2016-10-16, 12:21
Medlem
Björgens agerande under "presskonferensen" i Holmenkollen är lite konstigt tycker jag. Hon står och halvgråter och hurklar ur sig att hon kanske inte vill vara med längre. Är hon rädd för något? Hade varit kul om någon psykolog kunde analysera hennes agerande.
Citera
2016-10-16, 12:22
Medlem
Ok, T.J glömmer att ta med salva till Italien ,trots att hon har en lång historik med problem av otäcka munsår, det första som borde packas ner i resväskan är ju salvan!

Hela laget verkar ju ha problem med munsår , men alla har glömt sina salvor, det naturliga är ju att fråga sina lagkamrater om lite salva!?

Läkarväskan som borde vara fylld till bristningsgränsen med salvor mot munsår med tanke på lagets problem med just munsår , gapar nu tom!

Hm , känns detta troligt, njaaa!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2016-10-16 kl. 12:37.
Citera
2016-10-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Av den information som kommit fram och som publicerades i media verkade det som om Johaug var tvingad att ta medicinen om läkaren föreslår den. Ursäkten var att de ska ha koll att utövarna inte köper medicin i utlandet. Enligt mig är det mycket mycket konstigt att utforma ett kontrakt på det sättet. Det räcker alltså inte att skriva ett kontrakt där åkaren förbinder sig att inte köpa medicin på eget bevåg, utan de måste utforma det på ett sätt så att de måste följa läkaren till 100 %. På sätt läggs allt ansvar på läkaren och inte på utövaren.

Enligt mig är ett sådant kontrakt den perfekta ursäkten att hänvisa till om man sysslar med utbredd doping. Läkaren får ta smällen och utövaren verkar oskyldig. Det kvittar nästan vilken substans som åkaren har i kroppen så kan de skylla på läkaren.

– Alla landslagsåkarna signerar ett utövarkontrakt där de förpliktigar sig att följa läkarens råd. Det innebär alltså att Johaug var tvungen att följa läkarens råd.

– Ja, det är korrekt att löparnas avtal är utformade på det sättet. Det har först och främst att göra med att förbundet vill ha kontroll på att utövarna inte köper mediciner i utlandet. Man vill ha kontroll över vad de stoppar i sig, säger Skogstad.
Med sådana kontrakt skulle det vara fritt fram för vet som helst att dopa sig. Ingen skulle någonsin åka fast för doping. Bara att skaffa en läkare/målvakt.

Men Johaug visste ju exakt vilket stort ansvar hon själv har. Det visade hon i intervjun för några veckor sedan.
Citera
2016-10-16, 12:37
Bannlyst
Finns det info om testet som genomfördes på Johaug, vilka gjorde det och när, hur ofta testas Johaug och övriga åkare under lågsäsongen, har Johaug testats förut under lågsäsong, var och när?
Citera
2016-10-16, 12:37
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ett rätt så klokt val av Petter Northug att inte träna med landslaget.
Det var någon som skrev det tidigt i tråden gällande Petter och landslaget.
Undra om deras konflikt någonstans bottnar i detta.

Att Petter hellre ville åka i sina sponsorers dräkter eller tom pratade om att teoretiskt kunna åka för Sverige lär ju inte bottna i att man är oense om antal pass på ett träningsläger med landslaget....
Citera
2016-10-16, 12:43
Medlem
Shut up donnies avatar
Ju mer man tänker på det så är det ju omöjligt att läkaren gjort detta misstag. De har ju ett eget lager av läkemedel som är minutiöst kollade och godkända i Oslo, just för att vara på säkra sidan. Det är alltså redan ett stort undantag och utanför praxis för säkerhet att läkaren knallar iväg till det lokala apoteket i denna bergsby. Att han då vid detta undantagsfall dels missar att läsa varningstext, innehållsförteckning samt otroligt nog inte kopplar namnet på läkemedlet, som kommer från hans tidigare arbetsplats, till otillåtna medel? Nej, det går inte.

Är beredd att sätta pengar på att detta är ett misstag Johaug själv stått för. Läkaren tar smällen för den bedrövade tösen och räddar på så sett eventuellt hennes kvarvarande karriär. Nu pension.
Citera
2016-10-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Finns det info om testet som genomfördes på Johaug, vilka gjorde det och när, hur ofta testas Johaug och övriga åkare under lågsäsongen, har Johaug testats förut under lågsäsong, var och när?
Ja, rutinerna kring testerna vore intressant att veta mer om.
Kunde hon räkna med att bli testad under lågsäsongen? Eller ertappades hon med fingrarna i kakburken?
Citera
2016-10-16, 12:52
Bannlyst
Om nu Johaug är skyldig så har dom ändå en förklaring.
Har dom valt just clostebol för dom vet det ämnet finns i salva och kan skylla på det, finns det fler salvor som innehåller anabola steroider?

Om testet var oförberett, när togs det, hur kunde Johaug och läkaren tajma det med att dom var just i Italien där salvan säljs och Johaug bevisligen hade stora sår på läpparna, vilka gjorde testet?
Citera
2016-10-16, 12:54
Medlem
undrande1s avatar
Läser Lena Anderssons krönika om detta i DN.
Hon trycker hårt på att Johaug döms för att hon är en kvinnlig idrottare i en manlig värld.
Skulle vi ge kvinnliga idrottare rätt att dopa sig pga av kvinnor är förtryckta av män :-)

Såna som Lena Andersson ska inte uttala sig då de inte fattar nåt om sport eller prestations höjande preparat.
Citera
2016-10-16, 12:55
Medlem
Om jag var journalist skulle jag ha försökt pressa läkaren på sanningen. Fått honom att förstå att hans familj kommer att få utstå livslång mobbing och utfrysning var helst i Norge de vänder sig, om han själv tar hela ansvaret. Han bör dra med sig alla i fallet och vädra ut skiten som säkerligen finns under ytan för att skademinimera för sin familjs skull.
Citera
2016-10-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Jag reagerade också på den gråa tröjan. Måste vara den fulaste och tråkigaste tröjan hon någonsin haft på sig. Allt för att man ska tycka så synd om henne som möjligt.

Nio dagar kanske var för lång förberedetid, det blev för utstuderat.
Jag reagerade på att hon inte hade tvättat håret. Men det behöver inte betyda nåt.

Det jag störde mig över var att hon inte satt kvar och svarade på frågor. Ifall hon inte har något att dölja är det väl inga problem att sitta kvar och svara på frågor? Allt hon sagt hittills har varit från manus.
Citera
2016-10-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrande1
Såna som Lena Andersson ska inte uttala sig då de inte fattar nåt om sport eller prestations höjande preparat.
Lena Andersson vet nog en hel del om sport och inte minst konditionsidrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in