2010-02-09, 14:23
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
I och med att du får bonusmånader så uppfyller du medlemsvillkoret. Dock är frågan hur mycket du får, det är beroende på hur mycket du har arbetat. I och med att du inte har arbetat heltid i 12 månader så kommer du troligtvis inte få max. Men som sagt, du lämnar för lite information för att få ett "korrekt" svar.
Jag har jobbat sedan jag slutade skolan i juni 2009. Gick med i facket och A-kassan i juli 2009. I augusti 2009 bytte jag arbete till det jag jobbar med idag. Har en månadslös på drygt 10.500kr netto. Jag har jobbat konstant och haft något avbrott eller liknande. Jag vet inte vilken information du söker.
Citera
2010-02-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
Jag har jobbat sedan jag slutade skolan i juni 2009. Gick med i facket och A-kassan i juli 2009. I augusti 2009 bytte jag arbete till det jag jobbar med idag. Har en månadslös på drygt 10.500kr netto. Jag har jobbat konstant och haft något avbrott eller liknande. Jag vet inte vilken information du söker.

1. nettolön är orelevant. Alltid brutto.

2. Har du arbetat minst 80 timmar per månad?

3. Hur många timmars frånvaro har du per månad?

När man beräknar en persons ersättningsrätt utgår man alltid från en period på 12 månader. Därmed kommer din ersatta tid inte vara så stor i och med att du enbart har arbete från och med juni 2009.

Dock - om du har arbetat minst 80 timmar per månad i 6 månader eller minst 50 timmar i sex sammanlagda månader där totaltiden blir minst 480 timmar så är du berättigad till akassa.
Citera
2010-02-09, 14:43
Medlem
ewmans avatar
Citat:
1. nettolön är orelevant. Alltid brutto.

2. Har du arbetat minst 80 timmar per månad?

3. Hur många timmars frånvaro har du per månad?

När man beräknar en persons ersättningsrätt utgår man alltid från en period på 12 månader. Därmed kommer din ersatta tid inte vara så stor i och med att du enbart har arbete från och med juni 2009.

Dock - om du har arbetat minst 80 timmar per månad i 6 månader eller minst 50 timmar i sex sammanlagda månader där totaltiden blir minst 480 timmar så är du berättigad till akassa.

1. Brutto tror jag är drygt 15.000 kr
2. Jag jobbar alltid 136 timmar per månad
3. Har kanske snitt på 7-14 timmar per månad. Ibland mer eller mindre. Jag har arbetat så sedan juni, alltså heltid.

EDIT: Snackade med arbetsförmedlingen och de sa att jag är berättigad att få ersättning men de kanske kan dröja upp mot 2 månader innan jag kan få den. Vilket innebär att jag inte kommer ha möjlighet att kunna beta hyra under några månader... Surt, sa räven.
Senast redigerad av ewman 2010-02-09 kl. 15:01.
Citera
2010-02-10, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewman
1. Brutto tror jag är drygt 15.000 kr
2. Jag jobbar alltid 136 timmar per månad
3. Har kanske snitt på 7-14 timmar per månad. Ibland mer eller mindre. Jag har arbetat så sedan juni, alltså heltid.

EDIT: Snackade med arbetsförmedlingen och de sa att jag är berättigad att få ersättning men de kanske kan dröja upp mot 2 månader innan jag kan få den. Vilket innebär att jag inte kommer ha möjlighet att kunna beta hyra under några månader... Surt, sa räven.

Det är möjligt att du uppfyller arbetsvillkoret. Dock ett gott råd - lyssna aldrig på Arbetsförmedlingen när det kommer till din akassa. Ring akassan istället och fråga. Arbetsförmedlingen ska inte informera hur andra instanser funkar och huruvida du kommer att få ersättning eller inte. Du ringer väl inte din läkare och frågar vad för regler din skola har?
Citera
2010-02-10, 09:14
Medlem
ewmans avatar
Citat:
Det är möjligt att du uppfyller arbetsvillkoret. Dock ett gott råd - lyssna aldrig på Arbetsförmedlingen när det kommer till din akassa. Ring akassan istället och fråga. Arbetsförmedlingen ska inte informera hur andra instanser funkar och huruvida du kommer att få ersättning eller inte. Du ringer väl inte din läkare och frågar vad för regler din skola har?
Ber om ursäkt, jag var stressad. Jag hade ringt a-kassan och de hänvisade mig till arbetsförmedlingen första dagen jag blev arbetslös. Där skulle jag få hjälp. Men jag förstår vad du säger.
Citera
2010-02-14, 03:05
Medlem
unknownxs avatar
Jag jobbar som visstidsanställd, alltså som extra på en möbelaffär, inom handeln då. Men som jag förstått så får jag som visstidsanställd inte söka till handels-a-kassan, Är det alfa-kassan jag ska ha eller?
Citera
2010-02-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Jag jobbar som visstidsanställd, alltså som extra på en möbelaffär, inom handeln då. Men som jag förstått så får jag som visstidsanställd inte söka till handels-a-kassan, Är det alfa-kassan jag ska ha eller?

Hmm

1. Om du inte är medlem i någon akassa så bli det omgående. För att bli berättigad till själva inkomstbortfallsförsäkringen så skall du uppfylla ett arbetsvillkor inom medlemstiden.

2. Hur länge har du varit visstidsanställd där? Om du inte har förlorat timmar så är det inte troligt att det finns utrymme för någon akassa där emellan.
Citera
2010-02-14, 14:29
Medlem
unknownxs avatar
Aldrig varit medlem i a-kassa..

Har jobbat ca 2,5år med samma, i snitt ca 70-100h i månaden
Citera
2010-02-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Aldrig varit medlem i a-kassa..

Har jobbat ca 2,5år med samma, i snitt ca 70-100h i månaden

I och med att du fortfarande är anställd där så kommer det troligen inte finnas något utrymme för ersättning. Gott råd - anslut dig till en kassa snarast.
Citera
2010-02-15, 10:58
Medlem
Luffarhundens avatar
Utsugarna på Unionens A- kassa

Har varit medlem sedan januari förra året och jobbat under hela perioden. Den 1 mars ska jag åka iväg på en långresa som kommer vara längre än 6 månader men antagligen kortare än 1 år. Ringde till A- kassan för att kolla om det fanns möjlighet att "frysa" mitt medlemskap och därmed avgiften under tiden jag är på resa.

Detta gick inte. Då måste jag gå ur helt och hållet och återinträda när jag kommer tillbaka. Alltså måste jag återigen jobba upp mina 6 månader för att bli kvalificerad för arbetslöshetsersättning. Grejen är att jag sagt upp mig (ordnat så att arbetsgivaren uppger att jag blivit uppsagd pga arbetsbrist.) från min arbetsplats och således kommer hem luspank och utblottad från min resa.

Dessutom fick jag reda på att jag när jag kommer hem måste ha jobbat 6 månader under de senaste 12 månaderna för att få stämpla. Alltså kommer jag inte kunna stämpla om jag kommer hem senare än 6 månader från det att jag slutar på mitt jobb, vilket jag gör den 22 februari.

Vilket jävla skitsystem.
Jag har betalat dyra fucking pengar till A- kassan och får inte ett skit tillbaka.
Kan jag kringgå detta på något sätt?
Finns det någon annan som känner sig blåst på konfekten?

Mvh

En jävligt förbannad Luffarhund
Citera
2010-02-15, 11:03
Medlem
Brasks avatar
Om det nu är så kan det väl kanske vara värt att fortsätta vara med och betala avgiften så du får suga lite på dem sen?
Citera
2010-02-15, 11:11
Medlem
Luffarhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brask
Om det nu är så kan det väl kanske vara värt att fortsätta vara med och betala avgiften så du får suga lite på dem sen?

Men jag kan ju ändå inte utnyttja dom när jag kommer hem eftersom jag tappat min rätt till stämpling. Måste ju ha jobbat 6 månader under 1 år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in