2016-10-18, 18:54
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvolln
Men hon hade gått hela sommaren otestad:

http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article843270.snd
Synd att dom inte visade hur ofta hela landslaget blivit testade under sommaren. Det hade varit god journalistik.
Citera
2016-10-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Vad är det som inte går ihop menar du? Förstår jag dig rätt om du antyder att hon fått förvarning om 14 tester.

Hur ska man annars tolka det, eller har jag missförstått vad "uanmeldt" betyder i dessa sammanhang? Kanske läser in för mycket men "normalt alltid oanmält" står det på antidoping.no. 6 av 20 tester på Johaug har varit oanmälda, det kallar inte jag för "normalt alltid"
Citera
2016-10-18, 19:01
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har inte följt denna tråden ordagrant de senaste dagarna och det har säkert redan sagts. (Förresten, vad lång denna tråd har blivit )

Jag tror att det är helt uteslutet att historien om att TJ skulle vara helt ovetande om dopingsymbolen på paketet och att det helt enkelt inte skulle finnas i hennes medvetande att hon smetar in anabola sterioder på läpparna. Det är alldeles för långsökt för att det ska stämma. Dopingsymboler, doktorns kunskaper mm. Så det ger 3 alternativ:

1. Cover up

2. "Salva" under de soldränkta dagarna i Italien. Går det så går det (hoppas på ingen oanmäld test).

3. "Salva"-användandet har pågått under en längre tid. Detta går förvisso under punkt 1, men TJ har tänkt ungefär att salvan har förenat nöje med nytta...Ett gift i dubbel bemärkelse.

En fråga. I föregående fall har det blivit avstängning i 1-2 år i genomsnitt om jag har förstått det hela rätt. Har det i något av fallen kortats ner i efterhand? T ex hon får 2 år och det kortas ner till 1 år.

Ja, senaste infon om hur lite det testas är ganska sjukt.

En genomgång av regelverket: (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

För tydlighetens skull:
Bedömningspunkt 1 - Kan Johaug bevisa att hon inte hade uppsåt? Nej - 4 år / Ja -2 år
Bedömningspunkt 2 - Kan Johaug sägas vara helt utan "skuld" (vari även oaktsamhet ingår)?
Nej - inget tidsavdrag / Ja - all tid dras av.
Om nej på punkt 2 följer Bedömningspunkt 3 - Kan Johaug sägas vara helt utan "signifikant skuld" (vari även oaktsamhet ingår)?
Nej - inget tidsavdrag / Ja - tidsavdrag med max halva tiden.
Citera
2016-10-18, 19:04
Medlem
Nu måste man kräva att Antidoping Norge redovisar exakt var och när vilka Norska åkare som testas under uppbyggningsperioden. Att stoltsera med att Johaug och Sundby testas flitigt i samband med prispall på tävlingar är ren bullshit om man medvetet struntar i uppbygnadsperioden. Måste bli ramaskri nu från övriga nationer.
Citera
2016-10-18, 19:04
Medlem
Nu säger jag inte att det är så här, men kan det inte vara så att norska skidförbundet misstänker att de kan få ett oannonserat dopingbesök under sitt träningsläger Val Senales (Italien) och det är därför som åkare väljer att hoppa ac'v? Där hade samtliga damåkare varit samlade på en och samma plats och kanske varit tvungna att lämna ett prov. Nu är de istället utspridda. Jag tror inte att det är så, men bara en tanke som jag fick.
Citera
2016-10-18, 19:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
En genomgång av regelverket: (FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

För tydlighetens skull:
Bedömningspunkt 1 - Kan Johaug bevisa att hon inte hade uppsåt? Nej - 4 år / Ja -2 år
Bedömningspunkt 2 - Kan Johaug sägas vara helt utan "skuld" (vari även oaktsamhet ingår)?
Nej - inget tidsavdrag / Ja - all tid dras av.
Om nej på punkt 2 följer Bedömningspunkt 3 - Kan Johaug sägas vara helt utan "signifikant skuld" (vari även oaktsamhet ingår)?
Nej - inget tidsavdrag / Ja - tidsavdrag med max halva tiden.
Då är det 4 år då, bra
Citera
2016-10-18, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Chockerande att Norge tillåts gå otestade i 4 månader under den viktiga uppbyggnadsperioden. Visst tas det tester vid tävling men då är ju uppbyggnadsjobbet redan gjort. Många har undrat hur Nordka åkare kan tåla så många träningstimmar utan att få reaktioner eller sjukdomar.
Hahaha, det verkar som att dina fingrar instinktivt ville hinta om Nordkorea-vibes från hela den här soppan (syftar på medialocket på, och inte minst kring värdena). Härlig läsning från en massa skribenter under det senaste dygnet, tack för alla mkt läsvärda inlägg - tråden är riktigt intressant att följa!

Ja fy fan...det senaste dygnet har inte varit Norges vän....det ser bara allt mörkare ut på den nordka, ( ) himlen...detta med den låånga testfria perioden på, var det 4 månader? KAN iofs betyda nada, men när man lägger ett pussel, så var detta ytterligare en bit...många bitar små, dopingsalvor på, långa straff de få....hur ska Ljoughaug må....(tränar inför julrimmen).

Och hur ska den nordka säsongen gå ??? Vi ponerar att det finns några rena åkare från Norge: hur glada är de på Ljoughaug, (och snart kanske även Björgen The Beast) att alla nu utom det nordka folket, kommer misstänka ALLA toppresultat som de nordka åkarna presterar?
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-18 kl. 19:11.
Citera
2016-10-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Nu säger jag inte att det är så här, men kan det inte vara så att norska skidförbundet misstänker att de kan få ett oannonserat dopingbesök under sitt träningsläger Val Senales (Italien) och det är därför som åkare väljer att hoppa ac'v? Där hade samtliga damåkare varit samlade på en och samma plats och kanske varit tvungna att lämna ett prov. Nu är de istället utspridda. Jag tror inte att det är så, men bara en tanke som jag fick.

En mycket intressant tanke!!
Citera
2016-10-18, 19:13
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Hur ska man annars tolka det, eller har jag missförstått vad "uanmeldt" betyder i dessa sammanhang? Kanske läser in för mycket men "normalt alltid oanmält" står det på antidoping.no. 6 av 20 tester på Johaug har varit oanmälda, det kallar inte jag för "normalt alltid"
Dina citat är korta så svårt att säga helhetsbilden men teoretiskt kan ju alla de 14 övriga varit "in competition".
Citera
2016-10-18, 19:17
Medlem
exceptionals avatar
Hmm nu verkar det som Norge tar bort sin skyndande hand från Johaug och läkaren. verkligen en kul utveckling på detta.
Citera
2016-10-18, 19:18
Medlem
Toolmans avatar
Det verkar helt otroligt att världens bästa längdskidåkerska går 4 månader utan att testas. Detta skulle förklara broilern Bjørgens muskelmassa. Mest troligt har Bjørgen kunna härjat helt fritt bland medikamenterna under den viktiga uppbyggnadsperioden. Norge framstår närmast som Jamaica eller det forna östblocket.

Läkaren som tar på sig att vara offerlamm måste bli ekonomiskt kompenserad. Hur sköts detta, något för media att nysta i ...
Senast redigerad av Toolman 2016-10-18 kl. 19:24.
Citera
2016-10-18, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Herregud, vad pysslar den oberoende norska antidopingbyrån med?

Det är ju under uppbyggnadsperioden man använder anabola.
Om vi ponerar att nordka antidopingingbyrån och deras landslag har samarbetat kring systematisk doping: De testar då sällan, för att åkarna ska kunna dopa sig och de anabola steroiderna ska hinna försvinna helt ur kroppen. Vad kan då ha skett just denna gången?

Trodde de att det skulle gå att komma undan med denna historien, och att det var viktigt att få dra denna historien nu när det lättare går att upptäcka Clostebol? Så att de sedan kan fortsätta i samma stil. Personligen tror jag ju på ovan nämnda samarbete, eftersom jag nu inte längre tror ett skit på något som Norge pysslar med.

Vad tror ni? Samarbete eller ej, och varför tror ni si eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in