Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-07, 16:08
  #19453
Medlem
Och vi kan väl anta vissa poliser försökte rikta uppmärksamheten mot Vinof & Co, och det är lätt att tänkas sig att Solnapolisen informerade främmande polisdistrikt om det egna buset, och vi får väl anta att någon ringde från Solna till Västerortspolisen och sa det uppenbara: "Det finns totala tokdårar på E-vägen, och den där jävla Vinofs kretsar ska ni granska."

Och vi får också anta att eventuella matnyttiga tips från Solna ignorerades, och så här i efterhand faller nu ett löjets skimmer över cold case-gruppen. Vad i h-e sysslade de med?

Det är totalt omöjligt för en seriöst arbetande polis att starta utredningen på nytt utan att genast få syn på Vinofs namn och dra självklara slutsatser, och hur de kunde prioritera de harmlösa kufarna Uffe och Nils är ett stort jävla mysterium, och hur cold case-gruppen kunde missa Vinofs polare, det är nästan lika märkligt.

Det hade bara tagit cold case-gruppen en par dagar ett få ihop de Vinof-relaterade uppgifter om presenterats i denna tråd.

Det handlar om så elementära fakta alltså.

Cold case-gruppen missade polisens centrala spaningsobjekt: Vinof. Fantastiskt

Varken Uffe eller Nils har någonsin gjort en fluga förnär, och på något mystiskt sätt skulle en av dessa harmlösa män ha varit med om en likstyckning utan att avslöja sig efteråt, gå upp i limningen.

Det låter väldigt osannolikt.

Och följande tål att upprepas:

Vinof & Co befann sig i fallets absoluta epicentrum, ca 100 meter från platsen där en av landets mest kända brottsundersökningar skedde, men på 30 år har ingen självmant vänt sig till polisen, och alkoholismen och missbruket förklarar sannerligen inte detta.

Catrine kände massor av slitna, missbrukande människor, och flera personer från hennes vänkrets pratade med polisen, men polaren Vinof smet, och ingen av hans polare sa något till polisen om hans sexköpande och vänskapen med Catrine.

Att alla som Vinof kände var ovetande om vänskapen med Catrine verkar extremt osannolikt, särskilt som Vinof och Catrine umgicks offentligt, och eftersom Catrine är ett av Sveriges genom tiderna mest kända brottsoffer kan man förvänta sig att någon skulle tipsa polisen någon gång, men icke.

Runt Vinof är lojaliteten och tystnaden total.

Intressant är det, självklart.
__________________
Senast redigerad av Eremona 2014-11-07 kl. 16:32.
Citera
2014-11-07, 17:06
  #19454
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
På bild 2 ligger din blå punkt vid Linvävartorpet och dit är det lätt att ta sig med bil.
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Redan hundra meter in på Solna Kyrkväg tar jag vänster i korsningen Prostvägen/ Aftonstjärnans väg in på Norra Kyrkogårdsområdet och åker rakt fram förbi Ernst Rolfs grav, Gösta Ekmans Grav och höger in på Krematoriets Väg förbi Ingrid Begmans grav och Fred Åkerströms grav och ut genom de öppna grindarna vid Linvävartorpet där jag dumpar säck två.

Jag vet inte var docenten bodde så jag vet inte vilken väg han lämpligast valde för att åka hem. Det fanns ju flera alternativ att välja bland vid Linvävartorpet. Han kunde åka tillbaks in på kyrkogården och ta höger upp för backen och ut på Hagavägen (Förlängningen på Hagalundsgatan) och vidare ut på Råsundavägen mitt emot Bilia och där kunde han åka ut på E4 Uppsalavägen, eller ner till Sumpan och Bromma.

Mitt vägval gjorde att få ser mig åka till och från dumpningsplatserna.
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Ser ni också att Fyndplats 2 vid Linvävartorpet får en naturlig förklaring till varför man valde den platsen om min teori av transportväg stämmer.
Linvävartorpet ligger inte vid Fyndplats 2. Linvävartorpet ligger 1.5 km från Fyndplats 2 och mig veterligen har inga fynd i da Costafallet hittats vid Linvävartorpet.

Positionen för det som kallas Fyndplats 2 är vid dåvarande Eugeniavägen 21 (17-25) så långt jag förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Det är väldigt intressant att läsa alla sjuka saker som hänt i detta fall.
Ja, det är inget dumt tips.
Citera
2014-11-07, 17:54
  #19455
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Linvävartorpet ligger inte vid Fyndplats 2. Linvävartorpet ligger 1.5 km från Fyndplats 2 och mig veterligen har inga fynd i da Costafallet hittats vid Linvävartorpet.

Positionen för det som kallas Fyndplats 2 är vid dåvarande Eugeniavägen 21 (17-25) så långt jag förstått det.

Ja, det är inget dumt tips.

Väldigt vad du var påläst, men det verkar inte som att du har någon som helst aning om vad du pratar om.
Dom där blå prickarna är i och för sig svåra att se var dom är placerade exakt. På den ena bilden ser det ut som att den är placerad nedanför KS på Solna Kyrkväg, men på den andra bilden ligger pricken i mitten av sträckan mellan Haga Norra och Solna Kyrkväg. Eftersom den röda pricken som skulle peka ut var Rättsmedicin låg ligger helt fel, varför skulle inte de andra prickarna också kunna ligga på fel ställen eftersom dom är ditlagda av samma person, på en höft.
Mellan Haga Norra och avfarten till KS Solna Kyrkväg finns det två gamla ingångar till Norra kyrkogården. Den närmast Haga Norra är en liten grind för gående och den längre ner mitt i svackan som man kan köra bil igenom den heter Linvävartorpet. På Busshållplatsen står det
Linvävartorpet På den tiden kanske på 30 talet när kyrkogården var stängd så användes Linvävartorpet som vaktstuga.

http://s28.postimg.org/wvvt6g6y5/Sk_...l_17_27_34.png

Jovisst hette vägen Eugeniavägen innan man breddade Uppsalavägen.
Citera
2014-11-07, 18:28
  #19456
Medlem
KalleXLs avatar
Det var ju lätt som en plätt. Jag fick hur många träffar som helst när jag googlade på Linvävartorpets busshållplats.
Det bästa är att ni ser att Linvävartorpets busshållplats ligger vid judiska begravningsplatsen som ligger innanför grinden på vänster sida som sträcker sig ända bort till första rondellen.

Det värsta man kan råka ut för i forumtrådar är de så kallade självutnämnda språk/trådpoliser som egentligen inte tillför trådarna någonting,annat än irritationer. I stället letar dom reda på komma som ligger på fel ställen och om någonting ligger några meter fel så måste man in och klaga fast alla andra förstår vad man menar.

Det kan mycket väl vara så att på 1700 talet låg ett Linvävartorp på andra sidan Uppsalavägen inne i Hagaparken, men jag är säker på att byggnaden som ligger exakt bakom vänstra grindstolpen som numera är en blomsteraffär är det man menar Linvävartorpet i folkmun och SL det räcker för mig och SL.

Du får nu tillfälle att exakt berätta var fyndplats 2 är/var. Kom ihåg att det går att ta sig med bil var som helst inne på kyrkogården, av den enkla anledningen att begravningsbilar skall kunna lämna av kistor. Jag berättar detta för att min transportväg fortfarande kan ha med den logiska fyndplatsen att göra.

Att din fyndplats skulle ligga 1.5 km från min fyndplats. Då undrar jag var din fyndplats ligger för det är ungefär 1.5-2.5 km mellan Haga Norra och Solna Kyrkväg. Berätta tack.

http://s29.postimg.org/su6my4407/Sk_...l_18_04_10.png
Citera
2014-11-07, 18:34
  #19457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Det var ju lätt som en plätt. Jag fick hur många träffar som helst när jag googlade på Linvävartorpets busshållplats.
Det bästa är att ni ser att Linvävartorpets busshållplats ligger vid judiska begravningsplatsen som ligger innanför grinden på vänster sida som sträcker sig ända bort till första rondellen.

Det värsta man kan råka ut för i forumtrådar är de så kallade självutnämnda språk/trådpoliser som egentligen inte tillför trådarna någonting,annat än irritationer. I stället letar dom reda på komma som ligger på fel ställen och om någonting ligger några meter fel så måste man in och klaga fast alla andra förstår vad man menar.

Det kan mycket väl vara så att på 1700 talet låg ett Linvävartorp på andra sidan Uppsalavägen inne i Hagaparken, men jag är säker på att byggnaden som ligger exakt bakom vänstra grindstolpen som numera är en blomsteraffär är det man menar Linvävartorpet i folkmun och SL det räcker för mig och SL.

Du får nu tillfälle att exakt berätta var fyndplats 2 är/var. Kom ihåg att det går att ta sig med bil var som helst inne på kyrkogården, av den enkla anledningen att begravningsbilar skall kunna lämna av kistor. Jag berättar detta för att min transportväg fortfarande kan ha med den logiska fyndplatsen att göra.

Att din fyndplats skulle ligga 1.5 km från min fyndplats. Då undrar jag var din fyndplats ligger för det är ungefär 1.5-2.5 km mellan Haga Norra och Solna Kyrkväg. Berätta tack.


http://s29.postimg.org/su6my4407/Sk_...l_18_04_10.png

Frånsett detta filosoferande om ditten og datten och Solna skog:

Har du några som helst reflektioner att göra beträffande den sunkstat som sysslade med infama justitiemord för 25-30 år sedan? Har du något att säga om att svenskar ofta nöjer sig med "syndabockar" , framputtade av kretiner, snarare än att någonting sannolikt levereras som förklaring till ex.vis brutala brott som det mot Catrine?
Citera
2014-11-07, 18:50
  #19458
Medlem
Helt rätt Eremona; Vinof och rövarna från E-vägen och andra adresser kommer inte att säga ett pip till polisen om CdC, fallet eller något annat. Det var vad jag menade med att offret påverkar brottslingars behov av att ibland framstå som osjälviska. Offret i detta fall var inget offer under sin livstid, inte i de kriminellas ögon. Hon var själv kriminell och levde ett liv med konstant risktagande och självförvållade besvär. I våra ögon är hon förstås ett offer i ett allmänt perspektiv (trots bedrägerier, stölder, möjlig knarksmuggling, total likgiltighet inför sina två barn och liknande) både i livet och döden men absolut inte i sina vänners/fienders/kompanjoners/konkurrenters/offers ögon. Det är något som även framkommer i förhör (se t.ex. Sabas förhör 1984).

"Hon fick skylla sig själv" var troligen den allmänna uppfattningen i hennes vardagsmiljö. Om hon dessutom var osympatisk i största allmänhet så kanske hon heller inte var saknad. Det är en provocerande tanke som avviker från Hanna Olssons helgon men i så fall är är den ju också närmare sanningen. Vem dräpte (sannolikt) eller råkade slå ihjäl CdC och i vilket syfte? Den här Robert framstår som en möjlig GM, en sådan som polisen omgående ska ta in. Han är bara en av många runt Vinof. Vinof själv är möjlig GM.

Hade CdC varit en insmugglad ung prostituerad som mer eller mindre tvingats till sexförsäljning eller någon "civil" person så hade någon troligen snackat till slut.
Citera
2014-11-07, 19:26
  #19459
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Frånsett detta filosoferande om ditten og datten och Solna skog:

Har du några som helst reflektioner att göra beträffande den sunkstat som sysslade med infama justitiemord för 25-30 år sedan? Har du något att säga om att svenskar ofta nöjer sig med "syndabockar" , framputtade av kretiner, snarare än att någonting sannolikt levereras som förklaring till ex.vis brutala brott som det mot Catrine?

Reflektionerna är starka att ansvariga myndigheter sitter och gäspar, med armarna i kors i en mordrättegång. Att hon var hora och knarkare får inte ändra på rättsansvaret. Man tyckte som någon sa, fick skylla sig själv.

Jag tror att lite av respekten för han chefen och docenten Rajs har att göra med att han var chef för någonting läskigt i samhället och ville absolut inte stöta sig med honom, därför yppade man ingenting om han gjorde grova fel.
Man vill absolut inte gå in på Rättsmedicin och se allt läskigt som kan finnas där, samtidigt lockar det som är tabu och det förbjudna. De gånger jag var in där var rena tillfälligheterna.

De som valt att ägna sig åt att se döda människor varje dag, undrar jag hur dom är funtade. Dom kan knappast släppa arbetet på fritiden, eller så blir dom avtrubbade.

Det skulle vara intressant om någon kan berätta exakt var man fann säck 2.
__________________
Senast redigerad av KalleXL 2014-11-07 kl. 19:34.
Citera
2014-11-07, 20:04
  #19460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Reflektionerna är starka att ansvariga myndigheter sitter och gäspar, med armarna i kors i en mordrättegång. Att hon var hora och knarkare får inte ändra på rättsansvaret. Man tyckte som någon sa, fick skylla sig själv.

Jag tror att lite av respekten för han chefen och docenten Rajs har att göra med att han var chef för någonting läskigt i samhället och ville absolut inte stöta sig med honom, därför yppade man ingenting om han gjorde grova fel.
Man vill absolut inte gå in på Rättsmedicin och se allt läskigt som kan finnas där, samtidigt lockar det som är tabu och det förbjudna. De gånger jag var in där var rena tillfälligheterna.

De som valt att ägna sig åt att se döda människor varje dag, undrar jag hur dom är funtade. Dom kan knappast släppa arbetet på fritiden, eller så blir dom avtrubbade.

Det skulle vara intressant om någon kan berätta exakt var man fann säck 2.

Det DÄR är faktiskt huvudet på spiken!
ATT dom som jobbar bl.a. på patologen i Solna är eller blir helt skruvade är en viktig pusselbit i denna CdC-soppa! Teet Härm råkade välja fel arbetsplats - han kunde lika gärna ha jobbat på ngn annan rättsläkarstation istället - då hade han med all sannolikhet aldrig dragits in i detta perverterade svenska aktstycke! Undrans om Lars Norén någonsin har funderat på att skriva en pjäs, med styckmordsfarsen som klangbotten??
Citera
2014-11-07, 22:57
  #19461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det DÄR är faktiskt huvudet på spiken!
ATT dom som jobbar bl.a. på patologen i Solna är eller blir helt skruvade är en viktig pusselbit i denna CdC-soppa! Teet Härm råkade välja fel arbetsplats - han kunde lika gärna ha jobbat på ngn annan rättsläkarstation istället - då hade han med all sannolikhet aldrig dragits in i detta perverterade svenska aktstycke! Undrans om Lars Norén någonsin har funderat på att skriva en pjäs, med styckmordsfarsen som klangbotten??
Det tror jag säkert att han gjort. Lars Norén kallar Christian Diesen för Grisen Diesen i sina memoarer pga sitt idiotagerande i Cdc-fallet. Lars Norén är politisk vänster men förstår att detta fall är ett skandalfall där CdC torskar fortfarande sprider lögner på FB.
Citera
2014-11-08, 02:37
  #19462
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Reflektionerna är starka att ansvariga myndigheter sitter och gäspar, med armarna i kors i en mordrättegång. Att hon var hora och knarkare får inte ändra på rättsansvaret. Man tyckte som någon sa, fick skylla sig själv.

Jag tror att lite av respekten för han chefen och docenten Rajs har att göra med att han var chef för någonting läskigt i samhället och ville absolut inte stöta sig med honom, därför yppade man ingenting om han gjorde grova fel.
Man vill absolut inte gå in på Rättsmedicin och se allt läskigt som kan finnas där, samtidigt lockar det som är tabu och det förbjudna. De gånger jag var in där var rena tillfälligheterna.

De som valt att ägna sig åt att se döda människor varje dag, undrar jag hur dom är funtade. Dom kan knappast släppa arbetet på fritiden, eller så blir dom avtrubbade.

Det skulle vara intressant om någon kan berätta exakt var man fann säck 2.

(det fetade)
Intressant reflektion där av dig, om du läst förhöret med rättsläkare Kari Ormstad så undrade hon faktiskt över sin arbetskollega TH:s stora intresse gällande hemska skräckfilmer och hon förstod inte varför det var så intressant att fylla sin fritid med detta eftersom arbetet i sig rätt så ofta innebar kontakt med ond bråd död, Ormstad ger ett väldigt sympatiskt intryck i polisens förhör förövrigt och hennes

Säck två återfanns strax medanför Norrbackainstitutet på höger sida sett från stan, ca 100 meter från den nuvarande Eugeniatunnelns mynning.
Eugeniavägen 17 var alltså platsen där FP2 låg.

På länken nedan finns det utmärkta foton att studera plus en hel del annat mycket intressant att läsa om och sidan är förövrigt den kanske bästa sammanställning av fallet som jag överhuvudtaget sett men den är inte komplett men förhoppningsvis så utökas den med tiden så att allt täcks in.

Bilderna och kartorna förklarar dessutom exakt vart de båda fyndplatserna låg.


http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-11-08 kl. 03:03.
Citera
2014-11-08, 05:46
  #19463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Offret i detta fall var inget offer under sin livstid, inte i de kriminellas ögon. Hon var själv kriminell och levde ett liv med konstant risktagande och självförvållade besvär. I våra ögon är hon förstås ett offer i ett allmänt perspektiv (trots bedrägerier, stölder, möjlig knarksmuggling, total likgiltighet inför sina två barn och liknande) både i livet och döden men absolut inte i sina vänners/fienders/kompanjoners/konkurrenters/offers ögon. Det är något som även framkommer i förhör (se t.ex. Sabas förhör 1984).

"Hon fick skylla sig själv" var troligen den allmänna uppfattningen i hennes vardagsmiljö. Om hon dessutom var osympatisk i största allmänhet så kanske hon heller inte var saknad. Det är en provocerande tanke som avviker från Hanna Olssons helgon men i så fall är är den ju också närmare sanningen. Vem dräpte (sannolikt) eller råkade slå ihjäl CdC och i vilket syfte? Den här Robert framstår som en möjlig GM, en sådan som polisen omgående ska ta in. Han är bara en av många runt Vinof. Vinof själv är möjlig GM.

Hade CdC varit en insmugglad ung prostituerad som mer eller mindre tvingats till sexförsäljning eller någon "civil" person så hade någon troligen snackat till slut.

Det originella med da Costas död (enligt vad vi vet iaf) är självklart likstyckningen.

Hade hon dräpts eller mördats och lämnats intakt hade hon bara skapat en frimärksnotis i tidningen, som vilken annan ihjälslagen, nerstucken, vådaskjuten, avrättad pundare som helst.

Att den mytologiska bilden av da Coasta brutalt avviker från sanningen vet vi, och da Costas brottslighet är dokumenterad (bedrägeri och knarkförsäljning).

Flera personer som kände da Costa har vittnat om hennes knarkförsäljning, och den detaljerade beskrivningen av cannabisaffären på Södermalm (8/6 1984) är lite intressant, tankeväckande.

Dagen efter Roberts och Martins frisläppande skulle da Costa (enligt vittnen) sälja cannabis till två stökiga män, och den ena mannen hade samma sorts kläder som Martin hade när han anhölls (5/6).

Den ene mannen upplevdes som "obehaglig", och han brukade hålla till utanför systemet vid Hornstull. Mannen var "blond", liksom Robert. Robert var gravt alkoholiserad och hade supit hela våren 1984.

Att Robert - som var impulsiv och våldsbenägen - kunde ge ett obehagligt intryck verkar rimligt.

Och att Robert använde cannabis vet vi. På 80-talet omhändertogs han pga berusning, och vid visitering hittade man 0.8 gram cannabis i hans ficka.

TÅ påstod för övrigt att "Kristine" sagt att Catrine stuckit med en kille som "just muckat", och som jag nämnt tidigare i tråden finns det ett mycket vanskligt pussel här, och vi får se vad som händer.

Och den långe mannen som Saba mörkade i förhör kanske kan bli intressant igen. Hon mörkade en persons närvaro, men nämnde ju CB (pojkvännen) i sitt förhör (aug 1984), så hon verkar inte ha varit så rädd om hans identitet, och det har ju aldrig fastställts att den store mannen var CB.

Saba säger också i förhöret att CB känner Catrine, så något komplett mörkande sker ju inte alls.

Och datumet 8/6 är intressant - Saba, TÅ och den store mannen träffades just den 8/6, och det är samma dag som Catrine skulle sälja cannabis till de två stökiga männen på Södermalm.

Enligt TÅ var det en väldigt stor karl, och tyvärr har vi inte CB:s längduppgifter, och självklart kan jag inte låta bli att dra in Robert igen - nu är jag verkligen ute på slak lina. Att Robert var stor och stark (bred över axlarna), 197 cm lång, kroppsarbetare, det vet vi ju, men någon direkt koppling till Saba och Catrine finns ju inte. Catrine och Robert hade en gemensam kontakt: Vinof. Det är allt vi vet.

Ja, det var återigen några superlösa trådar, spekulationer och tankestoff.

Kanske är det värdelösa uppslag, men det får tiden utvisa.

På återhörande
__________________
Senast redigerad av Eremona 2014-11-08 kl. 06:15.
Citera
2014-11-08, 07:01
  #19464
Medlem
KalleXLs avatar
När jag nu tittar på bilderna så ser jag att jag hade enormt fel om fyndplats 2 som inte alls låg där Linvävartorpet ligger. Jag fick för mig att parallellgatan mellan Uppsalavägen och Hagaparken från Norrtull vid Stallmästaregården och förbi gamla gula byggnaden (Före detta)Södra Roslags Tingsrätt som numera bebos av Strålmyndigheten (Om dom är kvar) hette Eugeniavägen. Jag ber om ursäkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback