Tack för alla svar!
Citat:
Ursprungligen postat av
neurobotic
Men varför inte gå med i IF-metalls från början, är smidigt att byta med övergångsbevis och så vidare så du får ju tillgodo räkna tiden vid byte så är ju inga problem.
Känns som onödigt krångel om det räcker att man går med enbart i en specifik a-kassa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Koppenberg
Du kan vara med i vilken a-kassa du vill, vissa av dem är dock knutna till fackförbund. Eftersom du är akademiker kan AEA vara lämpligt. Men du kan även välja Alfakassan, dock tror jag inte att de har möjlighet till höginkomstförsäkring om det är aktuellt för dig.
Jo, både vision samt AEA känns relevant.
Vision säger så här: "
Du leder, utvecklar eller administrerar Sveriges välfärd och arbetar eller arbetade senast i en kommun, ett landsting, ett bolag eller en stiftelse inom det kommunala området. Du kan också arbeta eller senast ha arbetat i en privatägd verksamhet kopplad till skola, vård och omsorg, eller i Svenska kyrkan, ett annat trossamfund eller en ekumenisk organisation." Det känns ju som att jag kommer jobba med detta då jag bland annat sökt jobb på försäkringskassan, migrationsverket, statliga samt kommunala tjänster osv.
Men även AEA känns relevant:
"Alla akademiker är välkomna till oss! Har du 180 högskolepoäng (120 poäng före 2007), studerar just nu mot 180 poäng eller är medlem i ett Sacoförbund eller Vårdförbundet kan du gå med. Det har ingen betydelse inom vilken sektor eller bransch du arbetar. Självklart kan även företagare vara med."
Men om det inte spelar så stor roll vilken a-kassa man är med i så kvittar det väl egentligen vilken av dessa två jag går med i?
EDIT: Kanske bäst att gå med i akademikernas a-kassa trots allt då jag tolkar det som att vision kräver att man jobbar inom deras yrkesområde. AEA däremot bryr sig inte var du jobbar utan de nöjer sig enbart med att du har 180hp.