Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jaha, så du har ingen källa alltså.
Inte särskilt överraskande…
Du har sån jävla otur. Jag hade inte ens tänkt lägga tid på att hitta en källa eftersom du så villigt själv visar hur lite du kan och hur kass du är på att dra slutsatser.
Men det är lite rätt åt dig, är man så jävla korkad så ska man ha otur.
Citat:
Innebär det att vi är överens om att vi inte känner till någon tidigare minskning av
den arktiska isens volym, motsvarande den som vi sett mellan 1979 och nu?
Från 1900 och framåt?
Verkligen inte. Jag håller på och plöjer gamla artiklar kring utvecklingen av spektroskopi och i synnerhet i samband med atmosfäriska gaser och förhållanden. Anledningen är att jag letar efter någon referens till din fantasihypotes att en iskall gas värmer upp en varm yta. Eller ens att en lite kallare gas kan värma upp en varm yta. Eller va fan, vilken jävla referens som helst till att något kallt kan värma upp något varmt. För det är ju det du hävdar, eller hur?
Efter många hundra artiklar i ämnet så kan jag konstatera att det är osannolikt att det finns någon vetenskaplig studie som visar att växthuseffektens påstådda mekanism där en gas kan värma upp sin värmekälla. Du har en religiös tro på en hypotes som är helt grundlös. Pinsamt.
Idag hittade jag en goding skriven 1937, "the artificial production of carbon dioxide...".
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/qj.49706427503/pdf
På sidan 238 finns följande citat:
"Dr. C. E. P. BROOKS said that he had no doubt that there had been a real climatic change during the past thirty or forty years. This was shown not only by the rise of temperature at land stations, but also by the decrease in the amount of ice in arctic and probably also in antarctic regions and by the rise of sea temperatures"
"...the rise of temperature was about ten times as great in the arctic regions as in middle or low latitudes, and he did not think that a change in the amount of carbon dioxide could cause such a differential effect."
Ingen kommer att hitta någon data kring isens utbredning på den tiden, det gick inte att mäta då. Dessa citat är dock tillräckliga och de kommer från en vetenskaplig artikel som handlar om just co2 och klimatförändring. Som du ser så pågick en mycket massiv klimatförändring som var konstaterad med temperaturmätningar och observationer av
stor avsmältning under 30-40 år.
Mycket intressant är också att uppvärmningen var begränsad till nordpolen enligt observation, med tillägget att sydpolen förutsattes ha en liknande utveckling. Man beskriver en 10-faldig temperaturökning vid nordpolen jämfört med sydligare breddgrader.
Ännu mer intressant är att dessa förändringar i klimatet som orsakade avsmältning inte verkar haft ett förlopp och utbredning som stämmer överens med klimatforskningens modeller och förutspåelser idag. Klimathotare säger inte att så stora skillnader kommer att ingå i klimatdjävulens ondskefulla upphettning. Det visar återigen att klimathotare inte har någon koll.
Om vi har en omskriven avsmältning kopplad till temperaturmätningar och vid nordpolen så var ökningen 10 gånger större, då kan vi konstatera att dagens modeller är fel.
Du påstår ju att vi har en uppvärmning bakom oss och att den pågår. Uppenbarligen så behöver vi inte oroa oss för isarna isåfall, de hade redan smält för länge sen om det skulle vara fallet. Om temperaturhöjningen var större vid polerna så är det något ni missförstått något alldeles enormt. Det är dags att inse att klimatforskning inte har den minsta aning om vad de pratar om.
I inledningen till artikeln så utdelas en känga till meterologerna av författaren, där poängen är meterologernas ointresse/okunskap kring fysik och de fundamentala mekanismer som styr klimatet. Vilket vi ser även idag. Du är ju ett praktexempel på det, du har ju visat i tråden att du har noll kunskap om fysik och verkar inte ens förstå koncepten som vi diskuterar.
Mot den bakgrunden så kan inte ens du förneka att en graf som den här,
http://static.skepticalscience.com/pics/ArcticTC1880-2010NCEP.png
innehåller allvarliga fel. Den visar inte ett spår av den massiva uppvärmning och avsmältning som är omskriven under perioden.
Det ger oss två alternativ. Antingen så är dagens klimatforskare totalt inkompetenta, vilket inte skulle förvåna eftersom du står på den sidan, eller så har man medvetet manipulerat data för föra mänskligheten bakom ljuset. Båda alternativen är nästan lika skrämmande.
Men okunskapen om fysik, som vi ser hos dig, är det läskigaste. Vi har lämnat över klimatforskning till en bunt nötter som inte ens förstår vad som är varmt och kallt. Ni tror att en gas som används i brandsläckare kan värma upp en planet.
Fundera en gång till på varför man använder ädelgas i isolerglasfönster istället för koldioxid. Koldioxid hindrar inte strålning till rymden, den gör strålning till rymden mer effektiv. Med tanke på de låga co2-nivåerna kring tiden för avsmältningen som beskrivs ovan, så ser det snarare ut som att en låg halt co2 skulle kunna ha varit orsaken till uppvärmningen. Avsmältningen verkar ju ha avtagit i samband med att co2-utsläppen tog fart på allvar.
Citat:
Pladdra på du bara om dina ytor. Vill du förstå något om jordens energibalans kan
du börja med att läsa det som min signatur länkar till.
Jag har väldigt bra koll på värmetransfer. Du har inte ens förstått att temperaturskillnad är det avgörande för hur energi flödar.
Citat:
Ta det enklaste först:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
När du läst och förstått, om det någonsin skulle inträffa, så kan vi ta diskussionen
vidare sedan…
–
Jag har bemött precis varenda punkt i det inlägget. Och jag har ifrågasatt hela budgeten i detalj i tråden.
Du har inte kunnat svara på en enda fråga. Du kan inte fysik.
Börja med att ge en källa på att solstrålningen som träffar jordytan endast har en densitet på 167.5W/m^2. Mätdata är det du ska visa. Jag har länkat till mätdata som visar 1000W/m^2.
167.5W/m^2 är detsamma som en temperatur på 233K.
40 minusgrader.
Varför är du så jävla korkad att du tror att endast minusgrader kan värma jorden till medel på 15 plusgrader. Hur jävla efterbliven är du?