Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Du kan inte hävda att det inte är en gråzon som om det vore en objektiv sanning. Det är vad du tycker och inget annat. Jag och många med mig tycker att det är en gråzon och att det är oetiskt och omoraliskt. Det handlar också om hur mycket medikalisering av idrotten man tycker är OK och här tycker jag det är viktigt att hålla emot. Sedan tycker jag också att användningen av syrgasmasker på träning och höghöjdshus också rör sig i en gråzon och som är oetisk och omoralisk.
Det är inte oetiskt att äta mediciner. Det är en objektiv sanning, inget tyckande. Medicinkonsumtion i sig utgör inte ett motiv till att fördöma.
Det är också en objektiv sanning att regelverket tillåter det. Därmed blir det inte oetiskt i det speciella sammanhang vi talar om heller.
Att ni fördömer medicinanvändning beror förmodligen på att ni är uppvuxna med att medicin får man bara äta om man är sjuk och läkaren ordinerat det. Det är en samhällelig ordningsregel utan koppling till etik men som präglat ert tänkesätt så att ni har skapat konstgjorda spärrar mot mediciner. När norrmännen inte har den spärren ser ni det som oetiskt att de utnyttjar det till sin fördel. Men det har inget med etik och moral att göra.
Sen är det en annan diskussion om man vill skapa en idrott fri från mediciner. Om ni försöker skapa det genom ett ensidigt strikt förhållningssätt till mediciner så lägger ni krokben för er själva och skall inte klandra andra för att de inte deltar i er kamp.