2016-10-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Skillnaden mellan väder och klimat
Det har varit fler som kommit in nya i tråden tidigare och visat att dom inte
förstår skillnaden mellan väder och klimat.
Du är det första som funnits här en längre tid och sedan visar att du inte har
en aning om vad som skiljer de två.

När du frågar om en temperatur vid en viss tid, på en viss plats då undrar jag
inte bara om du är dum på riktigt. Drogad också, som vanligt och som du brukar
skriva om? Vi andra i tråden följer klimatet.

Även om det är enskilda temperaturobservationer som utgör underlaget till
det som blir till klimat, så är det viktigt att förstå att en mätning vid en enstaka
tidpunkt på en enstaka plats inte är intressant ur klimatsynpunkt.

Medelvärden över längre tidsperioder eller medelvärden över större ytor, som
t.ex. globala medeltemperaturer är intressanta att följa när man följer klimatet.

Det finns flera typer av "störningar" som gör att enstaka temperatutmätningar inte
kan beaktas när man vill studera klimatet.
– Det "stokastiska" vädret som kan variera i stor utsträckning från dag-till-dag.
– Mer eller mindre cykiska förlopp med korta perioder, som t.ex. ENSO.
– Solfläckscykler, som är ganska regelbundna och förutsägbara.

Det enkla sättet att räkna bort "störningarna" är att studera medelvärden över långa
tidsperioder, helst flera år och gärna upp emot 15 år om man vill filtrera bort
effekter av t.ex. ENSO. Dessbättre innebär den ökande kunskapen om hur t.ex.
solcykler och ESNO påverkar vädret att vi kan se klimattrender på betydligt
kortare tid än 15 år.

Här är exempel på hur ett löpande 96-månaders medelvärde tydligt visar hur
klimatet förändras:
https://s11.postimg.org/5jooglsmb/160826_96_month_average.png

Här framgår hur dessa beräkningar gjorts:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Läs på om skillnaden mellan väder och klimat. Om du förstår skillnaden kan du väl
berätta varför du vill veta temperaturen på en enstaka plats vid en enstaka tidpunkt.

Om vi gör ett litet test. Du sätter ihop en serie temperaturmätningar, eller en serie medeltemperaturer från ett antal mätstationer, påhittade eller riktiga, som tillsammans ger ett rekordmedelvärde för september, utan att serien innehåller några nya toppvärden som aldrig tidigare uppmätts. Ta 10-20 stationer så blir det enkelt.

Visa hur ett nytt rekordmedel kan uppnås utan att innehålla några nya rekordtemperaturer.
Citera
2016-10-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Dina inlägg i dag är mer förvirrade än vanligt. Hur många droger har du kombinerat,
utöver de som du skriver att du "brukar"?

Ok, det här får nog bli en anmälan. Du har väldigt svårt att hålla dig till sakfrågan.

Citat:
Om du i två meningar i inlägg nära varandra skriver:

(#15229)

Att värdet har uppmätts vid några tillfällen, har du problem med det?

Citat:
och…
(#15232)

Inser du då inte att dessa uppgifter är direkt motstridiga?

Du har ett problem med medelvärden inser jag. Eftersom du har så svårt med så simpla koncept, tycker du att det är lämpligt att du kör en massa propaganda baserat på tvivelaktiga medelvärden?
Citera
2016-10-21, 16:10
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Om vi gör ett litet test. Du sätter ihop en serie temperaturmätningar, eller en serie medeltemperaturer från ett antal mätstationer, påhittade eller riktiga, som tillsammans ger ett rekordmedelvärde för september, utan att serien innehåller några nya toppvärden som aldrig tidigare uppmätts. Ta 10-20 stationer så blir det enkelt.

Visa hur ett nytt rekordmedel kan uppnås utan att innehålla några nya rekordtemperaturer.

Tja, nu ogillar jag klimatskrämmarna minst lika mkt som dig men här är du fel ute.

Mätstation A år1: 20 grader
Mätstation B år1: 18 grader
Mätstation C år1: 18 grader
Medelvärde: 18.66 grader.

Mätstation A år2: 18 grader
Mätstation B år2: 20 grader
Mätstation C år2: 18 grader

Mätstation A år3: 18 grader
Mätstation B år3: 18 grader
Mätstation C år3: 20 grader

Mätstation A år4: 19 grader
Mätstation B år4: 19 grader
Mätstation C år4: 19 grader
Medelvärde: 19 grader. Nytt medelvärdesrekord utan att några individuella värmerekord slagits.
Citera
2016-10-21, 16:14
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Du har ett problem med medelvärden inser jag. Eftersom du har så svårt med så simpla koncept, tycker du att det är lämpligt att du kör en massa propaganda baserat på tvivelaktiga medelvärden?
Att någon kan ta dig seriöst &Brain Damage.

Citat:
Detta visar hur lite koll du har på saker du låter tvärsäker om. Inte bara har du haft fel i närmast samtliga uttalanden. Du har även ingen kännedom om de saker du uttalar dig om.

Ponera att du har två mätserier. Vi gör dom korta för att snabbt visa principen.
Den ena innehåller:

Mätserie1:
Citat:
Temp:
10
11
9
7
8

Den andra innehåller för att göra det enkelt:
Mätserie 2:
Citat:
Temp:
10
10
10
10
10
Vilka av dessa serier innehåller den högsta temperaturen och vilken innehåller det högsta medelvärdet?
Rekordtemperaturen i serierna ovan är 11 grader, i en serie där medelvärdet ligger under den serie där rekordtemperaturen inte återfinns i.

Så var det visat "hur ett nytt rekordmedel kan uppnås utan att innehålla några nya rekordtemperaturer."

Edit: Tvåa på pucken.
Citera
2016-10-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Precis. Du säger samma sak som vi andra men har inte kapaciteten att förstå vad en minskning av avkylningshastiget leder till, med bibehållen värmetillförsel från solen.

Så nu har du alltså ändrat dig. Atmosfären tillför inte energi utan jordytan tillför mindre energi till atmosfären.

Hur gör vi med det här påståendet från dig då?

Ljög du?

Förstod du inte hur det funkade?

Citat:
Nej, jordytan får tillbaka energi den annars skulle ha blivit av med. Detta kyler inte jordytan. Tvärtom. Mer energi till jordytan och högre temperatur, eftersom ytan får effekt från atmosfären + solen. Principen bakom detta finner du i uträkningarna jag tidigare visat. Där ser du också hur effekten från jorden mot rymden fortfarande stämmer i avseende på ineffekt =uteffekt.

Sen har vi ett till problem. Ditt argument bygger på ökad absorption av co2. Ökad absorption innebär en högre takt i energiöverföring till atmosfären. Det är motsatsen till vad du påstår, "minskad avkylning".

Du motsäger dig själv och fysiken bakom värmetransfer.

Citat:
Läs mina tidigare svar. Där har du alla svar i frågan du kommer att få av mig. Resten får du lista ut själv. Jag kommer inte att undervisa någon med ditt urusla bemötande.

Jag förstår att du önskar att jag håller mig borta.

Ingen hade varit gladare än jag om du tog din felaktiga information bort från diskussionen, även om det är bra för att visa hur felaktig växthusteorin är.

Var någonstans undervisade du?

När jag fick dig att förstå hur centralt Q är för överföring av termisk energi?

Du har fortfarande inte visat några beräkningar som inte strider mot fysik. Du har inte visat några beräkningar alls faktiskt. Du har spridit ut lite siffror i text utan att sätta ihop dem till något som stämmer med hur man beräknar överföring av termisk strålning.

Om vi ska vara ärliga så är det ju jag som har undervisat dig från ditt första inlägg i den här tråden. Det kan alla gå tillbaka och läsa. Det är en mycket bra insikt i bristerna i växthusteorin att kolla igenom vårt utbyte, vi har gått igenom i princip alltihop, även kvantfysik. Och jag har visat, med siffror, att du har fel i alla dina påståenden. Dina påståenden har gemensamt att de saknar siffror och beräkningar.
Citera
2016-10-21, 16:20
Medlem
Citat:

Detta visar hur lite koll du har på saker du låter tvärsäker om. Inte bara har du haft fel i närmast samtliga uttalanden. Du har även ingen kännedom om de saker du uttalar dig om.

Ponera att du har två mätserier. Vi gör dom korta för att snabbt visa principen.
Den ena innehåller:

Mätserie1:

Mätserie 2:

Vilka av dessa serier innehåller den högsta temperaturen och vilken innehåller det högsta medelvärdet?
Rekordtemperaturen i serierna ovan är 11 grader, i en serie där medelvärdet ligger under den serie där rekordtemperaturen inte återfinns i.

Så var det visat "hur ett nytt rekordmedel kan uppnås utan att innehålla några nya rekordtemperaturer."

Om en station får ett nytt rekordmedel, så måste något av dessa värden vara ett nytt rekord, fattar du inte det.

Om serie 2 är endast 10or, då är en eller flera av dessa tior uppmätt på ett datum då en 10:a aldrig tidigare uppmätts. Eller hur?

Om alla värden är uppmätta tidigare under perioden så har vi inget nytt medel.

Serie 1 består ju av det tidigare rekordet, eller hur?

Den är tidigare maximum. Ett nytt maximum måste innehålla nya toppvärden.
Citera
2016-10-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Tja, nu ogillar jag klimatskrämmarna minst lika mkt som dig men här är du fel ute.

Mätstation A år1: 20 grader
Mätstation B år1: 18 grader
Mätstation C år1: 18 grader

Mätstation A år2: 18 grader
Mätstation B år2: 20 grader
Mätstation C år2: 18 grader

Mätstation A år3: 18 grader
Mätstation B år3: 18 grader
Mätstation C år3: 20 grader

Mätstation A år4: 19 grader
Mätstation B år4: 19 grader
Mätstation C år4: 19 grader
Medelvärde: 19 grader. Nytt medelvärdesrekord utan att några individuella värmerekord slagits.

Jag är helt med på vad du säger. Men någon av temperaturerna måste vara nytt toppvärde för stationen, om det är stationer vi pratar om.

En ny rekordmedeltemperatur måste innebära att ett område eller station tillsammans eller enskilt måste ha uppnått ett aldrig tidigare värde.

Ett nytt medel som är rekordhögt måste innehålla nya rekordvärden i någon form. Det kan vara att temperaturen aldrig sjunker så lågt som den tidigare gjort, eller stiger högre än tidigare.

Det säger sig självt, värdet på alla mätningar måste vara högre än tidigare uppmätta värden sammanlagt för att få ett totalt högre värde. Antingen genom rekord i minimitemperatur eller i maximum.

Utan att man kan visa lokala förändringar som uppnår värden som ligger utanför normalvariationen under perioden(30år?), så blir det väldigt svårt att uppnå nya toppmedelvärden. Eller?
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 16:32.
Citera
2016-10-21, 16:35
Medlem
Citat:

Den ena innehåller:

Mätserie1:

Mätserie 2:

Edit: Tvåa på pucken.

Om vi säger så här:

Vilka områden har blivit varmast? Visa temperaturmätningar från något sådant område så att vi får se hur stor skillnaden är. Har sverige blivit varmare? Var någonstans och hur mycket? Är det temperaturer som ligger utanför det normala? Vilken baseline har vi?
Citera
2016-10-21, 16:36
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det säger sig självt, värdet på alla mätningar måste vara högre än tidigare uppmätta värden sammanlagt för att få ett totalt högre värde. Antingen genom rekord i minimitemperatur eller i maximum.

Eller?

Nej. Vilket min enkla serie ovan påvisar. Inga individuella rekord behöver slås, varken uppåt eller neråt för att få ett nytt "rekordmedelvärde". End of story. Tyvärr

Förvisso osannolik i verkligheten men knappast omöjligt
Citera
2016-10-21, 16:41
Medlem
Citat:
Nej. Vilket min enkla serie ovan påvisar. Inga individuella rekord behöver slås, varken uppåt eller neråt för att få ett nytt "rekordmedelvärde". End of story. Tyvärr

Så vi uppnår en ny rekordmedeltemperatur utan att nå en rekordtemperatur.

Din sista serie. Ett medel på 19grader, tillsammans med ett eller flera av de andra uppmätta värdena på 19grader, måste innebära att platsen/området har fått ett nytt toppvärde för lägsta temperatur. Tillsammans blir ju bottenvärdet högre. Eller hur?

Det måste innefatta nya lokala toppvärden för att medelvärdet globalt ska bli högre. Högre medeltemperatur = högre uppmätta lokala värden. Det innefattar nya rekord, antingen i lägsta eller högsta. Om inga uppmätta värden är högre än tidigare så kan ju inte medlet bli högre.
Senast redigerad av bottenslam 2016-10-21 kl. 16:45.
Citera
2016-10-21, 16:48
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Så vi uppnår en ny rekordmedeltemperatur utan att nå en rekordtemperatur.

Din sista serie. Ett medel på 19grader, tillsammans med ett eller flera av de andra uppmätta värdena på 19grader, måste innebära att platsen/området har fått ett nytt toppvärde för lägsta temperatur. Eller hur?

Det måste innefatta nya lokala toppvärden för att medelvärdet globalt ska bli högre. Högre medeltemperatur = högre uppmätta lokala värden. Det innefattar nya rekord, antingen i lägsta eller högsta. Om inga uppmätta värden är högre än tidigare så kan ju inte medlet bli högre.

"Nya högsta bottenrekord" Jo, förvisso men allvarligt. Det luktar slinger eller en jäkla dåligt gillrad fälla. Oavsett så är det inte speciellt klädsamt. Låt X:et och Lasternas summa syssla med sånt istället.
Citera
2016-10-21, 16:49
Medlem
Citat:

Förvisso osannolik i verkligheten men knappast omöjligt

Det måste ändå vara så att ett nytt rekordmedel innefattar nytt rekord i lägsta temperatur, även om det inte innefattar nya toppvärden i högsta temperatur.

Frågan är hur många som oroar sig om det inte blir lika kallt på en viss månad eller ett visst år. Hotet om att inte frysa lika mycket känns lite tandlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in