2016-10-21, 08:44
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Störigt att vår fina Stina tvingas möta en Nebulisator-Falla som tänjer på gränserna. Var det inte just i kortare distanser likt sprint som man kunde ha vissa fördelar enligt viss forskning? Fy fan, så jävla irriterande denna osäkerhet kring om våra lovande åkare blir blåsta på pallplatser pga detta...

Mig veterligen har endast Sundby tänjt på gränserna och överskridit dem. Därav avstängningen och retroaktiv diskvalificering. De som underlåter att använda godkända hjälpmedel skall inte klaga på andra som maximerar sina chanser. Lite typiskt svenskt att ha egna regler som skiljer sig från de faktiska och moralisera över de som inte följer den egna uppfattningen . "Regler är regler" gäller båda vägarna, inte enbart när någon skall fällas.
Citera
2016-10-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Mig veterligen har endast Sundby tänjt på gränserna och överskridit dem. Därav avstängningen och retroaktiv diskvalificering. De som underlåter att använda godkända hjälpmedel skall inte klaga på andra som maximerar sina chanser. Lite typiskt svenskt att ha egna regler som skiljer sig från de faktiska och moralisera över de som inte följer den egna uppfattningen . "Regler är regler" gäller båda vägarna, inte enbart när någon skall fällas.

Då är frågan:
Kan man använda nebulisatorn utan att överskrida maxdosen av astmamedicinen när 10% effektivitet kommer ur den
Citera
2016-10-21, 08:58
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Håller inte med. Stora frågan är hur vill vi skidåkningen ska se ut och hur vill vi att våra skidhjältar ska agera? Att suga i sig (vad det nu kan vara) från en Nebulisator som i normala fall används till svårt Kol-sjuka patienter är inget jag vill se iaf. Trovärdigheten skall inte underskattas när man tar hänsyn till vad som är rätt eller fel...
Citera
2016-10-21, 09:03
Medlem
Men var inte Nebulisatorn förbjuden att använda enigt denna kvinna Vibeke Backer

Vibeke Backer menar att nebulisatorn som har använts i Norge inte är tillåten enligt Wada.

– Det är förbjudet. Fullständigt, säger hon.

– Det har aldrig varit tanken, och det har aldrig varit en normal astmabehandling. Bara när man har en akut exacerbation och blir inlagd med mycket låg lungfunktion har man behov av en nebuliserad astmabehandling. Alla andra ska kunna klara sig med vanligt pulver eller spray, eventuellt med spacer.
Citera
2016-10-21, 09:13
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Då är frågan:
Kan man använda nebulisatorn utan att överskrida maxdosen av astmamedicinen när 10% effektivitet kommer ur den

Ja

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Håller inte med. Stora frågan är hur vill vi skidåkningen ska se ut och hur vill vi att våra skidhjältar ska agera? Att suga i sig (vad det nu kan vara) från en Nebulisator som i normala fall används till svårt Kol-sjuka patienter är inget jag vill se iaf. Trovärdigheten skall inte underskattas när man tar hänsyn till vad som är rätt eller fel...

Så vi har först regler, sen tillkommer vad du/ni vill?

Man får ha åsikter men det är inte till fördel att blanda ihop diskussionerna om regelrätt doping med moraliserande över det tillåtna.
Jobba gärna för att förbjuda dessa astmamediciner men då hamnar astmatiker endera lägga av eller så hamnar man i dispens-cirkusen som inte är rättvis. Alla astmamedicner borde vara tillåtna för alla (tror inte det är så) men det är bra att redan någon/några är tillåtna.
Citera
2016-10-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ja

Man får ha åsikter men det är inte till fördel att blanda ihop diskussionerna om regelrätt doping med moraliserande över det tillåtna.
Jobba gärna för att förbjuda dessa astmamediciner men då hamnar astmatiker endera lägga av eller så hamnar man i dispens-cirkusen som inte är rättvis. Alla astmamedicner borde vara tillåtna för alla (tror inte det är så) men det är bra att redan någon/några är tillåtna.

Ja det vore väl på tiden att dessa svårt sjuka astmatiker och hjärtpatienter "tvingas" sluta, med deras sjukdomsbild bör det vara en livsfara att syssla med längdåkning på toppnivå.
Citera
2016-10-21, 09:31
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ja

Kan förtydliga att mitt inlägg hänvisade till den (i mitt tycke) sjuka norska astmapolitik och inte till Johaugs överträdelser.

Intressanta rader du skriver på slutet. Tror det är kärnan i det hela, astmamedicinering eller inte? Som det är nu så opereras det i etiska gråzoner och det gagnar inte sporten enligt mig. Men visst är det så att 90% av folket tycker att fri astmamedicinering är det optimala för sporten så är det ok att köra på den varianten. Själv tvivlar jag starkt på det alternativet...
Senast redigerad av rainbowia 2016-10-21 kl. 09:39.
Citera
2016-10-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Men var inte Nebulisatorn förbjuden att använda enigt denna kvinna Vibeke Backer

Vibeke Backer menar att nebulisatorn som har använts i Norge inte är tillåten enligt Wada.

– Det är förbjudet. Fullständigt, säger hon.

– Det har aldrig varit tanken, och det har aldrig varit en normal astmabehandling. Bara när man har en akut exacerbation och blir inlagd med mycket låg lungfunktion har man behov av en nebuliserad astmabehandling. Alla andra ska kunna klara sig med vanligt pulver eller spray, eventuellt med spacer.
Enligt Pölsas uttalande i går verkar ju nebulisatorn användas av i stort sätt samtliga. Löfshus och övriga norska ledare i Olympiatoppen håller med och försvarar användandet medans WADAS expert Vibecke Backer är det solklart förbjudet.
http://www.svt.se/sport/vintersport/wadas-expert-om-sundbydomen-kan-vara-prestationshojande/
Citera
2016-10-21, 09:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Det som är en gråzon idag kan vara förbjudet imorgon så jag tycker det är helt rimligt att diskutera det som förvisso inte är förbjudet idag men som många tycker är oetiskt och omoraliskt.

Min egen uppfattning är att för elitidrottare bör det vara förbjudet för friska (dvs de som inte har en astmadiagnos) att använda astmamedicin, däremot bör det vara tillåtet för de med en astmadiagnos. Dessutom bör det uttryckligen vara förbjudet att använda nebulisator (utom i absoluta nödfall men då bör man också få startförbud). Jag har dock inga illusioner om att granskningsutvalget kommer komma fram till detta.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-10-21 kl. 09:58.
Citera
2016-10-21, 09:57
Medlem
Ostrobothnias avatar
Pölsan backar nu en aning och säger att han haft kroniskt astma sedan födseln.
Citera
2016-10-21, 10:10
Medlem
Vad de allt mer verkar har Norge länge varit i gråzonen med mkt... kan de inte bra vara så att i Johaugs fall råka men gå över den men trodde de skulle fungera att man skulle komma undan med de..
Citera
2016-10-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Pölsan backar nu en aning och säger att han haft kroniskt astma sedan födseln.
Va???

"Jag hade varken ansträngningsastma eller köldastma"
Då hade han någon annan typ av astma? Hur många typer av astma finns egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in