2016-10-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur mycket pekar på bubbla just nu när bostadskön kommer gå baklänges i många år framöver för de som står i den?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/var-fjarde-lagenhet-ska-ga-till-flyktingar

Jag trodde du bara höll dig innanför tullarna.
2016-10-18, 17:17
Avslutad
Citat:
Hur mycket pekar på bubbla just nu när bostadskön kommer gå baklänges i många år framöver för de som står i den?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/var-fjarde-lagenhet-ska-ga-till-flyktingar
Absolut inget pekar på bubbla. Men eftersom alla bubbelbabblare är till 100% resistenta mot fakta, så är det inget som bekymrar dem. De babblar vidare.
2016-10-18, 18:05
Medlem
brutalares avatar
Jag tror inte på en bubbla egentligen. Men tycker ändå det är naivt och säga att det absolut inte är en. Saker och ting kan hända som en rejäl lågkonjuktur eller en finanskris.
2016-10-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag tror inte på en bubbla egentligen. Men tycker ändå det är naivt och säga att det absolut inte är en. Saker och ting kan hända som en rejäl lågkonjuktur eller en finanskris.

Det är inte naivitet, det är fullt normal psykologisk blockering för att slippa tänka på konsekvenserna.

Kallas även att stoppa huvudet i sanden.

Jag är övertygad om att vi har en bubbla, dock vet jag inte vad som skulle kunna få den att spricka i närtid. Men det behöver ju inte betyda att den inte kan spricka, eller minskar faktumet att vi har bubblan.
2016-10-18, 22:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är inte naivitet, det är fullt normal psykologisk blockering för att slippa tänka på konsekvenserna.

Kallas även att stoppa huvudet i sanden.

Jag är övertygad om att vi har en bubbla, dock vet jag inte vad som skulle kunna få den att spricka i närtid. Men det behöver ju inte betyda att den inte kan spricka, eller minskar faktumet att vi har bubblan.

2800 sidor och fortfarande har inte bubblan brustit... Är det inte plågsamt att gå runt med det där hjärnspöket som evig följeslagare?

Inte ens riksbanken tror på någon bubbla längre....
2016-10-18, 22:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag trodde du bara höll dig innanför tullarna.

Nej nej... där bor jag inte... Skulle inte orka med allt buller och avgaser.
2016-10-19, 00:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Och ändå finns det de som förnekar att flyktingarna kan driva upp priserna. Även om det är absurt att flyktingar har större rättigheter än svenska medborgare så är det ändå ett faktum att just detta driver ut fler svenskar på brf-marknaden.
2016-10-19, 00:32
Medlem
I det vardagliga motiverar många bubblans existens genom att hänvisa till USA 2007-2008. Det är inte samma fall. Jag har lite svårt att reda ut "bubblans" omfattning. Hur mycket beror på ränteläget och hur mycket beror på efterfrågan? Med största förmodan kommer Riksbanken höja räntan 2017 och därefter successivt nå "normala" nivåer. Jag tror inte att den tröga utvecklingen av räntan kommer resultera i att bubblan spricker utan att den snarare pyser. Det är vad jag tror.

Kan det vara smart att blanka de Stockholms baserade bolagen när de de peakat? Blankningarna börjar öka.
Senast redigerad av Stockholm- 2016-10-19 kl. 00:38.
2016-10-19, 00:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
I det vardagliga motiverar många bubblans existens genom att hänvisa till USA 2007-2008. Det är inte samma fall. Jag har lite svårt att reda ut "bubblans" omfattning. Hur mycket beror på ränteläget och hur mycket beror på efterfrågan? Med största förmodan kommer Riksbanken höja räntan 2017 och därefter successivt nå "normala" nivåer. Jag tror inte att den tröga utvecklingen av räntan kommer resultera i att bubblan spricker utan att den snarare pyser. Det är vad jag tror.

Kan det vara smart att blanka de Stockholms baserade bolagen när de de peakat? Blankningarna börjar öka.

Det är alltid lönsamt att blanka vid en peak men det är svårare att veta när man har en peak. De flesta som försöker hitta peakar bränner sig rejält.

Man ska heller inte ta för givet att börsbolag utvecklar sig som bostadspriser även om det finns en svag korrelation, lite beroende på vilket tidsperspektiv som används och om allt annat förblir lika. Ett problem är förstås att även om börsen kan påverka finns andra faktorer som hela tiden driver upp priserna.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-10-19 kl. 00:47.
2016-10-19, 01:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och ändå finns det de som förnekar att flyktingarna kan driva upp priserna. Även om det är absurt att flyktingar har större rättigheter än svenska medborgare så är det ändå ett faktum att just detta driver ut fler svenskar på brf-marknaden.

Flytningarna i sig driver nog inte upp priserna, om de inte har pengar att köpa för direkt förstås. Men ska de ha förtur till allmännyttan så betyder ju det att köerna blir ännu längre, vilket borde öka trycket än mer på den ägda marknaden.
2016-10-19, 01:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Flytningarna i sig driver nog inte upp priserna, om de inte har pengar att köpa för direkt förstås. Men ska de ha förtur till allmännyttan så betyder ju det att köerna blir ännu längre, vilket borde öka trycket än mer på den ägda marknaden.

Om flyktingar får förtur till HR så förlänger det kötiderna för svenskar att få en HR. Det kommer förstås påverka en del att ge upp köandet och istället köpa en bostad. Förutom de längre kötiderna påverkar det också att statusen i områdena där flyktingarna flyttar in försämras och även det driver på att de som kan söker sig därifrån. Så jovisst har detta en prisdrivande effekt.
2016-10-19, 05:32
Medlem
B´stards avatar
Lägg till alla de unga som ännu inte flyttat till Stockholm - under normala omständigheter så hade många nöjt sig med en miljonprogramshyresrätt (till att börja med iallafall) men nu finns inte möjligheten kvar längre och de får ge sig in på bostadsrättsmarknaden direkt istället - vilket såklart har drivit på priserna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in