökad absorption av strålning hos co2 innebär ökad temperatur någonstans?

Ökad absorption av strålning hos co2 ökar förändringshastigheten, men inte i atmosfären, utan i ytan. I negativ riktning. Ytan får avge mer energi till atmosfären.

edit: atmosfären får in initial ökad förändringshastighet i negativ riktning också. Inget säger att den sedan vänder och blir positiv eftersom det inte finns en ökning av inkommande energi
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 17:36.
Citera
2016-10-21, 17:12
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Här tar vi en återkoppling till källa, så att jag vet att du håller dig till hur litteraturen beskriver det. Tillsammans med en uträkning så har du ett helt argument.

Att atmosfären tar emot mindre strålning är inte detsamma som att jordytan tar emot strålning från atmosfären. Jag måste påminna om att du sa:

Du påstår att atmosfären tillför energi till jordytan. Inte att den mottar mindre från jordytan när jordytan svalnar mindre. Det är vad som händer om atmosfären får högre temperatur, den mottar mindre energi i värmetransfer från ytan. Lite motsägelsefullt vid en första anblick men inte om man har förstått att energi i massa och strålningen från massan är direkt proportionerliga mot varandra.

Ska vi ta en repetition nu när du inte kan hålla dig borta från termodynamikens spännande värld.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mod3.html

"The energy levels for all physical processes at the atomic and molecular levels are quantized, and if there are no available quantized energy levels with spacings which match the quantum energy of the incident radiation, then the material will be transparent to that radiation, and it will pass through."

Hur får du ihop detta med att atmosfären tillför strålning i våglängden kring 15micrometer till jordytan?

Jordytan emitterar dessa våglängder med full kraft, det är långt under excitationsnivån som molekylerna i ytan har. Vilket betyder att ytan är transparent för den strålningen. Hur går absorptionen till när inga tillgängliga utrymmen finns för absorption av energi i de våglängderna?

Du har inga problem med att förstå co2:s absorption i en del av spektrat och hur den är transparent för vissa våglängder. Varför kan du inte förstå det när det gäller jordytan?
Påstår du att jordytan inte kan absorbera strålning i de våglängder där den har sitt eget lambdaMax? Hur var det nu med emittans = absorbtans vid samma våglängd? Men detta bottenslam kan vi eventuellt ta när du åtminstone läst klart gymnasiefysiken och därmed garanterat blivit mer ödmjuk.
Citera
2016-10-21, 17:18
Medlem
Citat:
Påstår du att jordytan inte kan absorbera strålning i de våglängder där den har sitt eget lambdaMax? Hur var det nu med emittans = absorbtans vid samma våglängd? Men detta bottenslam kan vi eventuellt ta när du åtminstone läst klart gymnasiefysiken och därmed garanterat blivit mer ödmjuk.

Lässvårigheter?

Om något emitterar vid en högre intensitet, läs mycket högre, så är de banden fyllda.

Jordytan är maxad i 15micrometer, FÖR ATT DEN HAR HÖGRE TEMPERATUR. Det står där:

Så, även på kvantnivå utöver simpel heat transfer, så stämmer det överens med vad jag har sagt. Förstå sambandet mellan att jordytan mottar en HÖGRE intensitet för att nå en LÄGRE intensitet. En lägre intensitet kan inte excitera molekylerna till en högre nivå än vad den själv har. Hur fan kan det vara svårt att förstå?

Kan du bemöta källan istället för att vräka ur dig påståenden om mig?
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 17:20.
Citera
2016-10-21, 17:19
Medlem
Wishies avatar
Citat:
På vilket sätt luktar det slinger? Jag förväntar mig att en ny högsta medeltemperatur är nya toppvärden, därför frågar jag efter det. Om svaret är att det är nya rekord i bottenvärden, att det inte blir lika kallt, då är ju larmen om högre medeltemperatur reducerade till att "det blir inte lika kallt". Tandlöst, som sagt.

Suck. Lägg till en "MätstationD" i serien då med värdet 19,5 1 år då och variera alla värden runt om en gång till då så får du ett medelvärde på 18.87 där medelvärdet tidigare var 18,66

Denna gång UTAN att några nya "högsta bottenrekord" eller topprekord slagits.

Dags att bara inse att tangentbordet gick snabbare än tanken den här gången för dig.
Citera
2016-10-21, 17:22
Medlem
Citat:
Suck. Lägg till en "MätstationD" i serien då med värdet 19,5 1 år då och variera alla värden runt om en gång till då så får du ett medelvärde på 18.87 där medelvärdet tidigare var 18,66

Dags att bara inse att tangentbordet gick snabbare än tanken den här gången för dig.

Ja, det har jag inga problem med att erkänna. Jag utgick från tanken om att larmet påstår att temperaturen blivit högre. Vilket inte känns särskilt allvarligt utan några nya toppvärden, eller hur?
Citera
2016-10-21, 17:26
Medlem
Citat:

Fortfarande så har jag dock lite svårt att förstå. Vi får ett nytt rekordmedel, men inga temperaturer är högre än tidigare?

Det sammanlagda värdet måste vara högre för ett högre rekordmedel. Men inga temperaturer är högre?

Det måste innefatta att minst: ett kallt område är inte lika kallt eller ett varmt område är varmare. Eller hur?
Citera
2016-10-21, 17:28
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ja, det har jag inga problem med att erkänna. Jag utgick från tanken om att larmet påstår att temperaturen blivit högre. Vilket inte känns särskilt allvarligt utan några nya toppvärden, eller hur?

Det håller jag med dig om fullständigt och det är den största orsaken till att jag sitter lugnt i båten och sippar romgroggar medans de klimatreligiösa beter sig som om hela havet stormar. =)
Citera
2016-10-21, 17:32
Medlem
Citat:

När du lägger de spektrala kurvorna på varandra, ser du att co2 emitterar med en MYCKET lägre intensitet än jordytan då?

Tror du att man kan lägga ihop dessa två intensiteter till en summa av båda?

Är det därför du tror att atmosfären bidrar till jordytans excitation?

Ordet excitation är centralt här. Excitation kräver en viss intensitet, frekvens eller våglängd. Jordytan är exciterad till en nivå långt över den intensitet som co2 har, och atmosfären.

Där atmosfären blir som varmast är den på en energinivå som är som högst något under jordytan. Den innehåller alltså inga energinivåer som kan excitera jordytan ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in