2016-10-21, 13:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu börjar det komma fram lite mer om detta..:

-Racingsjef i den kjente østerrikske skifabrikken Fischer, Gerhard Urain, bekrefter overfor VG at i avtalen mellom Fischer og Johaug er det en klausul som omhandler doping. Den er temmelig nådeløs, ifølge Urain.

http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/johaug-mister-storkontrakt-med-dopingdom/a/23825670/

Hon har inget att vinna, om hon skulle säga : Ja, jag är dopad till öronen !
Money talks, bullshit walks, detta är strålande nyheter, nu är det bara den fällande domen som saknas.

Bjuder också på en svensk länk för de språkhandikappade:
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/riskerar-miljonmiss-om-hon-dopingdoms/
Citera
2016-10-21, 13:12
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Nu har ju Norge två högst aktuella fall av fusk, samt stora pågående utredningar.
Ja, och vad jag först sade är att dessa saker skall hållas separerade från allmänt moraliserande av tillåten medicinering.
Citera
2016-10-21, 13:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är ingen gråzon. Det finns vitt och svart. Jag ser inget oetiskt i att använda mediciner som man inte är i behov av. Det är inte mer oetiskt än att äta mer än man behöver, dvs äta sig fet. Det fins inget oetiskt i medicinanvändningen i sig och eftersom den inte strider mot reglerna så finns inget sammanhangsrelaterat oetiskt heller. Det är överhuvudtaget svårt att objektivt påtala nån omoraliskhet i att använda mediciner man inte behöver.
Tabun kring mediciner är konstgjort och har sin grund i att man måste ha statens tillstånd (läkarens) att få dem.

Sen är det en annan sak att man av olika (okända) orsaker anser att det ändå bör vara förbjudet att använda vissa mediciner. I fallet med astmamediciner föredrar jag att alla får använda dem framom dispenser. Dispenser är ett otyg som med rätta skapar misstro.

Du kan inte hävda att det inte är en gråzon som om det vore en objektiv sanning. Det är vad du tycker och inget annat. Jag och många med mig tycker att det är en gråzon och att det är oetiskt och omoraliskt. Det handlar också om hur mycket medikalisering av idrotten man tycker är OK och här tycker jag det är viktigt att hålla emot. Sedan tycker jag också att användningen av syrgasmasker på träning och höghöjdshus också rör sig i en gråzon och som är oetisk och omoralisk.
Senast redigerad av Alkibiades 2016-10-21 kl. 13:15.
Citera
2016-10-21, 13:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, men eftersom han kom tillräcklig sent för att inte ens hinna träffa Johaug förrän frukost så är mitt antagnde det rimliga i nuläget. Och du gjorde mer än att bara konstatera, du kom med sjövilda insinuationer.
Ser nu att även VG vill ha klarhet i "det förlorade dygnet" så nu kan du väl beskylla dom också för "sjövilda insinuationer".
Citera
2016-10-21, 13:18
Medlem
Citat:
Mig veterligen har endast Sundby tänjt på gränserna och överskridit dem. Därav avstängningen och retroaktiv diskvalificering. De som underlåter att använda godkända hjälpmedel skall inte klaga på andra som maximerar sina chanser. Lite typiskt svenskt att ha egna regler som skiljer sig från de faktiska och moralisera över de som inte följer den egna uppfattningen . "Regler är regler" gäller båda vägarna, inte enbart när någon skall fällas.

Det är ju den här jävla inställningen som förstör sporten. Hålla på och experimentera i gråzonen på gränslinjen och medicinera friska personer med olika droger för att det är inte explicit förbjudet. Sen när man åker dit för doping kommer man och grinar illa och ska ha skadestånd av förbundet. Jag "maximerade" bara mina chanser...

Fy fan.

Norrmännen fattar inte att inget regelverk kan reglera allt i detalj och att det krävs att man håller sig inom moraliska oskrivna regler. Sport ska inte handla om nåt jävla medicinexperiment.

Den norske proffessorn som ville tillåta doping har en poäng. Låt alla fuskare tävla för sig med sina uppumpade kroppar. Man kan ju hoppas att de snabbt dör av i drogrelaterade hjärtattacker och annat.
Citera
2016-10-21, 13:19
Medlem
Citat:
Återigen. Man kan vilja och tycka en massa saker men om man börjar fördöma andra enligt en egen godtycklig måttstock som är oförenlig med riktiga regler så är det inget att vara stolt över.

Lite diffust svar, och har lite svårt att begripa din logik överlag när det medicinering till fullt friska atleter.
Framförallt att dra paralleller med mat konsumtion.

Att du påpekar att reglerna är tydliga, och därav är det svart-vitt och inte en gråzon.
Dom tänjer på gränserna till det yttersta på grund av reglementet, och därför har skid och säkerligen andra sporter blivit en fars vid fällande domar.

För mig är det en gråzon.
Citera
2016-10-21, 13:47
Avslutad
Citat:
Det är ingen gråzon. Det finns vitt och svart. Jag ser inget oetiskt i att använda mediciner som man inte är i behov av. Det är inte mer oetiskt än att äta mer än man behöver, dvs äta sig fet. Det fins inget oetiskt i medicinanvändningen i sig och eftersom den inte strider mot reglerna så finns inget sammanhangsrelaterat oetiskt heller. Det är överhuvudtaget svårt att objektivt påtala nån omoraliskhet i att använda mediciner man inte behöver.
Tabun kring mediciner är konstgjort och har sin grund i att man måste ha statens tillstånd (läkarens) att få dem.

Sen är det en annan sak att man av olika (okända) orsaker anser att det ändå bör vara förbjudet att använda vissa mediciner. I fallet med astmamediciner föredrar jag att alla får använda dem framom dispenser. Dispenser är ett otyg som med rätta skapar misstro.

Jävla massa svammel för att tillåta doping. Tala ur skägget istället din äckliga doping apologet och Norge slickare
Citera
2016-10-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ja

Så vi har först regler, sen tillkommer vad du/ni vill?

Man får ha åsikter men det är inte till fördel att blanda ihop diskussionerna om regelrätt doping med moraliserande över det tillåtna.
Jobba gärna för att förbjuda dessa astmamediciner men då hamnar astmatiker endera lägga av eller så hamnar man i dispens-cirkusen som inte är rättvis. Alla astmamedicner borde vara tillåtna för alla (tror inte det är så) men det är bra att redan någon/några är tillåtna.

Du missförstår. Stenhårda regler om man har doping preparat i blodet= skyldig. Därav blir det lätt att bara sätta upp astmafuskmedlet på listan. Sen är det svårt att detaljkontrollera allt. Därav krävs lite moral och i avsaknad av denna som i Norges fall skall skammen bli synlig och man får plocka in fler läkemedel på listan allt eftersom norrmän och ryssar missbrukar dem. Det finna inga motsatsförhållanden här. Finns heller inga motsatsförhållanden att detta resonemang skulle innebära att man frikänner Johaug bara med hennes ljughistoria som bas.

Som anekdot kan jag berätta att anhörigs astmaläkare skrattar åt norska ljuget och säger att personer med astma kan inte ägna sig åt vintersport på elitnivå med eller utan medicin. Det är bara att glömma och är förenat med livsfara. Trot om ni vill.
Citera
2016-10-21, 13:58
Medlem
Citat:
Återigen. Man kan vilja och tycka en massa saker men om man börjar fördöma andra enligt en egen godtycklig måttstock som är oförenlig med riktiga regler så är det inget att vara stolt över.

Du skrev ju för inte så länge sen att du skulle fördömt ryssar enligt annan måttstock i Johaug fallet din hycklare
Citera
2016-10-21, 14:02
Medlem
eternussermos avatar
Locket på för de norska åkarna, de säger INGENTING om Ljughaug!

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/stoppar-norska-akare-att-prata-om-johaug/
Stoppar Johaug-frågor
VG hann ställa en fråga till Björgen om Johaug, sedan grep landslagstränaren Roar Hjelmeset in.
– Marit, det kan du ta på måndag, säger Hjelmeset.
Hjelmesets kollega Tor-Arne Hetland hävdar att Johaug-soppan har tagit hårt på åkarna.
– Nu har vi äntligen kommit bort från Norge, och lugnet här uppe i Val Senales blir medicin för åkarna. Det blir jättebra för dem att få distans till norska medier, säger Hetland.
Citera
2016-10-21, 14:14
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Du kan inte hävda att det inte är en gråzon som om det vore en objektiv sanning. Det är vad du tycker och inget annat. Jag och många med mig tycker att det är en gråzon och att det är oetiskt och omoraliskt. Det handlar också om hur mycket medikalisering av idrotten man tycker är OK och här tycker jag det är viktigt att hålla emot. Sedan tycker jag också att användningen av syrgasmasker på träning och höghöjdshus också rör sig i en gråzon och som är oetisk och omoralisk.

Det är inte oetiskt att äta mediciner. Det är en objektiv sanning, inget tyckande. Medicinkonsumtion i sig utgör inte ett motiv till att fördöma.

Det är också en objektiv sanning att regelverket tillåter det. Därmed blir det inte oetiskt i det speciella sammanhang vi talar om heller.

Att ni fördömer medicinanvändning beror förmodligen på att ni är uppvuxna med att medicin får man bara äta om man är sjuk och läkaren ordinerat det. Det är en samhällelig ordningsregel utan koppling till etik men som präglat ert tänkesätt så att ni har skapat konstgjorda spärrar mot mediciner. När norrmännen inte har den spärren ser ni det som oetiskt att de utnyttjar det till sin fördel. Men det har inget med etik och moral att göra.

Sen är det en annan diskussion om man vill skapa en idrott fri från mediciner. Om ni försöker skapa det genom ett ensidigt strikt förhållningssätt till mediciner så lägger ni krokben för er själva och skall inte klandra andra för att de inte deltar i er kamp.
Citera
2016-10-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Krista Pärmäkoski ble testet fem ganger fra mai til september.

Tidligere toppsyklist Gabriel Rasch stusser over at Johaug gikk fire måneder uten at Antidoping Norge kom på døren.
- Antidoping Norge var hos meg jevnlig én gang i måneden cirka da jeg var aktiv.

Sverre Lunde Pedersen er Norges beste skøyteløper og en gullkandidat i kommende allroundmesterskap. Han blir oftet dopingtestet - også utenfor sesongen.
- Jeg har blitt testet fire ganger siden sesongslutt 13. mars.

Wow, vilken skillnad jämfört med Johaug.
Intressant, så ska det självklart vara under uppbyggnadsperioden. Nu bör man ställa krav på att redovisa antal tester för Norska damer och herrar såväl planerade som oplanerade under sommaren och även tidigare år. Om det skett regelbundet borde de redan gått ut med det men kommer säkert mörklägga.
Borde vara öppet för alla nationer att redovisa för att slippa spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in