2016-10-11, 18:38
Medlem
Du kan vara med i vilken a-kassa du vill, vissa av dem är dock knutna till fackförbund. Eftersom du är akademiker kan AEA vara lämpligt. Men du kan även välja Alfakassan, dock tror jag inte att de har möjlighet till höginkomstförsäkring om det är aktuellt för dig.
Citera
2016-10-11, 18:40
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
jag är ganska säker på att du kan vara med i vilken a-kassa du vill, dock så vill de alltid att man egentligen är med i den a-kassa man "skall vara med i" av den enkla anledningen att de förmodar man är med i facket med.

Är du facklig så skall du vara med i IF-metalls a-kassa, annars får du ju varken hjälp av dem eller få del av deras försäkringar osv om du betalar till något annat fackförbund.

Men varför inte gå med i IF-metalls från början, är smidigt att byta med övergångsbevis och så vidare så du får ju tillgodo räkna tiden vid byte så är ju inga problem.

Precis som ovan säger.

Om du börjar ett annat jobb så följer din a-kassa med.

Du blir liksom inte av med a-kassan och behöver ett nytt uppfyllt arbetsvillkor bara för att du ändrar a-kassa.

Men se till att du ALLTID betalar till a-kassan så det inte blir ett avbrott för då nollas du.
Citera
2016-10-11, 21:12
Medlem
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Men varför inte gå med i IF-metalls från början, är smidigt att byta med övergångsbevis och så vidare så du får ju tillgodo räkna tiden vid byte så är ju inga problem.

Känns som onödigt krångel om det räcker att man går med enbart i en specifik a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av Koppenberg
Du kan vara med i vilken a-kassa du vill, vissa av dem är dock knutna till fackförbund. Eftersom du är akademiker kan AEA vara lämpligt. Men du kan även välja Alfakassan, dock tror jag inte att de har möjlighet till höginkomstförsäkring om det är aktuellt för dig.

Jo, både vision samt AEA känns relevant.

Vision säger så här: "Du leder, utvecklar eller administrerar Sveriges välfärd och arbetar eller arbetade senast i en kommun, ett landsting, ett bolag eller en stiftelse inom det kommunala området. Du kan också arbeta eller senast ha arbetat i en privatägd verksamhet kopplad till skola, vård och omsorg, eller i Svenska kyrkan, ett annat trossamfund eller en ekumenisk organisation." Det känns ju som att jag kommer jobba med detta då jag bland annat sökt jobb på försäkringskassan, migrationsverket, statliga samt kommunala tjänster osv.

Men även AEA känns relevant: "Alla akademiker är välkomna till oss! Har du 180 högskolepoäng (120 poäng före 2007), studerar just nu mot 180 poäng eller är medlem i ett Sacoförbund eller Vårdförbundet kan du gå med. Det har ingen betydelse inom vilken sektor eller bransch du arbetar. Självklart kan även företagare vara med."

Men om det inte spelar så stor roll vilken a-kassa man är med i så kvittar det väl egentligen vilken av dessa två jag går med i?

EDIT: Kanske bäst att gå med i akademikernas a-kassa trots allt då jag tolkar det som att vision kräver att man jobbar inom deras yrkesområde. AEA däremot bryr sig inte var du jobbar utan de nöjer sig enbart med att du har 180hp.
Senast redigerad av UltrasSarajevo 2016-10-11 kl. 21:20.
Citera
2016-10-12, 00:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Tack för alla svar!

Känns som onödigt krångel om det räcker att man går med enbart i en specifik a-kassa.

Jo, både vision samt AEA känns relevant.

Vision säger så här: "Du leder, utvecklar eller administrerar Sveriges välfärd och arbetar eller arbetade senast i en kommun, ett landsting, ett bolag eller en stiftelse inom det kommunala området. Du kan också arbeta eller senast ha arbetat i en privatägd verksamhet kopplad till skola, vård och omsorg, eller i Svenska kyrkan, ett annat trossamfund eller en ekumenisk organisation." Det känns ju som att jag kommer jobba med detta då jag bland annat sökt jobb på försäkringskassan, migrationsverket, statliga samt kommunala tjänster osv.

Men även AEA känns relevant: "Alla akademiker är välkomna till oss! Har du 180 högskolepoäng (120 poäng före 2007), studerar just nu mot 180 poäng eller är medlem i ett Sacoförbund eller Vårdförbundet kan du gå med. Det har ingen betydelse inom vilken sektor eller bransch du arbetar. Självklart kan även företagare vara med."

Men om det inte spelar så stor roll vilken a-kassa man är med i så kvittar det väl egentligen vilken av dessa två jag går med i?

EDIT: Kanske bäst att gå med i akademikernas a-kassa trots allt då jag tolkar det som att vision kräver att man jobbar inom deras yrkesområde. AEA däremot bryr sig inte var du jobbar utan de nöjer sig enbart med att du har 180hp.
Vision är, precis som de flesta a-kassor, kopplade till specifika yrken/branscher. AEA fordrar bara tillräckligt många högskolepoäng.

Vad gäller vilken a-kassa som kommer att vara relevant för dig när du får jobb inom det område du pluggat, så är det inte i första hand Vision. De flesta som jobbar med handläggning i någon form inom det offentliga är medlemmar i AEA eller ST: s a-kassa, och i något fackförbund inom SACO eller i ST. Mitt tips är att du blir medlem i AEA, då behöver du aldrig byta a-kassa. Vad gäller fackförbund så är mitt tips att låta valet styras av vilket som har bäst representanter på arbetsplatsen.
Citera
2016-10-18, 12:08
Medlem
Mittpunkts avatar
Min sambo var medlem i Fagförbundet i Norge och blev inskriven i Kommunal i Sverige. Hennes handläggningstid från att dokumenten las på lådan till att pengarna var på konto ~ 2 månader. Vi ringde EU Gruppen och pratade med dom och fick all information vi behövde.

Hon får nu 14,600:- cirka efter skatt i 100 dagar. Hon skulle jobbat 420 eller eller om det var 450 timmar de senaste halvåret om jag minns rätt. Hon hade jobbat 698 timmar i Norge.
Citera
2016-10-18, 12:16
Medlem
Frihetskrigets avatar
Kan man som bosatt i Norge, säga upp sig och få cash från A-kassan, utan karenstid?

Såg att handläggningstiden var lång, men det är ju bara väntat.
Citera
2016-10-19, 02:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetskriget
Kan man som bosatt i Norge, säga upp sig och få cash från A-kassan, utan karenstid?

Såg att handläggningstiden var lång, men det är ju bara väntat.
Om arbetsgivaren skriver att du sagts upp på grund av arbetsbrist på arbetsgivarintyget och du skriver in dig på ett Af-kontor i Sverige så kanske det funkar, men du lär behöva uppge en adress i Sverige till Af och även kunna besöka Af-kontoret rätt ofta, så det kräver ju att du inte bor så långt från gränsen och från Af-kontoret i Sverige. Du lär även behöva nån som kollar din post på adressen du uppgett i Sverige.
Citera
2016-10-23, 00:47
Medlem
Jag har varit säsonganställd och har jobbat i 7 månader i 1120 timmar. Jag har haft en lön på 22100 och har varit medlem i a-kassan i 3 år. Hur mycket tror ni man kan få av dem?
Citera
2016-10-23, 01:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Jag har varit säsonganställd och har jobbat i 7 månader i 1120 timmar. Jag har haft en lön på 22100 och har varit medlem i a-kassan i 3 år. Hur mycket tror ni man kan få av dem?
Här kan du räkna:
https://www.aea.se/arbetslos/om-ersattningen/rakna-ut-din-ersattning
https://www.aea.se/arbetslos/om-ersattningen/sa-raknar-vi
Citera
2016-10-23, 21:14
Medlem
Vad bra. Men den räknar på 12 månader och jag har jobbat 7 månader. Tänker jag fel nu? Får jag 803 kronor?
Citera
2016-10-23, 23:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Vad bra. Men den räknar på 12 månader och jag har jobbat 7 månader. Tänker jag fel nu? Får jag 803 kronor?
Ja, om din genomsnittliga månadslön under de senaste 12 månaderna har varit 22100 kronor. Men du skrev ju i ditt tidigare inlägg att den inte har varit det.
Citera
2016-10-24, 09:13
Medlem
Okej, jag har 22100 i 7 månader pch har ingen inkomst resten av året. Jag fick 431 kronor förra året och det kändes lite lite eller är det man får? Jag vill bara veta att jag får rätt ersättning för jag vet att folk har blivit lurade för att inte varit uppmärksamma på vad de skulle ha haft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in