2016-10-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fabulator brukar skryta om att Antidoping Norge gör ett bra jobb med dopingtestandet. Men det verkar inte så. Detta är skandal: http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Johaug-gikk-over-fire-maneder-uten-a-bli-dopingtestet-843270_1.snd

Från artikeln
Citat:
En opptelling viser at hun er testet 20 ganger i løpet av den siste årsperioden. Seks av disse testene var uanmeldte.

Från antidoping Norges hemsida:

Citat:
Innkalling skal normalt alltid være uanmeldt

Det går inte ihop.
Citera
2016-10-18, 18:13
Medlem
Izkalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvolln
Men hon hade gått hela sommaren otestad:

http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article843270.snd

Läste också detta precis

Vilken tajming. Man ska ha råkat, av misstag, använda en dopingklassad salva just fram till dagen innan man blev testad. Eller hur var det nu? Ingen kan ju för fan tro på detta längre. Inget test på 4 månader och precis då ska hon ha smetat på ordentligt med kräm i flera veckor, medveten om att hennes karriär kan vara över om det visar sig innehålla någon olaglig substans. Hon bryr sig inte ens om att kolla upp detta, och läkaren tror att Clostebol är okej att inta.

Verkar ju väldigt trovärdigt

Hoppas att den här bisarra historian får motsatt effekt och levererar ett hårdare straff.

Inga som helst tvivel längre att det pågått systematisk doping. Om man dessutom vet att testerna är nästintill obefintliga under uppbyggnadssäsong? Och ämnet mer eller mindre försvinner ur kroppen på bara ett par dygn?
Citera
2016-10-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Heidi Weng har tydligen tackat nej till att åka till träningslägret pga personliga skäl. Även Astrid Uhrenholdt Jacobsen ska vara lite ur slag nu och funderar på att strunta i lägret.

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/heidi-weng-star-over-lagret-i-val-senales/

Kanske dom oxå snart samlar till presskonferens då..
Sjukt, och djävligt tråkigt.

Dopade Marit Björgen, Johaug och Sundby med flera... Förstör en sån fin sport, och fläckar ned Norge för låååång tid framöver.

Nä, sätt åt fuskarna nu! Stäng av dem på livstid!!
Citera
2016-10-18, 18:19
Medlem
Solvollns avatar
Hoppas innerligt att vi har tätare tester off-season i Sverige. Norges rutiner ser ju inget vidare ut.
Citera
2016-10-18, 18:27
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Fabulator brukar skryta om att Antidoping Norge gör ett bra jobb med dopingtestandet. Men det verkar inte så. Detta är skandal: http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Johaug-gikk-over-fire-maneder-uten-a-bli-dopingtestet-843270_1.snd

Där ser man då finns det alltså inga test i närtid som går att kontrollera mer än det som togs i september. Ja denna soppa blir bara värre och värre 4 månader fritt för all doping man kan tänka sig. Ja doping arbetet ser inte ut att va Norges starka sida iallafall
Citera
2016-10-18, 18:30
Medlem
knullklassons avatar
Chockerande att åkare i världseliten i en konditionsidrott kan gå fyra månader utan att bli testade, låter ju helt sjukt! För cyklister i världseliten går det fan inte ens fyra veckor utan test under off-season.
Citera
2016-10-18, 18:37
Medlem
rainbowias avatar
Har inte följt denna tråden ordagrant de senaste dagarna och det har säkert redan sagts. (Förresten, vad lång denna tråd har blivit )

Jag tror att det är helt uteslutet att historien om att TJ skulle vara helt ovetande om dopingsymbolen på paketet och att det helt enkelt inte skulle finnas i hennes medvetande att hon smetar in anabola sterioder på läpparna. Det är alldeles för långsökt för att det ska stämma. Dopingsymboler, doktorns kunskaper mm. Så det ger 3 alternativ:

1. Cover up

2. "Salva" under de soldränkta dagarna i Italien. Går det så går det (hoppas på ingen oanmäld test).

3. "Salva"-användandet har pågått under en längre tid. Detta går förvisso under punkt 1, men TJ har tänkt ungefär att salvan har förenat nöje med nytta...Ett gift i dubbel bemärkelse.

En fråga. I föregående fall har det blivit avstängning i 1-2 år i genomsnitt om jag har förstått det hela rätt. Har det i något av fallen kortats ner i efterhand? T ex hon får 2 år och det kortas ner till 1 år.

Ja, senaste infon om hur lite det testas är ganska sjukt.
Citera
2016-10-18, 18:37
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Från artikeln

Från antidoping Norges hemsida:

Det går inte ihop.

Vad är det som inte går ihop menar du? Förstår jag dig rätt om du antyder att hon fått förvarning om 14 tester.

Citat:
Ursprungligen postat av Solvolln
Hoppas innerligt att vi har tätare tester off-season i Sverige. Norges rutiner ser ju inget vidare ut.
Det svenska antidopingarbetet lever på hög moral i brist på riktig testning.
Kom ju för ngt rapporter om att norsk antidoping över 500 blodprovsmålningar, svensk AD tatt elva (11)
Citera
2016-10-18, 18:38
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det ser lite skumt ut på Heidis underläpp? Jag skulle också stå över då.

Jo det börjar väl brännas för fler åkare är jag rädd, skumt att Heides också har munsår antingen smittar dom varann eller så kanske det kletas eller spejas steroider frisk på lägren.
Citera
2016-10-18, 18:39
Medlem
Chockerande att Norge tillåts gå otestade i 4 månader under den viktiga uppbyggnadsperioden. Visst tas det tester vid tävling men då är ju uppbyggnadsjobbet redan gjort. Många har undrat hur Nordka åkare kan tåla så många träningstimmar utan att få reaktioner eller sjukdomar.
Citera
2016-10-18, 18:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Herregud, vad pysslar den oberoende norska antidopingbyrån med?

Det är ju under uppbyggnadsperioden man använder anabola.
Citera
2016-10-18, 18:48
Medlem
Patrik2108s avatar
Det är lite både och efter artikeln, http://www.adressa.no/100Sport/langrenn/article843270.snd , som avslöjar den bristfälliga testningen. Det finns ingen nära testning som säger att hon var dopingfri innan.
I artikeln sägs dock att även Fis och andra antidopingbyråer kan utföra tester. I italien kan italienska antidopingbyrån utföra tester på andra nationers åkare. Jag tänker iaf att när man beger sig utomlands så finns större risk för att byråer som vill sätta dit en agerar. Om jag dopade mig systematiskt så skulle jag ta uppehåll när jag far utomlands på träningsläger.
Denna nyhet minskar de tekniska möjligheterna att binda salvan till det positiva provet men på det spekulativa planet förändrar det inte särskilt mycket.
Senast redigerad av Patrik2108 2016-10-18 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in