2016-10-21, 10:58
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det som är en gråzon idag kan vara förbjudet imorgon så jag tycker det är helt rimligt att diskutera det som förvisso inte är förbjudet idag men som många tycker är oetiskt och omoraliskt.

Min egen uppfattning är att för elitidrottare bör det vara förbjudet för friska (dvs de som inte har en astmadiagnos) att använda astmamedicin, däremot bör det vara tillåtet för de med en astmadiagnos. Dessutom bör det uttryckligen vara förbjudet att använda nebulisator (utom i absoluta nödfall men då bör man också få startförbud). Jag har dock inga illusioner om att granskningsutvalget kommer komma fram till detta.

Det är ingen gråzon. Det finns vitt och svart. Jag ser inget oetiskt i att använda mediciner som man inte är i behov av. Det är inte mer oetiskt än att äta mer än man behöver, dvs äta sig fet. Det fins inget oetiskt i medicinanvändningen i sig och eftersom den inte strider mot reglerna så finns inget sammanhangsrelaterat oetiskt heller. Det är överhuvudtaget svårt att objektivt påtala nån omoraliskhet i att använda mediciner man inte behöver.
Tabun kring mediciner är konstgjort och har sin grund i att man måste ha statens tillstånd (läkarens) att få dem.

Sen är det en annan sak att man av olika (okända) orsaker anser att det ändå bör vara förbjudet att använda vissa mediciner. I fallet med astmamediciner föredrar jag att alla får använda dem framom dispenser. Dispenser är ett otyg som med rätta skapar misstro.
Citera
2016-10-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det som är en gråzon idag kan vara förbjudet imorgon så jag tycker det är helt rimligt att diskutera det som förvisso inte är förbjudet idag men som många tycker är oetiskt och omoraliskt.

Min egen uppfattning är att för elitidrottare bör det vara förbjudet för friska (dvs de som inte har en astmadiagnos) att använda astmamedicin, däremot bör det vara tillåtet för de med en astmadiagnos. Dessutom bör det uttryckligen vara förbjudet att använda nebulisator (utom i absoluta nödfall men då bör man också få startförbud). Jag har dock inga illusioner om att granskningsutvalget kommer komma fram till detta.

Håller med. Norska skidlandslaget har i årtionden lagt sig i gråzoner när det gäller både doping och annat. Man låtsas samarbeta med länder för att kringgå regeln om antalet ledare och vallatestare i spåren, man lanserar höghöjdshus, man skatar lite lagom i klassisk stil osv. Norrmän verkar helt enkelt ha en sämre moral och annan gräns för etik än vad vi svenskar har. Dom ser inget konstigt med att överskrida moraliska gränser och småfuska lite varstans. En attityd vi svenskar har svårt att förstå och kanske framförallt eftersom Norge ändå är bäst även utan småfuskandet.

Tycker för övrigt synd om Johaug som delvis får ta smällen för norrmännens organiserade småfuskande. Hon har tabbat sig, men det är hela organisationen som borde stå i skamvrån och inte hon.
Citera
2016-10-21, 11:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Håller med. Norska skidlandslaget har i årtionden lagt sig i gråzoner när det gäller både doping och annat. Man låtsas samarbeta med länder för att kringgå regeln om antalet ledare och vallatestare i spåren, man lanserar höghöjdshus, man skatar lite lagom i klassisk stil osv. Norrmän verkar helt enkelt ha en sämre moral och annan gräns för etik än vad vi svenskar har. Dom ser inget konstigt med att överskrida moraliska gränser och småfuska lite varstans. En attityd vi svenskar har svårt att förstå och kanske framförallt eftersom Norge ändå är bäst även utan småfuskandet.

Tycker för övrigt synd om Johaug som delvis får ta smällen för norrmännens organiserade småfuskande. Hon har tabbat sig, men det är hela organisationen som borde stå i skamvrån och inte hon.
Du har ju helt rätt i det du säger. Men det är inget annat att förvänta sig.
Ställ de som låtsas ha ett bra testprogram mot doping i skamvrån.
Man kan aldrig undvika att en del vill tänja gränserna (fuska).
Men man kan försöka hindra dem.
Citera
2016-10-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Mig veterligen har endast Sundby tänjt på gränserna och överskridit dem. Därav avstängningen och retroaktiv diskvalificering. De som underlåter att använda godkända hjälpmedel skall inte klaga på andra som maximerar sina chanser. Lite typiskt svenskt att ha egna regler som skiljer sig från de faktiska och moralisera över de som inte följer den egna uppfattningen . "Regler är regler" gäller båda vägarna, inte enbart när någon skall fällas.

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst finns det, vid sidan av punktförbuden mot och gränsvärdena för olika preparat, ett rent generellt förbud mot att otillbörligt använda mediciner för att höja prestationsförmågan? Vill minnas att det diskuterades kring det i media när det avslöjades att ryssarna andats in xenon-gas under OS i Sochi. Alltså att xenon inte var förbjudet, men att det ändå kunde anses vara ett dopningsbrott.
Citera
2016-10-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Va???

"Jag hade varken ansträngningsastma eller köldastma"
Då hade han någon annan typ av astma? Hur många typer av astma finns egentligen?

Han har kronisk astma sedan barnsben.
Citera
2016-10-21, 12:19
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Han har kronisk astma sedan barnsben.

Vad tror du om soppan med Johaug? Tror du att hon är skyldig då menar jag inte skyldig till att ha använt läppbalsam.
Citera
2016-10-21, 12:24
Medlem
Skulle vara intressant att se den mängd Ventoline som går åt under en sprinttävling på andra våningen i den norska vallabussen, och sen dividera med antalet startande norskar. Är inte alls säker på att värdet man får är under WADAs doping gräns.

Siffran för ett år skulle också vara intressant. Om jag skulle vara med i granskningsgruppen skulle jag börja med att kolla detta.
Citera
2016-10-21, 12:32
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Mig veterligen har endast Sundby tänjt på gränserna och överskridit dem. Därav avstängningen och retroaktiv diskvalificering. De som underlåter att använda godkända hjälpmedel skall inte klaga på andra som maximerar sina chanser. Lite typiskt svenskt att ha egna regler som skiljer sig från de faktiska och moralisera över de som inte följer den egna uppfattningen . "Regler är regler" gäller båda vägarna, inte enbart när någon skall fällas.

Gäsp. Jag tror ingen skidvän vill att det ska vara något medicin-race. Jag tar mer än gärna mig rätten att moralisera över en massa saker i skidåkningen. Att det skulle var typiskt svenskt ser jag som en komplimang.
Citera
2016-10-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Skulle vara intressant att se den mängd Ventoline som går åt under en sprinttävling på andra våningen i den norska vallabussen, och sen dividera med antalet startande norskar. Är inte alls säker på att värdet man får är under WADAs doping gräns.

Siffran för ett år skulle också vara intressant. Om jag skulle vara med i granskningsgruppen skulle jag börja med att kolla detta.

Kjell Larsson är med i granskningsgruppen så troligtvis kommer de inte fram till något. Han hävdar ju bestämt att astmamedicin inte har någon prestationshöjande effekt och att det inte finns några bevis som visar motsatsen, detta trots att det har gjorts flertalet studier som visar att astmamedicin i större mängder har en prestationshöjande effekt. De får dock inte vara med i granskningsgruppen. Kom ihåg att WADA har lagt ett väldigt högt gränsvärde för intag av astmamedicin, sannolikt för högt enligt Vibeke Backer.
Citera
2016-10-21, 12:48
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Gäsp. Jag tror ingen skidvän vill att det ska vara något medicin-race. Jag tar mer än gärna mig rätten att moralisera över en massa saker i skidåkningen. Att det skulle var typiskt svenskt ser jag som en komplimang.
Återigen. Man kan vilja och tycka en massa saker men om man börjar fördöma andra enligt en egen godtycklig måttstock som är oförenlig med riktiga regler så är det inget att vara stolt över.
Citera
2016-10-21, 13:01
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Återigen. Man kan vilja och tycka en massa saker men om man börjar fördöma andra enligt en egen godtycklig måttstock som är oförenlig med riktiga regler så är det inget att vara stolt över.

Nu har ju Norge två högst aktuella fall av fusk, samt stora pågående utredningar.
Citera
2016-10-21, 13:09
Medlem
Hunden007s avatar
trodde ni skämtade med att Norrbaggarna trodde Salvan med varningstecknet för dopping menade att de ej var dopping men tydligen säger folk det. Norgehistorier i IRL.

sen som många nämnt nu så sniffar Norge astmamediciner i sin egen vallabuss under tävling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in