Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Det som är en gråzon idag kan vara förbjudet imorgon så jag tycker det är helt rimligt att diskutera det som förvisso inte är förbjudet idag men som många tycker är oetiskt och omoraliskt.
Min egen uppfattning är att för elitidrottare bör det vara förbjudet för friska (dvs de som inte har en astmadiagnos) att använda astmamedicin, däremot bör det vara tillåtet för de med en astmadiagnos. Dessutom bör det uttryckligen vara förbjudet att använda nebulisator (utom i absoluta nödfall men då bör man också få startförbud). Jag har dock inga illusioner om att granskningsutvalget kommer komma fram till detta.
Det är ingen gråzon. Det finns vitt och svart. Jag ser inget oetiskt i att använda mediciner som man inte är i behov av. Det är inte mer oetiskt än att äta mer än man behöver, dvs äta sig fet. Det fins inget oetiskt i medicinanvändningen i sig och eftersom den inte strider mot reglerna så finns inget sammanhangsrelaterat oetiskt heller. Det är överhuvudtaget svårt att objektivt påtala nån omoraliskhet i att använda mediciner man inte behöver.
Tabun kring mediciner är konstgjort och har sin grund i att man måste ha statens tillstånd (läkarens) att få dem.
Sen är det en annan sak att man av olika (okända) orsaker anser att det ändå bör vara förbjudet att använda vissa mediciner. I fallet med astmamediciner föredrar jag att alla får använda dem framom dispenser. Dispenser är ett otyg som med rätta skapar misstro.