2016-10-17, 02:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det viktiga här är att inte krångla till det i onödan. Leif GW Persson har förklarat i Veckans brott vad ett styckmord handlar om, och det är alltså inte någon raketforskning vi diskuterar här: https://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA

Men nu tar Leif GW Persson upp styckningen av Björn Habolin som minst av allt var någon prostituerad kvinna som fick sina bröst och könsdelar bortskurna.

Om vi istället ska titta på någorlunda liknande fall i Sverige där prostituerade kvinnor har styckats så är det närmast oundvikligt att titta närmre på detta ytterst märkliga fall.

En intressant detalj är dock att GW nämner att styckningen av BH är väl genomförd och att styckaren måste ha jobbat som slaktare ELLER obduktionstekniker.

Min fråga är således: Finns det bara dessa två yrkeskategorier som kommer på tal så fort ett offer misstänks ha blivit styckad av en "yrkesman"?

Borde inte vi då kunna ringa in gärningsmannen i fallet Catrine da Costa? Om vi använder oss av en uteslutningsmetod som går ut på att sätta ett rött kryss på varje slaktare och obduktionskunnig person som förekommer i utredningen, vart hamnar vi då?

Finns det några misstänkta personer som utmärker sig extra mycket?

Vad anser tråden i övrigt?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-17 kl. 03:00.
Citera
2016-10-17, 03:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu tar Leif GW Persson upp styckningen av Björn Habolin som minst av allt var någon prostituerad kvinna.

Perssons föreläsning handlar här om styckmord i allmänhet, och inte om ett speciellt fall.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch% 3Fv%3D0JqCIm8EBZA

Citat:
Finns det några misstänkta personer som utmärker sig extra mycket? Vad anser tråden i övrigt?
Nej. Du måste nu inse att du är helt ensam om dina teorier om obducenten och allmänläkaren. Det är tjugofem trettio år sedan "barnets berättelse" avfärdades som rappakalja, och det finns alltså inte längre något stöd alls för dina teorier. Ge upp.
Citera
2016-10-17, 03:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Perssons föreläsning handlar här om styckmord i allmänhet, och inte om ett speciellt fall.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch% 3Fv%3D0JqCIm8EBZA

Men du hänvisade faktiskt till en "föreläsning" som till stor del handlar om styckmordet på Habolin, min invändning handlade om att vi bör separera de andra styckmordfallen som tas upp i Perssons föreläsning från fallet Catrine da Costa eftersom hon arbetade som gatuprostituerad plus de aggressiva momenten i styckningen av henne. De andra offren som förs på tal i "föreläsningen" hade inte riktigt denna bakgrund och det vet du.

Citat:
Nej. Du måste nu inse att du är helt ensam om dina teorier om obducenten och allmänläkaren. Det är tjugofem trettio år sedan "barnets berättelse" avfärdades som rappakalja, och det finns alltså inte längre något stöd alls för dina teorier. Ge upp.

Jag har överhuvudtaget inte ens nämnt dom där männen du pratar om utan har lyssnat på GW och han nämner faktiskt slaktare och obduktionstekniker som EXTRA intressanta i speciella fall där gärningsmannen tycks ha haft ett yrkeskunnande i bagaget för att kunna utföra en kompetent utförd styckning, om du har någon invändning mot detta så bör du nog vända dig till GW och inte till mig.

Du kan inte heller kalla teorin om en lustmördare för min teori, det är ju helt uppenbart att det här teorin har stort stöd av verkliga fakta runt offret och de moment som präglade själva styckningen av offret och det speciellt när det gäller den här typen av brott. Barnets berättelse får du ta med någon annan som tror på denna. Jag är inte riktigt den personen.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-17 kl. 03:53.
Citera
2016-10-17, 06:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Fallet CdC uppfyller flera av de kriterier som kännetecknar sexualmord och vi bör särskilt hålla i minnet att hon sålde sig på gatan till främmande män och hennes kvarlevor uppvisade extrema överdrifter i själva styckningen då bröst och könsdelar avlägsnats, om inte det här kan liknas vid ett lustmord så är det svårt att tänka sig att något fall kan kvala in i denna så gräsliga brottskategori? Kom ihåg nu att vi pratar om en gatuprostituerad kvinna med allt vad det innebar i hot från avvikande torskar som kunde bli våldsamma och gå över gränsen. CdC tillhörde en riskgrupp för att råka ut för sånt här just genom sin gatuprostitution och det är nog väldigt få profilerare, poliser eller kriminologer ute i världen som inte håller med om detta.

Och visst borde vi väl ändå försöka jämföra med de specifika fall där offren fick könsdelar och bröst avlägsnade eller skadade, dvs i de fall där gärningsmannen tycks ha inriktat sig på sexuella områden hos offren i syfte att skada dessa eller skända offren efter döden. Vad vill du jämföra med för fall annars?

Det tråden i huvudsak har handlat om de senaste åren är att förflytta fokus från lustmördarteorin och istället ägna tid åt spekulationer som inte alls tycks hänga ihop med kända fakta runt offrets profession (som prostituerad) och de moment i styckningen som indikerar ett sexualmord och Mark Safarik kan säkerligen utveckla dessa tankegångar i det kommande programmet.

Och du, det handlar inte om att försöka hitta spekulativa teorier utan raka motsatsen, dvs att hitta sannolika teorier.

Förresten, vad krävs egentligen i din värld för att ett fall ska kunna klassas som ett sexualsadistiskt styckmord?

Ja, om vi går på last things first... först må man väl kunna konstatera att den styckade faktiskt blivit mördad.... Det skulle ju vara en bit på vägen...

Offret här är prostituerad, hon är även missbrukare och umgås en hel del med andra missbrukare. Utifrån detta har man, vad det verkar, brustit i att kartlägga offret och dennes umgänge. Man har från början siktat in sig på hennes kunder utifrån att man har velat ha en sexualsadist. Initialt var det inget annat slags GM som dög och nu står man utan alltså. Även om jag i viss mån kan förstå det bristande incitamentet från pkis och åklagare i att man är något passiv.

Det är ju dessutom lite sent påtänkt att göra en fullständig genomgång av CdCs bekantskapskrets, de flesta är väl döda hursomhelst.

Vad som är avsikt/syfte och vad som blir sammanfaller inte alltid. Har du följt något om mordutredningar i FBIs regi så hade du noterat att en väsentlig del är att kartlägga offret. Det har man ju inte gjort i någon vidare omfattning här rörande CdC och det är lite sent att läka den bristen nu. (check:negative).
Tror även att FBI experten får svårt att fastställa dödsorsak, om det överhuvudtaget ens rör sig om mord och inte dråp, eller rent av olyckshändelse. (check:negative).

Men du tycker inte det vore spekulativt att göra tv där två tv-ankare jagar runt presumtivt misstänkta, även i ett fall som detta som är preskibrerat? "Anything goes" så länge det är tv-underhållning?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-17 kl. 07:02.
Citera
2016-10-17, 09:14
Medlem
Citat:
Jag tror att det vore bra om fler läsare gav sig in i debatten här, och fallet är nog inte alls vara så komplicerat som det kan verka.

Jag tror att det viktiga här är att inte krångla till det i onödan. Leif GW Persson har förklarat i Veckans brott vad ett styckmord handlar om, och det är alltså inte någon raketforskning vi diskuterar här: https://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA

Nej, det är nog inte komplicerat alls, och inte ens skärpta styckmördare lyckas ju prestera. Det verkar som om de flesta styckmördare har en eller flera djupa defekter som omöjliggör briljant planering och detaljputsning. Och det finns ingenting kring da Costa som talar för en särskilt slipad gärningsman.

Det vore verkligen bra med fler debattörer, men det krävs ju också ett visst arbete, om man ska sätta sig in i diskussionen. F.n. befinner sig tråden långt över sedvanlig flashbacknivå (om man bortser från trådens ständigt närvarande stolpskott/troll/foliehatt/whatever), och bakom många inlägg döljer sig mödosamt faktaletande, riktig forskning.

Arkivmaterial fogas samman med personkällor, små detaljer fogas ihop med andra detaljer, samma papper granskas tiotals gånger, i jakt på klockslag, signalement, gatunamn och personnamn ...

Och ett stort tack ska åter riktas till Olle Torge, som slog in den första riktiga kilen, och bröt upp fallet, så att det gick att komma vidare, på en fräsch och kreativ väg. Visst hade Saba något att dölja, och när man väl förstått det kan man fortsätta leta efter den store, blonde, gapige blandmissbrukaren, och visst dyker han upp igen, och igen, och igen ...

I da Costa-utredningen förekommer han antagligen tre ggr (på Norrmalm i juni, på Södermalm i juni och i Solna i oktober, på Eugeniavägen), och i juli ställer han till problem tillsammans med Saba, och i november slåss han i tunnelbanan. Om jag minns rätt förekommer han i fem separata utredningar from maj - november 1984 ... såhär ser en kortlista ut ...

- Maj snatteri/Kista
- Juni bilstöld, inbrott/Solna + da Costa utredningen (city/Södermalm)
- Juli snatteri (city)
- Oktober da Costa-utredningen ("storväxt man"/Solna)
- November misshandel (Gärdet/T-banan)

Han var en upptagen kille

Att det var Robert som C träffade den 8/6 är mkt troligt, och hans kontakt med Saba (de kände varandra väl) hjälper oss såklart att binda honom till da Costa, och det är f.n. mkt rimligt att anta att han var den blonde mannen i Högalidsparken, den store mannen på E-vägen och den store mannen som TÅ såg ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-17 kl. 09:17.
Citera
2016-10-17, 10:07
Medlem
http://www.ktvu.com/about-us/heather-holmes/83228024-story

Referensläsning om en man som mördade rumskamrat, styckade kroppen och dumpade bålen som fick plats i en dragresväska. Huvudet hittades aldrig. Nej det var inte ett satanistiskt dåd. GM, en missbrukare, dog strax efteråt.

Citat:
“There were a lot of things. It could have been some kind of satanic act,” said San Francisco homicide investigator Sgt. Gary Watts.

Those explanations were soon ruled out.

“Once I arrived on scene with my partners, we pretty much came to the conclusion that it was somebody trying to hide some kind of crime,” Watts said.

Officers searched the area for clues and located surveillance footage that showed a man dragging the suitcase down the street and slung over his shoulders were several backpacks. Two days later, pictures from the video were released to the media and they produced a lead.
Citera
2016-10-17, 10:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Eventuellt så misstäbker jag att det kan vara så att det skulle kunna finnas färre störda sexualsadister i ett relativt sexualtolerant land (kan alltså finnas viss skillnad mellan olika länder) . Sedan kan man kanske tolka in annat som visserligen inte är sexualsadism, men ändå förmodligen upplevs som grymt och stympande för den som drabbas. Exempelvis tvångsaborter. Som i fallet med M. Forselle som kommenterats lite i denna tråd och har en egen tråd. Någon av aborterna hon gjort var ju så sen att man tydligen genomfört den på kejsarsnittsvis.
Citera
2016-10-17, 13:52
Medlem
Det kommer nog kompletteringar, vissa faktabekräftelser snart, och jag märker att jag uttrycker mig för säkert, och jag får väl säga såhär då - det är mkt stor chans - vi kan säga att chansen är 90% att jag har rätt, och att Robert, SS och C satt ihop, var en etablerad trio med boendeplaner i juni 1984.

Robert är en en person vars datum, förehavanden och signalement passar helt perfekt ihop med det stora kända scenariot i juni (träffen med C, SS och TÅ, den "nymuckade" killen som K nämnde osv) andra vittnesmål och de sociala mönstren. Att Robert umgicks med Saba och att de två agerade brottsligt tillsammans (om än i liten skala) strax efter C:s död, det är en väldigt intressant upptäckt.

Problemet med den stora radion - bergsprängaren - kan man också fundera över. Som TÅ beskrev det bad den store killen att C:s jätteradio skulle lämnas på T-centralen, och visst var radion stor, men knappast för stor för en bostad, och man kan fråga sig vilket specialarrangemang som inte tillät radion ... jag kan tänka mig en väldigt trångbodd knarkarkvart, och jag kan också tänka mig en dystrare planering.

Om C:s dåliga affärer och rykte hann ifatt henne kunde hon vänta sig en samlad konfrontation, en sista uppgörelse. Kanske väntade ett möte, tillsammans med langare och sura polare ... jag får en känsla av att SS och Robert grovsorterade, organiserade C:s liv åt henne, gjorde henne hanterlig, och kanske ville de ha kontroll över radion, hindra att C sålde den.

Vad fan pysslade C, SS och R med i juni, hur bra kompisar var eg C, SS och R, och hur kom R in i C:s liv från början?

Troligen kände Catrine Robert väl, och troligen var det SS som introducerade R i C:s liv.

Och varför ville den söndersupne flyttgubben R tränga ihop sig med två pundartjejer, vad var dealen? Tunga missbrukare kräver alltid egna fördelar när de förhandlar, och de vill ha mkt tydliga fördelar, och dessa tre olycksfåglar bör ju ha haft nytta av varandra ...

R hade ju varit opiatmissbrukare, och slutade (enligt egen utsago) att missbruka morfinbas 1975, och 9 år senare vill han tydligen bo med två pundartjejer, och den enklaste gissningen är nog den bästa.

Jag tror att R hade återfallit i sitt opiatmissbruk. Jag tror också att alkoholen var hans primära problem, och att hans oavbrutna supande (han var nog inte nykter en enda dag under under 1984) ledde honom tillbaka till opiatmissbruket.

Hans omdöme var nog obefintligt under 1984, och påfallande ofta hänvisade han till minnesluckor när polisen pratade med honom. Han kom verkligen inte ihåg någonting av många enskilda händelser.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-17 kl. 13:59.
Citera
2016-10-17, 14:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, om vi går på last things first... först må man väl kunna konstatera att den styckade faktiskt blivit mördad.... Det skulle ju vara en bit på vägen...

Offret här är prostituerad, hon är även missbrukare och umgås en hel del med andra missbrukare. Utifrån detta har man, vad det verkar, brustit i att kartlägga offret och dennes umgänge. Man har från början siktat in sig på hennes kunder utifrån att man har velat ha en sexualsadist. Initialt var det inget annat slags GM som dög och nu står man utan alltså. Även om jag i viss mån kan förstå det bristande incitamentet från pkis och åklagare i att man är något passiv.

Det är ju dessutom lite sent påtänkt att göra en fullständig genomgång av CdCs bekantskapskrets, de flesta är väl döda hursomhelst.

Vad som är avsikt/syfte och vad som blir sammanfaller inte alltid. Har du följt något om mordutredningar i FBIs regi så hade du noterat att en väsentlig del är att kartlägga offret. Det har man ju inte gjort i någon vidare omfattning här rörande CdC och det är lite sent att läka den bristen nu. (check:negative).
Tror även att FBI experten får svårt att fastställa dödsorsak, om det överhuvudtaget ens rör sig om mord och inte dråp, eller rent av olyckshändelse. (check:negative).

Men du tycker inte det vore spekulativt att göra tv där två tv-ankare jagar runt presumtivt misstänkta, även i ett fall som detta som är preskibrerat? "Anything goes" så länge det är tv-underhållning?

(det fetade)

Men vad finns det egentligen att invända mot polisens arbete då man på rätt goda grunder misstänkte att gärningsmannen fanns bland hennes kunder? All tillgänglig polisiär erfarenhet av tidigare fall pekade på att mördaren ofta finns inom de prostituerade kvinnornas kundkrets men med ditt sätt att se på saken så skulle man alltså istället lägga fokus på da Costas umgänge i helt andra sammanhang? Förklara gärna varför tack!

Jag vet inte heller om du har den blekaste aning om hur polisarbete fungerar i praktiken eller om du har stirrat dig blind på tv-deckare men en sak är då rätt säker, när det gäller mord på prostituerade kvinnor så säger statistiken att det är bland sexkunderna gärningsmannen bör finnas i de flesta fall och det är antagligen den fullt logiska utgångspunkten Stockholmspolisen haft när man började sitt utredningsarbete och man kan inte klandra dom för detta, tvärtom faktiskt.

da Costa blev också utsatt för en styckning med delvis rätt uppenbara sjuka sexuella inslag och det är närmast ofrånkomligt att börja tänka i banor som rör en i teorin möjlig lustmördare för kvarlevorna talar sitt tydliga språk oavsett vad du och vissa andra skribenter kommer med för olika fantasifulla teorier om ett bråk i missbrukarkretsar som går överstyr.

Och du, man har faktiskt till stor del kartlagt da Costas kända umgängeskrets, nästan alla viktiga och intressanta personer har blivit hörda av polisen då dessa gick att spåra men det stora viktiga intressanta tomrummet gäller ju definitivt vilka sexkunder da Costa kan ha haft, eller hur? Dom här männen är i de flesta fall helt okända för utredarna förutom de stammisar som figurerar i utredningen.

Jag hoppas att FBI-experten kommer att fokusera på offrets gatuprostitution och att han i prgrammet kommer att lägga fram en trolig teori som är väl underbyggd av hans tidigare erfarenheter av liknande brott i USA, för om teorin om en lustmördare får mer kött på benen tack vare FBI-expertens kommande analys så kan man misstänka att spekulationerna om en olyckshändelse tex kanske läggs i malpåse för gott.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-17 kl. 14:50.
Citera
2016-10-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
http://www.ktvu.com/about-us/heather-holmes/83228024-story

Referensläsning om en man som mördade rumskamrat, styckade kroppen och dumpade bålen som fick plats i en dragresväska. Huvudet hittades aldrig. Nej det var inte ett satanistiskt dåd. GM, en missbrukare, dog strax efteråt.

Detta verkar ju vara en normal, stressad, halvkorkad styckmördare. Planeringen är dålig, kontakten med offret är helt uppenbar osv. Men vi människor älskar ju sensationer, och det första som händer när vi ser ett konstigt brott är att fantasin skenar och gör brottet ännu konstigare än vad det är, helt i onödan. Istället borde man tänka i utredningens början: "Fy fan, det var jättekonstigt det här, men konstigheten har säkert en gräns, så vi lugnar oss en stund istället för att brodera vidare ..."
Citera
2016-10-17, 17:29
Medlem
Lawn: Det finns ingenting som indikerar sexualsadism hos MGM i vårt fall heller. Vi vet ingenting om eller vad eller hur något avlägsnats bl.a. runt CdCs kön. Sotning låter som en rimlig slutsats med tanke på att armarna avlägsnats som på djur. Brösten behöver inte haft någon sadistisk rituell betydelse utan kan lika gärna handla om praktiska omständigheter under utförandet, avidentifiering av offrets kön, "hänsyn" pga bröstens symboliska värde - en slags pervers omtanke kanske pga att personen kände offret och det hela berodde på dråp eller helt enkelt bara pga det är en kvinna. Endast GM kan berätta om vederbörande upplevde något speciellt under styckningen. Om GM också spydde kan det skvallra om att GM inte gillade att stycka kroppen utan att detta var en ytterst obehaglig konsekvens.

Edit: handduken kan trots allt ha legat i botten av en väska och i så fall borde vätskan vara likvätska.

Vad hände med CdCs ljusblå stora väska? Finns det någon referensbild? (letar i FUP men om någon minns på rak arm)
Senast redigerad av Noicer 2016-10-17 kl. 17:46.
Citera
2016-10-17, 17:41
Medlem
Eremona: jag tror du är helt rätt ute. Och med dessa personkopplingar som nu gjorts kan man fråga sig hur "Monika" kan tänkas ha reagerat på en ev. boendesituation. Att boende (CdC letade boende) ofta handlar om temporära lösningar är ingen överraskning. Saba tycks däremot ha haft huvudet på skaft till skillnad från CdC som ju enligt uppgift var en risktagare i fritt fall.
Konflikter om skitsaker i samband med olika arrangemang är vardag. Korsvalls beskrivning av hur han vaknar av att CdC kliver över honom en morgon kan illustrera detta. Liksom Ragnars vittnesmål. SS och ev "Roberts" snatterier tillhör samma vardag liksom den stulna bergsprängaren. Visst kan man skönja ett mönster här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in