2016-10-03, 09:50
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Har en vän som har en taxifirma med 8 bilar och har blivit lovad jobb om jag tar taxiförarlegitimation. Är redan heltidsanställd men tänkte det kunde vara fint att extraknäcka på helger. Har beställt studiematerialet och ska boka in proverna för nästa månad.

Lönen är 41% av det inkörda beloppet. Vill maximera min lön när jag väl sitter i bilen eftersom det bara bli 1-2 dagar i veckan som jag kommer köra. Hur huntar man körningar och får så många turer som möjligt? Man konkurrerar ju liksom med kollegorna och givetvis så lär man sig var folk befinner sig och ställer sig där. Någon grym förare som har några tips och tricks?

Har hört historier om folk som kört kunder från t.ex Stockholm till Öland osv men det är ju jävligt ovanligt. Bor i Södra Sverige och en vän fick en körning till Oslo och körde in ca 5000. Fin provision där plus en 1000 lapp i dricks.

Man lär sig. Inget dåligt om det är lite lugnt i början medan man kommer in i allt.

Är ju områdesspecifikt vart man ska stå vissa tider. Snacka med kollegorna.

Men gå inte på känsla utan statistik. Dom flesta gånger jag hoppats på en körning i en lugn zon så drar jag nitlotten även dom det sitter ibland. Jag hoppas på tur medan kollegan drar fort som fan, 15min senare är han tillbaks efter att ha släppt ytterligare en kund från tunnelbanan. Vissa områden brukar dö ut nästan exakt samma tid varje helg. Då år det plattan i mattan därifrån. Sånt lär man sig med tiden för de områden man utgår ifrån.
Senast redigerad av Bbobi 2016-10-03 kl. 09:56.
Citera
2016-10-05, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Fyfan vad arbetspassen senaste 2 veckorna verkligen suger .....

Har ställt mig på samma ställen varje kväll o så men det verkar vara stendött. Vart e allt folk nu då ???

Stadshagen
Malmskillnadsgatan
Sigtuna station
Skansen där e de bra med kunder

Men nu fan e ställen sämst. Hjälp mig kära TSAB förare vart borde jag ställa mig?

Ska jag testa nya o olika platser kanske?

TSAB - Zon 380, Fredagnatter och Lordagnatter runt 01:00-tiden, resan gar till Klarabergsgatan, tagchaufforer som slutat sina skift vid Bro-depan, resan slutar pa strax over tusenlappen.
Citera
2016-10-05, 18:21
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
TSAB - Zon 380, Fredagnatter och Lordagnatter runt 01:00-tiden, resan gar till Klarabergsgatan, tagchaufforer som slutat sina skift vid Bro-depan, resan slutar pa strax over tusenlappen.

Tack =)

Förresten vad tror du om Kia Optimalt Sedan modell som taxibil ?

Metallic svart
Rattvärme
O massa andra standard tillbehör

Den verkar vara rätt frän i mina ögon

Inte jättedyr att köpa
Taxiutrustning kostar lika där som på alla 25tusen inklusive taklampa taxameter färdskrivare

7 års nybilsgaranti
Gäller om du servar på Kia och inom tiden för service intervallerna
Taxiskylt
Citera
2016-10-10, 09:59
Medlem
Kebbabturkens avatar
Pluggar just nu kartläsning via självstudier på Taxiförbundets sida och det är vissa delar jag undrar över.

Ett exempel för er som har tillgång till motormännens vägatlas:

Du står med din taxibil vid centralstationen i Borås. Klockan är 08.00 på morgonen. Du får en körning från Alingsåsvägen 46 till Ulricehamn. Det tar fem minuter att få in kunden och bagaget i bilen, sen åker du till Ulricehamn.
Inne i Borås är medelhastigheten 30 km i timmen, men när du kommer ut på riksväg 40 ökar medelhastigheten till 90 km i timmen. Det tar 15 minuter innan du är ute på riksväg 40 igen efter att ha lämnat kunden i Ulricehamn.
Precis när du kommer ut på riksvägen igen frågar växeln om du kan hämta en kund i Rångedala. Du beräknar att det tar 5 minuter att hämta kunden i Rångedala. Kunden ska med tåget i Borås klockan 09.30.
Kan du ta körningen och hinna i tid till tåget?

A. Nej du skulle komma ca 10 minuter för sent.
B. Nej du skulla komma ca 5 miunter för sent.
C. Ja du skulle komma ca 20 minuter innan tåget går.
D. Ja du skulle komma ca 10 minuter innan tåget går.

Alltså att bara hitta första gatan (Alingsåsvägen) tar ju fan en kvart om man slår upp detaljerad statskarta över Borås. Behövs falkögon för att hitta en liten gata bland 100 andra som ligger från höger till vänster. Någon som har tips? Om det kommer såna här på provet så är jag körd. Fattar inte hur kedjerökande blattar klarar dessa prov. De får nog frikort då dessa myndigheter annars får rasiststämpel på sig.

En sak jag undrar över också är hur petiga är det med tiderna man svarar? Jag svarade t.ex på en fråga hur lång tid det tar att köra från A till B och fick bl.a svaret 4 h och 54 min men rätt svar var 4 h och 55 min. Är det något jag hade kuggat på?
Citera
2016-10-10, 11:24
Medlem
Ironfleets avatar
De är helt enkelt smartare än dig. Alla måste göra likadana prov. Enda tipset jag kan ge är att öva, repetera, gör fler exempel så klarar du det nog.
Citera
2016-10-10, 11:38
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
De är helt enkelt smartare än dig. Alla måste göra likadana prov. Enda tipset jag kan ge är att öva, repetera, gör fler exempel så klarar du det nog.

Ja just det.. Då hade de inte kört taxi.
Citera
2016-10-10, 16:12
Medlem
JustZlatans avatar
Hos vem rekommenderas det att man installerar taxameter i bilen?

Det finns Taxiutrustningen AB men de tar sig bara ann TSAB-bilar och sen vet jag att det finns en taxiverkstad på Järnvägsgatan i Sundbyberg som installerar taxameter. Hur är dom? Jobbar det svenskar där?
Citera
2016-10-11, 21:02
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Pluggar just nu kartläsning via självstudier på Taxiförbundets sida och det är vissa delar jag undrar över.

Du står med din taxibil vid centralstationen i Borås. Klockan är 08.00 på morgonen. Du får en körning från Alingsåsvägen 46 till Ulricehamn. Det tar fem minuter att få in kunden och bagaget i bilen, sen åker du till Ulricehamn.
Inne i Borås är medelhastigheten 30 km i timmen, men när du kommer ut på riksväg 40 ökar medelhastigheten till 90 km i timmen. Det tar 15 minuter innan du är ute på riksväg 40 igen efter att ha lämnat kunden i Ulricehamn.
Precis när du kommer ut på riksvägen igen frågar växeln om du kan hämta en kund i Rångedala. Du beräknar att det tar 5 minuter att hämta kunden i Rångedala. Kunden ska med tåget i Borås klockan 09.30.

Alltså att bara hitta första gatan (Alingsåsvägen) tar ju fan en kvart om man slår upp detaljerad statskarta över Borås. Behövs falkögon för att hitta en liten gata bland 100 andra som ligger från höger till vänster. Någon som har tips? Om det kommer såna här på provet så är jag körd. Fattar inte hur kedjerökande blattar klarar dessa prov. De får nog frikort då dessa myndigheter annars får rasiststämpel på sig.

En sak jag undrar över också är hur petiga är det med tiderna man svarar? Jag svarade t.ex på en fråga hur lång tid det tar att köra från A till B och fick bl.a svaret 4 h och 54 min men rätt svar var 4 h och 55 min. Är det något jag hade kuggat på?
Order: 8:00
På plats: 8:05
Kund i bil: 8:10
Uschlehamn: 8:40-45 (det tar inga 15 min till R40 igen, vad har du fått det ifrån? Ulricehamn ligger bredvid R40)
Rångedala: Helt säkert inom 15 min från U-hamn
Stationen: 10-15 min

Hur lugnt som helst
fd Gånghesterbo
Senast redigerad av Axel61 2016-10-11 kl. 21:07.
Citera
2016-10-12, 23:35
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Order: 8:00
På plats: 8:05
Kund i bil: 8:10
Uschlehamn: 8:40-45 (det tar inga 15 min till R40 igen, vad har du fått det ifrån? Ulricehamn ligger bredvid R40)
Rångedala: Helt säkert inom 15 min från U-hamn
Stationen: 10-15 min

Hur lugnt som helst
fd Gånghesterbo

15 min: kopierade bara citatet direkt från självstudiematerialet jag pluggar som jag beställde från taxiförbundet.

Är dom petiga med minuterna på kartläsningsprovet? Alltså om man har fel på ett par min hit och dit?
Citera
2016-10-13, 06:34
Medlem
Hur funkar det med bilfördelning inom ett visst åkeri? Brukaren åkaren investera i föraren genom att köpa in en bil denne föredrar eller är det bara att rätta on sig i ledet som förare och ta det man blir tilldelad?
Citera
2016-10-16, 14:15
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:

För att alla invandrare som ska ta taxileg gör taxiprovet på sitt arab språk och inte svenska. Kanske drf de får enkla frågor och ingen orkar byta ut dem på iranska turkiska grekiska eller vafan de nu kommer ifrån eller så betalar arbetsförmedlingen de utbildningarna
Citera
2016-10-17, 14:02
Medlem
JustZlatans avatar
Är Halda något slags Rolls Royce av taxameterar eller? Hur kan det annars kosta 14 000 kr?

https://www.blocket.se/stockholm/Halda_Taxameter_Paket_C30__Wlink_med_tomning_66465 223.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in